Bukefalos 28 år!

Är bettet problemet?

L

Lyset

Jag skulle behöva lite hjälp med min varmblodsmärr. Hon har en otrevlig tendens att gapa och "hugga" i bettet varje gång jag tar i tyglarna:crazy:.
Hon kom direkt från travet till mig och till en början betydde fasta tygeltag "full fart framåt" vilket jag vande av henne med genom att rida på långa tyglar. Nu håller jag normalt. Jag kan alltid stanna henne och dessutom är hon rätt känslig i munnen, så långt allt väl. Jag har bara retat mig på att hon rycker i bettet ibland.
MEN: idag ledde jag en annan tjej barbacka (stackars unge, hästen har den längsta manke jag sett och den högsta med, :o det är rena Klippiga Bergen) och inser ju då från marken att problemet är större än jag uppfattat från hästryggen:eek:. Minsta tygeltag leder till att kusen gapar, försöker bita om bettet och drar huvudet neråt och framåt.
Jag vet inte vad jag gör för fel? Kan det bara vara att hon saknar förtroende för bettet eller vad?
Jag är ridvan, har mjuka och känsliga händer. Hästens tänder raspades så sent som förra månaden, vara bara lite vassa. Jag har haft ganska smalt ledat tränsbett men har nu bytt till rakt bett. Jag ska rida för instruktör varannan vecka men inte förrän i april börjar det.
Finns det någonting jag kan göra innan dess som underlättar? Inte skarpare bett väl? Bettlöst? Långa tyglar igen?:confused:
 
Sv: Är bettet problemet?

Har exakt samma problem, men jag har en new forest ponny, ingen travare alltså.
 
Sv: Är bettet problemet?

Hehe känner igen det där med manken! :rofl:

Det är rätt vanligt upplever jag att varmblod som kommer från travet är oroliga i munnen. En sak som är bra att kolla upp inför fortsatt arbete (om du inte redan gjort det) är via ET/kiro att hästen inte är sned eller har låsningar, vilket är rätt vanligt det med på hästar som kommer från travet.. När man då tar ett tygeltag känns det ännu skarpare på en häst med låsningar, särskilt eftersom sneda höfter/problem med SI-leden väldigt ofta leder till problem även med käkleden! :eek:

Så det skulle vara prio 1 för mig.
Prio 2 är att jobba med lösgörande övningar så hästen får lite stretching, och försöka lära hästen att slappna av för bettet. Det är frestande att rida med väldigt lätt hand och "glappkontakt"/ta så lite som möjligt i tyglarna, men ofta är det precis det motsatta som hjälper - att hästen får vänja sig vid kontakten och lära sig slappna av. Särskilt viktigt med avslappningen framåt/nedåt. Tänk på att det är eftergifterna som ger effekt, hitta många uppgifter att belöna med eftergift!

Men mycket kommer bakifrån och från ryggen. Ofta är hästarna för korta i rumpmusklerna så det stramar när man kräver något och det behöver lösgöras. Likaså behöver man jobba (och behandla om det behövs) bort spänningar i ryggen.

Under tiden man reder ut vad det beror på och försöker köra lite rehabiliterings- ommusklingstid (vilket de flesta ändå behöver när de kommer direkt från travet) så kan jag rekommendera bettlöst om hästen funkar bra på det. Då kommer du inte åt rygglinjen på samma sätt och riskerar inte skapa obehag pga den biten. Låta hästen fuska lite för att komma åt det som är viktigast i grundutbildningen - avslappningen, att kunna gå lång och låg och söka sig framåt/nedåt.
 
Sv: Är bettet problemet?

Eftersom tänderna är kollade så är jag inne på Totola's idé om låsningar. En skicklig ET eller osteopat som kan fixa spänningar och liknande är nog en bra idé. Sedan hade jag provat att rida med bettlöst för att se om det gör någon skillnad. Sidepull eller ridkapson i första hand.
 
Sv: Är bettet problemet?

Tack ska ni ha båda:bow:. Jag har för åratal sedan haft hit en hästkiropraktor till en annan häst och jag har kvar hans nummer. Jag tror jag testar det. Jag har inte sjäv sett kopplingen mellan sned höft och problem i munnen.:crazy:
Eftersom hästen är så trevlig och lättlärd har vi kommit en bra bit på väg på andra sätt men vi har liksom fastnat i detta med bettet. Man kan säga att hon har blivit rätt trevlig att rida just för att jag kringått konflikten genom att rida med långa tyglar inledningsvis och sedan kortat undan för undan. Jag är ändå säker på att det var enda sättet eftersom hon var helt omöjlig i början när man tog i munnen. På detta vis fick jag ändå en häst som fungerar bra vid skogsridning.
Totola: det där med lösgörande: jag har testat att snirkla mig fram i tallskog mellan stammarna. Efter ca en kvart travade vi iväg på en grusväg och så spänstig, mjuk och avslappnad som hon då var har jag knappt aldrig upplevt med någon häst! :):)Hon ruskade lite lätt på huvudet sådär som dom gör när spänningar släpper. Det verkar ha fungerat bra. Hon har jättefina gångarter och är så samarbetsvillig så jag skulle vilja komma till detta på ridbanan med.
Med era svar i åtanke kan det kanske vara idé att prova sidepull (ehh, kan det möjligen jämföras med halvgalen ponnyridning med grimma och grimskaft, för i så fall är jag väl förberedd sen min rätt avlägsna ponnyperiod:angel:;))
Är det något särskilt man bör tänka på när man rider bettlöst? Man får väl hålla sig till långsam hastighet i början kan jag tro. Jag har 20 minuters väg till paddock så jag rider mest på skogsvägar.
 
Sv: Är bettet problemet?

ett 3-delat gummibett med äppelsmak?? att rycka sådär har jag sett flera travare göra när de inte "arbetar",utan precis genomfört ett jobb....nästan som att sträcka på sig och försöka slppna av...
 
Sv: Är bettet problemet?

Totola: det där med lösgörande: jag har testat att snirkla mig fram i tallskog mellan stammarna. Efter ca en kvart travade vi iväg på en grusväg och så spänstig, mjuk och avslappnad som hon då var har jag knappt aldrig upplevt med någon häst! :):)Hon ruskade lite lätt på huvudet sådär som dom gör när spänningar släpper. Det verkar ha fungerat bra. Hon har jättefina gångarter och är så samarbetsvillig så jag skulle vilja komma till detta på ridbanan med.
Med era svar i åtanke kan det kanske vara idé att prova sidepull (ehh, kan det möjligen jämföras med halvgalen ponnyridning med grimma och grimskaft, för i så fall är jag väl förberedd sen min rätt avlägsna ponnyperiod:angel:;))
Är det något särskilt man bör tänka på när man rider bettlöst? Man får väl hålla sig till långsam hastighet i början kan jag tro. Jag har 20 minuters väg till paddock så jag rider mest på skogsvägar.

Det där med lösgörande, då tänker jag på hela rygglinjen.. Men det sitter lite mentalt också. Att hästen måste lära sig att slappna av i underkäken och nacken även (eller framförallt?) vid tygeltag. Ibland kan de spänna emot av ren ovana! :p Att öva ställning i nacken kan vara en bra övning för vissa, lirka sig till avslappning - eftersom det är svårt att få ställningen om hästen inte är avslappnad. Men det är så små marginaler det där så ofta får man nöja sig med halvdant och acceptera att det kommer ta ett tag, komma gradvis.

Det du behöver tänka på när du rider med bettlöst är lite mer mot "leda i grimma"-hållet än "rida med tränsbett"-hållet. Tryck och eftergift. Lär hästen lyssna på ett lätt tryck men förstärk så mycket som krävs om den inte lyssnar/förstår för att vara konsekvent. Lär gärna hästen att söka sig framåt/nedåt (slappna av) för tygeltag. Jag själv kör t ex med pulserande snabba tygeltag vid förhållningar och en fast kontakt om jag vill ha eftergift - följt av eftergift från min sida när hästen börjar slappna av. Gör det aldrig i båda tyglar samtidigt till en början utan övar att böja/ställa i sidled och byta varv väldigt ofta för att få hästen avslappnad i båda sidor.
Finns andra sätt, men tänk på att vara konsekvent och helst skilja på när du vill ha avslappning/eftergift och när du vill att hästen ska stanna. För att undvika förvirring.
 
Sv: Är bettet problemet?

Tack Totola för denna fina beskrivning av hur man rider bettlöst. Jag ska läsa den noga och se om jag vågar mig på det utan instruktör, annars väntar jag tills ridlektionerna börjar om några veckor.

Vad kul att få så fina råd!:bow::bow::bow:
 
Sv: Är bettet problemet?

Det var så lite så! :o
Lycka till!

Du kan ju också testa lite hur hästen reagerar från marken i grimma (eller med det bettlösa) innan du sitter upp! Så har man ett litet hum om hur bra kontroll man kommer ha från hästryggen.
 

Liknande trådar

Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 657
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 052
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: _FiA_
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp