Bukefalos 28 år!

"Är det en westernhäst?"

B

Binegar

Jag red western med mitt gamla varmblod jag hade för x antal år sedan.
Jag sålde henne då hon fyllde 19& sadeln inte passade längre. Dags att gå vidare.

Jag köpte mig en arabvallack med polska linjer.
När jag var ute & red träffade jag på familjen jag hade köpt travaren av.
"Har du köpt ny häst? Är det en westernhäst?" fick jag höra. Jag höll på att explodera!!

"Vaddå westernhäst? Arabiskt fullblod om jag får be."
Sa jag och red därifrån. Alltså. Förstår ni vad jag menar?

Finns det ingen annan som kokar över av ilska när folk ska kategorisera hästarna utefter inriktningen? Hopphäst, dressyrhäst, westernhäst, galopphäst, travhäst..jösses. Jag hade gärna kallat det halvblod, welsh, quarter, fullblod & varmblod, eller vilka raser man kan tänkas använda inom de olika områdena.

Det är ju ingenting att ens fundera över. Men jag kunde bara inte låta bli.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Fast hon kanske ville veta precis just det, om du tränade western med din arab?

Tycker du verkar lite väl stingslig faktiskt.:cool: Om du var osäker på hur hon menade så hade du kunnat fråga "Hur menar du?" helt enkelt.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Är det nåt att uppröras över? Folk är inte och kommer inte att bli mer insatta i de olika grenarna, raserna o.s.v. bara för att dom blir avsnästa. Jag rider western, ja och får jag frågan om jag har westernhästar så...ja! Sen att den ena är en paintkorsning och den andra en ren Welsh Cob har inte med saken att göra.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Uttryckte mig kanske lite dåligt.
Till saken hör också att de inte lyfter ett finger för vad det är för ras du har. Det viktiga är vad du har för inriktning. Och rider du western, just för dessa människorna, så är du inte värd mer än en påse skit.

Jag fått ta ganska många pikar från den här familjen under tidigare år & den gången brast det för mig. Tyckte dem var otroligt korkade när jag satt där uppe på hästen med hela min utrustning och jag får frågan om det är en "westernhäst". Nej självklart inte, det är en shetlandsponny som jag kör med vagn. Hoppas ni förstår ironin.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Snacka om att vara uppstoppad!

Du rider väl inte western på en häst bara för att du har en westernsadel på den?!
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Det är inte så att du har pms? ;)

När du skriver såhär lösryckt ur sitt sammanhang så blir det du som framstår som väldigt kinkig. Man kan ju vara glad också när någon intresserar sig för en.
Har du en massa bakomliggande kontroverser med denna människa kan vi omöjligt se detta.

Om någon skulle fråga mig om mina hästar är dressyrhästar eller hopphästar skulle jag bli glad över frågan. Antaget att de bara ville visa sitt intresse.

Spar din energi till ridningen :)

/Gg
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Nog har jag mött lustigt folk (väljer att nämna dom så) under åren och jag låter dumma kommentarer rinna av, kort och gott.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

som sagt just for att man har en westernsadel pa hasten betyder det ju inte att man ar en western ryttare.. hur dumt folk tanker..
dock, en westernsadel betyder ju mer westernridning an Hogre dressyr skolan.. Men jag blir ocksa arg nar folk tar for givet man har en "westernhast" bara for de ser en westernsadel..

Jag rider araber, har haft araber i 40 ar snart. Och tranar alltid mina unghastar med westernsadel nar de har kommit sa langt.. Mest for att sadeln ger ett jamt fordelat tryck pa hastens rygg over en storre yta an en engelsk sadel gor.. I min uppfattning alltsa. Andra kanske tycker annorlunda men sa fungerar det for mig..
Dock anvander jag aldrig traditionella bett pa mina hastar.. Helst gar jag bettlost men ett vanligt snafflebett (delat i mitten med ringar, transbett?) gar utmarkt. OK sa det kanske ar ett western huvudlag, kanske inte..

Att saga som de folken du stotte pa ar som "oh du har en australiensk sadel, ar det kangaroo hoppning du tranar??" Forlat jag ar ironisk har...
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag har svårt att störa mig på vad folk säger...kanske beror på att jag är gammal:eek:... Väljer att lägga energi på det som är bra ;)
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Nej jag har inte ens börjat med det, jag får höra snudd på mycket när jag är ute på en islänning.;):angel:
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Men seriöst, vad är det att bli upprörd över?
Människan ställde en fråga, riktigt ohyffsat av dig att bli otrevlig!
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Oj- en sådan fråga kan jag lätt göra mig skyldig till.

Förmodligen är jag då nyfiken på om du rider med den utrustningen för det passar dig och din häst bara, eller om du är inne i westernsvängen och tävlar och träna eller så funderar jag över rasen på hästen ( ok.. arab kanske inte är så svårt att ta fel på). eller så småpratar jag bara i ett försök att vara social.

Finns inte på kartan att jag trott någon kunde bli upprörd över den frågan

Hade jag sen fått svaret "arabiskt fullblod om jag får be" hade jag nog börjat skratta... ... :p
 
Senast ändrad:
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag red western med mitt gamla varmblod jag hade för x antal år sedan.
Jag sålde henne då hon fyllde 19& sadeln inte passade längre. Dags att gå vidare.

Jag köpte mig en arabvallack med polska linjer.
När jag var ute & red träffade jag på familjen jag hade köpt travaren av.
"Har du köpt ny häst? Är det en westernhäst?" fick jag höra. Jag höll på att explodera!!

"Vaddå westernhäst? Arabiskt fullblod om jag får be."
Sa jag och red därifrån. Alltså. Förstår ni vad jag menar?

Nej. Och dom pratade säkert efteråt sinsemellan över hur otrevlig och dryg du var.

Finns det ingen annan som kokar över av ilska när folk ska kategorisera hästarna utefter inriktningen? Hopphäst, dressyrhäst, westernhäst, galopphäst, travhäst..jösses. Jag hade gärna kallat det halvblod, welsh, quarter, fullblod & varmblod, eller vilka raser man kan tänkas använda inom de olika områdena.

Det är ju ingenting att ens fundera över. Men jag kunde bara inte låta bli.

Nej jag tycker det finns viktigare saker i världen att "koka över" över.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Nej. Jag förstår faktiskt inte vad du menar!
Håller med Leoni, om du hade sagt sådär till mig så hade jag skrattat. (Eller tittat på dig som om du vore ett ufo ;) )

Skulle någon fråga mig om jag hade en hopphäst skulle jag bara svara "ja" eller "nej".
Inget att hetsa upp sig över!? :p
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Äsch, alla kan inte allt om allt :) De tyckte nog att de sa något trevligt och snällt! O det kan jag med tycka, de försökte visa sig intresserade även fast det blev lite fel ;)
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Jag förstår inte heller ilskan riktigt? Inte utefter beskrivningen.

Min arab (med 50% polska och 50% egyptiska linjer) så fick jag iofs aldrig frågan om det var en westernhäst, jag hade engelsk dressyrutrustning inkl lindor osv så ganska uppenbart vad vi tränade för inriktning. Däremot fick jag flera gången kommentaren att 'du har inte funderat på att rida western på honom?' och 'den borde du skola om till western!'.

Jag log och tyckte att nja, matte var inte så särdeles road av western. Men tog det i övrigt som en ren komplimang (spec när det kom från en av de tunga namnen inom både arabhästar och westernridning). Och jag kunde inte 'säga emot' att hästen i mångt och mycket var som klippt och skuren för western heller. (Förutom det faktum att alla inblandade mest troligt förlorat livet om man lagt på honom en westernsadel då, möjligen..)

Så, om du hade westernsadel och någon frågade om det är en westernhäst/westerntränad häst så vad är problemet?

Det går inte att uppröras, varken över formuleringar eller tyckande bakom. Jag minns när jag red nämnda arab i en hoppgrupp där av en slump alla andra var halvblod. En unghästgrupp. Det frågades någon gång i början vad det var för ras, och jag svarade. Sen sas det sällan något till mig, de andra kunde diskutera stammar, blodslinjer, kvalitetstävlan osv. Jag kände mig aningen utanför, men aldrig stött. För de hade helt enkelt inte koll på arabstammar, det finns inte mycket kring kvalitetstävlan att diskutera med en T-märkt 12 år gammal arab liksom. Det handlade alltså inte om otrevlighet, utan att inte ha så mycket gemensamt att prata om.

På samma sätt som när jag sen bytte till ponnygruppen så pratade de små barnen en helt massa med mig, och talade om hur söt min arab var osv. De såg ju liksom en individ, och 'ponny som ponny' liksom. Jag trivdes av förståeliga skäl bättre i den gruppen, men INTE för den andra gruppen var elak/hade något emot araber/etc - utan för jag hade mer gemensamt med ponnyungarna helt enkelt.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Tyckte mer det lät korkat att byta häst för att sadeln inte passade?!?
Jag hade blivit miljonär om jag hade fått en krona för varje gång nån frågar om min häst är en indian/westernhäst ;) Men jag brukar bara skrattande förklara att det är ett hbl men att man kan tro han är rodeohäst. Inget jag blir det minsta sur av och då rider jag ändå med hoppsadel.
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Ja reagerade också på de med sadeln :rofl: bytte du häst för att sadeln inte passa? Ja brukar byta sadel då men de kanske bara är jag de:angel:
 
Sv: "Är det en westernhäst?"

Finns det ingen annan som kokar över av ilska när folk ska kategorisera hästarna utefter inriktningen? Hopphäst, dressyrhäst, westernhäst, galopphäst, travhäst..jösses. Jag hade gärna kallat det halvblod, welsh, quarter, fullblod & varmblod, eller vilka raser man kan tänkas använda inom de olika områdena.

Så du tror inte att folk hellre frågar efter inriktning än ras för att inte trampa folk på tårna? Hur många gånger har man inte läst trådar om folk som är arga över att deras varmblodiga travhästar kategoriseras? Eller att araber endast duger till vissa inriktningar?

Om man är nyfiken på vad det är för häst och vad du tränar med den, hur ska man fråga om man inte får fråga vad för inriktning man har och vilken ras hästen är?

Jag skulle tycka det var ganska självklart att folk tror att man rider western om man har en westernsadel, det är väll inget att bli arg över? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp