Bukefalos 28 år!

Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och finnas

Petronilla

Trådstartare
för honom om han behöver på natten?

Jag läser och läser och är lite förvirrad av gravidhormoner. I min perfekta värld så somnar han i egen säng i eget rum och sover hela natten, men vad gör man när han inte vill själv.

Jag vill egentligen bara att han ska somna skönt och tryggt i sin säng.

Jag skriver nog mest det här för mig själv för att komma på vad jag vill!

Äntligen har han ju kommit ur nattskräcksvängen, eller den kommer tillbaka ibland.

Jag sover brevid 2 åringen som sover i sin spjälsäng utan sida brevid min säng. Det räcker med att fälla ut en hand och lägga på honom om han vaknar till på natten.

När 4 åringen vaknar är det mannen eller jag som går in, beroende på vem det är som vaknar till snabbast. Det är bara att lägga sig brevid honom och så somnar han om. Jag somnar vanligtvis brevid honom och det gör mannen med. Så vi byter sängar på natten.

Men är det så fel att vilja ge sina barn så mycket närhet som möjligt och framförallt nu när jag är gravid i v 35. Det är ju massor på g och det känner ju han av och vill ha trygghet och jag vill ju ge honom det. Så nu lägger jag ner snacket om att han ska somna själv.

Tack för att jag fick skriva av mig lite grann!
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Vi gjorde precis detta. Satt varje kväll hos tösen och fanns alltid till hands. Jag tycker inte det är något fel. Det enda som talar emot detta är budskapet det ger. Tänkte aldrig på att man indirekt kan tala om för barnet att det är något farligt med att somna ensam. Har idag en tös på snart arton år som fortfarande är mörkrädd och jag funderar ofta på om det varit annorlunda om vi hanterat saker annorlunda.
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Rätt eller fel kan du bara svara på själv.
Jag kan kanske tycka att det räcker att sitta hos dem om det behövs. Sitta bredvid och klappa på dem kan få ungefär samma effekt.
Det du riskerar är att det blir svårt att vänja honom av med att ha någon hos sig i sängen, om han vaknar.
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Det finns väl inga rätt och fel i det där, funkar det för er och för barnen är det ju bara köra på, skall väl ingen annan lägga sig i? Om DU däremot skulle vantrivas i situationen, då får man ju försöka ändra vanorna. Men så länge hela familjen mår bra ser jag ingen poäng i att ändra något.
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Klart det är rätt att ge mycket närhet. Mina barn har alltid varit välkomna till min säng, och de är mycket trygga tonåringar nu.
Och fortfarande välkomna.
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Inte tycker jag att det är fel om man själv orkar.

Jag är dock inte intresserad av att gå och lägga mig och sova samtidigt som mina barn och jag vill också att de gärna ska kunna somna om själva om de vaknar.

Vår säng är alltid öppen (vi sover dessutom fortfarande i samma rum som våra 3-åringar, mkt p.g.a. renoveringar) men vi har successivt ända sedan de var små lärt dem somna längre och längre ifrån oss och har klarat oss nästan helt utan sömntrubbel.

Det är inga barn som behöver somna gråtande hos oss och om jag bedömde att de behövde somna nära så skulle jag (eller min man) förstås göra det.

Jag skulle nog se det som positivt om han kunde somna själv (inte minst om det blir tufft i början med bebisen) däremot tycker jag att det är självklart att man går in och tröstar ett ledset barn!
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Gör som det känns rätt för er :)
Våran "stora" dotter blir 4 nu i januari. Hon brukar vakna och tassa in till oss på natten, och så får hon sova klart resten av natten hos oss, eller så går vi in med henne och väntar tills hon somnat.
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Säger som de andra att det är upp till dig vad som är rätt och fel.

En fråga dock, du har inte funderat på att flytta in fyraåringen i ert sovrum igen tills han känner sig trygg med att sova/somna själv?

Jenny
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Närhet och trygghet kan väl aldrig någonsin vara fel, det är så ledsamt att många (i allmänhet, inte just här) verkar anse att man ska akta sig för att ge barnen för mycket närhet för att inte "skämma bort" dem :confused:

När man snart är fyra är man ganska liten tycker jag. Visst är det fint om barnet kan somna tryggt själv, men jag tycker inte det är konstigt om de inte gör det. Vi ligger alltid hos våra barn (snart 4 resp. snart 2) tills de somnat, det känns bra för oss. Vi sover alla tillsammmans i en sammanlagt 285 cm bred säng :)
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Jag läste... eller hörde kanske något om att barn korvar och rör sig i sängen och vill ha närhet osv och att en bra lösning då man hade lite större barn(2-3år) var att låta dem dela säng. Då kan de korva och fixa och böka med varandra och föräldrarna sover gott:idea:

Lät bra, men sedan vet jag ju naturligtvis inte om det kan bli problem med att barnen inte bara "korvar" utan väcker varandra och så har man två som inte kan sova plötsligt :crazy:

Hursomhelst så blir det nog bra i slutändan hur du än gör :D
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Tack snälla för era inputs.

Det gick jättebra i natt. Han somnade med pappa vid sidan och så sov han hela natten 20-06:30 i sin säng innan han glatt kom skuttande in till oss.

Grejen är ju att han faktiskt kan somna själv, men vill inte. Två ggr hitills när pappa har varit borta har han valt att somna i sitt rum med musik på istället för att ligga brevid mig och lillebror som han faktiskt får om han vill.

Det är han själv som har valt att flytta in till sitt rum. Han hade gärna fått sova kvar i dubbelsängen så hade pappa fått sova kvar i hans rum i ensamhet.

Vi har det bra på nätterna ändå tycker jag och jag är nöjd men med gravidhormonerna i kroppen och allt för mycket surfande på familjeliv gör mig lite vilsen.

Tack i allafall. Kramar Petra
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Fa*****liv är boven :angel: Skämt å sido så är det ofta en rätt "hård" attityd där..:crazy:
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Lyssna inte på familjeliv, det finns så otroligt mycket konstiga människor där. Lyssna på oss här istället :angel:

Jag samsov med mina föräldrar i en jättesäng tills jag var runt 4, jag är inte mörkrädd och somnar gärna själv idag! :D (men lika gärna med min bebis och partner, det är nåt visst med att sova med någon annan)
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Jag förstår inte vad problemet är ?
Du gör väl som du vill !
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Det har fu faktiskt rätt i.

Igår var Pappa för övrigt på solvalla på kvällen och Tom gick och lade sig själv så det funkar ju.
 
Sv: Är det så fel att ligga brevid sin 4 åring tills han har somnat och gå in och fin

Närhet och trygghet kan väl aldrig någonsin vara fel, det är så ledsamt att många (i allmänhet, inte just här) verkar anse att man ska akta sig för att ge barnen för mycket närhet för att inte "skämma bort" dem :confused:

:bow: Håller med!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 712
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 982
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp