Bukefalos 28 år!

Än en gång...

lady_vip

Trådstartare
Vart är hundvärlden på väg????

Höll på att dö av chock häromdagen, men har sedan efteråt blivit mycket betänksam, vad kan vi egentligen göra mot oseriös avel...??

Vet inte om någon minns, men för en halv evighet, säkert två år sedan skrev jag en tråd härinne om min kusins rottistik som hade bitit mig.

Det hela var oprovcerat, div. experter har uttalat sig och samtliga har kommit fram till att hunden har lynnesfel. Min kusin blev förtvivlad efter händelsen, det visade sig också att det var inte första gången hunden bet någon. Den hade också morrat mot henne och barnen. Hon började då spekulera i att hunden hade ont någonstans och bet pga smärta.
För mig kvittade detta, jag hade aldrig vågat ha hunden kvar i ett hus med små barn. Hon har dessutom ingen vidare erfarenhet av hundar och hunden hade tagit över hela huset, hon styrde och ställde. När hunden sen går och biter gäster utan att vara trängd så anser jag att hunden ska bort...

Hunden omplacerades då och vad jag har hört så avlivade dem henne efter en kort tid, pga lynnesfelet och HD-fel grad D.

Frid och fröjd, hon hann aldrig skada någon ordentligt och hunden är borta....

För två veckor sedan spatserade jag uppe på klubben innan vi hade ett styrelsemöte. Vi har en rottis-uppfödare på klubben som har en träningsgrupp för sina uppfödningar, dit är också vissa andra rottisägare som bor i närheten välkomna.

Då möter jag denna hund!!!

Eller nästan, hunden var nämligen långhårig, det var denna också. Eftersom jag visste att hunden inte var så gammal så drog jag slutsatsen att det inte var denna tik... När jag var ensam med uppfödaren frågade jag vart denna tik kom ifrån, mamma är då denna tik som jag har *hrmm* tidigare erfarenhet av...

Då har denna tik omplacerats av min oseriösa släkting, till en människa som är svartlistad inom SKK, kommer aldrig kunna få uppfödarnamn ex. Han har dessutom bl. a. köpt en viss dvärghundras på ett känt torg i Malmö. Detta blev väldigt uppmärksammat då man misstänkte att hundarna hade rabies... Han föder upp raser som är poppis, tydligen hur som helst.

Han hade tagit 2 (!!!!) kullar på denna tik och sedan avlivat henne, än en gång, pga lynnesfel och D-höfter. Dessa valpar har han tagit fullt pris för, trots att de är långhåriga och fått både lynnesfelet och HD-felet nedärvt...

Jag blir mörkrädd, dessutom blir jag rädd då tikens alla syskon hade avlivats pga lynnesfel, då ville hennes uppfödare (som tydligen är seriös, men använde en utländsk hane som hon aldrig kommer använda igen) köpa tillbaka tiken, antagligen för att undvika det som har hänt, men min kusin vägrade tydligen....

Känns bra att vi har sån koll på aveln i detta land...


//E
 
Sv: Än en gång...

Ja, vad säger man?
det gäller att informera, informera och informera. Fast vissa personer verkar inte vilja ta reda på något om sin blivande hund... Det räcker att den är söt.
 
Sv: Än en gång...

Men du, långhåriga rottisar? Menar du långhåriga rottweilers??

Hur kan man avla på en aggressiv individ, det förswtår inte jag. Det slutar bara illa. Dock verkar det som om uppfödaren inte bryr sig alls, han drabbas ju inte av eventuell ilska hos valparna han säljer.
 
Sv: Än en gång...

Jisses... Det är ju en sån sak som man bara tror är en mardröm...

Får jag förstöra din tråd :angel:

Men sa du att du var på Stora S? Jag såg en tjej med en W där vid utställningsringen. Klass 1?? Var det du eller? Mörkt långt hår?
 
Sv: Än en gång...

Ja, vad ska man säga. Att han tog fullt pris är ju fel. Men tydligen finns det folk som betalar och köper "vad som helst". Så länge det finns köpare, så länge kommer det fortsätta.
Nu menar jag inte det är köparnas fel. Men det finns oseriösa åt båda håll.
 
Senast ändrad:
Sv: Än en gång...

Det är finns långhårsanlag långt bak hos rottisen, vad jag vet är det vanligare hos tyska hundar. Pappan till tiken här var tysk och bar på långhårsanlag (han bar dessutom på ännu mer som ingen vill ha :crazy: ), så hon blev långhårig. Sedan blev vissa av hennes valpar också långhåriga. Egentlihen bör du avstå från att avla på hunden bara för att den är långhårig, men men...

Det är godkänt, dvs du får regga hunden och tävla osv, men du ska få reducerat pris och det är inte önskvärt.

//E
 
Sv: Än en gång...

Gomorron ;)

Det va nog jag ja, med Loka. Vi ställde ut och provade att tävla klass 1, men det gick inge bra alls :angel: Utställningen gick desto bättre :)

Hur kom du på det nu..?

//E
 
Sv: Än en gång...

Vaddå tycker du att jag är sen? *gomorron* he he

Nämen jag tyckte att jag nyss läste att du varit där med Loka i nån annan tråd. Jisses! Då stod jag ju där med ett gäng galna tjejer! Tror inte att jag såg lydnaden, minns inte om jag gick före eller kom efter.

Men det var ju tufft där. Helst söndag när LKL 1-hundarna fick ligga med ryggen åt agilityringen... Man behöver ju inte göra det hur svårt som helst för nybörjarna...
 
Sv: Än en gång...

På lördagen fuskade jag :angel:
Eftersom jag skulle ställa så sa jag att jag var tvungen att gå ut först, jag känner folket så visst fick jag gå ut först, dvs ligga på kanten. Men då lägger de från fel håll så hon får ligga vid bandet där folket går. Det tog nog en halv minut sen var där en tjej som gav sin hund en rejäl utskällning på andra sidan bandet så då tyckte Lokis att det va äckligt och lommade till matte.
På söndagen låg hon i mitten, jag hann inte ens vända mig om innan hon kom, tyckte att det var en väldigt dum idé...

Så det va kul, men väldigt tufft ställe att debutera på. Jag märkte på henne att högtalarsnacket störde henne väldigt mycket, så när det är så mycket annat så är det ju inte lätt. Men hon sprang inte iväg och gjorde nog så gott hon kunden den dagen, men det var precis som om hon inte hörde :crazy:

Så vi tar det ute nästa gång, hon är ju några månader äldre och mer skärpt.

//E
 
Sv: Än en gång...

Låg du på platsen då ingen hund låg kvar? Tror att det var en eller två hundar kvar till slut...

En sån sak var jag med också en gång, fast det var utomhus. 2 hundar av 8 var kvar tiden ut.

Nej det är inte alls lätt där! Många hundar gillar heller inte golvet, undra om det inte finns brunnar i den hallen också, de är extremt läääskiga... Själv skulle jag aldrig komma på idén att starta där :angel: Såvida jag inte gick ELITEN och skulle kvala in till SM *he he* Men det är väl som en eller två hundar bort det... Kommer aldrig upp till elit med mina nuvarande. Möjligtvis ett 3:e pris med den yngre om ett par år... Men den äldre skulle jag aldrig ens komma på tanken att försöka.
 
Sv: Än en gång...

var blir det nästa gång? jag tänker tävla till största delen i skåne (för där finns det någon som kör :angel: ) så vi kanske ses? närmast är det veberöd och hässleholm, sedan blir det nog burlöv.
 
Sv: Än en gång...

på lokes första tävling sprang en (eller var det två? minns inte) upp, en gnällde konstant och en annan låg kvar. men duktiga loke låg så fint trots min nervositet.
 
Sv: Än en gång...

Jag var nyss ut och lade hundarna. Lillan kröp snyggt frammåt två meter. Debuten alltså uppskjuten på nytt...
 
Sv: Än en gång...

just nu hänger lokes liv på en mycket skör tråd för han har uppfört sig jäkligt illa idag... vadå att man har fått planlydnad och att man tror för mycket om sin hund?
 
Sv: Än en gång...

Planlydnaden har jag inga problem med :) Då är jag lika cool som alla andra. Men ibland känns det som att det kan se "roligt" ut att man kommer med en Labrador som drar i kopplet och hoppar 4-fota hopp och man ser att de tänker: Ska hon lägga DEN DÄR!? Men väl på planen så förvandlas de ju till mattes bäbisar! Det värsta är ju när man ska rasta av dem innan. En HUND, en MÄNNISKA, en HUND, en MÄNNISKA osv osv...

Men den där platsliggningen... Jag har tidigare inte haft problem med det, så jag har inte tränat så väl tyvärr... Typ lagt hunden och gått bort. Nu får jag bita i det sura äpplet. Vaddå? Det gjorde jag med min äldre hund ju... Hon låg en platsliggning för första gången på vårt första prov :angel:
 
Sv: Än en gång...

det där känner jag inte alls igen *flin*. nu kom jag å tänka på att jag inte tränat riktig platsliggning sedan vi tävlade... och då hade vi bara tränat det några få gånger.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 496
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Köpte en 6 årig tik för ca 2 månader sedan, hon var uppfödd av ägaren och har enligt ägaren/uppfödaren alltid varit "speciell". Med...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 033
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 041
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp