Ännu en lastningsfråga - tips om man behöver lasta själv (long novell)

Men axel. Jag har aldrig någonsin fastsatt med öppet. Det är där du feltolkar. Men jag skulle ändå aldrig - pga det jag redan skrivit innan - köra en häst uppbunden om den inte kunde stå uppbunden i alla andra situationer. Dvs OM den skulle fastna i släpet eller om man som du tog som exempel skulle glömma skäppa loss - så ska hästen inte få spunk för att den sitter fast. I min värld då. Det var det jag svarade till någon annan tidigare.
 
Nej @Cilva man har aldrig hästen uppbunden i transport och öppnar därbak , hur fint och trevligt uppfostrad hästen än är att vara uppbunden/lyda tryck uppbunden . Där är du unik om du väljer att ändå göra så, hur lydiga/ uppfostrade dina hästar än är ang tryck/ uppbindning.

Kl
Utöver det i diskussionen så ska det inte spela så stor roll med exakt längd/bredd på spiltan/exakt uppbindning av hästen osv . Väldigt ofta blir det överkurs analysmässigt från hästägarens sida om exakta detaljer . Är hästen trygg i allmänhet spelar det ingen roll på exakta millimetern ang sådant .
 
@axel Senast i tisdags stod jag och funderade på varför inte hästen kom ut ur släpet. Det visade sig att vi hade en miss i kommunikationen med min medhjälpare. Hästen är dock van att sitta fast/ge efter för tryck så inget hände. Har dock haft en som man var tvungen att ha allt redo för innan backningskommando för då kom den som skjuten ur en kanon. Mer än en grimma gick sönder men när den väl var ute hände inget mer utan den stannade fint. Förmodligen hade den råkat ut för något obehagligt (den var svårlastad när den kom) och det är inte så mycket som stoppar en nordsvensk som verkligen vill.

Jag skulle aldrig råda någon att öppna innan hästen är lös eftersom jag sett så många hästar som inte är riktigt vana vid transport (inte ägarna heller). Det kan bli väldigt olyckligt, ju fler gånger jag besöker de lokala ridskolorna inser jag också att det finns hästar som inte har lärt sig att sitta fast. Rent principiellt tycker jag dock att det inte ska vara något problem eftersom hästen ska kunna stå uppbunden, varför inte i en transport? Det hänger även ihop med spillrans storlek tycker jag. Den ponny som har mycket plats för att transporten är jättestor har möjlighet att "ta sats" på ett helt annat sätt än en större häst, extra viktigt att den förstår hur man gör när man står uppbunden för att det inte ska bli katapulteffekt.
 
@mackan Jag gör så ibland och känner mig inte särskilt unik. I övrigt se mitt svar till axel.

Längd och bredd på spiltan kan spela stor roll, när det handlar om decimeter och inte millimeter.
 
Min häst följer tryck i grimman jättebra, förutom vid lastning. Oftast går han på transporten jättefint, men ibland börjar det strula och då kastar han sig, stegrar och är som en ohanterad unghäst... tills han plötsligt traskar på transporten som om inget hänt.

Hur kan jag lära honom att alltid ge efter för tryck?

Jag hade liknande problem med min häst i början. Han var jättestressad inför lastningen, slängde sig hit och dit, tokbackade och/eller försökte stegra sig, men så plötsligt gick han bara på, sen var allt frid och fröjd inne i transporten. Han är också väldigt följsam i alla andra situationer, inga motstånd eller andra problem i hanteringen. Detta problem uppenbarade sig bara vid lastning. Jag insåg att där fanns ett mönster som hängde ihop med transporten och att jag behövde hjälpa honom komma över just det problemet, var det nu kom ifrån.

Jag lade upp en strategi, lastade varje dag utan krav på att åka någonstans eller att han ens behövde gå på transporten i början. Så fort han började "dra" bakåt eller åt sidan, vilket han började med redan 5-6 meter framför rampen, så höll jag kvar det tryck han själv ådragit sig utan att hålla emot eller hindra, dit han "drog" dit följde jag, med bibehållet tryck och utan att släppa efter men som sagt inte hålla emot heller jag bara fortsatte att hela tiden visa honom tillbaks mot transporten, först när han gav efter själv och tänkte åt "rätt håll", släppte jag trycket. Vi kunde hamna 20-30 meter bort från transporten i början, innan han bestämde sig för att prova en ny strategi. Men när han väl kom på den iden, så kom vi närmare och närmare transporten utan att "streta emot-reflexen" triggades igång.

Det gäller att vara snabb med eftergiften och ge den för minsta lilla försök, behöver inte vara att hästen tar ett endaste steg i början, bara att den börjar tänka åt rätt håll. Dom första dagarna kom vi inte nära transporten alls, vi slutade tom längre ifrån än vi började, men vi slutade med en häst som "tänkte" fram mot transporten så fort jag "visade" mot den, utan att protestera och börja dra. Det var just själva grundprincipen jag var ute efter, att hästen kunde "ge efter" och bjuda, om så bara i "tanken" och känna sig väl till mods i den situationen oavsett var i förhållande till transporten vi befann oss.

Sen närmade vi oss transporten succesivt, enligt samma princip. Det kom bakslag och jag fick backa bandet och börja om och vi kunder hamna 20-30 meter bort igen. Men för varje bakslag gick det fortare att komma tillbaks. Jag använde mig också av motiviationsverktyget "arbete" en bit ifrån transporten och "vila" och avslappning nära transporten och en häst som tittar mot rampen. Jag mixade såna övningar med principen "hålla kvar trycket utan att hålla emot" om han började krångla.

Sen när vi väl kom så långt som till rampen och själva lastningen, så jobbade jag efter principen, gå på, kliv av, gå på, kliv av, gå på, kliva av, tills han själv började fråga om det var ok att stanna kvar i transporten. Jag försöker aldrig hindra en häst som vill backa ut, men om den har bråttom ut, då blir det lika bråttom in igen, sen håller jag på så tills den själv bestämmer sig för att stanna kvar. Men innan man kan börja med det här, måste man ha den andra grunden, en häst som försöker utan att dra och slita, även om den är tveksam.

En tveksam häst som försöker är en häst som är inne i en positiv process, den är påverkbar. En häst som vägrar samarbeta och som försvarar sig med motstånd och andra trix, är inne i en negativ process och är inte påverkbar, en sån häst behöver hjälp att kommar ur den bubblan först. Sen handlar resten av lastningsprocessen mest om övning och upprepening och vana, lugnt och sansat och metodiskt.
 
Jag tycker inte heller att man ska "tvinga" in hästar med linor och annat, eller att hålla emot med linor lindande runt frambommen. Det är inte hästens muskler vi behöver överinna, utan deras huvud, deras tanke och inställning till lastningen (eller vad det nu är som triggar igång beteenden) är det som behöver bearbetas. Visst det finns extrema hästar med starka trauman som kanske aldrig går att sudda ut helt och där man behöver kraften från tex en lina runt frambommen för att hästen ska inse att det inte går att dra, men det är absolut ingen metod jag skulle rekkomendera eller själv använda, men jag har heller inte träffat nån sån extrem häst än, så kanske om det krisar och jag måste iväg, att jag skulle tvingas att använda det på en sån häst i framtiden. Men det är ingen träningsmetod då, utan en krislösning när alla andra försök misslyckats.

Angående uppbindning av hästar i transporten så anser jag att det måste föregås av mycket invänjning att stå uppbunden i största allmänhet. En häst som inte kan stå uppbunden i andra situationer skulle jag aldrig binda upp i en transport, det fick hellre åka lös då för det kan sluta med katastrof annars.

Viktigast är att hästen övertygas om att det är ok att stå kvar i transporten. En häst som inte har behov av att kliva av transporten snabbt och direkt, är en mer säker häst oavsett uppbinding, för den kommer inte att skapa situationer som triggar igång uppbidningsproblem öht och den kan också stå lös då utan problem.

Varför behöver hästen bindas upp i transporten öht egentligen? Om vi ändå alltid lossar dom innan vi öppnar bak menar jag? Att hästar kan få för sig att hoppa över bommen fram tex, såna ryck får dom ju oavsett uppbindning och min erfarnehet är att det är just uppbindningen som triggar igång det och orsakar mest skador när det händer. Det skulle vara då om dom försöker få ner huvudet under frambommen, att uppbidning hindrar det, men i min transport så kan man flytta bommarna så att dom passar hästens storlek och därmed kan man hindra hästen från att komma ner med huvudet på det viset, minskat utrymmer framåt och bakåt. För mig känns det som att det är bommarna i sig (åtminstone dom framtill) som skapar dom flesta problemen och olycksriskerna. Både i lastningssituationen och vid själva transporten sen.
 
Jag tycker inte heller att man ska "tvinga" in hästar med linor och annat, eller att hålla emot med linor lindande runt frambommen. Det är inte hästens muskler vi behöver överinna, utan deras huvud, deras tanke och inställning till lastningen (eller vad det nu är som triggar igång beteenden) är det som behöver bearbetas. Visst det finns extrema hästar med starka trauman som kanske aldrig går att sudda ut helt och där man behöver kraften från tex en lina runt frambommen för att hästen ska inse att det inte går att dra, men det är absolut ingen metod jag skulle rekkomendera eller själv använda, men jag har heller inte träffat nån sån extrem häst än, så kanske om det krisar och jag måste iväg, att jag skulle tvingas att använda det på en sån häst i framtiden. Men det är ingen träningsmetod då, utan en krislösning när alla andra försök misslyckats.

Angående uppbindning av hästar i transporten så anser jag att det måste föregås av mycket invänjning att stå uppbunden i största allmänhet. En häst som inte kan stå uppbunden i andra situationer skulle jag aldrig binda upp i en transport, det fick hellre åka lös då för det kan sluta med katastrof annars.

Viktigast är att hästen övertygas om att det är ok att stå kvar i transporten. En häst som inte har behov av att kliva av transporten snabbt och direkt, är en mer säker häst oavsett uppbinding, för den kommer inte att skapa situationer som triggar igång uppbidningsproblem öht och den kan också stå lös då utan problem.

Varför behöver hästen bindas upp i transporten öht egentligen? Om vi ändå alltid lossar dom innan vi öppnar bak menar jag? Att hästar kan få för sig att hoppa över bommen fram tex, såna ryck får dom ju oavsett uppbindning och min erfarnehet är att det är just uppbindningen som triggar igång det och orsakar mest skador när det händer. Det skulle vara då om dom försöker få ner huvudet under frambommen, att uppbidning hindrar det, men i min transport så kan man flytta bommarna så att dom passar hästens storlek och därmed kan man hindra hästen från att komma ner med huvudet på det viset, minskat utrymmer framåt och bakåt. För mig känns det som att det är bommarna i sig (åtminstone dom framtill) som skapar dom flesta problemen och olycksriskerna. Både i lastningssituationen och vid själva transporten sen.

Jag upplever inte att de hoppar av en uppbindning av den typ som tillåter det sas.
Att de hoppar tycker jag beror på klaustrofobi från sidor och bakifrån och att man kör illa.

Varför man binder upp dem är bla för att man enligt lag måste säkra lasten. Och uppbunden och bommar mot bilen anses vara vad som säkrar en häst.
 
Bogbommen är t o m lagstadgad när hästen åker i färdriktningen. Alla som haft en häst som vänder sig i släpet vet att det är av största vikt att hästen inte själv kommer loss, utan står bunden där man vill ha den placerad.
 
Nej @Cilva man har aldrig hästen uppbunden i transport och öppnar därbak , hur fint och trevligt uppfostrad hästen än är att vara uppbunden/lyda tryck uppbunden . Där är du unik om du väljer att ändå göra så, hur lydiga/ uppfostrade dina hästar än är ang tryck/ uppbindning.

K .
Jag måste binda mina shettisar i transporten med luckan öppen, först för att det går in en shettis till efter den första i spiltan på längden, så oavsett öppen eller stängd lucka, måste hästen veta hur man sitter fast, sen lastar jag två hästar själv och det är svårt att göra om man inte binder fast den första hästen.
har alltid ansett att man måste kunna binda fast sin häst ordentligt och det är en läxa som måste tålas, oavsett var jag binder fast den. En säkerhetsfråga alltså. Dessutom finns det rätt många hästar/ponnys i landet som inte når bak till bakbommen i en transport, och lastar man då själv, som många gör, kan man inte stänga innan man satt fast Då kan ponnyn få för sig dumma saker, då det är rätt gott om plats i spiltan.
 
Tack alla för svar & bra tips.

Sedan trådstarten har jag varit iväg 2 ggr, och båda gångerna hamnade jag i situationen att jag fick lasta själv, då jag var ensam i stallet.

Men vi kom iväg, vilket jag är glad för, men visst har jag en del att träna på.
1:a ggr tog det kanske 20 minuter innan han gick på. Eller rättare sagt, han gick på, tog sig en tugga ur krubban, och backade ut lika snabbt. Nu i helgen backade han ut 4 ggr, och när vi skulle hem från klubbtävlingen 2 ggr, så det har gått framåt!

Det jag har gjort är att ha skötardörren öppen, dels för att det ska se ljusare ut, dels för att jag ska kunna ta mig runt lite snabbt. Jag har krubban hängandes en bra bit framför bommen, fastsatt i fönsterna med 2 transportband. Även ett hönät uppsatt.

Än så länge har jag haft kedjegrimskaftet under hakan, vilket jag hoppas jag inte kommer behöva längre fram. Går in med honom först och häller maten i hinken sedan ställer jag mig vid rampen. När han backade ut duttate jag lite med spöet vid stillastående, och slutade när han gick fram. Väl inne har jag tagit tag i bakbommen, via min lösning, och när han stått lugn och ätit, snabbt flyttat bommen till sin plats.
Har satt fast honom efter bommen varit på, och slutligen tagit upp luckan.

När jag sedan lastat ut, har han ju farit ut som en kanonkula. Gjorde så sist att först tog jag ner luckan, satte fast krubban igen och hällde lite mat i, därefter lossade jag honom med grimskaftet under hakan (för att hålla emot ifall försöker svänga runt i transporten.)
Trots maten så stod han och tryckte mycket mot bommen, trampade runt och hade sig, men jag öppnade inte förrän han lugnat ner sig. Höll fortfarande i grimskaftet när jag lyfte av bommen och gick in till honom via skötardörren, och kunde backa honom ut.

Jag hoppas vi är på rätt väg, och att det i framtiden ska gå lätt & smidigt att både lasta & lasta ur.
Det blev väldigt tydligt dessa båda gångerna att jag måste kunna fixa det själv, om vi ska kunna åka iväg på träning etc, och att man inte kan förlita sig på att andra ska kunna hjälpa en just där & då.
 
@Mussea Vad roligt att det går framåt! Träning ger färdighet som man brukar säga :D Jag har själv precis upptäckt att även min "nyaste" häst numer går att skicka in i transporten utan att behöva guida med långlina.
 
Vad roligt att läsa den här tråden och följa din väg, och se vilka framsteg ni gör! Också otroligt inspirerande att följa olika diskussioner och tankar om tillvägagångssätt.

Jag lastar också ofta själv och har skruvat fast en fölkrubba längst fram:

dsc03675.jpg


Jag kan ju snabbt säga att jag inte kör med lös sadel + sadelbock i transporten, ifall någon funderar över det ;). Nuförtiden kör jag dessutom alltid min dam utan mellanvägg, för att hon står bäst så.
 
Nuförtiden kör jag dessutom alltid min dam utan mellanvägg, för att hon står bäst så.
Har du funderat på en delad mellanvägg, där undre halvan eller tredjedelen är mjuk? Eller olika långa bommar, så spiltan kan breddas litet i sidled?
Vi kör alltid våra hästar med mellanvägg (mjuk nederdel) för att vi är övertygade om att det förbättrar chansen att de förblir upprätta och så oskadda som möjligt även vid en kraftig undanmanöver.
 
Oj nu såg jag att du skrev till mig :). Min häst står gärna bredbent och är toknöjd med det. Vid en kraftig undanmanöver (typ älg) skulle jag tro att hästen får bekymmer på samma sätt med mellanvägg som utan. Jag har kört med 3/4-bom och väggen åt sidan, men det är inte heller något hon trivs med. Men det är ju också ganska vanligt med hästar som är bredåkare ☺️.
 
Jag såg ett filmklipp från en lasttränings-demo med en man som heter John Ricketts. Det vore intressant om fler ville titta på den och kommentera tankar och reflektioner.

 
@Mussea roligt att det går bra ^_^.

men då du lastar ut, lossar du hästen först och fäster grimmskaftet, går ut genom skötardörren med grimskaftet i handen och tar av bommen, och sen går in och backar ut hästen? är det inte säkrare att lossa hästen, slänga grimskaftet över ryggen på hästen, gå ut och ta av bommen och fånga hästen på vägen ut?
 
Jag såg ett filmklipp från en lasttränings-demo med en man som heter John Ricketts. Det vore intressant om fler ville titta på den och kommentera tankar och reflektioner.


Jag tittade på 5 min och mådde illa! Vilket JÄVLA jagande av en superkänslig, välvillig och allert häst? Till vilken nytta? Nu har vi ju dock inte sett dens problem, det saknar jag om videos ska visa problem ägaren haft med hästen innan. Erkänner att jag är superkass på att hänga med på engelskan dock så han kanske förklarade jättebra något jag inte såg öht.

Det lilla han gjorde utom att jaga den sista minuten gillade jag, gick fram o fixade med bommar o hej o hå, sådant ska man ju vänja dem vid, inte skydda dem i från bara för att få in dem i lådan.
 
@Mussea

Jag gör som @Lovisaleonora skrev tidigt i tråden, lär hästen hur jag vill ha det varken mer eller mindre. Jag har faktiskt inga som helst problem med att lösa ev krångel där och då. Har hästen inte innan lärt sig att ge efter för tryck, bli skickad, osv osv så är det ju bara en supertydlig situation i hur den svarar eller inte och hur jag måste visa den.

Min häst skicka jag in med repet över halsen o släpper ut likadant. Han har lätt lite bråttom ut även om han går fram utan att hänga på bommen innan man släpper ner den. Det är liksom inte så mycket stopp innan hela hästen står på rampen och jag gillar inte när jag inte kan avbryta/be honom gå framåt omedelbart.

Då kopplade jag en longerlina i grimman, lät den ligga fritt runt bommen så att jag liksom trädde den från huvudet under bommen och upp på hans vänstra sida (hans står på vänster sida och jag står på vänster sida när jag öppnar och har honom att backa ut) och så la jag den rakt ut över luckan på vänsterkanten. Sedan gick jag ut, då hänger alltså linan ut i vänsterkanten över luckan, fäller ner luckan och d ligger linan mellan hästen och väggen över bakbommen (man får självklart hålla den lagom sträckt så att den inte hänger nere på golvet). Sen tog jag bara linan och öppnade bommen.

Min häst följer normalt tryck bra men inte alls hundra rakt framifrån så det blev en bra övning på det oxå. När han började backa innan jag ville så höll jag bara emot och smackade fram honom igen. Sedan fick han börja backa på kommando och när jag kände att han inte skulle gå fram/stanna på kommando så tog jag i linan i kombo med mina vanliga kommandon. Han lärde sig på typ 2 resor (jag tragglar INTE, skickar inte in fram o tillbaka, stannar/backar/går fram/måste ha stenkoll på varje steg osv utan lastar helt enkelt bara av hästen), de små liven är följsammare än vad vi tror om vi bara förklarar bättre :)

Ovanstående hade jag lätt tillämpat "tvärtom" på en häst som inte riktigt fattar att bli skickad in. Knalla in, lägg linan runt bommen (inte något varv runt!), knalla ut igen o ställ dig vid sidan eller hur du nu vill skicka in hästen. Gör som vanligt men ta hjälp av linan när hästen inte förstår. Vips så har hästen bättre lärt sig följa trycket i nacken oxå om man gör rätt, två flugor i en smäll :)
 
Jag upplever inte att de hoppar av en uppbindning av den typ som tillåter det sas.
Att de hoppar tycker jag beror på klaustrofobi från sidor och bakifrån och att man kör illa.

Varför man binder upp dem är bla för att man enligt lag måste säkra lasten. Och uppbunden och bommar mot bilen anses vara vad som säkrar en häst.
Jo absolut, men hur "säkert" är det? En hästkunnig människa borde vara med och utforma lagar och regler för djurtransporter. Jag menar lastsäkring enligt lagens mening är ju spännband så att lasten ej kan röra på sig och att lasten ligger jämt fördelat över axlarna, inte för tungt åt ena sidan, eller för långt fram/bak. En häst i ett släp uppfyller ju inga av dom kriterierna alls, den står på ena sidan, den har massan högt upp och den är inte "fastsurrad", ens om den är uppbunden. Bommar fram kan lösas på annat sätt, tex inbyggd sadelkammare (foderkrubba). Det jag menar är att det "säkraste" är en väl förberedd häst, förståndig bilkörning och hänsynsfulla trafikanter i övrigt, oavsett uppbinding och bommar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 981
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 108
Senast: Thera
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 795
Senast: kryckan
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp