Bukefalos 28 år!

Är det helt galet att byta bil...

Silver Girl

Trådstartare
...bara för att få automat?

Jag köpte "ny" bil i höstas inför hunden. Kör dagligen via hunddagis till jobbet vilket innebär en väg med flera rondeller, rödljus och svängar = mycket växlande. Nya bilen har sex växlar och ganska snäva intervall på varje växel. Har varit lite irriterad på detta och får fortfarande något enstaka motorstopp för att jag glömmer växla ner tillräckligt. Nu står bilen på verkstad och jag har hyrbil. Med automat.

Det är helt underbart! Jag behöver inte växla hela tiden och kan sitta lite bekvämare när jag inte behöver nå för att trampa ner kopplingen (jag är kort). Så jag funderar lite löst på att byta, trots att jag planerat ha denna bil i 5-7 år. Finns en bil 10 mil bort, som är samma årsmodell och har samma utrustning som min. Gått ca 500 mil längre och har automat.

Är jag helt galen som funderar på att byta? Kommer troligen förlora 15-30000 kr på ev byte.
 
...bara för att få automat?

Jag köpte "ny" bil i höstas inför hunden. Kör dagligen via hunddagis till jobbet vilket innebär en väg med flera rondeller, rödljus och svängar = mycket växlande. Nya bilen har sex växlar och ganska snäva intervall på varje växel. Har varit lite irriterad på detta och får fortfarande något enstaka motorstopp för att jag glömmer växla ner tillräckligt. Nu står bilen på verkstad och jag har hyrbil. Med automat.

Det är helt underbart! Jag behöver inte växla hela tiden och kan sitta lite bekvämare när jag inte behöver nå för att trampa ner kopplingen (jag är kort). Så jag funderar lite löst på att byta, trots att jag planerat ha denna bil i 5-7 år. Finns en bil 10 mil bort, som är samma årsmodell och har samma utrustning som min. Gått ca 500 mil längre och har automat.

Är jag helt galen som funderar på att byta? Kommer troligen förlora 15-30000 kr på ev byte.
Klart du ska byta.
Varför ska du ha en bil du inte gillar?
Automat är så skönt att ha, jag köper aldrig manuell igen
 
...bara för att få automat?

Jag köpte "ny" bil i höstas inför hunden. Kör dagligen via hunddagis till jobbet vilket innebär en väg med flera rondeller, rödljus och svängar = mycket växlande. Nya bilen har sex växlar och ganska snäva intervall på varje växel. Har varit lite irriterad på detta och får fortfarande något enstaka motorstopp för att jag glömmer växla ner tillräckligt. Nu står bilen på verkstad och jag har hyrbil. Med automat.

Det är helt underbart! Jag behöver inte växla hela tiden och kan sitta lite bekvämare när jag inte behöver nå för att trampa ner kopplingen (jag är kort). Så jag funderar lite löst på att byta, trots att jag planerat ha denna bil i 5-7 år. Finns en bil 10 mil bort, som är samma årsmodell och har samma utrustning som min. Gått ca 500 mil längre och har automat.

Är jag helt galen som funderar på att byta? Kommer troligen förlora 15-30000 kr på ev byte.

Gällande din livskvalité som du beskriver nu så hade det ju lätt varit värt dom pengarna.
 
...bara för att få automat?

Jag köpte "ny" bil i höstas inför hunden. Kör dagligen via hunddagis till jobbet vilket innebär en väg med flera rondeller, rödljus och svängar = mycket växlande. Nya bilen har sex växlar och ganska snäva intervall på varje växel. Har varit lite irriterad på detta och får fortfarande något enstaka motorstopp för att jag glömmer växla ner tillräckligt. Nu står bilen på verkstad och jag har hyrbil. Med automat.

Det är helt underbart! Jag behöver inte växla hela tiden och kan sitta lite bekvämare när jag inte behöver nå för att trampa ner kopplingen (jag är kort). Så jag funderar lite löst på att byta, trots att jag planerat ha denna bil i 5-7 år. Finns en bil 10 mil bort, som är samma årsmodell och har samma utrustning som min. Gått ca 500 mil längre och har automat.

Är jag helt galen som funderar på att byta? Kommer troligen förlora 15-30000 kr på ev byte.
Jag hade lätt bytt.
 
Har du de pengarna att spendera så absolut!
Sambon har precis skaffat sin första automat och det är hur skönt som helst enligt honom. Klart värt de pengarna hälsar han.
 
Råd har jag, men måste låna för övergången. Den bil jag vill att står hos en förmedling så de tar inga inbyten utan jag får i så fall sälja min nuvarande själv.
Men har nu mailat lite frågor så får vi se...
 
Har nu bestämt mig för att byta och börjat titta runt och jämföra bilar. Jag vet ju vilket märke och vilka årsmodeller som är intressanta, och vill ju heller inte att den ska ha gått för mycket. Finns då 6 stycken inom rimligt köravstånd, 9 om man kan tänka sig åka lite längre. Försöker nu jämföra dessa på avstånd, men hur värderar man vissa saker?

Är lågt miltal men en årsmodell äldre bättre än något högre miltal men en årmodell nyare? (Ungefär samma pris på dessa)

Hur mycket är det värt att bilen bara haft en ägare? (Dyrare än motsvarande med 6 ägare)

Några tips?
 
Har du råd så är det då fanken inte fel att byta :D Automat all the way! "Råkade" köpa en automat som min första bil..och när jag nu skulle byta så velade jag lite, men bestämde mig sen för att se till att den jag köpte också var automat. Det ångrar jag inte nu kan jag säga =)

Jag tycker såhär om det sista du skriver:
Allt hänger inte på årsmodellen eller miltalet. Försök bedöma bilens skick som helhet. Viktiga saker att fundera på:

Är den servad regelbundet, kontinuerligt? IMO vill jag inte köpa en bil utan komplett ifylld servicebok, om jag inte skulle känna ägaren och veta att de tog väldigt väl hand om sin bil och servade själv eller dylikt..
Är miltalet "lagom/rimligt" för årsmodellen. Jag tycker det är lika bra att den gått 1k/1,5kmil per år, om den har gått väldigt lite för sin ålder så kan den ju ha stått ett bra tag också vilket inte heller alltid är så bra. Sen finns det ju nyare bilar som körts mycket, det måste inte vara nått supernegativt.
Rost? Särskilt på utsatta ställen där det inte går att fixa riktigt.
Nu är det ju automat du kollar på, så du behöver ju inte känna hur lådan känns.. annars hade jag gjort det också.
Om det är bil med kamrem, när är den bytt?
Elsystemet, funkar allt 100% utan något problem? Dvs kolla av alla switchar, lampor, fönsterhissar, stolvärme..osvosv. Elfel kan kosta rätt mkt att laga.
Däckens kvalitet? Vinterdäck?
Dragkrok? Kostar annars att sätta på.

Tja det var några saker bara.

Ang ägarantal.. Jag tycker det är bra om det är få ägare, men inte att det tvunget ska vara en ägare. Beror ju en hel del på vilken typ av ägare med. Tre bra kan vara bättre än en som kör skiten ur bilen... Om det bara är en tidigare ägare hade jag verkligen frågat ut försäljaren om vem personen är och hur de skött om bilen. Är det privat så träffar man ju personen förstås.
 
...bara för att få automat?

Jag köpte "ny" bil i höstas inför hunden. Kör dagligen via hunddagis till jobbet vilket innebär en väg med flera rondeller, rödljus och svängar = mycket växlande. Nya bilen har sex växlar och ganska snäva intervall på varje växel. Har varit lite irriterad på detta och får fortfarande något enstaka motorstopp för att jag glömmer växla ner tillräckligt. Nu står bilen på verkstad och jag har hyrbil. Med automat.

Det är helt underbart! Jag behöver inte växla hela tiden och kan sitta lite bekvämare när jag inte behöver nå för att trampa ner kopplingen (jag är kort). Så jag funderar lite löst på att byta, trots att jag planerat ha denna bil i 5-7 år. Finns en bil 10 mil bort, som är samma årsmodell och har samma utrustning som min. Gått ca 500 mil längre och har automat.

Är jag helt galen som funderar på att byta? Kommer troligen förlora 15-30000 kr på ev byte.
vad har du för bil?
 
Jag hade aldrig bytt. Tycker inte alls om automat, även om man bortser från att trycka ned "kopplingen" stenhårt fick Mcdonaldsmaten utsmetad över insidan av vindrutan för ett par år sedan. Betala mer för en pedal mindre, otyg.

Men om du tycker det är bättre, byt.
 
Bill kostar en massa ändå
Att sitta i Stockholms rusningstrafik med manuell är både tråkigt och jobbigt
Kontroll? Varför skulle jag ha mindre kontroll i en automat?

Kontroll på motorbromskragt, kraftuttag. I normal trafik spelar det inte stor roll, jag tycker bara det blir snäppet tråkigare.

Dessutom livsfarligt att koppla ur. By experience.
 

Liknande trådar

Fordon Det händer ibland att min bil inte får någon fart efter att jag växlat utan istället varvar. Typiskt när jag svängt i en korsning och...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: vilde
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 207
Senast: Energi
·
Relationer Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år, och hittills har jag alltid tyckt bra om min svärmor. Det har aldrig varit några...
Svar
19
· Visningar
5 123
Senast: Sleepy
·
Utrustning Ja, ännu en sadeltråd :wtf: Jag vet att alla hästar ser olika ut i ryggarna, men nu ska jag generalisera lite. Ni med PRE hästar...
Svar
9
· Visningar
3 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp