Ännu en lastningsfråga - tips om man behöver lasta själv (long novell)

För mig är det en självklarhet att hästen ger efter för tryck, det är för mig en viktig grundsten. Jag tar för givet att alla tränar sina hästar så men nu när jag tänker efter så är avsaknaden av den träningen kanske en orsak till att så många har problem. Nästintill alla hästar i min bekantskapskrets är tränade att ge efter för tryck och är de inte tränade så beror det på att de är föl/unghästar eller på annat sätt outbildade.



Jag är inte helt säker på om du @mackan håller med mig eller @tuaphua men givetvis är det alltid vanskligt med råd över internet. Och kanske mitt råd med lina över bommen blir ytterligare tokigt om det är så att man inte tränat sin häst att ge efter för tryck. För mig är det dock så grundläggande att jag tar för givet att man tränat sin häst så och då är en lina runt bommen inget problem (i de flesta fall åtminstone).

Jag förutsätter alltid att de som skriver på forum är självständigt tänkande människor och att de sållar bland råden. Kanske TS i det här fallet förstår att min råd inte kommer att funka för att TS häst inte är tränad så som jag verkar förutsätta att den är. Jag vill helst inte dumförklara människor utan vill gärna tro att vi alla har en positiv attityd och vill det bästa för varandra.

Jag avsåg med kommentaren att jag håller helt med om din grundfilosofi men tycker rådet att slå fast lina är vanskligt . Så otroligt många människor har lastproblem som bottnar i att grundhanteringen av hästen inte sitter/finns där, och tar trots /utifrån det då till metoder vid lastproblem som blir vanskliga pga bristerna i grundhanteringen och resultatet blir ytterligare lastproblem .

Grunden vid lastning är ju ändå generellt att hästar är flykt och mottrycksdjur och att då försöka dra in en 400-600 kg häst om grunden öht inte finns där blir dels farligt och dels hjälper det inte att få en lättlastad häst öht , snarare talar man om för en sån häst att den har all anledning att misstro/inte gilla transporten , om man försöker få på den med råstyrka /hala in den .

Vet inte om jag är luttrad som sagt men har sett så otroligt mycket galenskaper gällande lastning från folk genom åren . Därav reflektion .

Min nuvarande häst var superskeptisk att lastas trots att väl inne åkte den jättebra och lugnt och man märkte inte ens att man hade den därbak. Även bra att lasta ur, men lasta på var den trist .
Den går numera att skicka in och man står kvar utanför och stänger . Jag har inte tränat mycket alls men fått hjälp av en renommerad i grunden, vilket gjorde skillnaden.
 
Senast ändrad:
Givetvis kan alla råd bli märkliga och vi alla som skriver här drar nog våra egna slutsatser om hur det ser ut i olika situationer baserat på vad som skrivs. I det här fallet tänkte jag nog att det verkade som att en bra grund fanns och att det då går att göra som jag beskrev. Men jag inser att alla inte tränat sina hästar på samma sätt som jag (jag var nyligen med på en hanteringskurs på en ridskola och insåg snabbt att det som för mig är självklarheter inte alls är det för många). Jag kommer säkert att fortsätta att dra slutsatser och svara utifrån det. Vi ser nog olika på hur vi svarar här på forumet.
 
Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu inte vill avboka sin träning ex.

Jag vill dessutom lära mig det, just för att inte bli beroende av andra.
Tyvärr har jag lite negativt tänk, blir automatiskt att man tänker "det här kommer inte gå". Vilket det naturligtvis inte gör då.

Jag var så glad när jag köpte min enhästars transport, (min första transport) körde 40 mil t o r för att köpa den. Tyckte att enhästars hade vissa fördelar mot 2-hästars. Jag har dessutom bara B-kort och får bara köra en häst åt gången. På många sätt är den jättebra. Den ligger stadigt bakom bilen, med hästen centrerad i mitten. Den har en stor spilta för hästen - ljus & rymlig. Den är inte bredare än min 740 så jag har koll på den på vägen och vid backning.
Problemet är bakbommen. Detta är av den sorten att jag måste ta av hela bommen vid lastning, går inte att ha den kvar i ena fästet då bommen inte går rakt ner mot marken. Bommen vore egentligen inte något problem om jag bara kunde lösa det med hästen. Ett annat problem är att transporten är så bred så han kan vända sig om i den. Jag är rädd att han kan fastna.

Han går med mig in i transporten, men går jag ut, går han ut. Än så länge är jag alltså beroende att någon annan kan sätta på bakbommen, medans jag står kvar hos honom.

Jag har försökt med en del tips jag läst här på Buke - jag har lett in honom, och smitit ut genom skötardörren med longerlina. Det har fungerat en gång, och det var när vi övade innan jag flyttade till nytt stall. Blev väldigt förvånad den gången att det gick så lätt, men då hade jag en mathink på golvet, och det vågar jag inte ha mer ifall han fastnar under frambommen.
Däremot fungerade det inte den dagen då vi skulle flytta, jag var stressad och det började mörkna, ville åka innan mörkret. Han backade ut flera ggr tills jag till slut fick hjälp med bakbommen.
Efter det har det varit kört - jag får inte honom till att stanna kvar!

Har läst vissa förslag som att skicka in honom, och att lära honom stå kvar, men hur gör man?

Det jag tänkte testa i helgen är om jag kan fästa mathinken lite längre fram, (ej på golvet) så att han inte kan ha ena bakhoven på rampen för att nå hinken. Och att jag då kanske hinner.

Jag fäster fast honom med dubbla transportband - en på varje sida på grimman - och jag har även de där ringarna (kommer ej ihåg namnet nu) fästa vid varje sida som ska öppna sig vid ev kastning.

Det jag inte provat hittills är att vira linan runt frambommen, lägger man bara den runt då, eller ska det snurras ett varv också.

Uppgiven Mussea


Jag tycker att det är bra att lära hästarna kommandon för in (smackning) och backa (backa), utan transport alltså. Jag har en tvåhästars så jag kan i spiltan bredvid. Många enhästars är ju dock breda så det funkar nog i en sån med.
Jag lägger linan runt frambommen (bara över bommen och rakt bak, inte ett helt varv utan den ska kunna glida lätt!) i början men håller absolut inte fast hästen med kraft! Det blir lättare att styra hästen och du kan dirigera lättare när du sen börjar träna att du ska gå bak och hästen stå kvar. Det gäller att ha lite känsla för man vill inte ha en häst som kommer på att om den drar tillräckligt hårt så kommer den loss, så den ska inte hållas fast med våld! Kastar sig hästen så släpp!

Om hästen är ok med att gå in i släpet och stå kvar när du är där:
Börja att gå in och stå kvar, ge kommando för att backa och backa kanske två-tre steg och gå sen fram igen, stå där och häng ett tag. Sen kan du backa ut. Upprepa och gör det svårare efterhand, ex nästan hela vägen ut (på kommandot backa, backa, backa) och sen gå in igen med hästen.

Därefter börjar du att gå in med hästen men ta ett steg bakåt, håll lite i linan om hästen försöker backa. Gå fram igen. Upprepa! Efterhand så kan du gå fler och fler steg bakåt. Lär hästen att du kan stå vid sidan, vid rumpan etc men att den ska stå kvar vid bommen. Om hästen försöker backa så styr med linan och gå hellre själv fram än att det blir dragkamp. Dock ska hästen lära sig att det är okej att det är lite motstånd i linan, man vill inte ha en häst som kastar sig bakåt så fort den känner att det tar emot.

Jag gör så att om hästen backar ut så är det bara in igen som gäller. Jag kan mem skicka in hästen men jag låter den ALDRIG själv ta initiativ att backa ut, gör den det (blir ju bara nåt steg numera) så är det fram igen, liten paus och beröm och sen kommando "backa".
 
Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu inte vill avboka sin träning ex.

Jag vill dessutom lära mig det, just för att inte bli beroende av andra.
Tyvärr har jag lite negativt tänk, blir automatiskt att man tänker "det här kommer inte gå". Vilket det naturligtvis inte gör då.

Jag var så glad när jag köpte min enhästars transport, (min första transport) körde 40 mil t o r för att köpa den. Tyckte att enhästars hade vissa fördelar mot 2-hästars. Jag har dessutom bara B-kort och får bara köra en häst åt gången. På många sätt är den jättebra. Den ligger stadigt bakom bilen, med hästen centrerad i mitten. Den har en stor spilta för hästen - ljus & rymlig. Den är inte bredare än min 740 så jag har koll på den på vägen och vid backning.
Problemet är bakbommen. Detta är av den sorten att jag måste ta av hela bommen vid lastning, går inte att ha den kvar i ena fästet då bommen inte går rakt ner mot marken. Bommen vore egentligen inte något problem om jag bara kunde lösa det med hästen. Ett annat problem är att transporten är så bred så han kan vända sig om i den. Jag är rädd att han kan fastna.

Han går med mig in i transporten, men går jag ut, går han ut. Än så länge är jag alltså beroende att någon annan kan sätta på bakbommen, medans jag står kvar hos honom.

Jag har försökt med en del tips jag läst här på Buke - jag har lett in honom, och smitit ut genom skötardörren med longerlina. Det har fungerat en gång, och det var när vi övade innan jag flyttade till nytt stall. Blev väldigt förvånad den gången att det gick så lätt, men då hade jag en mathink på golvet, och det vågar jag inte ha mer ifall han fastnar under frambommen.
Däremot fungerade det inte den dagen då vi skulle flytta, jag var stressad och det började mörkna, ville åka innan mörkret. Han backade ut flera ggr tills jag till slut fick hjälp med bakbommen.
Efter det har det varit kört - jag får inte honom till att stanna kvar!

Har läst vissa förslag som att skicka in honom, och att lära honom stå kvar, men hur gör man?

Det jag tänkte testa i helgen är om jag kan fästa mathinken lite längre fram, (ej på golvet) så att han inte kan ha ena bakhoven på rampen för att nå hinken. Och att jag då kanske hinner.

Jag fäster fast honom med dubbla transportband - en på varje sida på grimman - och jag har även de där ringarna (kommer ej ihåg namnet nu) fästa vid varje sida som ska öppna sig vid ev kastning.

Det jag inte provat hittills är att vira linan runt frambommen, lägger man bara den runt då, eller ska det snurras ett varv också.

Uppgiven Mussea

Jag har inte läst resten av tråden vilket innebär att det redan kan ha kommenterats.
Jag lastar nästan alltid "ensam". Åker på en del träningar, bor själv.
De flesta av mina hästar kliver själva på släpet och jag stänger bakom innan jag går fram och fäster.
Någon enstaka gör inte det utan jag behöver leda ombord hästen. Då leder jag in hästen, sätter fast i transportgrimskaftet, går ut genom skötardörren, går runt och stänger bakom hästen.
En häst som normalt sett går att binda upp i gång, brukar sannolikt gå bra att binda fast i transport.
 
Jag har inte läst resten av tråden vilket innebär att det redan kan ha kommenterats.
Jag lastar nästan alltid "ensam". Åker på en del träningar, bor själv.
De flesta av mina hästar kliver själva på släpet och jag stänger bakom innan jag går fram och fäster.
Någon enstaka gör inte det utan jag behöver leda ombord hästen. Då leder jag in hästen, sätter fast i transportgrimskaftet, går ut genom skötardörren, går runt och stänger bakom hästen.
En häst som normalt sett går att binda upp i gång, brukar sannolikt gå bra att binda fast i transport.

Den sista meningen är ett rent livsfarligt råd anser jag. Att stå uppbunden i stallgången och i släp (utan bakbommen på) är långt ifrån detsamma för många hästar, och är man inte säker på att ens häst funkar med detta så kan det leda till mkt problem att testa.... Förhoppningsvis går nåt spänne sönder, i värsta fall häst och transport och man står med en pålle som är än mindre intresserad av att bli lastad.
 
Ska man försöka bromsa en häst måste den vara hyfsat trygg och van att alltid ge efter för tryck, dvs söka sig fram om det så är att man drar framifrån.
De allra flesta idag har inte tränat sina hästar till att otvivelaktigt svara rätt för tryck.
Alltså riskerar de flesta bara att förvärra om de försöker bromsa.
Min häst följer tryck i grimman jättebra, förutom vid lastning. Oftast går han på transporten jättefint, men ibland börjar det strula och då kastar han sig, stegrar och är som en ohanterad unghäst... tills han plötsligt traskar på transporten som om inget hänt.

Hur kan jag lära honom att alltid ge efter för tryck?
 
Den sista meningen är ett rent livsfarligt råd anser jag. Att stå uppbunden i stallgången och i släp (utan bakbommen på) är långt ifrån detsamma för många hästar, och är man inte säker på att ens häst funkar med detta så kan det leda till mkt problem att testa.... Förhoppningsvis går nåt spänne sönder, i värsta fall häst och transport och man står med en pålle som är än mindre intresserad av att bli lastad.

Du har naturligtvis rätt.
Det finns många som inte har hästarna obekymrade eller lättlastade (som synes av trådstarten) eller orädda för transport.
Tänkte inte så långt.
 
Du har naturligtvis rätt.
Det finns många som inte har hästarna obekymrade eller lättlastade (som synes av trådstarten) eller orädda för transport.
Tänkte inte så långt.
Fast även de hästar som är totalt lättlastade osv så sätter man aldrig fast dem därfram innan man stängt bak det är verkligen a och o i alla lägen alltid .
 
Såg ut som om du missförstod mig - aldrig sätta fast hästen innan bakbommen är stängd! Hästar får lätt panik om de upplever att de sitter fast och antingen ställer de sig och riskerar att slå huvudet i taket, eller så drar de tills något går sönder, inklusive dem själva i nacken./F

Jag är helt enig med dig om att inte sätta fast innan man satt för bak. MEN... jag skulle inte lasta en häst och köra den uppbunden om den inte var van med att stå uppbunden och respekterade uppbindningen.

Jag tar en lång lina med mig ut genom skötardörren när jag lastar själv, och "håller emot" med om hästen funderar på att backa ut. Skulle de gå emot det så behöver de träna mer på att stå uppbundna. (Sen kan man ju behöva lasta och åka innan en häst är färdigtränad osv, såklart. Men en häst ska inte få panik av att den känner att den sitter fast, den ska ju vara van med det. Som mål)
 
Jag fick hastigt och lustigt lasta ett 9 månaders föl själv idag. Han har åkt två ggr, en med mamman och en utan. Han var inte lättlastad alls då, och inte alls road av att åka. Så jag var inte superpepp, men måste man så måste man.

Jag gjorde som jag "alltid" gör (jag är i 99.9% av fallen helt solo och mina hästar måste gå att lasta själv, varesig de vill det eller ej, har gjort det förr eller ej). Dvs går in med hästen (följer med den in/går före den in). Sen går jag under främre bommen, kopplar på en lång lina, som jag tar med mig ut genom skötardörren och så går jag bak och sätter för bommen samt stänger rampen. Sen går jag fram, sätter fast hästen och tar av långa linan. Därefter stängs lilla luckan osv.

Lillknatten blev givetvis lite konfys när jag försvann, men respekterade utan problem när den långa linan jag höll emot med när han tänkte backa (och sen dök jag ju strax upp inom synhåll bakom honom igen). DÄR är för mig en förutsättning för att ens försöka, att hästen är van och lärd att stå uppbunden och respekterar det.

Vid urlastning gör jag omvänt. Kopplar loss hästen och på långa linan, ut genom skötardörren med den, gå bak och öppna. Hästen SKA stå och vänta innan bommen tas av, hästar som trycker på bommen får vänta vidare. Tar av bommen. Sen beror det på häst. Vissa kan man bara be backa där man står vid rampen, och låta linan löpa och ta emot när de kommer ut. Andra vill jag kommer in och backar ut dem, då brukar jag koppla av långlinan och på ett grimskaft i släpet och sen backa ut.

Samtliga mina (med ett undantag) har man kunnat ta i linan och därmed stanna dem närsomhelst under urbackningen. Det är också viktigt för mig, och hänger ihop med att respektera att sitta fast. De ska inte få panik om de när de backar ut plötsligt "fastnar" utan då ska de stanna för trycket. Dels för att linan kan fasta i nåt, dels för det kan hända något som gör jag vill avbryta backningen.
 
Min häst följer tryck i grimman jättebra, förutom vid lastning. Oftast går han på transporten jättefint, men ibland börjar det strula och då kastar han sig, stegrar och är som en ohanterad unghäst... tills han plötsligt traskar på transporten som om inget hänt.

Hur kan jag lära honom att alltid ge efter för tryck?

Det finns en hel del olika förberedande övningar där hästarna får lära sig att både ge efter för tryck och att lugna ner sig och stanna vid visst tryck som man kan använda innan man börjar lasta. Dock kräver sånt i stort sett alltid att man lär in det live iom att det handlar så mycket om timeing och HUR man gör övningarna och inte bara ATT man försöker göra dem.
Då kan det bli lika illa som då en del lasttränar och lästtränar men aldrig riktigt får hästen bra. Just för att man tränar på lite fel saker och belönar lite fel respons.

I såna lägen som då hästar börjar resa sig gör människan ibland missen att försöka hålla emot då hästen börjar tänka bak. En häst som inte är helt 100 i att alltid svara korrekt för tryck kommer man bara trigga till att just resa sig om man i läget då de tänker bakåt försöker dra i dem.
I såna lägen med hästar som är halvbra i det kan man ibland med bättre timeing som människa iaf få rätt resultat med att jobba med tryck och eftergift framifrån sas. Man måste då ha rutin nog att känna när det kan gå att ta i dem och inte och vara jäkligt snabb i att ge efter/låta linan löpa om hästen inte tros svara i det läget.

Så vill du jobba på det rekommenderar jag tränare, tyvärr.. ;)
 
Det finns en hel del olika förberedande övningar där hästarna får lära sig att både ge efter för tryck och att lugna ner sig och stanna vid visst tryck som man kan använda innan man börjar lasta. Dock kräver sånt i stort sett alltid att man lär in det live iom att det handlar så mycket om timeing och HUR man gör övningarna och inte bara ATT man försöker göra dem.
Då kan det bli lika illa som då en del lasttränar och lästtränar men aldrig riktigt får hästen bra. Just för att man tränar på lite fel saker och belönar lite fel respons.

I såna lägen som då hästar börjar resa sig gör människan ibland missen att försöka hålla emot då hästen börjar tänka bak. En häst som inte är helt 100 i att alltid svara korrekt för tryck kommer man bara trigga till att just resa sig om man i läget då de tänker bakåt försöker dra i dem.
I såna lägen med hästar som är halvbra i det kan man ibland med bättre timeing som människa iaf få rätt resultat med att jobba med tryck och eftergift framifrån sas. Man måste då ha rutin nog att känna när det kan gå att ta i dem och inte och vara jäkligt snabb i att ge efter/låta linan löpa om hästen inte tros svara i det läget.

Så vill du jobba på det rekommenderar jag tränare, tyvärr.. ;)
Ja och oavsett så aldrig någonsin så binder man fast hästen därfram innan man stängt . Det gör inte ens några proffs aldrig ngsin ever hur tränade hästarna må vara osv just pga hur galet fel det blir dagen hästen reagerar utanför den förväntade ramen.
 
Ja och oavsett så aldrig någonsin så binder man fast hästen därfram innan man stängt . Det gör inte ens några proffs aldrig ngsin ever hur tränade hästarna må vara osv just pga hur galet fel det blir dagen hästen reagerar utanför den förväntade ramen.

Nej, det gör man aldrig. Speciellt inte som proffs skulle jag säga! ;)
 
Alexandra_W skrev:
Jag är helt enig med dig om att inte sätta fast innan man satt för bak. MEN... jag skulle inte lasta en häst och köra den uppbunden om den inte var van med att stå uppbunden och respekterade uppbindningen.

Jag tar en lång lina med mig ut genom skötardörren när jag lastar själv, och "håller emot" med om hästen funderar på att backa ut. Skulle de gå emot det så behöver de träna mer på att stå uppbundna. (Sen kan man ju behöva lasta och åka innan en häst är färdigtränad osv, såklart. Men en häst ska inte få panik av att den känner att den sitter fast, den ska ju vara van med det. Som mål)
Jag anser att själva förstängningen är det som ska hålla inne hästen. Att själva Spiltan är lagom.
De flesta tillverkarna av släp håller nog med när det finns olika fästen i att kunna reglera Spiltan.
Ponnies kan det bli svårt med.
Fastsättning en i grimman ska i mitt tycke endast förhindra att hösten kan vända sig eller backa om det föreligger hopprisk,
Jag binder lågt i främre väggen. Hästen har då full rörelsefrihet med huvud/hals o känner inte ngt behov av att börja dra.

Jag har innan övningslastning med inskick, övat dagligen på att -Gå in! i sin box. Stanna!, kom, backa, Backa sakta finns redan inlärt.

Sålönge luckan är nere- ej fastsatt häst
 
Jag anser att själva förstängningen är det som ska hålla inne hästen. Att själva Spiltan är lagom.
De flesta tillverkarna av släp håller nog med när det finns olika fästen i att kunna reglera Spiltan.
Ponnies kan det bli svårt med.
Fastsättning en i grimman ska i mitt tycke endast förhindra att hösten kan vända sig eller backa om det föreligger hopprisk,
Jag binder lågt i främre väggen. Hästen har då full rörelsefrihet med huvud/hals o känner inte ngt behov av att börja dra.

Jag har innan övningslastning med inskick, övat dagligen på att -Gå in! i sin box. Stanna!, kom, backa, Backa sakta finns redan inlärt.

Sålönge luckan är nere- ej fastsatt häst

Jag har haft så många korta hästar att det här med att spiltan ska fixera är en utopi iofs. Kör en hel del utan mellanvägg med.

Men det spelar eg ingen roll - de ska ju inte stå och hänga i uppbindningen heller. Men skulle ändå inte om det inte var kris lasta och åka uppbundet med en som inte respekterar uppbindningen annars. Det kan finnas gånger då man måste ta tag i dem och säga stopp. Och då ska de inte dra emot. Oavsett om de sitter fast eller jag håller i snöret.
 
Ja men det ska inte ske i en låda första gången.
Iom att vi som inte vill ha fastsatta hästar med öppet ut bak inte behöver hålla i i det läget så får man ej heller paniken som nacktrycket ger- när en hästs hela tyngd ligger i den.
Jag är av den åsikten att man har lämplig rörelsefrihet för stora hästar där lastsäkring är viktigt.
Lösningar för ponnyns kan jag inte uttala mig om.
 
@Alexandra_W och @axel De flesta tränar väl sina hästar till att stå uppbundna? Det är väl ändå grundkurs 1 för den unga hästen? Givetvis finns det säkert specialfall men de allra flesta ska ju gå att sätta fast i lämplig anordning. Alltså även i en transport. Med den logiken bör det även vara så att man kan öppna transporten innan man tar lös hästen, den ska ju ändå stå kvar eftersom den sitter fast. Jag förstår att många inte vill göra så och att det absolut inte är att rekommendera, ändå gör jag själv så ibland om jag av någon anledning tycker att det behövs. Om man lär hästen att ge efter för tryck så blir det ingen panik av tryck i nacken.

Jag håller med axel om att spillrans utformning är viktig. Jag ser med fasa på många nytillverkade släp där spiltan är jättestor och det finns massor med plats framför bommen. Det är som gjort för utbrytningsförsök när det blir tråkigt, platsen för att ta i finns ju. Jag tror inte att det är så många som tänker på det, de allra flesta pratar bara om hur stor transporten ska vara. Nu är jag säkert färgad av att jag och de flesta av mina vänner har relativt små hästar men det finns massor med ponnyryttare där ute, hur tänker de?
 
Fast du missförstår mig tror jag @axel. Jag öppnar heller aldrig bak med fastsatt häst. Men om de står i släpet och backar eller slår med huvudet så de känner uppbindningen ska de inte få spunk. Om jag vid avlastning tar i grimskaftet för att stoppa backningen ska de inte gå emot trycket eller få panik för de tror de sitter fast inne trailern. Etc.

Med andra ord - de ska inte vara bekymrade över mothåll/att känna de sitter fast.

Sen att de aldrig sitter fast innan det är stängt och aldrig sitter fast när det öppnas - det är eg irrelevant. För de ska vara lugna med att tro/känna att de gör set. Även om det där och då är en illusion
 
@Alexandra_W och @axel De flesta tränar väl sina hästar till att stå uppbundna? Det är väl ändå grundkurs 1 för den unga hästen? Givetvis finns det säkert specialfall men de allra flesta ska ju gå att sätta fast i lämplig anordning. Alltså även i en transport. Med den logiken bör det även vara så att man kan öppna transporten innan man tar lös hästen, den ska ju ändå stå kvar eftersom den sitter fast. Jag förstår att många inte vill göra så och att det absolut inte är att rekommendera, ändå gör jag själv så ibland om jag av någon anledning tycker att det behövs. Om man lär hästen att ge efter för tryck så blir det ingen panik av tryck i nacken.

Jag håller med axel om att spillrans utformning är viktig. Jag ser med fasa på många nytillverkade släp där spiltan är jättestor och det finns massor med plats framför bommen. Det är som gjort för utbrytningsförsök när det blir tråkigt, platsen för att ta i finns ju. Jag tror inte att det är så många som tänker på det, de allra flesta pratar bara om hur stor transporten ska vara. Nu är jag säkert färgad av att jag och de flesta av mina vänner har relativt små hästar men det finns massor med ponnyryttare där ute, hur tänker de?
Många många före dig har trott att hästen SKA stå kvar i lådan som den körts runt i- kanske ovarsamt.
Många hästar vill ut direkt o har skadat dig allvarligt.

Med tiden!!!
o beroende av var den ska lastas ut så funkar det möjligen.
Jag skulle Aldrig ha hästen fastsatt. Jag använder -Stanna! O sen -backa! När det är grönt.
2 ggr på 30 år har jag varit distraherad o glömt o släppt los, sagt backa o fått ut hästar med som tur var trasiga grimmor. Skitklantigt
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 981
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 107
Senast: Thera
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 795
Senast: kryckan
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp