Bukefalos 28 år!

Är det vanligt med bara 3 fodringar dag?!

Det klagas över att hästarna bara får mat 3 ggr per dag, men narttetid då? Det är ju då hästarna svälts. Många hästar får sista målet vid 20 tiden o nästa mål vid 7-8tiden, det blir 11-12 timmar mellan målen. Varför klarar sig en häst utan mat i över 10 timmar på natten men inte ca 5 på dagen?
Det måste vara oerhört taskigt för mina hästar som bara får 2 ggr om dagen. De får ioförsig hö så de klarar sig fram till 15 tiden, men sen får stackarna vara utan ända tills de kommer in runt 18 o får mat igen. De har fri tillgång på hö nattetid, finns alltid lite kvar på morgonen. Tror inte det är antalet fodringar som gör det hela utan hur mkt man ger. Mina hästar står dessutom på halm nattetid, men det är väldigt sällan de har rört av den.
Alla har inte möjligheten att fodra fler gånger pga arbete o annat men vill man fodra oftare så får ni väl hjälpas åt, tycker det är vidrigt att kräva att hästarna ska få oftare, ge dom själv istället för att klaga.
 
Tyvärr styr arbeten m m fodringstiderna mer än man vill. Och alldeles för ofta tvingas stallägare fodra alldeles för sällan. :(
Och det är inte alla hästägare som vill ha sin häst på fri tillgång till hö/silage. Många tror dessutom att de har rätt foderstat, när de inte ens har räknat på den... :crazy:

Jag hoppas bara att jag, den dag jag har eget stall, har möjlighet att se till att mina hästar får den mat de behöver, och den tillgång de förtjänar.
 
vidrigt?

håller verkligen med dig ang att hästar får stå så länge utan nåt på natten, där kan man snacka dubbelmoral! men varför är det då vidrigt att försöka ändra på det hela?

nu är det varken min häst eller mitt stall, så jag kan inte säga att jag tycker det är rätt att ta på mig ansvar och springa ut varje lunch och ge alla hästarna extra hö, där säkert flera tomtar skulle bli sura över att jag överfodrar deras hästar och att dom därav måste betala mer. :crazy:

speciellt när det finns lösningar som att de skulle kunna kasta ut 4 kg hö var till varje polle + några kilo halm till dem att dela på på morgonen. och sen att höja höet även på kvällen, så att de inte står 10 timmar med magont. :crazy:

och förresten så är stallchefen hemma och gravid, så jag tror inte på principen att det inte är någon som har möjlighet att ge dom hö vid tolv, men detta är ett stall som sagt bara för ett tag sen inte ens hade det patetiska system som dom nu har.

men då frågar jag igen:

vart går gränsen på hur mkt hö man kan ge till en strax under 400kg ej hårt arbetande isis?

och jag är ledsen, har inga hövärden. så frågan kan ju vara värdelös, men generellt tänkande kan man ju försöka sig på. :confused:

och ja du har rätt ang att antalet fodringar eg inte ha betydelse(intressant artikel om det i senaste hästfynd förresten) men ofta så är det inte så att hästarna har det som mpå ditt stall, att de får mkt hö ett fåtal ggr, som blir ungefär som fri tillgång, utan man kör på samma system som man skule göra om man hade flera fodringar, alltså med mindre hö vid varje tillfälle, fast med mindre hötillfällen... :crazy:
 
Nu vet jag inte hur man gör när man citerar så jag klipper och klistrar ;)

"Det klagas över att hästarna bara får mat 3 ggr per dag, men narttetid då? Det är ju då hästarna svälts. Många hästar får sista målet vid 20 tiden o nästa mål vid 7-8tiden, det blir 11-12 timmar mellan målen. Varför klarar sig en häst utan mat i över 10 timmar på natten men inte ca 5 på dagen? "

Nattmålet sägs vara det viktigaste och att det är då hästarna ska ha största högivan. De kvällar jag inte är iväg på träningar så får mina hästar kvällsmat redan kl 20. Då får de så stor mängd mat att de har att pyssla ända in på morgontimmarna...
 
Det är så väldigt svårt att få ihop det med tiden så att man kan ge hästarna mat så ofta som man vill. Vi har under några år bara haft möjlighet att ge våra hästar mat två ggr per dag plus att de fått lite i boxen när de kommit in.

Men har de senaste året börjat utfodra enligt den väl fungerande amerikanska modellen, tre gånger om dagen 8.00, 16.00 och 24.00, alltså 8 timmar mellan varje fodring. Hästarna verkar gilla detta och det fungerar utmärkt, det bästa är väl dock om de kan ha fri tillgång till hösilage... vilket i vårt läge kan vara lite svårt då stoet är väääldigt matglad!

Ville bara berätta...
 
Det är nog mer regel än undantag i inackorderingsstall. Vad du kan göra är ju att ge hästen halm i ett hönät som sysselsättning och för tuggbehovet. Det gör jag till min pålla. Jag köper in halmen själv och ger henne själv.
 
Hur gör ni med fodringen kl 24? automatfodring? :confused:
Mina hästar sover då för länge sen :)
 
Vi har normalt tre fodringar i stallet. Det är ok tycker jag så länge de har ngt att tugga på mellan fodringarna i hagen (gräs/kvistar/buskar osv).
Nu när det är vinter och inget att tugga på längre har vi börjat med en till fodring (På mitt initiativ *skryter*:angel:) så de får nu:

frukost 7-8tiden 2 kg
lunch 11-12tiden 2 kg
em 16tiden 2 kg
kväll ca 20tiden efter vars och ens tycke.

Min häst får 6 kg och det brukar finnas kvar åtminstone några strån på morgonen. De står på halm dessutom så de kan äta av den om de vill.

De ska inte behöva vara utan mat mer än tre timmar med dessa tider.

Helst skulle jag ge fri tillgång av ngt hö med låga värden men tyvärr vill inte alla det. Och var hittar man analyserat hö? Ingen som jag vet har det iaf.
 
Och var hittar man analyserat hö?

Jo, man analyserar det själv, så får man det. Så gör vi i mitt stall i alla fall.
(Det går att köpa provpåse hos t ex Granngården...? Instruktioner står på påsen[kuvertet] och finns att få här på Buke.)
 
Nu vet jag inte hur man gör när man citerar så jag klipper och klistrar ;)




När du svarar på ett inlägg så trycker du Citera istället för svara så kommer det inlägget fram i din svarsruta.



Mina hästar får hö 4ggr om dagen och kraft 3 ggr om dagen.

Hö och kraft kl 7
Lunch Hö i hagen när jag har ridit färdigt vid ca 13-14 tiden. kraft inne
När dom kommer in vid ca 20 tiden + kraft
Sedan hö vid ca 22-23 tiden

Dom får mest vid 22 tiden och i hagen.Ca 4-5kg
3kg på morgonen samt kanske 2kg när dom kommer in vid 20 tiden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 126
Senast: CFrisk
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 024
Senast: svea
·
Hästmänniskan Vi kommer inte ha möjligheten att fodra på dagen. Morgon 06 i hage vid bra väder annars hö inne 05.30 och sen får dom gå ut. Sen hö vid...
Svar
13
· Visningar
1 089
Senast: Jessica75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp