Bukefalos 28 år!

ändrat mått mellan boxdörr och golv?

mataii

Trådstartare
Läste för några veckor nåågonstans att måttet mellan boxdörr och golv numera är borttaget, alltså att det numera inte är en regel utan snarare ett råd? Stämmer detta? Hittar det ingenstans just nu, så det kanske inte var en allt för tillförlitlig sida jag läste det på (även om jag var bergsäker på att det var på jordbruksverket, men nu står det ju inte där)

Någon som vet något om detta?
 
Sv: ändrat mått mellan boxdörr och golv?

Om man tittar i Jordbruksverkets bestämmelser så finner man detta.

Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Din häst ska inte kunna fastna med till exempel hovar eller käke.

Finns alltså inga måttangivelser, utan det gäller att själv se till att det är säkert.
 
Sv: ändrat mått mellan boxdörr och golv?

Läste för några veckor nåågonstans att måttet mellan boxdörr och golv numera är borttaget, alltså att det numera inte är en regel utan snarare ett råd? Stämmer detta? Hittar det ingenstans just nu, så det kanske inte var en allt för tillförlitlig sida jag läste det på (även om jag var bergsäker på att det var på jordbruksverket, men nu står det ju inte där)

Någon som vet något om detta?
Precis som Texaz säger är det skaderisken som ska undvikas. Förr fanns det t ex. mått för mellanrum i galler (7 cm) Det är dock inte omöjligt för ett mindre föl att få in en hov i ett sådant mellanrum. man ansåg därför att måtten avseende galler (och under dörrar/boxväggar) inte kunde säkra upp för alla hästar. Därför tog man bort dem. Har för mig att det skulle vara mindre än 3 cm mellan golv och dörr/vägg. visst kan man fortfarande ha de måtten som riktlinje, men då för stora hästar i allmänhet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 398
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 176
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 085
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 988
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp