Bukefalos 28 år!

Ändra betsling under ritt?

Sv: Ändra betsling under ritt?

Vad kul att det gick bra! :)

Får man fråga vad det var för tips för att få ner pulsen?

Och är det placerade i PP ? :O
 
Senast ändrad:
Sv: Ändra betsling under ritt?

Ni kan väl skriva här båda två och berätta hur det gick! Ha så kul nu :)

Jag hade superkul! :D Nog för att jag sysslat med distansritt i tio år, men att faktiskt rida en tävling (nåja, jag behövde ju licens :angel:) var ännu roligare än jag trott. Nu är jag så pepp inför nästa års säsong!

Hampus fick gå lugnare än jag planerat, då vi hade med oss en trevlig femårig korsningshäst som han blev lite kär i. :love: Han kom igång bättre och bättre genom hela ritten, även om det var lite svårt ibland att få honom att ta det lugnt när tävlingsryttarna susade förbi. Innerst inne tror han att han är en arab i fel kostym. ;)

Vi skrittade sista kilometern, blev ensamma och väldigt gnäggiga. Men efter en kvarts lugn vila och avsvampning så pulsade han in på 56 spm och hade nollor rakt igenom. :banana:

Mest stolt är jag över att han inte blev rädd för veterinären förrän efter pulsen tagits i slutbesiktningen. Sedan var det ju inte något vatten att tala om längs banan, så där var det inget han märkte något av. :D

Känslan i mål var dock att det kändes lite kort och Hampus var ruskigt pigg när han kom hem (och ut i hagen). Så nästa start blir det nog 40 km istället. :laugh:

Vill passa på och tacka för en riktigt bra genomförd tävling, snälla funktionärer och väldigt bra skyltat (fast jag memorerat kartan :angel:). Även en eloge till alla groombilar som saktade in och tog det lugnt vid möten. :bow:
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

Nej det är inte placerade i PPn, det är gdk eller ej gdk, men det fattar inte equipe utan räknar det som en 'vanlig' tävling och räknar antal placerade utefter antal starter.

Tipsen jag fick var att INTE låta honom äta (vilket jag gjorde innan...), att gå runt så låååångsamt jag någonsin kunde med honom, och så kyla då såklart men just kyla visste jag ju. INTE de andra dock, så utan t ex 'låt honom inte äta mer' så hade vi nog rykt på för hög puls i slutbesiktningen. Tempot gick ju åt helvete på slutet som sagt, och min plan sprack och han kom i mål på alldeles för hög puls mot vad jag tänkt mig. Jag tänkte ju att låta honom dricka, och så i lugn och ro äta lite (eftersom jag räknade med en etta på tarmljud då han skitit en ziljard ggr under ritten och det var lätt inse magen var toooom). Och det hade ju antagligen inte funkat så bra... Tydligen kan äta höja pulsen sådär direkt efter ritt. Men det visste inte jag..
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

OTROLIGT bra skyltat ja, inte ens JAG red vilse! Även om jag ibland undrade om jag gjort det - men vips kom en snitsel =)
 
Sv: Ändra betsling under ritt?

*KL*

Apropå upptravningen. Herrn var lindrigt road, men fick hjälp av lite funktionärshandklappning i förbesiktningen, och andra svängen hade han fattat vad jag ville - men engagemanget var väl inte direkt överväldigande ;) Inte för han var trött, utan för han bara tycker/tyckte det var meningslöst. Men veterinärerna var nöjda iaf. På 'tillbakavägen' gick det bättre - fast då hade veterinärerna vänt ryggen åt både i för- och slutbesiktning så de såg väl vad de behövde se första svängen trots 'guuud vad tråååkigt jag döööör' attityden hos ponnyn ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 454
Senast: zarmino
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 860
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp