Bukefalos 28 år!

Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

uma

Trådstartare
Någon som har ett bra tips för en som inte kan sko med snöklampsulor?! Fick förra året inflammation p.g.a. sulorna. Rider en del i ridhus och detta är uppenbarligen ett problem om man har snöklampsulor. Den fina sanden kryper in mellan gummit och hovsulan och blir som ett slipmedel...
Provat med att klippa till "sulor" av glasskartong och pillat fast och det funkar ganska bra. Kruxet är att få dem att sitta kvar under hela ridturen.
Har hört talas om löstagbara snöklampsulor och är nyfiken på dessa! Nå´n som testat? Hur funkar de?
Tacksam för alla tips!
 
Senast ändrad:
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Hänger på. Söker också svar :) Jag har hört att man kan spruta pälsglans eller hovfett i hoven för att det ska slås ut ;)
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Polarpads skall vara toppen har jag hört. Har själv inte testat ännu, men jag har beställt ett par som jag skall ha på framhovarna på min häst (bak har han snösulor). Återstår att se om jag också kommer tycka de är toppen :p
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Skruva på Polarpads på kusen i dag, lite meckigt att få dit men jag hoppas de sitter kvar.
Enkla att klippa till rätt passform iaf. Obs att broddhål i tån på skon krävs.
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Polarpads skall vara toppen har jag hört. Har själv inte testat ännu, men jag har beställt ett par som jag skall ha på framhovarna på min häst (bak har han snösulor). Återstår att se om jag också kommer tycka de är toppen :p

Rekommenderar verkligen Polarpads! Lite meckigt att behöva skruva på dem inför varje ridtur, men absolut värt det.
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Har använt Polarpads i flera år och är helnöjd.
Som sagt, lite pilligt att skruva dit dom varje gång, men väl värt det extra besväret.
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Silikondroppar tycker jag funkar bra. Det finns flera "husknep" som pälsglans och stearin, men jag tycker som sagt silikondroppar funkar bäst. :)
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Silikondroppar, vad är det för något?
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Var kan man köpa silikondroppar?

Testade i går med stearin på ena hästen - fungerade inte alls.
Testade med hovolja (linolja+bivax) på andra hästen - fungerade inte heller.

Ska prova pälsglans idag och se om det funkar.
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

Jag har använt silikondroppar som man köper hos tex frisören, för att ha i håret. :) Det ska göra håret glansigt och silkigt, men resultatet blir ofta att håret blir flottigt istället...
 
Sv: Äntligen snö - men hopplöst med snöklampar...

hellre lite tunna sulor än att hästen vrickar sig eller än värre bryter benen i hagen. det är faktisk där det är värst, eftersom den rör sig mindre där! därav måste snösulorna vara på hela den tiden hästen är utomhus, inte bara när den rids!

alla konstiga smörjor funkar inte ett skit, har provat det mesta och det är totalt verkningslöst efter sisådär tre steg.^^
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det nå´n där ute som har häst som fått problem med hovarna p.g.a. snöklampsulor? Var till vet. för att utreda knepig hälta med...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp