Bukefalos 28 år!

Ännu en rastråd!

mazariin

Trådstartare
Då framtiden för vår lilla hund är väldigt oviss p.g.a. trassel i ena höften, så har jag börjat nosa på tanken att skaffa en till. Hade hoppats kunna prova på lite av allt med lilleman, men som det ser ut nu kommer han inte att hålla för några fartigare aktiviteter. :( Nästa hund blir nog inte aktuell förrän 2015/2016, men har ändå börjat fundera lite på olika rasalternativ och kommer ta god tid på mig för att hitta rätt kombination. Ni bukare brukar ju vara duktiga på att komma med inputs, så jag hoppas ni har några rastips till mig också! :)

Mina önskemål:
- frisk och sund!
- bra mentalitet
- arbetsglad, men ingen arbetsnarkoman. Tydlig av och på- knapp.
- lagom stor (gärna runt 10-40kg)
- följsam och lätt att ha lös
- will to please
- ingen eller lite pälsvård

Vi kan erbjuda:
- (i dagsläget) boende i radhus på landet, eventuellt på gård inom närmsta åren
- regelbunden träning (agility, lydnad, spår intresserar mig mest)
- mycket utevistelse, skogspromenader och stallhäng

De raser jag snöat in mig på just nu är kh collie och vit herdehund, så om någon här har någon av dem får ni gärna dela med er av erfarenheter! Men är öppen för alla förslag så shoot, vad tror ni skulle passa oss? :)
 
Corgi eller Västgötaspets kanske?
Labbe? Antingen jakt om du är intresserad av lite apportering också, annars kanske någon DP-version?
Tollare?

Lite spåneri bara :) Har inga erfarenheter av varken kh collie eller vit herdehund tyvärr, men det finns det ju andra här inne som har.
 
Det är en corgi vi har, så hade tänkt mig något annat vid nästa hundköp. Lade ned mycket möda när vi letade valp för att hitta en corgikull med bra HD-status, men ändå står vi här idag med en halt 10 månaders valp som möjligen har HD på ena höften.. :( Så av den anledningen känner jag inte riktigt för en corgi till, åtminstone i dagsläget, även om det är en ljuvlig ras!

Tollaren har jag faktiskt funderat på innan, ska absolut kolla in den rasen lite närmare! :) tack för tipset!
 
Staffe? :)
Där finns ju dock också HD/ED inom rasen, hudproblem är också någonting man bör vara lite uppmärksam på.
 
Jag har en vit herde! En tik på 3 år som vi har som en aktiv familjehund. Hon älskar när hon få göra nåt. Vi tränar lydnad, agility och spår. Hon har inga problem med att ta det lugnt, klättrar inte på väggarna om man är sjuk i nån vecka. Lätt att motivera med både lek och godis. Pälsen är lättskött, hon är korthårig. Fäller dock en hel del 2 ggr/år, då är svarta kläder inte att rekommendera..
 
Mina önskemål:
- frisk och sund!
- bra mentalitet
- arbetsglad, men ingen arbetsnarkoman. Tydlig av och på- knapp.
- lagom stor (gärna runt 10-40kg)
- följsam och lätt att ha lös
- will to please
- ingen eller lite pälsvård

Vi kan erbjuda:
- (i dagsläget) boende i radhus på landet, eventuellt på gård inom närmsta åren
- regelbunden träning (agility, lydnad, spår intresserar mig mest)
- mycket utevistelse, skogspromenader och stallhäng

De raser jag snöat in mig på just nu är kh collie och vit herdehund, så om någon här har någon av dem får ni gärna dela med er av erfarenheter! Men är öppen för alla förslag så shoot, vad tror ni skulle passa oss? :)

@Dentaku har bra koll på kh collie och @simba_112 har koll på vit herdehund. Jag tänker att av det du skriver och av de två raserna du redan räknat upp skulle kanske en hovawart kunna vara något för er. De är en allround hund som ställer upp på det mesta man presenterar den för och den älskar att få vara med sin familj. Man ska vara medveten om att det är en vakthund i grund och botten så det är sällan något man behöver uppmuntra. Båda mina vaktar men "bara" när det händer onormala saker. Får de jobba för lite så de är understimulerade är det i vakten man märker det först. De vaktar mer aktivt och reagerar på mindre störningar.

- frisk och sund! *kan förekomma HD och rasen drabbas av sköldkörtelrubbning i högre grad än andra raser men annars inga rasbundna sjukdomar.
- bra mentalitet *ja, men man måste läsa på lite då det förekommer rädda och osociala individer.
- arbetsglad, men ingen arbetsnarkoman. Tydlig av och på- knapp. *vill och behöver jobba men river inte huset om de får vila några dagar en vecka. Jag upplever att de ofta har riktigt bra av och på knappar.
- lagom stor (gärna runt 10-40kg) *tikarna blir ju lite mindre än hanarna som kan hamna på runt 50kg. Jag har en tik ca 30kg och en hane ca 40 kg.
- följsam och lätt att ha lös *en träningssak men mina har aldrig dragit iväg även om de nån gång har jagat bort vilt vilket jag hört många hoffeägare säga att hoffen jagar bort, de jagar inte efter men självklart finns det sådana med.
- will to please *ja, även om man ibland får jobba lite för att de ska tycka samarbete är det bästa som finns men även där spelar linjer in lite.
- ingen eller lite pälsvård *jag borstar igenom mina på sin höjd en gång i månaden om de inte fäller. Då kan jag borsta lite oftare.
 
Jag har en vit herde! En tik på 3 år som vi har som en aktiv familjehund. Hon älskar när hon få göra nåt. Vi tränar lydnad, agility och spår. Hon har inga problem med att ta det lugnt, klättrar inte på väggarna om man är sjuk i nån vecka. Lätt att motivera med både lek och godis. Pälsen är lättskött, hon är korthårig. Fäller dock en hel del 2 ggr/år, då är svarta kläder inte att rekommendera..

Låter lovande, precis vad vi är ute efter faktiskt! Fällandet är vi förberedda på. ;) Hur är din mentalt?
 
@Dentaku har bra koll på kh collie och @simba_112 har koll på vit herdehund. Jag tänker att av det du skriver och av de två raserna du redan räknat upp skulle kanske en hovawart kunna vara något för er. De är en allround hund som ställer upp på det mesta man presenterar den för och den älskar att få vara med sin familj. Man ska vara medveten om att det är en vakthund i grund och botten så det är sällan något man behöver uppmuntra. Båda mina vaktar men "bara" när det händer onormala saker. Får de jobba för lite så de är understimulerade är det i vakten man märker det först. De vaktar mer aktivt och reagerar på mindre störningar.

- frisk och sund! *kan förekomma HD och rasen drabbas av sköldkörtelrubbning i högre grad än andra raser men annars inga rasbundna sjukdomar.
- bra mentalitet *ja, men man måste läsa på lite då det förekommer rädda och osociala individer.
- arbetsglad, men ingen arbetsnarkoman. Tydlig av och på- knapp. *vill och behöver jobba men river inte huset om de får vila några dagar en vecka. Jag upplever att de ofta har riktigt bra av och på knappar.
- lagom stor (gärna runt 10-40kg) *tikarna blir ju lite mindre än hanarna som kan hamna på runt 50kg. Jag har en tik ca 30kg och en hane ca 40 kg.
- följsam och lätt att ha lös *en träningssak men mina har aldrig dragit iväg även om de nån gång har jagat bort vilt vilket jag hört många hoffeägare säga att hoffen jagar bort, de jagar inte efter men självklart finns det sådana med.
- will to please *ja, även om man ibland får jobba lite för att de ska tycka samarbete är det bästa som finns men även där spelar linjer in lite.
- ingen eller lite pälsvård *jag borstar igenom mina på sin höjd en gång i månaden om de inte fäller. Då kan jag borsta lite oftare.

Låter också som en intressant ras! Har aldrig träffat någon så får nog kolla upp rasen lite närmare. :)
 
De kh collies jag har träffat har varit trevliga! Men kolla upp vad du köper så den inte är enabart utställningsavlad och sen kan det vara en idé att hålla koll på ljudlighet (en del collies skäller MYCKET!), rädslor och socialitet.

Ett annat alternativ; lapsk vallhund. Men de har också lätt till ljud.

Jag har tyvärr dålig erfarenhet av vita herdar. De har varit nervösa, pipiga och inte särskilt trevliga mot andra hundar.
 
Västgötaspets kanske? Brukar vara en frisk ras.

Både när det gäller vit herdehund och korthårig collie gäller det att se upp med mentaliteten.
 
Låter lovande, precis vad vi är ute efter faktiskt! Fällandet är vi förberedda på. ;) Hur är din mentalt?

Hon har inga problem med främmande människor, en del vita herdar är reserverade av sig men hon är snäll och trevlig men ibland lite ointresserad av andra. När jag gick lydnadskurs var det aldrig några problem när tränaren lånade henne för att visa nåt moment, hon är med på allt bara man har gottis eller boll vaktar här hemma, säger till när det kommer nån. Hon står dock inte och skäller i trädgården när folk gå förbi.
Hon är ingen tuff hund men nyfiken och är nåt läskigt så gå det fort över.
Aldrig hört henne pipa mer än hon var dålig i magen en gång och absolut inte orolig av sig.

Kommer ev köpa en till vit herde nästa sommar om allt gå dom tänkt!
 
DSC_0115.JPG

Mina två hoffar. Den svarta med tecken är hanen och den blonda tiken. Finns även i helsvart.

Jag har en träningskamrat med vit herde och tycker att hoffen och vit herde påminner en del om varandra. Största skillnaden som jag upplever med dom är att vit herde har lättare till ljud än hoffen men att vit herde är lite mer följsam än hoffen. Hoffen ifrågasätter mer och har lite mer humör. Jag älskar hennes vita herdar och hade jag inte blivit så såld på hoffen hade det absolut varit en ras jag hade kunnat tänka mig.
 
De kh collies jag har träffat har varit trevliga! Men kolla upp vad du köper så den inte är enabart utställningsavlad och sen kan det vara en idé att hålla koll på ljudlighet (en del collies skäller MYCKET!), rädslor och socialitet.

Ett annat alternativ; lapsk vallhund. Men de har också lätt till ljud.

Jag har tyvärr dålig erfarenhet av vita herdar. De har varit nervösa, pipiga och inte särskilt trevliga mot andra hundar.

Ja, blir det en collie så kommer jag såklart vara mycket noga med de saker som du räknade upp. Har faktiskt börjat fundera över att leta efter en (vettig!) omplacering, och då är det ju förhoppningsvis lättare att kolla upp vad man får. :)
 
Hon har inga problem med främmande människor, en del vita herdar är reserverade av sig men hon är snäll och trevlig men ibland lite ointresserad av andra. När jag gick lydnadskurs var det aldrig några problem när tränaren lånade henne för att visa nåt moment, hon är med på allt bara man har gottis eller boll vaktar här hemma, säger till när det kommer nån. Hon står dock inte och skäller i trädgården när folk gå förbi.
Hon är ingen tuff hund men nyfiken och är nåt läskigt så gå det fort över.
Aldrig hört henne pipa mer än hon var dålig i magen en gång och absolut inte orolig av sig.

Kommer ev köpa en till vit herde nästa sommar om allt gå dom tänkt!

Låter faktiskt som något som skulle passa oss. :) har förstått att det finns endel HD inom rasen, finns det andra problem som man behöver se upp med? Förutom den mentala biten såklart.
 
DSC_0115.JPG

Mina två hoffar. Den svarta med tecken är hanen och den blonda tiken. Finns även i helsvart.

Jag har en träningskamrat med vit herde och tycker att hoffen och vit herde påminner en del om varandra. Största skillnaden som jag upplever med dom är att vit herde har lättare till ljud än hoffen men att vit herde är lite mer följsam än hoffen. Hoffen ifrågasätter mer och har lite mer humör. Jag älskar hennes vita herdar och hade jag inte blivit så såld på hoffen hade det absolut varit en ras jag hade kunnat tänka mig.

Jättefina hundar! :) på vilket sätt har dom mer humör? Envishet/egna åsikter?
 
Har kommit på ännu en ras - lancashire heeler! Någon här med erfarenhet av dem?
Jag har två heeler - vad vill du veta:) Helgalna, mycket fart och fläkt, föriga, föremålsintresse, otroligt lättlärda och vill lära sig och jobba. Dock tuffa hundar som inte alltid accepterar främmande hundar utanför flocken. Fungerar dock väldigt bra med hundar dom lärt känna. Otroligt roliga hundar, men inte alltid tysta - men där skiljer det sig en hel del mellan individer ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 841
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp