Bukefalos 28 år!

Ändra betsling under ritt?

Alexandra_W

Trådstartare
Kanske en puckofråga. Men får man ändra på betslingen under pågående ritt?

I klartext så får man starta med kombinationen bett + hackamore, och sen under ritten plocka bort bettet och slutföra den på bara hackamore?
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Perfekt. Räcker det jag visar i hacket då på avslutande veterinärbesiktningen? (Står ju hästen ska visa i det den reds på?)

Dvs han visas med 'dubbel betsling' i den första vetbes, och sen i 'bara' hack i den sista?
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Jag brukar göra det ibland. min häst kan vara jätte stark i starten så jag brukar använda pelhambett första slingan och sen byta till hackamoret sen.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Jag har ju ingen aning hur han kommer reagera. Han brukar iofs aldrig vara oresonlig alls ens när han är taggad, och brukar funka att rida på lång/lös tygel då med. Rids mest på tränsbett till vardags, men är riden en hel del på S-hack med. Han tycker hacket är bäst, men jag vet inte riktigt hur mycket 'finkontroll' jag har på hacket i ett läge med en massa andra hästar osv. Han har ju aldrig varit i den situationen alls förr - så har INGEN aning om han kommer tycka 'jaha, massa kompisar, jaja' eller 'TJOHO, kolla, massa andra hästar!' ;P

Så tanken är att 'just in case' köra dubbel betsling, och sen när jag endera ser att 'det går ju fint det här' plocka av bettet, alternativt om han är väl taggad, plocka av bettet efter en mil sådär när han är lite mer tam ;) (Han ska bara gå en PP på 2 mil).

Att jag vill ha bara hack 'i mål' är mest för att jag tänker muta honom med mat/gräs i rent pulsnedgående syfte - är man en hungrig liten fd fångponny så MAAAAT kommer ha en klart lugnande effekt även om det är rörigt runtomkring liksom ;) Och det är lättare att äta med hacket :angel:
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Vad jag förstått är det rätt vanligt att göra så; många som använder sidepull rider med bett första sträckan. Och ja, du besiktigar i den betsling du ridit senaste slingan i (dvs, behöver inte haka på bettet igen om du tagit av det) :)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Fast det blir ju bara 'en slinga'? Är ju en 20 km PP, så ingen grind 'på vägen'. Utan före och efter. Därav funderingen hur det blir med att hästen ska visas i det den ridits i? Jag har ju så att säga ingen grind 'mitt i' att byta betslingen, utan får göra det efter vägen på banan i så fall? (Vilket ju förvisso i sig inte är ett problem, är ju enkelt bara ta bort ett bett medan jag går bredvid en stund eller så, men frågan är hur det blir regelmässigt?)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Det enda som inte är tillåtet i PP och CR är att rida och visa i grimma, så det har ingen betydelse om du plockar av bettet, hackamore är ju ett träns med bett.
Däremot så får du inte mata honom när han pulsas..inte ens klappa, eller blåsa eller tala lugnande..man får inte påverka dem.

Det är dock något man ser väldigt mycket, även i höga klasser. Mixtra med bettet. blåser på mulen etc, trots att det inte är tillåtet. Ser domaren det blir det tillsägning..
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Vissa brukar ta bort bettet vid första hinknissemötet, så det borde inte vara några problem om du knäpper bort bettet någon gång under slingans gång. :laugh:

BTW så är det inte masstart, utan gruppstart, så det blir kanske inte riktigt lika stressigt i starten.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Mat kan faktiskt höja pulsen på hästen. Så av den anledningen rekomenderar jag hellre att du går runt och leder till pulsen är nere.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Nej, jag menade innan pulsningen. Om han får käka lite en stund, så kommer hans puls snabbt gå ner till normalpuls även om det är 'spännande runtomkring', efter som maaaat slår allt annat.

Just när de tar pulsen vet jag ju att då ska de stå där och just bara stå där. Men man har ju sina 20 minuter där, och får han käka i 10 minuter i 'målgrind' innan pulsning så borde pulsen inte vara några som helst problem. (Bara för det går det väl förbi nån synnerligen snygg dam just då så han åker ut med 120 i puls, men du fattar ;))
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Det räcker med att du visar i enbart bett i första grinden. Du behöver inte visa med alla varianter du tänkt rida på.

Själv har jag haft pessoa i förbesiktningen och senare under ritt bytt till hackamore och då visat i det.

Med min nuvarande har jag visat på vanligt bett och har jag tagit av det under ritten har jag visat bettlöst. Har jag fått lägga på bettet igen så har jag visat med bett ifall jag ridit in med det.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Eller tänkte du rida med både hängslen och livrem samtidigt. Alltså med två tyglar och allt? Ja, då blir det kanske lite annorlunda?
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Så himla långt har jag inte tänkt, alltså om ha två tyglar eller ej. Grundtanken var väl det. Hmm, jag får experimentera lite. Just nu går hästskrället på både uppåttjack och hallucinogena tror jag, så provar jag rida honom på rent hack nu får jag nog en ganska god bild av hur mycket finkontroll jag egentligen har på hack även om/när det blir livat...

(Vi har idag - helt utan min önskan - hoppat två meter rakt UPP i skogen, och förlorat två benreflexer och en reflexbrösta på kuppen. Det bor krokodiler i vattenpölarna tydligen, som till varje pris måste undvikad.. Sidförande hjälper betyder 'studsa!!' dessutom...)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Då ses vi på Fjällnora då Alex! Jag ska grooma min make och vår medryttare. Så har du några frågor eller fundringar på plats är det bara att dyka på mig.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Jag lär ha ungefär tretusen stycken ;) Fast jag vet ju inte ens hur du ser ut, trots alla mail genom åren.. ;P (Har du facebook?)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Så himla långt har jag inte tänkt, alltså om ha två tyglar eller ej. Grundtanken var väl det.

Inte för att jag kollat i TR precis nu, men jag undrar jag om det är okey med två tyglar. Isåfall skulle man ju kunna få rida på kandar också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 947
Senast: Madalitso
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 456
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 801
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp