Äntligen!!!

F

Francess

Idag föddes äntligen den första tjej-killingen! Det var en svår förlossning o jag hade tur som kom ut i stallet just då...mamman (ungget, första killningen) orkade inte riktigt, svaga värkar o klarade inte av att pressa ut den. :(

Jag fick hjälpa till genom att tag tag i de hala, klibbiga pyttesmå klövarna/frambenen och försiktigt dra i takt med värkarna, framåt-neråt. Mamman uppskattade inte riktigt det, hon skrek en del, förmodligen pga att hon var för trång längst fram...hon töjdes inte ut så mycket som hon borde ytterst...det var bara ett yttepytte hål för killingen att ta sig ut sista biten. Inte sprack hon heller upp som jag trodde hon skulle gjort! Det gör ju vi mäniskor i alla fall. Kanske annorlunda med djur? :confused:

I vilket fall som helst, det var en liten tjej! :) Den första för i år och jag trodde aldrig det skulle komma nån! Har fått fem bockar hitintills :o Ska ju spara på honorna och vill ha så många som möjligt. (Förra året fick jag 8 honor av 10 födda.)

Ville bara skriva av mig lite glädje! :)
 
vad bra att du hann ut.
grattis till den nya lilla killingbabyen
vad skall hon heta?
 
Har döpt henne till Melinda :)

Hon är hemskt söt, svart o vit, mest vit. Alldeles rosa tryne o cool teckning på huvudet...svart över skallen/baktill o sen delar det svarta sig så det täcker båda ögonen fast med vitt emellan. Som en liten bandit!
 
åh,va söt hon måste vara,
har du möjlighet så lägg in bild på henne så man får se henne.alltid sött med nyfödda djur. :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 249
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 446
Senast: Görel
·
Gravid - 1år Den 28 februari föddes min dotter! :) 14 dagar för tidigt. Fick så ont i magen vid 04 och gick på toa, hade sån ihållande smärta...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp