Bukefalos 28 år!

Ändra betsling under ritt?

Sv: Ändra betsling under ritt?

Lånar tråden för en annan rookiefråga.

Man får inte rida med spö det vet jag. Men får jag ha spö när han visas i veterinärbesiktningarna?

Han är inte heeelt road av det här att 'trava fram och tillbaka på linje' om man säger så. Lite för många klinikutredningar för att han ska se charmen med det så att säga... (Nu kanske hela situationen gör att det är annorlunda, men om inte så att ha ett spö gör hela skillnaden mellan ponny som travar på, och ponny man får släääpa framför veterinären..)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Veterinärerna brukar vara frikostiga med smackningar och handklappar när någon häst är lite trögtravad i de låga klasserna.

Spö faller på sin egen rimlighet, eftersom man då kan driva fram en häst som är för trött för att trava.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Okej, tack för svar. Då får jag hoppas han endera är peppad av situationen, alt inte misstar den för en hältutredning då eller det finns klapp/smackvänliga åskådare. Bara kom att tänka på frågan igår, just då jag mindes hur 'anti' hela grejen han varit senaste klinikbesöken.

Men, är ju skillnad på en löpargång och en raksträcka utomhus, så förhoppningsvis så är det ett icke-problem.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Öva upptravning hemma efter varje ridtur så blir det snart inget konstigt. Då förknippar han det inte bara med hältutredningar.
Ha ett speciellt ord/ljud för när ni ska trava.
// Linda
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Det är start imorgon (om vi kommer iväg, matte är milt sagt inte iform), så lite väl sent påtänkt men annars jättebra ide, om jag bara kommit på den innan. Men jag har ju inte tänkt på det så mycket, han är ju upptravad en ziljard gånger för veterinär på klinik (han har ju haft sin beskärda del av problem, och ffa säkert 10 återbesök för att kolla läkningsbild) så han 'kan ju det där'.

Var först igår jag 'kom på' att jag alltid numera har ett spö i handen på klinik just för han är lite less på konceptet, och började fundera på om jag fick ha det. Har ju vetat hela tiden att jag inte får rida med spö, men inte funderat på om jag får ha ett spö i handen från marken. Det slog mig igår..

Å andra sidan så när vi kommer IN på kliniken och det är hästar och lattjolajbans osv och 'Kungen' måste tala om att han anlänt, då brukar han ju småtrava bredvid mig ens utan jag bett om det, så som sagt, förhoppningsvis gör miljön att det inte blir minsta besvär. Det är ju en ganska pigg och energisk häst rent allmänt, det är på löpargången han 'dör'.

(Och när han ställdes ut, iofs innan klinikracet, så tja.. han visade lite allt möjligt han när han skulle visa trav. Galopp, höga hopp, bock och brall osv, så som sagt, förhoppningsvis är det ett ickeproblem. I 'värsta fall' så är faktiskt en av mina klinikvet med i veterinärkommissionen och kanske kan godkänna lite 'tjohejande' inför upptravningen iom att hon vet historiken)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

I 'värsta fall' så är faktiskt en av mina klinikvet med i veterinärkommissionen och kanske kan godkänna lite 'tjohejande' inför upptravningen iom att hon vet historiken)

Och det skulle du tycka var helt okey och rättvist?
I distansritt är ju veterinärbesiktningen en del av tävlingen, och inte bara en koll på om hästen är i tävlingsmässigt skick.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Ja, jag skulle tycka det var okej och rättvist enligt det som någon annan skrev, att i lägre klasser brukar de vara frikostiga med 'handklappande och smackningar'. Det är dessutom ponnyns absolut första start (och mattes med för den delen, i distans), och i en PP.

Och om det då är en veterinär som vet att ponnyn i fråga sett sin beskärda del av löpargångar och därför tycker att 'prova smacka och 'heja' igång honom lite få se'. Jag ser inte problemet med det? Alt att ponnyn i en förbesiktning skulle vara så trött den inte orkar trava är ju liksom tämligen orimlig. SKULLE det vara så så lär det bero på t ex hälta, infektion eller liknande - vilket kommer upptäckas vid övrig besiktning och vi åka ut i alla fall.

Så jag ser inte något problem alls med det? Handlar ju inte om att släppa igenom en ponny som inte är okej? (Hon har dessutom inte varit ponnyns veterinär, så finns ingen jävrisk i stil med 'jag vet att den ponnyn brukar röra sig si eller så, det där är inget bry sig om'.

Ser det inte som mer orättvist att få prova 'smacka och tjoa' igång en tveksam ponny i en förbesiktning som att man tempar en uppspelt häst som pulsar för högt i förbesiktning, och/eller att man kan få en 'till chans' att klara förbesiktningen?
 
Senast ändrad:
Sv: Ändra betsling under ritt?

Det jag mest störde mig på var att du menade på att du kände veterinären, och därmed skulle få fördelar.
Och själv anser jag att lite smackande kanske kan var okey. Men förr såg man att funktionärer jagade hästen med en pärm hela upptravet, och då känns det som att en varning i punkten "framåtanda och attityd" vore på sin plats.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Lycka till på din PP i morgon Alexandra_W. Det går säket jättebra för dig och din ponny.:)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Aha, nej nej, då missförstod du hur jag menade. Men då förstår jag ditt tidigare svar!

Och behöver de 'jagas', så oavsett anledningen så bör de nog inte starta då, för då lär hästen/ponnyn ju inte tycka det hela är så speciellt roligt. Så bra att det inte tillåts längre.

Men eftersom det är hans första gång, och 'poletten' så att säga inte nödvändigtvis behöver trillat ner, och han KAN (men inte alls behöver, jag kan återkommer på söndag och mumlar om ponnyn som visade skolor ovanför mark i rena glädjen vid upptravningen *s*) tycka att 'åh nej, sånt här tråk har jag gjort förr, det här vet jag vad det leder till..' så är det ju bra om de är lite mer 'överseende' med igångpeppande för rookieekipagen. Inte då jaga, men 'peppa' lite.

Enda fördelen med att veterinären vet ponnyns klinikhistoria menade jag alltså är det att hon just kan tycka 'prova peppa lite så han vaknar' iom att hon vet att han sammanknippar iaf 'trav på löpargång' med negativa saker. I övrigt ser jag faktiskt inte en enda 'fördel' gentemot andra tävlande så. Även om hon inte varit behandlande vet på honom, så vet hon ju om (och det är iofs inget jag 'döljer' heller) hans tidigare problem och jag antar att hon kommer titta extra noga på hur han rör sig innan hon släpper igenom oss. Vilker jag för personlig del anser är en fördel, är det minsta tveksamhet SKA han inte starta. Men det ger ju sas ingen fördel gentemot de andra tävlanden.
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Lycka till på din PP i morgon Alexandra_W. Det går säket jättebra för dig och din ponny.:)

Tack tack =) Och hoppas du har rätt. Jag har drömt både om hur bilen/släpet går sönder på vägen dit, hur vi åker ut redan i förbesiktningen på allt från hög puls till hälta, hur han beter sig som ett litet kräk och vägrar släppa veterinären i närheten, hur han helt rabiat far omkring som ett popcorn, hur jag rider HELT vilse och får letas reda på av polisen, hur vi fastnar halvvägs på banan där den enligt banbeskrivningen kan stå under vatten och inte tar oss därifrån och en RAD andra 'spännande' alternativ. Där alla förutom vattnet eg saknar 'verklig grund', det är en snäll och sansad ponny - eller har i alla fall varit de fyra år jag ägt honom ;)

Ändå tror jag att jag i sömnen gått igenom nästan alla tänkbara katastrofer. Fastän jag konstigt nog inte är minsta lilla nervös. Antagligen inte för jag inte FATTAT än att jag (om inget oförutsett händer) kommer att TÄVLA (jo, jag räknar det som tävling, PP eller ej =)) imorgon för första gången på nästan 10 år :bump:
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

hur han beter sig som ett litet kräk och vägrar släppa veterinären i närheten, hur vi fastnar halvvägs på banan där den enligt banbeskrivningen kan stå under vatten och inte tar oss därifrån

Det är mina orosmoment för Hampus. Men jag försöker tänka att om alternativ 1 händer, så har vi i alla fall fått oss en tur med transporten. Och om alternativ 2 händer, så kan vi alltid rida tillbaka till starten igen. :p
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Lycka till imorgon Habina och Alex! Allt kommer att gå jättebra och ni kommar få hjälp och stöd, var så säkra. Hoppas ni kommer att tycka det är så kul och trevligt som vi andra som håller på. Sporten behöver växa och vi välkomnar alla som visar minsta intresse med stora famnen:-) Håll koll på lite olika distansklubbars verksamhet sedan under våren. Många har kortare träningsritter så kan ni snart vara uppe på er första CR.
Tyvärr Alex, jag kommer inte kunna svara på frågor på plats. Ena kusen har ett hornhinnesår (karens för salvan) och den andra har mkt diffusa symptom typ Headshaking. Så kan det vara också..
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Nä vad tråkigt, så ingen av 'era' kommer till start? =/

Jag ska nog överleva ändå, har förstått det som att distansfolket är snälla mot 'rookies'.

Om det blir min första och SISTA distansritt återstår väl att se. Det här är ju mitt försöka att 'hitta på nåt annat' där hans ataxi inte är någonstans mellan diskvalificerande och livsfarligt. Men vem vet, jag kanske blir biten ;P
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Tack snälla! :bow: Jag har tränat och drömt om detta i tio år, så det känns helt fantastiskt att få göra debuten på min egen uppfödning, som faktiskt var den häst jag började drömma om att rida distans på. Det var hösten 2001 när vi bodde i Linköping. Nu kan drömmen bli sann! :banana:
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Ni kan väl skriva här båda två och berätta hur det gick! Ha så kul nu :)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Gick hur bra som helst, enda som inte gick enligt plan var när vi hamnade mitt i upploppet för 50 km ekipagen och råkade ut för en del fula omridningar som gav en del 'spännande effekter'. Och knäckte min plan lite.

Men finaste, finaste Liemannen var en HJÄLTE - och fatta vilken 'seger' att han genomförde övht. Det är verkligen mot alla odds. I två år kämpade jag för att få honom frisk, och han kommer få dras med kroniska problem hela livet. Men har lyckats ta sig tillbaka och prestera. Och pallade bilar, tävlingscyklister, omridningar, ny miljö och VATTNET. Jag älskar min ponny! :love:

Gick åt helvete med min plan dock där på slutet när jag blev omriden av 50 km upploppet och han blev taggad, så tempot blev högre än tänkt, och jag var lite bekymrad över pulsen. TACK för övrigt till personen jag glömde fråga om namnet på som inte bara erbjöd sig kolla hans puls och gjorde det flera gånger, utan även hjälpte mig kyla och gav tips om hur jag skulle göra för att få ner pulsen.

Med 35 sekunder 'tillgodo' pulsade vi 60 slag/minut i slutbesiktningen dock, phu. Fick en 1a på tarmljud (väntat) men i övrigt nollor på allt i slutbesiktningen. (54 slag/min i puls och nollor rakt igenom i förbes).

Jag är SÅ nöjd med lilla ponnyn. Och bilder kommer =)

SÖTAST på hela dagen måste shettisen som gick 50 km varit :love:

Gick bra för Habina med, här är resultatlistan:
http://online.equipe.com/sv/class_sections/34560/results
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Lite bilder:

(Matte måste köpa mindre ridbyxor)

302021_146016782160970_100002579461412_217968_674928692_n.jpg


318685_146017325494249_100002579461412_217973_897019599_n.jpg


298026_146017658827549_100002579461412_217977_1114269465_n.jpg


I mål
295786_146018118827503_100002579461412_217982_1150059355_n.jpg


BÄST med hela dagen enligt Lillen, som hade SKITKUL var dock DETTA. Inte ofta han får sån lyxmat ;)
301119_146016958827619_100002579461412_217969_404331727_n.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 318
Senast: Madalitso
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp