Bukefalos 28 år!

Ännu en klipptråd

Eme_liie

Trådstartare
Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för en så går det en halvtimme sen har jag bestämt mig för en annan..

Min häst är då en svetthäst kan man säga, ett lättare pass gör att han bli genomvåt även om pälsen inte är jätte lång men den är väldigt tät, svettas lika mkt på sommaren som vinter så det är inga fel på min häst. På sommren hinner det dock torka innan han ska ut/ställs in. Nu är det så att i det stallet som vi står i nu har utetäcket på över natten så rider jag sent så hinner inte han torka och kommer då få på sig vintertäcke på det svettiga, Han måste även han täcke oavsett päls eller inte, så täckes delen kommer vi inte ifrån. Likadant om vi rider på dagen så måste han stå inne runt 1 timme innan han är helt torr.

Men till frågan det står mellan helklippning eller täckesklippning, hade täckesklippning förra året och det som blir problem där är att han blir så svettig på pälsdelen att han inte hinner torka och då kommer jag inte ifrån problemet hur som. Helklippningen väger för i den frågan men det negativa är det att jag inte gillar den eftersom att han blir så naken så klart har han täcke därefter.. Bara under den här veckan när vi ridit i ridhuset så är han dygnsur, rider vi ut å tränar hårdare är han genomblöt. Så känns som om klippningen skulle behöva ske i veckan. Det funkar ju bra om jag rider på eftermiddagen å ställer in på en gång då kan stallägaren byta. Men då låser jag mig själv till att rida samma tid varje dag och det känns sådär nu när det oxå är mörkt klockan 17. Så vad skulle vara det bästa sättet om man ser till hästen.. Så klart är jag medveten om att utan täcke skulle vara det bästa men utan täcke blir han känslig i ryggen under den kallare årstiden sen vet jag inte heller hur bra det är att släppa ut en dygnsur häst i vinterkyla.
 
Sv: Ännu en klipptråd

Det som hästar är känsliga för är fukt oc blåst, så jag tycker definitivt du ska klippa så mycket som behövs för hästen inte ska vara blöt...
 
Sv: Ännu en klipptråd

Helklippning alltså för då är han torr när man är tillbaka till stallet.
 
Sv: Ännu en klipptråd

Haha vad bra att jag har skrivit täckesklippning :D det finns det ju inget som heter hoppas ni förstod att det var filtklippning jag mena :)
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 775
Senast: Crossline
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 242
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
48 034
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 219
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp