Bukefalos 28 år!

"Är det en westernhäst?"

Sv: "Är det en westernhäst?"

Tyckte dem var otroligt korkade när jag satt där uppe på hästen med hela min utrustning och jag får frågan om det är en "westernhäst".

Ursäkta, men jag skulle bara skratta dig rakt upp i ansiktet om det var jag som frågat :rofl:
Jag har inte sällan i mer eller mindre "westernmundering" på mitt sto; sadel, hela chaps, hatt (ej under ritt). Tidigare hade jag även ett westernträns. Och inte fasen rider vi western, åtminstonde inte "renodlat" :D
Utrustningen avgör inte vilken diciplin man "tillhör".
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag reagerade och mest på sadeln :D


Yill ts
För övrigt så tycker jag det är skoj om någon frågar om jag har galopphästar. Det visar att de vet vad galopp är och inte tror att galopp är samma som trav.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Ehe... varför bry sig???

Man är inte westernryttare för att man har westernsadel och man är inte raggare för att man äger en "raggarbil".

MEN om någon kom och frågade mig om jag hade en westernhäst, hur nervärderande de än sa det, skulle jag ärligt talat inte bry mig. Folk fnyser ofta åt mina ponnyer och undrar om jag inte borde skaffa mig riktiga hästar någon gång, och. Det är väl deras funderingar, inte mina.
Bry dig inte. Skulle det vara så mycket "finare" att ha en arab än att man har en westernhäst???
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Nej,jag reagerar inte på vad folk säger,då skulle jag vara ilsk allt som oftast..

Jag brukar ofta få höra av folk jag möter "åh vilken vacker cowboyhäst/westernhäst"(skäck)
(Jag rider ej western,och det är ingen cowboyhäst.)

Brukar ofta bara svara "Tack tack,ja,hon är fin min pålle",och så rider jag vidare!

Orkar inte vara otrevlig mot folk jag möter! Det får man igen sen nån gång om det ligger hästskit nånstans!
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Nej förstår inte alls vad du menar.

Brukar få frågan om det är en travare eller om min häst har sprungit in några pengar när jag är ute och kör han men inte blir jag sur för det.

Brukar svara med att ”han är min blivande hopphäst” eller ”nej nej han kommer aldrig få tillfälle till det då han är fel ras” och följd frågan brukar bli ”men varför kör du han då” och svaret blir alltid ”för han tycker det är skoj att dra vagnen”
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

haha, är du på riktigt eller? "Sadeln passade inte längre, dags att gå vidare" ska man skratta eller gråta :p
Folk tror att manb trakhener är en travare o att min kwpn är en körhäst, jaha? Inte kokar jag över för det eller blir dryg o snorkig.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag har en nordsvensk, folk frågar ibland, kör du i skogen med den?
Inte tar jag illa upp för det fast jag inte gör det direkt mycket! Svarar som det är att nä bara ibland :) Det är så himla oödigt o bråka.....
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag fick frågan om mitt stora halvblod var en travare. Frågeställaren ville kanske visa att hon minsann kunde se skillnad på olika raser. Anledningen var att min häst hade lång man. Jag tyckte det var jättekul, att man tror man kan se vilken ras det är pga manlängden. Blev absolut inte förnärmad, varför skulle jag bli det?

/Gg
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Ehm... Nä, jag reagerar inte på om folk frågar mig om hästens inriktning. Anser att det är en lika normal fråga som ålder, ras, kön, utbildning eller vad sjutton som helst.

Tvärt om så blir ganska glad när folk intresserar sig i honom, det visar enligt mig att dom har en förståelse för att han och hans ras passar till så mycket mer än sällskap åt den "riktiga" hästen.

För övrigt ser jag framför mig hur jag är ute och kör med ponnyn, någon stannar upp och "jaha, du har en körponny" och jag snäser av med ett "NÄ, det är en minishettis!". Skrattretande beteende...
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag har en nordsvensk, folk frågar ibland, kör du i skogen med den?
Inte tar jag illa upp för det fast jag inte gör det direkt mycket! Svarar som det är att nä bara ibland :) Det är så himla oödigt o bråka.....

När jag var ute med min kallblodstravare i somras mötte jag en dam som fällde kommentaren "Det ser härligt ut det där. Vara ute med islänningen":rofl:
Jag blev inte så upprörd faktiskt, men lite intressant med en islänning på 154 cm i manken.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Min nordsvenska bruks, 154 cm där med, har också blivit kallad islandshäst :) var ute och red tillsammans med en kompis på ett kallblod när vi möter en karl med en hund. kompisen som rider först får kommenaren "men vilken fin häst!" och när jag sedan passerar med nordsvensken får vi höra "men oj, vad fin! visst är ju det här en islandshäst?" :D

tillägg: och nej, jag blev inte det minsta upprörd utan tyckte bara det var roligt :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag blev inte så upprörd faktiskt, men lite intressant med en islänning på 154 cm i manken.

Jag fick samma åtskilliga gånger då jag red min första medryttarhäst; en (ganska rund) fjording med halvlång lurvig man och tjock pannlugg :D Tyckte att det var roligt, speciellt eftersom hon mest förtjänade smeknamnet "monstret" (stack varenda ridtur) :devil:, jag var glad att folk inte skrek åt mig att "hålla i besten ordentligt".
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Sjukt off topic, men visst är det inte så himla ovanligt med isisar över 150-stäcket? Tycke mig ha sett några annonser på sådana "bjässar" förut, fast dom kanske inte var renrasiga...

Äsch, skit samma, är ju i alla fall ganska stor skillnad på en nordis och en isis, i alla fall för det vana ögat;)

Däremot måste jag erkänna att jag ibland har svårt att se skillnaden mellan ridna varmblodstravare (dvs inte direkt tagna från travet, utan sådana som har "ridhästmuskler") och smäckra halvblod samt engelska fullblod:o
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Du kan tro att jag blev förvånad när jag fick höra att jag hade ett mycket fint kallblod...när jag red min varmblodstravare:eek::eek:
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

kl.

Men alltså...om jag skulle träffa på en bekant i skogen, på en ny häst med westernsadel - då skulle jag gärna vilja fråga om det är en westernhäst :crazy: Liksom, vad är det som är så konstigt med det?? Jag rider i westernsadel ibland, men rider inte western för det och inte hade jag tyckt det var en konstig fråga om någon ställde den till mig - en ganska självklar fråga tycker jag om man nu har en sådan sadel :cool:

Hur ska man annars få veta?
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Vadå "sadeln passa inte längre"? Köper du häst efter sadeln då eller? Tar du med den när du åker och kollar på häst? Låter helt skumt..
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Förstår inte vad du är upprörd över? Och ett väldigt otrevligt svar på en enkel fråga...

Jag har också en arab, som jag nu rider distans med men har gjort de mesta med honom eftersom han är otroligt allsidig. Men med honom har jag fått alla möjliga frågor från folk- Är det en travare? Är det en galoppör? Vad är det för ponnykorsning?m.m
Men har aldrig blivit upprörd utan mest skrattat åt det, vet ju själv att han kan se ut som både det ena och det andra när han är ute och far.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

*kl*

Ja jisses vad du är lättstött.

När min travare kom till mig hävdade min tränare att han såg ut som ett fullblod och eftersom vi dessutom prata om hans dåliga resultat på banan så tog det lång tid innan han äntligen fatta att han var travare och inte fullblod.
Skulle jag tagit illa upp?

Härom dagen var jag ute och red. Dagen efter fråga en bekant mig vems häst jag lånat för den var en sådan fin dressyr häst. Ett riktigt smäckert halvblod sa de. Jag svara glatt att det var min egna häst jag red och de titta på mig och sa: Men har du bytt häst igen? Du hade ju en travare och skulle aldrig köpa halvblod har du ju sagt.

Skulle jag bli sur?

Eller när folk undra varför jag red bomlöst och lyckades trassla ihop detta med akademisk ridning. Eller när folk för allt i världen tittar på mig som om jag inte fattar något om hästar och ridning eftersom jag har en travare. Jag blir inte sur vid något tillfälle så varför skulle du bli sur när de fråga om de var en westernhäst? Naturlig fråga om du har en westernsadel tycker jag i alla fall.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

När jag var ute med min kallblodstravare i somras mötte jag en dam som fällde kommentaren "Det ser härligt ut det där. Vara ute med islänningen":rofl:
Jag blev inte så upprörd faktiskt, men lite intressant med en islänning på 154 cm i manken.


Visst finns det isisar som är över 150, men det är ju inte så vanligt :)

För några år sen kom en familj och skulle titta på min welsh som kanske skulle säljas. Hade welshen, min nuvarande isis-valack och en shettis.
Den ena tjejen som var med hade hållit på med hästar i flera år och tävlingshoppade mm. Och så frågar hon om min isis är ett russ....:crazy: Då blev jag lite förnärmad faktiskt, visst att det inte är jättevanligt med en brun isis, men han ser ju absolut inte ut som ett russ haha. Hon blev jätteförvånad när jag sa att han är en renrasig isis.

Jag blev inte arg utan bara svarade på hennes fråga :) Men som sagt lite förnärmad blev jag faktiskt haha.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp