Ännu en fodertråd..

ExtraW

Trådstartare
Sorry för ännu en fodertråd :o

Har en 2-årig Whippet-tik som alltid varit frisk men för några månader sedan fick akut pankreatit. Tack och lov än hon helt frisk nu, alla blodprover bra och hon är pigg o glad men hon är väldigt smal. Jag vet inte vad jag ska våga ge henne för mat, veterinären tror att pankreatiten utlöstes av för mkt fett i fodret.

Hon har ALDRIG varit en tillstymmelse till tjock utan hon har alltid varit åt det magra hållet. Hon är väldigt aktiv varför jag tidigare givit foder med hög fetthalt men det vågar jag inte
ge nu. Är livrädd att hon ska få pankreatit igen.

Veterinären sa att jag skulle ge valfritt foder från royal canin men känner mig osäker.
 
Tillägger att hon vägde 15 kg innan pankreatiten och då var hon slimmad. Nu väger hon 13.6 kg. Motioneras mkt, minst två timmars skogspromenad dagligen då hon är lös. Tränas aktivt i agility. Är med på mina joggingrundor. Tränas även spår o sök på "rolighets"nivå. Samt trickträning och andra små roligheter:love:
 
Jag hade valt ett foder med lågt fettinnehåll och gett tillskott av kolhydrater för att få upp vikten (gärna havregröt som är skonsamt för hud och mage). OM det är en hund med sämre aptit kan man lägga i lite mjuk hundmat från burk i gröten och röra om.
 
Jag hade också tillsatt kolhydrater men minskat fettet. jag ger tidvis mysli åt min hund ( de perioder då hon ratar torrfoder).

Nu minns jag inte alls vad myslin heter...
 
Veterinärer har ju dock ingen utbildning inom foder, utan rekommenderar väl bara det foder de är sponsrade av?

Jo det har vi visst och vi blir inte sponsrade. Däremot säljs självklart olika typer av foder på en veterinärklinik, men de köps in som allt annat. Det finns ingen som bestämmer vad en enskild veterinär ska rekommendera för foder.
Man får såklart inte blanda ihop medicinska foder med vanliga foder, då medicinska foder i sig kan göra en patient frisk eller minska lidande av sjukdomar. En veterinär som rekommenderar exempelvis ett struvitupplösande foder från Hill's till en hund med struvitkristaller i urinen gör det ju för att hunden kan bli frisk från sina problem och inte för att veterinären vill tjäna pengar?
 
Ja lite därav denna tråd..
Just nu äter hon RC gastro intensional low fat

Det är ett jättebra foder vid pankreatit.
Men du kan också gå över till valfritt annat foder med lågt fettinnehåll så långe hunden mår bra och inte visar tecken på sjukdom.
Vid akuta pankreatiter behöver fodret dels vara lättsmält och dels innehålla en fetthalt på under 10%. Tyvärr kan en akut pankreatit bli en kronisk pankreatit och då kan ett sådant foder behövas kontinuerligt för att förhindra återfall.
Andra kan gå tillbaka till vanlig kost igen, men kommer ofta att vara känsligare för större mängder fett så därav är det bra att undvika de lite fetare fodrena. Jag skulle vara försiktig med foder som innehåller mer än 15 procent då allt utöver det anses som fett.

Vill du ha ett svenskt spannmålsfritt foder kan jag rekommendera Magnussons Grain-Free som jag tror innehåller 15% fett.
Vill du he färskfoder bör du vara noggrann då många är riktigt feta, men Bravo Lamm är en sort med lite mindre fett. Vid färskfoder kan man inte bara läsa fettangivelsen som står på förpackningen utan man måste räkna om det till torrsubstans för att kunna jämföra fettinnehållet då färskfoder innehåller mycket vatten.
 
Det är bara 12 % fett i Magnussons spannmålsfria.
I Acana Light & Fit finns 11 % fett. Det är också spannmålsfritt om du läser tillverkarens hemsida. I nätbutikerna kan gamla receptet stå kvar och då fanns det havre i det.
 
Det är bara 12 % fett i Magnussons spannmålsfria.
I Acana Light & Fit finns 11 % fett. Det är också spannmålsfritt om du läser tillverkarens hemsida. I nätbutikerna kan gamla receptet stå kvar och då fanns det havre i det.

Tack för rättningen! Jag ger själv Magnussons just nu. Får Acana billigare via jobbet (vi säljer Acana och Orijen på djursjukhuset) men jag föredrar svenska foder pga djurskyddet och läkemedelsanvändningen och miljön.
 
Vi hade jättemycket fodermedelslära/näringslära för både små- och stora djur. Så mycket så man glömde bort att det var veterinär man pluggade till. Mycket foderstatsräknande.

Där ser man! Då är det alltså så att alla veterinärer läser näringslära men i varierande omfång. Kul att ni fått så mycket, vi har inte haft jättemycket men det var hög kvalitet på den undervisning vi fått tycker jag. Väldigt nördiga agronomlärare :p

(Lite OT kanske :angel:)
 
Där ser man! Då är det alltså så att alla veterinärer läser näringslära men i varierande omfång. Kul att ni fått så mycket, vi har inte haft jättemycket men det var hög kvalitet på den undervisning vi fått tycker jag. Väldigt nördiga agronomlärare :p

(Lite OT kanske :angel:)

Ja herregud vad nördiga dom var hos oss med :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 630
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp