Bukefalos 28 år!

Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Har läst på SJV's hemsida att man ska ha skyltar på elstaket som går längs allmän väg, med 50 meter emellan. Har hittills bara sett ett stall som följer det, de flesta har inga skyltar eller har dem för glest.

Kom på! :idea: Du kan ju sätta skyltarna på stolparna istället för hängandes på tråden. ¨Då stör de inte elen och nöter inte på trådarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

åke skrev:
Det är lag på att skylta var 50e meter. Det kan komma en med pacmaker och kissa på tråden tex.
Var står det?
Förutom i Hööks-katalogen och Nordpostkatalogen då?
Jag hittar liksom inte källan.
Och jag orkar inte tramsa om något som jag inte behöver göra.
Det finns tillräckligt med tjaffs som jag måste göra.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Gisburne skrev:
Har läst på SJV's hemsida att man ska ha skyltar på elstaket som går längs allmän väg, med 50 meter emellan. Har hittills bara sett ett stall som följer det, de flesta har inga skyltar eller har dem för glest.
Var?
Kan du länka?
Jag har letat mig blå.

Gisburne skrev:
Kom på! :idea: Du kan ju sätta skyltarna på stolparna istället för hängandes på tråden. ¨Då stör de inte elen och nöter inte på trådarna.
Jo, men då så måste jag komma på en uppfinning hur jag lätt hänger dit och tar bort dem.
Och jag ville helst slippa det jobbet.
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Jag tror inte det är lag på att ha varningsskyltar var 50:e meter. Däremot står det i den svenska standarden SS-EN 61011, som reglerar elstängsel, att "Ett elstängsel som löper utmed en allmän väg eller gångstig ska vara utmärkt med varningsskyltar på siktavstånd från varandra. Skyltarna ska vara säkert fastsatta på tråden eller på stolparna.". Standarden hittar du naturligtvis på SIS, kostar 265kr+frakt.

Lundex har gjort en liten "sammanfattning" som är rätt matnyttig om du nöjer dig med andrahandsinfo:
http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf
 
Sv: Är det lag på varningsskylt på elstaket?

Åh, tack!
Det klargjorde en hel del.
Bl.a. varifrån påståendet om skyltning kommer.
Frågan är då bara vad som räknas som gångstig och om den skall vara allmän eller särskild?

Där fanns ju många saker som man skulle göra med ett el-stängsel och som man inte gör.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Bee
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 069
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 551
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 283
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp