Är det min sits eller sadeln?

Zolimita

Trådstartare
Försöker nu komma igång med ridningen efter diskbråcket och har problem med formen i trav och att hästen ska söka sig mot bettet,länga sig och slappna av.Har inte ridit så länge men vet ju att formen kommer bakifrån och framför allt när jag sitter rätt och håller händerna stilla.Tog allroundsadeln(griffin) idag och jag sitter mer still i den vilket gör att jag lättare kan rida med kroppen och få händerna någorlunda stilla.
I dressyrsadeln känns det som om jag glider omkring ibland och sitter inte lika stabilt som i Griffinsadeln(fuskmocka i sitsen).Griffinsadeln ligger bättre på hästen,dressyrsadeln åker fram en aning.Ska ta ut utprovaren och kolla upp den igen.
Ska jag fortsätta dressyra i Griffinsadeln,kommer det att bli jobbigt sen att sitta i dressyrsadeln? Jag menar sitsen i allrounden blir ju inte den bästa men det känns som jag kommer åt henne med sitsen mer,beror nog också på att jag behöver stärka bålen.
Har tyvärr tappat mycket under tiden jag varit sned och haft diskbråcket.
 
Sv: Är det min sits eller sadeln?

Sadelutprovaren kommer på fredag:) Om dressyrsadeln inte passar kanske den kan passa efter omstoppning.
Det jag undrar är hur mycket kan en sadel som åker fram lite påverka sitsen,eller är det för att jag inte riktigt orkar sitta rätt som jag tycker det går bättre i Griffinsadeln:confused:

Varför lärde jag mig inte rida ordentligt som barn? Är ju jobbigt att lära om sig nu som vuxen:D
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 657
Senast: Efwa
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 644
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: tuaphua
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 922
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp