Bukefalos 28 år!

Är det vanligt med bara 3 fodringar dag?!

B

beagle

Har märkt det nu när vi bytt stall och kollat runt på många, att det i våra trakter i sthlm är mer vanligt än inte att stall bara fodrar 3 ggr per dag...

hhhmmm... inte snällt mot PoNymagar som ska tugga var tredje timme...(dessa stallar använder inte heller halm...)

:crazy:

I det stallet vi nu flyttat till fodras pollarna med höet ute på morgonen(8.00) 2 kg var då de inte får hö förrns kl. 15.00 på eftermiddagen igen, sen 20.00 på kvällen.

men detta löser ju egentlighen ingenting, pollarna har ju tuggat i sig morgonhöet till halv tio, därav väntar de nu i 5 1/2 timme på maten vid tre...

:o

Så förutom magproblemet så blir det även hästar som kastar sig ut u stallet på morgonen så man fodrar med livet som insats :crazy: då de vill ut till höet, sen kastar sig in lik förbannat på eftermiddagen... en annan sak som inte heller är toppen är ju att de då på morgonen får sitt kraft inne och sen höet ute, de börjar alltså med kraftfodret som en chockstart för magen på morgonkvisten då de inte haft nåt att tugga på på runt 10 timmar.

En annan gillar ju inte installning överhuvudtaget, och om det var min häst skulle jag ju ha den på lösdrift med fri tillgång till halm och hö, MEN nu e det ju morsans polle. som jag får rida några ggr i veckan då vi inte har råd med 2 :smirk:

tänkte att man kanske kan tvinga stalltomtarna att ge pollarna iaf 3 kg hö ute på morgonen, då de kan tugga en lite längre stund, + ett halvt kilo var inne innan de får sitt kraftfoder...?

Annars tänkte jag att man kanske ska ge ponnyn lite lusern på morgonen för att vara lite snällare mot magen så att han får det med havren som första grej på morgonen.

kollade då på freefarm bara för att spekulera lite i värden och då står det att han borde få 5,4 kg hö 0,79 kg lusern 0,57 kg havre och 0,05 kg soja

E det inte lite proteinvarning för en PoNy!? och lite lite hö? nu vet jag ju att man inte ska ta freefarm för allvarligt, men jag vill gärna ha kommentarer iaf!

nu ger vi honom (stor isis på strax under 400 kg i LÄTT arb. pga. vinterpäls, underlag osv. ca 80 min dag mest skritt har tyvärr ingen höanalys men utgår från att höet är av hygglig kvalité då det är grönt och friskt och pollarna äter det glatt och ser fina ut.) då han inte har täcken på sig har vi ökat högivan under vintern till 7 kg, han har stått på 1 kg fibergi låg men håller nu på att vänjas över till 0,5 kg helhavre då detta ingår i stallhyran.

:confused:

comments please!
 
Jag tycker att tre fodringar låter för lite!

Om den som fodrar har tidsbrist så tycker jag att h*n kan låta hästarna få fri tillgång till hö i hagen. Har man det ordnat så kan hästarna få kraftfoder tre gånger per dag.
 
på vår klubb fodras hästarna 3 ggr /dag... står på torv.. men går på hösilage i hagen..
 
Jag tycker det är vanligt, inte minst i Sthlmstrakten.
I det förra stallet vi stod, som vi hyrde, fodrade vi fyra gånger om dagen, innan dess när vi stod inackorderade fodrades hästarna tre gånger om dagen, kl 8, 13 och 18. Att hästarna får stå utan mat mellan sex på kvällen och åtta på morgonen är inte klokt.

Numera fodrar vi tävlingshästarna sex gånger om dagen, fyra gånger med både hö och kraft, en gång med bara hö, och en gång med bara kraft. Avelsstona och unghästarna som inte går på lösdriften (även en äldre ponny och en quartervalack) fodrar vi fyra gånger om dagen, hö och kraft tre gånger, och bara hö en gång, och då står nästan alla så att de har hö kvar tills nästa fodring.

När det gäller inackorderingarna får de mat fem gånger om dagen, tre gånger både hö och kraft, en gång hö och en gång kraft. Vi har även ett mindre stall uthyrt, men vi ansvarar för in och utsläpp och fodringar i det stallet också, de får mat fem gånger om dagen (småponnyer), hö alla fem gångerna (ca 0.5-1 kg per gång) och varsin näve kraft morgon och kväll.
 
Vi har också bara 3 fodringar/dag...pga av att ingen är hemma på gården oftare. Vi fodrar vid 07,00...ca 15,00...och vid 20,00...fast då står dom på halm också. Men oftast ges grovfoder när man tar in och ska rida...en tuss att gnaga på. Fast jag vill ju ha fri tillgång, men inte de andra... :mad:
 
Om jag skulle fodra bara 3 ggr/dag så skulle jag ge en rejäl giva på morgonen o isf ge mindre på em/kvällen. Får ni inte ge mer än 2 kg på morgonen? Det låter väldigt lite om dom inte får hö förräns 15 igen.
Hur mkt hö ge ni totalt? Kan ni inte ha "fri tillgång" i hagen?
 
Ja tyvärr så är det mycket vanligt...
I alla stall jag stått under de senaste 10 åren (5 st) har det varit endast 3 gånger per dag och då ca 8, 16, 22. Inte kostigt att hästarna magrade de svalt ju...(bara lera i hagarna)

Nu när jag har eget stall så har jag gett 4 gånger/dygn nu när jag varit hemma men nu när jag ska vara borta mellan 9-18 så har jag börjat ge fri tillgång dygnet runt i stället.
Idag var första dagen och det var ingen hetstsätning alls utan det har gått åt ca 4 kg i hagen (1 stor häst) under natten vet jag inte ännu men det ser jag imorgon.
 
Vi har tre fodringar per dag och det funkar bra. Dom får ingen lunch,
 
förut fodrade vi 4 gånger nu fodrar vi bara 3 gånger, kl halv åtta, två o sju, lr vid dom tiderna börjar vi fodra hästarna o ta in/ut dom, tar ca 1.5h o ta in/ut alla hästar om man är själv 0 sen får man lägga till tiden för täckesbytning o vänta på att dom ska äta upp på mornarna
 
Nope, alla får bara 2 kg på morgonen...

Men det måste man ju kunna rubba på!

Vår polle får sammanlagt 7 kg om dagen, eller 7,5 - 8 om man räknar med höet han får när man borstar och så. :angel:

fast enligt tjejen som är senast ditflyttad innan oss så hade dom inte ens 2 kg på morgonen när hon kom, och fick inte mat igen förrns 16.00! så det är hon som genom enorma protester fått igenom det lilla att de får 2 kg på morgonen ute i hagen och sen senast hö igen kl. 15.00.

:(

fy f*n att det här är så vanligt förekommande!

man borde ju kunna köpa in lite halm också och kanske ge dem 4 kg hö på morgonen + 1 kg halm..?

men då blir det ju lite små tokigt när man har en Pony att ge så mkt? eller? för man vill ju inte dra av från kvällshöet, som bara är 3 kg och redan det alldelles för lite för att stå på i 12 timmar... :crazy: fast då kan man ju iofs lägga till halm på kvällen också..?

hatar att stå på stall! vilka problem!
 
precis, det skulle ju vara toppen! fast det är en hel del i stallet som är väldigt snåla med höet till sina pollar, så de skulle väl antagligen protestera, men man får ju försöka!
 
Jag flyttade min häst på mkt grund av att det var för få fodringar! Nu får de hö:

kl 8-9.00 (2kg)
kl 12-13.00 (1,5-2kg)
kl 16-17.00 (4kg)
kl20-21.00 (5kg)
 
Då skulle jag ge 4 kg hö på morgonen, 2 kg em o 2 kg kväll. Det blir ju 8 kg. Fast gärna mer morgon o kväll om ni kan ge det.
 
jovars men då blir det ju 2 kilo som ska räcka 12 timmar över natten...

jösses...

varför har man ponnysar på stall överhuvudtaget för egentligen?

började det som en säkerhetsgrej för dyra hästar en gång i tiden eller?
 
Jo det är ju sant iofs. :crazy:
Men räkna med att hästen sover/vilar några timmar om natten iaf. Och sedan om du skulle ha halm som strö då som du skrev tidigare så skulle den ju kunna plocka i det osså. :) Om den gör det, mina pållar rör inte halmen överhuvudtaget, en fjording o ett vbl.
 
Tyvärr ja. Jag skulle tro själv att det beror på att stallägaren inte orkar/hinner åka hem på lunchen för att ge extra hö. För några år sedan, när jag hade foderhäst, fick hästarna 3 kg morgon vid 6.30 (ute i hagen), sedan fick de gå tills klockan var 17 innan de fick ngt kg hö igen. Även kväll vid 20. Alldeles för lång tid mellan morgon och em!
Där min häst står, får de frukost vid 06, utsläpp strax före 7. Insläpp och kvällsmat med kraft vid 18. De går i en stor hage med gräs i, lägger man ut hö till dem i hagen så bryr de sej inte om det. Jag ger min häst lite hö när jag borstar honom, fast han inte är så hungrig då.

Tyvärr så är det lagligt att bara ge hö tre gånger per dag. Då är det för många som bara ger sina hästar det i brist på tid.
 
jag tycekr att det låter lite väll lite, våra får 4 ggr om dagen och den första vid 8 sen vid 2 eller 3 seddan vid 6 eller 7 och sista vid 10 eller framemot en 11 på kvällen, specielt dom kvällar då jag rider och morsan är iväg och jobbar så händer det att dom får vid 11 på kvällen.

proteinvarning är ju lite beroende på höets värden och lusernets värde och havrets värden och den lilla mängden soja. jag ger min ponny 4,5 kg hö, 1 kg lusernhack, 0,5 kg breed (krafft numera plus grön eller vad det nu heter), 0,05 kg protein (krafft) och 0,2 kg vetekli, eftersom att vi har ett hö med mycket energi och lite protein, fast jag funderar på att öka upp hennes energi lite gran, tycker att hon e lite väll lam å rida och så verkar det som om att hon får lite för mycket protein eftersom att hon börjar bli luite rund om magen...
 
hmm...
min häst fodras 4gånger om dagen. Ca kl.7 på morgonen, ca kl.12-13 lunchhö, sen hö vid 17.30 när han kommer in. Och sedan kvällsmaten vid 19.30-20.00... detta är bara vintertid...tills det blir näring i gräset. vet inte hur mycke bete ni har, men vi har extremt :/... :banana:
 
Vi fodrar 4 ggr/dag. 700, 1200, 1700 och 2000 de går i hagen mellan 830 och 1700 och där har de även grenar ovh lite torrt gräs att tugga på. i boxen har de halm. Jag har även gjort så att min häst får en större högiva (5kg)på kvällen eftersom det är 11 timmar till nästa fodring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: CFrisk
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 346
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 028
Senast: svea
·
Hästmänniskan Vi kommer inte ha möjligheten att fodra på dagen. Morgon 06 i hage vid bra väder annars hö inne 05.30 och sen får dom gå ut. Sen hö vid...
Svar
13
· Visningar
1 089
Senast: Jessica75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp