Bukefalos 28 år!

Är det extremt mycket fjärilar i år?

Fraggel_Tess

Trådstartare
Jag har lagt märke till att det verkligen bokstavligt talat kryllar av fjärilar här hemma i år. Kan t.ex. inte ha sovrumsfönstret öppet för det kommer in minst 10-talet inom en timme...Sitter nu vid datorn och ser att det fladdrar fjärilar titt som tätt utanför. Ute på stalltaket har jag räknat till 30 stycken som sitter och värmer sig. Någon mer som lagt märke till många fjärilar i år?
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Här kan man knappt gå ut när solen är framme utan att bli påflugen :D Känns extremt jämfört med tidigare år.
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Tycker att antalet insekter 40-dubblats i år. Av alla de slag, men mest fjärilar och mygg. :crazy:
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Fast t.ex. getingar har jag inte sett knappt några i år nu när jag tänker efter...
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Här tycker jag mig ha sett mer fjärilar än innan... Inget extremt utan bara nån här och där, men tidigare har jag knappt sett fjärilar alls här i trakterna.
Getingarna däremot verkar spårlöst försvunna. har väl sett en sisådär 2-3 st totalt :confused:
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Nej, inget getingår. Och faktiskt inte många blinningar och bromsar heller.:laugh:
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Nä det är skönt att slippa getingarna, men en vän fick allergichock i måndags. Hade ett getingbo på 60x60cm och fick sig 5 stick och höll nästan på att stryka med...Tror nästan han hade traktens alla getingar...
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Har också sett otroligt många fjärilar i år, speciellt ute vid stallet där det har kunnat vara 1-2 st per kvadratmeter när det varit som mest. Getingar har jag nog inte sett en enda faktiskt! Broms och blinningar däremot hade vi gott om där hästen stod på sommarbete, så gott om att jag flyttade honom efter halva tiden.
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Det har varit mest nässelfjärilar samt påfågelsfjärilar. Ja jag hade tanke att göra en fjärilsträdgård, men det verkar inte behövas här.
 
Sv: Är det extremt mycket fjärilar i år?

Häromkring har jag sett en massa tistelfjärilar, nässelfjärilar, påfågelögon, citronfjärilar, pärlemorsfjärilar och hagtornsfjärilar. Nyckelpigor och sländor har jag också sett massvis av.

Vad jag däremot inte har sett så mycket av är bromsar, myggor/knott och vanliga getingar (bålgetingar har jag sett relativt många).


Jag hoppas vi får fjärilsår nästa år också :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 847
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 013
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 176
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp