Är det nu man får bryta ihop lite?

Det tar oftast lååång tid att hitta sin drömplats. Det är oväsentligt att ni tittat på 50 hus (enligt mig), frågan är hur många ÅR ni letat? För det tar oftast år innan man hittar sin plats där "allt" (läs det mesta) stämmer in på ens drömmar & förutsättningar.

Hittar ni inte huset ni vill ha, så håller jag med andra som skrivit - leta platsen och bygg själva.

Och sist men inte minst som min gammelmormor skulle sagt, blev det så att dom inte kunde flytta, då var det meningen att ni inte skulle köpa det. Det finns en mening med allt som händer (även om man inte förstår det just då :-/

Hoppas ni hittar erat drömboende snart. :)
 
Se det såhär: Ni får lite extra betänketid. Antingen kan ni köpa huset om något år eller så har ni hittat någonting som är bättre :)
 
Så himla tråkigt :(

Som svar på ursprungsfrågan, ja man får bryta ihop lite över ett hus /en dröm som plötsligt inte blev sann.

Du kanske kommer ihåg "min" gård jag skulle köpt, och det bara blev kattskit av hela historien.
Första året jag åkte förbi huset pekade jag finger (otroligt moget) åt huset, nu när jag åker förbi är jag bara glad att allt strulade så gården inte blev vår. För det blev så mycket bättre med nästa hus vi råkade på.

Jag hoppas och tror att ni kommer hitta ert hus till slut :)
...men fy fan vad drygt det är innan man hittar det och innan alla papper är klara...
 
@Gabbi
Jag menade inte att ni skulle vänta, jag menade att ni skulle köpa nu och även titta lite längre ut och stå ut med pendlingsavståndet tills tunneln är klar, för då lär det gå fortare.

Jag tänker att när tunneln kommer så behöver jag inte arbeta mera. Jag vill att åren innan de kommer ska vara behagliga och i det begreppet ryms ingen långpendling för mig, men jag förstår hur du menar.
 
Se det såhär: Ni får lite extra betänketid. Antingen kan ni köpa huset om något år eller så har ni hittat någonting som är bättre :)

Ja, det är så jag försöker tänka när jag orkar se positivt på det, att vi förhoppningsvis har första tjing på ett hus vi gillar, och det kan bli tal om försäljning om ganska kort tid. Under tiden kan vi fundera och titta ännu mer i nämnda område. Det känns bara....lite som om en älskad pojkvän ringer och vill ta en paus. Man förlorar något och det finns inget man kan göra åt det.
 
Det tar oftast lååång tid att hitta sin drömplats. Det är oväsentligt att ni tittat på 50 hus (enligt mig), frågan är hur många ÅR ni letat? För det tar oftast år innan man hittar sin plats där "allt" (läs det mesta) stämmer in på ens drömmar & förutsättningar.

Hittar ni inte huset ni vill ha, så håller jag med andra som skrivit - leta platsen och bygg själva.

Och sist men inte minst som min gammelmormor skulle sagt, blev det så att dom inte kunde flytta, då var det meningen att ni inte skulle köpa det. Det finns en mening med allt som händer (även om man inte förstår det just då :-/

Hoppas ni hittar erat drömboende snart. :)

Mja, i tre år ungefär har vi letat, men hela tiden har vi ju kommit närmare beslutet var vi vill bo och hur det kan se ut. Vissa saker kan vi göra avkall på, vissa andra inte.
I det här fallet HADE vi ju hittat ett hus och lagt ett accepterat bud, OM inte säljaren hade förlorat jobbet.
En hoppfull tanke som dök upp, som kanske kan öka deras motivering att hitta ett nytt jobb, är att jag misstänker att mäklaren vill ha betalt. Han har ju uppfyllt sin del av avtalet, hittat dom en köpare som är villig att betala xx kronor. Om dom då hoppar av antar jag att han vill ha något betalt för allt jobb, men hade jag varit säljaren hade jag försökt skjuta på det genom att säga att du får sälja det till dom snart. Alternativet är ju att de inte har något jobb, inte får sälja huset, och ändå måste betala mäklaren. Det känns som lite trippelfail.
 
Mja, i tre år ungefär har vi letat, men hela tiden har vi ju kommit närmare beslutet var vi vill bo och hur det kan se ut. Vissa saker kan vi göra avkall på, vissa andra inte.
I det här fallet HADE vi ju hittat ett hus och lagt ett accepterat bud, OM inte säljaren hade förlorat jobbet.
En hoppfull tanke som dök upp, som kanske kan öka deras motivering att hitta ett nytt jobb, är att jag misstänker att mäklaren vill ha betalt. Han har ju uppfyllt sin del av avtalet, hittat dom en köpare som är villig att betala xx kronor. Om dom då hoppar av antar jag att han vill ha något betalt för allt jobb, men hade jag varit säljaren hade jag försökt skjuta på det genom att säga att du får sälja det till dom snart. Alternativet är ju att de inte har något jobb, inte får sälja huset, och ändå måste betala mäklaren. Det känns som lite trippelfail.

Det där beror nog lite på vilken byrå man väljer att använda :) Vi har Notar nu till vår lägenhetsförsäljning, och dom tar bara betalt om köpet blir genomfört, avstår man att sälja kostar det ingenting.
 
I det här fallet HADE vi ju hittat ett hus och lagt ett accepterat bud, OM inte säljaren hade förlorat jobbet.
En hoppfull tanke som dök upp, som kanske kan öka deras motivering att hitta ett nytt jobb, är att jag misstänker att mäklaren vill ha betalt. Han har ju uppfyllt sin del av avtalet, hittat dom en köpare som är villig att betala xx kronor. Om dom då hoppar av antar jag att han vill ha något betalt för allt jobb, men hade jag varit säljaren hade jag försökt skjuta på det genom att säga att du får sälja det till dom snart. Alternativet är ju att de inte har något jobb, inte får sälja huset, och ändå måste betala mäklaren. Det känns som lite trippelfail.
I och med att ni har kommit i kontakt med säljaren genom mäklarens förmedling så har mäklaren rätt till provision om säljaren säljer till er i ett senare skede. Om säljaren säger upp uppdragsavtalet så måste det finns en klausul i avtalet som säger att mäklaren har rätt till ersättning för att mäklaren ska kunna kräva något. Och då handlar det om faktiska utgifter som mäklaren haft, det är aldrig tal om hela provisioner.

Men varför skulle säljaren inte vara motiverad att hitta ett nytt jobb? Är inte de allra flesta som blir arbetslösa intresserade av att hitta ett nytt jobb? Framförallt om man vill och planerat att flytta, men det blir avblåst pga arbetslöshet.

Det är ju långt ifrån alla som blir långtidsarbetslösa. Provanställning är det inte alla arbetsgivare som tillämpar och det kan även vara möjligt att förhandla bort. Förhoppningvis löser det sig snabbt och ni får köpa huset!
 
Mäklaren kan ju även ha rätt till provisionen för att han/hon har förmedlat köparna, även om köparna köper senare efter att uppdragsavtalet är uppsagt.
 
Men varför skulle säljaren inte vara motiverad att hitta ett nytt jobb? Är inte de allra flesta som blir arbetslösa intresserade av att hitta ett nytt jobb? Framförallt om man vill och planerat att flytta, men det blir avblåst pga arbetslöshet.

!

Nej, de kanske är jättemotiverade, jag har ingen aning. Känner dem inte. Det här var bara ytterligare en tanke.
 
Liten uppdatering från mig. Vi hittade ett till hus vi var förtjusta i. Byggt på 30-talet och med stora renoveringsbehov och med kommunalt v/a på väg in i höst. (ca 250.000 i kostnad extra).
Vi tittade på huset 4 ggr, sista gången för att visa sambon hur man skulle kunna renovera och göra om och han höll med om att det kunde bli riktigt bra. Ringde mäklaren för att lägga ett bud och det visade sig att två budgivare redan hade börjat bjuda mot varandra rätt ordentligt. De låg 130.000 + från det första budet. Jag tänkte chocka dem lite så jag hoppade in med en höjning på 70.000 och det fick nr 1 och 2 att dra sig ur. Tyvärr dök budgivare 4, 5 och 6 upp istället och så drog en tre dagar lång budgivning igång. Sammanlagt lades det 24 bud efter att jag lagt mitt, och vartannat, vart tredje var väl mitt. Till slut var jag tvungen att stanna, eftersom priset i kombination med allt som behövde göras vida översteg vad många nya hus i närheten kostar. Så hej då fina hus. *snyft*
Mäklaren var också chockad och sa att hon aldrig hade väntat sig detta, huset var till och med ute för acceptpris.
Hon avslutade med att säga att hon skulle ringa direkt om det visade sig att köparen ville backa ur eller inte hade allt klart. Så det var ju snällt iallafall, men jag ger inte det så mycket hopp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp