Bukefalos 28 år!

Äppelträd i hagen...

I

Isislover

Vet inte riktigt var jag ska lägga denna fråga, så jag börjar här. :)
Jag ska ändra stängslingen i hagarna i helgen. Pålle ska få en större del av sommarhagen som han nu delar med fåren. Det är bara det att det står ett frodigt äppelträd där. Hur hade ni gjort? Ska jag stängsla så hästen inte når trädet? Det kommer bli MASSOR med äpplen på det i år om alla karten tar sig...
 
Sv: Äppelträd i hagen...

Jag bor på en fd handelsträdgårn och vi har 80 äppelträd + 20 andra träd (päron/plommon/bärträd) som kantar hagarna. Jag har mina hästar där sommarhalvåret och de har alltså fri tillgång på äpplen. Det har under dessa tio år inte varit några problem. De är inte ens särskilt förtjusta i äpplen... En del äter inte fallfrukt längre utan plockar bara från träden. Jag har halvblod/fullblod i varierande åldrar. Shettisen däreomt får inte gå här. Jag hägnar av framåt senhösten för jag vill inte att de ska ge sig på äpplena när betet avtar och äpplena börjar ruttna/jäsa.

Under päronträden däremot håller hästarna helt rent! Körsbär gillar de också.
 
Sv: Äppelträd i hagen...

Jag har haft hästarna gåendes i trädgården :)
Där finns 7 äppelträd, 2 päronträd, vinbär, krusbär, hallon, körsbär, plommon och jordgubbar.
Krusbären åt de upp (hur de nu lyckades plocka utan att sticka sig?), jodgubbarna försvann (t o m plantorna) och de gick illa åt barken på det ena äppelträdet och gråpäronträden fick jag linda nät runt för den barken var tydligen också smaskig :)
 
Sv: Äppelträd i hagen...

Hade stängslat så att de inte kom åt. Hade både körsbär och äppelträd i min hage förr, men hästarna åt upp barken på bägge så nu finns inga kvar...
 
Sv: Äppelträd i hagen...

Mina hästar brukar gå i en gamal äppelträdgård!

Det är perfext när betet börjar ta slut kommer äpplena.
De vänjer in sig själva eftersom det i början inte ramlar ner (träden är för stora för att de ska nå att äta i trädet) så många,om det har blåst mycket på natten brukar jag ta en runda och samla in en del.
 
Sv: Äppelträd i hagen...

Även ifall hästarna inte skulla ta någon skada av äpplena så skulle jag nog stängsla in trädet för att skydda det mot hästarna.

Mina hästar är nämligen väldigt duktiga på att förstöra mindre träd.
 
Sv: Äppelträd i hagen...

I Småland hade jag över 20 äppelträd, 10-tal plommon och en massa körsbär i och gränsande till hagarna. Hästarna plockade själva av all frukt, även plommonen alltså. Var inga problem alls och dom skadade inte träden nämnvärt.
 
Sv: Äppelträd i hagen...

Mina hästar har gnagt av barken på 5 äppelträd i deras hage samt mitt favoritkörsbärsträd. Det hände dock på vintern, förra sommaren lät de barken vara och det mumsades äpple friskt.
 
Sv: Äppelträd i hagen...

Ok, så ni tror inte att mängen äpplen ska vara några problem? Jag fattar inte att det blivit nå äpplen alls på trädet med tanke på att fåren har barkat av det totalt i vinter. Det är ett härdigt gammalt äppelträd. :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 892
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp