Bukefalos 28 år!

"Är det en westernhäst?"

Sv: "Är det en westernhäst?"

haha många har frågat mig också vad det är för ras på min islandshäst, men ingen har gett någon gissning så jag vet inte vad de funderade över att hon skulle vara istället ;) Men de blev ett stort ahaaa när jag svarade islandshäst iaf (och dessa frågor har jag fått av nyblivna stallkamrater en gång när jag bytt stall till ett med blandade raser ;)) Men nej, inte tog jag illa upp ändå men jag själv tycker ju att det är uppenbart att hon är och ser ut som en renrasig islandshäst ;)
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Och jag har fått frågan om min islandshäst är "en såndäringa shetlandsponnie".
Onödigt att bli sur över en sådan kommentar liksom. Även om jag blev lite förnärmad för sååå liten är han faktiskt inte;)
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

haha nej absolut inte. varför skulle jag bli arg om någon frågor om min häst är en dressyrhäst? han ÄR ju det! likväl som din uppenbarligen är en westernhäst.

om någon frågade om det var en skogshäst eller så kanske jag skulle bli lite förnärmad men. :p det gäller ju ras också, nån dumskalle frågade en gång om min vackra vita häst var en fjording. :grin: han var holländsk halvblod... förmodligen var det den enda rasen han kunde namnet på. :p

har du inte mer att hetsa upp dig för är du lyckligt lottad....
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Det värsta va nog när någon konstaterade att det där, det är en D-ponny.
Det vissta han för han hade haft ardennerhästar när han va liten.

Hästen är 180 cm hög och inte lite rejäl för den delen. Så vi kallar han D-ponnyn nu
:rofl:
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Det värsta va nog när någon konstaterade att det där, det är en D-ponny.
Det vissta han för han hade haft ardennerhästar när han va liten.

Hästen är 180 cm hög och inte lite rejäl för den delen. Så vi kallar han D-ponnyn nu
:rofl:

:rofl:
är det en sån man kallar maxad? ;)
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Haha :rofl:

Först byter häst för att sadeln inte passar (fast kanske är det lättare att hitta en häst som passar sadeln än en sadel som passar hästen ibland :angel:)

Sen verkar du vara en väldigt tjurig person som tycker att andra är korkade för att dom kanske vill vara trevliga och ställa en fråga? Dåligt gjort man ska vara trevlig tillbaka.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Ja hade nog inte ens reagera om nån hade frågat mig de, ja har lärt mig att man måste våga fråga för o få svar.

De finns inga dumma frågor bara dumma svar ;)
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Det värsta va nog när någon konstaterade att det där, det är en D-ponny.
Det vissta han för han hade haft ardennerhästar när han va liten.

Hästen är 180 cm hög och inte lite rejäl för den delen. Så vi kallar han D-ponnyn nu
:rofl:

Ha ha ha! Den var kul!

Jag fick frågan om min förra häst var ett kallblod (hon hade en rejäl man och pannlugg) hon var korsning arab-halvblod!

En annan gång kom några på besök, som visste att jag hade en arabkorsning och pekade ut mitt lilla travarsto som "arabkorsningen". Travaren har även blivit kallad new forest korsning och amerikansk western häst... Så det är inte alltid så lätt att gissa rasen.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Sjukt off topic, men visst är det inte så himla ovanligt med isisar över 150-stäcket? Tycke mig ha sett några annonser på sådana "bjässar" förut, fast dom kanske inte var renrasiga...

Jag red en isis förut som låg på 155 strecket :) , det var lite annorlunda eftersom de annars brukar vara några dm lägre.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

F*n va coolt med en isis på 155 i mkh :D jag red isisar ett tag, typ 1 gång i veckan, men det va b-ponny mest och c-ponny ibland

Skulle gärna rida islänningar igen och om jag skulle hitta en foderhäst som va isis så kanske jag skulle ta det :) men gärna att den kan trava och inte är svår att få tölt på för jag är INGEN expert

b-ponnyn jag red va ju 21 årig herre som inte kunde trava eller tölta, men vi grisepassa och det gick jätte bra :D För övrigt så va han en grym ponny som kunde galoppera snabbt :D han hade gått på ponny galopp och trots han va gammal och inte super kondition så drog han lätt förbi ägarens 6åring och 9 åring :p

_________________________________________________________________

Men sälja hästen för den va 19 och sadeln inte passa?! jag fattar inte poängen med det, det lät som TS hade haft hästen länge med... eller?


För övrigt så är det väl inget med att dom frågade om han va western häst? även om dem frågade på ett nedlåtande sätt. Jag hade med frågat om någon hade nya häst och red med western sadel och dom ridit western med förra hästen :grin:

Det va folk som sa att mina förra arab valack såg ut som ett sto, men jag blev inte sur. Jag skrattade och sa att det va en valack.. Jag tyckte det va kul för enligt mej så va han och såg ut som en valack :angel: Även om jag inte tyckt det var kul så hade jag svarat och sagt "nej det är en valack"

Jag vill inte ge oss hästmänniskor ett dålgt ryckte. Det finns många hästar i min lilla byhåla och ibland får jag skit för saker som kanske andra gör, t.ex inte sparkar undan bajset på gångvägar osv.


Oj, vilken novell, ledsen för det. Men en novell till den som har läst hela :bow:
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Hahahahaha!!!!

Jag sålde henne då hon fyllde 19& sadeln inte passade längre. Dags att gå vidare.
:banana:


"Har du köpt ny häst? Är det en westernhäst?" fick jag höra. Jag höll på att explodera!!

"Vaddå westernhäst? Arabiskt fullblod om jag får be."
Sa jag och red därifrån. Alltså. Förstår ni vad jag menar?
:rofl::bow:


Tyckte dem var otroligt korkade när jag satt där uppe på hästen med hela min utrustning och jag får frågan om det är en "westernhäst". Nej självklart inte, det är en shetlandsponny som jag kör med vagn.

Men snälla någon, gör utrustningen hästen? Så, om jag köper en galoppsadel till min varmblodstravare, blir han galoppör då? :grin:

TACK för veckans skratt :bow::rofl:
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Äsch, det spelar väl ingen roll?

Min häst har blivit kallad allt möjligt mer eller mindre smickrande. Det var en äldre herre på besök i stallet ett år. Jag hade precis spänt för framför vagnen och skulle ut en runda när han kommer fram och utbrister "Det var en jäkla läcker häst du har. Är det en sån där hopphäst?".
Jag hade mycket svårt att hålla mig för skratt. Min kära ponny är en fjording/islandskorsning, liten och rund. Knappast ett hoppämne :p
Men western- och körhäst, det är han. Och ett kallblod, en ponny, en fjording/islänning, en traktor, brukshäst, ridhäst...

Kärt barn har många namn. Och alla är lika rätt.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Har nu läst ursprungsinlägget lite nogrannare och det lät lite "goddag yxskaft" och blanda ihop äpplen med päron. Personen var uppenbarligen nyfiken på just ridsättet, eller helt enkelt inte hade kunskap om hästar (och är det det sistnämnda tycker jag det är sjukt oförskämt att snäsa av människan på det sättet, alla kan inte vara insatta i hästvärlden).

Skulle du gå fram till någon du känner, som du visste just köpt en ny bil, och fråga om det är en kombi och personen fräser "Vaddå kombi? Mercedes Benz om jag får be." Hade inte du undrat om människan verkligen hade alla indianer i kanoten då? För mig veterligen finns det både Mercor i kombimodell och westernridna araber..

Desutom, personen kanske redan sett själv att det var ett arabiskt fullblod, då är det väl rätt onödigt att fråga. Däremot kan ju vem som helst rida i en westernsadel utan att för den delen rida western, så frågan om det var en westernhäst tycker jag inte var konstig alls.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag har under årens lopp fått frågan om min häst är:
  • tysk import
  • galoppör
  • fd travare
  • dressyrhäst
  • gotlandsruss
  • nordsvensk
  • dräktig
  • fullblod
  • e. Robin Z (eftersom hon är brun)
  • ponnykorsning

Och trots att hon är halvblod med fullblodsmamma, fd ridskolehäst, aldrig haft föl, bättre på hoppning än dressyr, e. Warrigall och svenskfödd så har vi inte tagit ett dugg illa upp.
Fast gotlandsruss var lite roligt tyckte jag, sagt av en liten tjej som nog bara hade sett russ på bild - och det är ju för det mesta bruna. Att de sällan närmar sig 160 cm i mankhöjd framgick nog inte av bilden :D
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Stackars köpare...

Du har fö en westernhäst om du rider western med den... :S
Liksom en dressyrryttare har en dressyrhäst och en hoppryttare har hopphäst, om de rider dessa kategorier med hästarna.

Köparna antog antagligen att eftersom du köpt ny häst så var det någon westernras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp