Älgfluga (älglus) - huskur som funkar?

Tack! Får prova citronella och se om det blir någon lindring. Av med dem blir man nog aldrig men allt som eventuellt kan göra det bättre är värt att prova!
 
Det finns en artikel från Uppsala Universitet om lusflugor, finns typ 150 modeller. Där står att lusen dras till djurets rörelse och att de gillar mörka ytor. Där har man även provat vanliga flugpreparat med eukaluptus och citronella, själva ytan där man sprayat gillade inte lusen men till skillnad från en vanlig fluga gick den bara iväg till den närmase osprayade ytan och bet sig fast.

Så, ljusa kläder, ljusa färger på skrittäcke massor med citronellabaserade sprayprodukter.

Fast jag kan tyvärr meddela att lusarna inte bryr sig så mycket om färg, Min ponny som är i det närmaste skimmel (även om det står gulbrun i passet) hoppar de gärna på. På senaste ridturen fick jag hela tiden borsta av älglöss :p - däremot kan jag tänka mig att ex ett reflextäcke med lite glatt yta gör att de lättare trillar av. det är klart om den stora fuxen är med på ridturen i skogen och går först så hoppar de kanske hellre på henne ;) Men som sagt var någon större skillnad har jag inte märkt att de skulle undvika ljusare färger.
 
Vi har också väldigt mycket älgloppor, vi klarar oss dock ganska bra på grusvägarna men om man rider in på skogsvägarna så kommer de och bombar en :yuck: Min häst bryr sig inte jättemycket, han piskar med svansen och har mer ont av myggen men jag blir smått panikslagen av dem, de är så äckliga! Och så får man sitta där hela ridturen och mosa dem - :wtf:

Måste prova citron! Flugspray osv hjälper inte och min skimmel får lika mycket som min bruna. Tycker dock att det är effektivast att klippa hästarna så har man "bara" i svansen för de gillar lång päls :meh:
 
Min häst avskyr älgflugorna och hon berättar tydligt när hon får en på sig för hon blir skitirriterad och piskar hårt med svansen ända tills jag lyckas få bort den. Lyckligtvis brukar det bara bli ett par stycken per ridtur:D

Har inget direkt tips tyvärr mer än att jag brukar undvika att skritta när jag rider i skogen för jag inbillar mig att de inte hinner ifatt då. Men en kompis brukar rida med flugtäcke som täcker svansen och svansroten och det verkar funka bra :)
 
Jag tänkte testa renons flugkräm och massera in i svansroten innan ridtur, kanske kan fungera? Spray fastnar ju främst uppepå hårstråna/pälsen, och de små äcklena kryper ju in närmast huden!
 
Jag brukar rida på gärden och grusvägar utan skog runt när det är älgloppesäsong, förutom i ridhuset och på ridbanan då, men där har man ju sällan problem. I skogen om jag får för mig att rida där, kör jag med ländtäcke och plockar för hand de som landar i manen.
 
Slutade räkna efter jag plockat 40 ur svansen.....
Hoppas på ett antal frostnätter för då brukar de lugna ner sig.
Rida är som att åka rutschkana på en tvättbräda......skakar och vibrerar hela tiden. Stannar och sparkar sig under magen.
Får nog testa ländtäcke nästa gång men heltäckande kroppsstrumpa hade nog varit bättre. Sätter ju sig även på huvudet och kryper in i manen.
 
Och jag som tycker att det verkar vara lite älglöss igår :O eller så kanske det bara är hästen som mognat och kan fokusera trots att dom rör på sig
 
Det fullkomligt vimlar av älgflugor i skogen nu vilket gör det nästan olidligt för hästarna. Idag plockade jag 15 älgflugor som samtliga tagit av sig vingarna och satt i svansen på hästen. Nu undrar jag om det är någon som har något bra tips på spray, medel eller dylikt som funkar för att hålla kräken borta? Jag hittade ett tips på nätet om att de ogillar lukten av kamfer, någon som testat och vet om det funkar?
Hejsan jag köpte ett flugtäcke eftersom skrittäcket är så korta, dessutom är det billigare. Sen klippte jag med saxen runt sadeln . Fungerar utmärkt slipper leta älgflugor under ridturen ! Bästa tipset .
 
Hejsan jag köpte ett flugtäcke eftersom skrittäcket är så korta, dessutom är det billigare. Sen klippte jag med saxen runt sadeln . Fungerar utmärkt slipper leta älgflugor under ridturen ! Bästa tipset .
Sen försöker jag rida i lite i byn m stråk genom gärden mm inte direkt i skogen.. Mindre flugor. De dras sig helst till ljusa eller så syns de mer på ljusa hästar!
 

Liknande trådar

Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 411
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp