Bukefalos 28 år!

Problem med snöklampsulor?

uma

Trådstartare
Finns det nå´n där ute som har häst som fått problem med hovarna p.g.a. snöklampsulor?
Var till vet. för att utreda knepig hälta med min pålle för ett par veckor sedan. Jag var övertygad om att det var hovledsartrosen som spökade igen men se det var det inte! (Enormt lättad för det)
Efter böjprov, longering, hovvoisitering med tång samt bedövningar, visade det sej att problemet satt i hoven. Vet. tror det kan bero på snöklmpsulorna och det händer tydligen att en del hästar får inflammationer o.d. av dessa (?) Min har aldrig haft bekymmer av dom förr om vintrarna... Inte nå´n av de hästar jag haft förr heller.
Vi har naturligtvis följt vet.´s råd och tagit bort sulorna och därmed är ridturerna inte så roliga längre. Hästen har efter några meter styltor som höghus och spänner sej och så spänner jag mej....
Nå´t tips om vad man kan göra för att slippa styltorna i hovarna när man inte har snöklampsulor? Vintern är i sitt esse här omkring och snön lär ligga kvar ett bra tag till och jag har ingen lust att nöta i ridhus varje gång jag ska rida!
 
Sv: Problem med snöklampsulor?

snösulorna (det gäller alla sulor) kan ge ömma hovsulor om det ligger små gruskorn mellan hoven och sulan. men det borde inte vara något problem om ni har mkt snö!?

jag skulle sätta på nya snösulor, hästen kan ju bryta benen när den måste gå med höga styltor.:crazy:
 
Sv: Problem med snöklampsulor?

Min häst går barfota nu när det är mycket snö! Då blir det inte några styltor. Men det funkar bara när det är snö, sen måste skorna på....
 
Sv: Problem med snöklampsulor?

Om slangen i tådelen inte ligger under skons nivå kan den ge tryckskador på sulläderhuden. Så med andra ord kan ju din hovslagare satt på den fel.
 
Sv: Problem med snöklampsulor?

Funkar lite om man tar ett stearinljus och gnider det mot sulan. Det stöter ifrån snön till viss del. Kan bli klampar ändå, men de lossnar lättare och hinner inte bli lika höga.
 
Sv: Problem med snöklampsulor?

Mitt fullblod med tunna sulor fick problem efter att vi tagit bort broddarna då de inte behövdes längre men hade kvar sulan i skon. Det blev töväder innan vi hann sko om liksom. Då stack kanalen i sulan ut lite ovanför skon och det blev tryck av den när hästen satte ner hoven. Detta var ett antal år sedan och sulorna är inte lika stela numer.
De mjuka sulor i silicon som finns idag borde knappast ge problem om man har 4 broddar på, tycker jag..
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 650
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 972
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp