Är detta normalt eller djurplågeri?

Både min gamla connemara och min unga connemara har skakat av köld. Den ena när det regnar och är nästan noll (som det är nu) och den andra när det var kallare än minus tjugo. De har fri tillgång till halm i ligghallen och hösilage på bal eller i nät beroende på yttertemperatur.

Löstes enkelt med varsitt täcke. (Som bara används när det är befogat).
 
Vår f.d häst, som vi sålde för avel, är just nu tillbaka på stallet vi står på. Hon har äntligen blivit dräktig, men hon får tillsammans med andra hästar vara ute i hage dygnet runt. Hon har inget täcke på och det finns inget tak över huvudet eller / skjul. Jag tycker det känns jättetråkigt att se henne stå därute i regnet, nu när temperaturen går ner mot några plusgrader speciellt. Jag kanske inte förstår mig på allt det här med hästhållning, men är det tillåtet att ha hästar så?

Fryser hon?
Finns det fri tillgång på foder?
 
Fryser hon?
Finns det fri tillgång på foder?
Jag vet inte om hon fryser. Fri tillgång på foder? Nej, de matas med hö och lite kraftfoder några gånger på dagen. Sen finns det väl lite gammalt vått gräs kvar.
Nå, jag antar att hon ska tillbaka till andra stallet upp i landet snart. Ska våga mig på att fråga nuvarande ägaren, om hon svarar. Det angår ju inte oss längre....
 
Har hästen bra hull, gott om foder och bra pälstillväxt så klarar normalhästen att gå otäckad vintern igenom på våra breddgrader. Vissa individer fryser dock i tid och otid och vill ha täcke för att må bra, men det brukar visa sig. Ofta är ihållande regn och blåst värre än minusgrader.

Upplever inte att dräktiga ston behöver någon egentlig särbehandling utöver rikligt med foder, jämfört med andra hästar, då dräktigheten ännu inte är så långt gången.
 
Dräktiga ston är ofta varmare än odräktiga. Mitt eget sto ville absolut inte ha täcke inomhus när det var vinter och -20 ute de vintrar hon var dräktig, vilket hon ville som odräktig.
 
Hästar är individer, jag har veterinärorder på att täcka mina då de annars får ont i ryggen när det är kallt och ruggigt väder, trots vindskydd och fri tillgång på analyserat grovfoder. Det gällde även som dräktiga.
 
@monster1
Du har inte svarat på den springande punkten, var hästen befinner sig och hur den mår. Massor av hästar går ute dygnet runt och kvar på betet utan vindskydd så här års och mår bra av det. Generellt är det bättre för hästens mående och hälsa att gå ute även om det finns undantag.
Nej hur ska jag kunna göra det. Jag är ju inte TS det står ju inte i trådstarten någonting om ras eller vart i landet (vilket nu har visat sig vara Finland tom) hästen står. Jag postade svensk lagstiftning, ingen av oss på forumet kan ju bedöma om det är lagligt eller ej eftersom det bedöms från fall till fall av den aktuella djurskyddsinspektören, beroende på ras, klimat, hull, hagens utformning, vegetation i hagen, klimatzon osv.
 
Nej hur ska jag kunna göra det. Jag är ju inte TS det står ju inte i trådstarten någonting om ras eller vart i landet (vilket nu har visat sig vara Finland tom) hästen står. Jag postade svensk lagstiftning, ingen av oss på forumet kan ju bedöma om det är lagligt eller ej eftersom det bedöms från fall till fall av den aktuella djurskyddsinspektören, beroende på ras, klimat, hull, hagens utformning, vegetation i hagen, klimatzon osv.

Sorry något gick visst fel där ;), givetvis var det avsett till TS.
 
Men de har haft ett vindskydd då eller motsvarande?

Det är där jag tycker skillnaden är för hur hästarnas komfort blir sas. En helt öppen/kal hage utan minsta skydd, inget täcke alls året om, dygnet runt i alla väder så tror jag de flesta hästar någon gång fryser eller hade önskat att de hade någonstans att dra sig undan.
De har haft delvis kuperade hagar, samt ligghall såklart. :) De använder sällan hallen höst/vinter/vår, utan det är endast när bromsarna är som värst som de står därinne. Däremot upplever jag att de gärna står i glesa trädpartier - dvs inte i tät skog men inte heller helt öppet, om det snålblåser och regnar samtidigt. De står med rumpan mot blåsten och tätt ihop.
 
Fast nu ska man i Finland alltid ha nån form av skydd mot väder för hästar som går ute dygnet runt. Också under betessäsong. Det kan vara träd eller ett vindskydd.

Alltså är det fel, oavsett vad hästen tycker.
 
Fast nu ska man i Finland alltid ha nån form av skydd mot väder för hästar som går ute dygnet runt. Också under betessäsong. Det kan vara träd eller ett vindskydd.

Alltså är det fel, oavsett vad hästen tycker.

Vad lagen i Finland säger har folk på Buke generellt dålig koll på, det är inte det bästa forumet om man vill ha den aspekten.
 
Nå inte farligt, men det ser inte trevligt ut, när den står naken i ösregn ute, dag och natt. Antar att den blivit van. När vi hade den så var den frusen av sig och stod alltid vid grinden och ville in, när det regnade.

Mina har lösdrift. Lillknatten använder lösdriften vid dåligt väder och för att ligga. Stora damen går inte in där om jag inte serverar mat där. Står i regnet, ligger i gräset osv. Ja JAG "tycker synd om" - men det är ett förmänskligande, det är inte alls synd om henne.
 
Fast nu ska man i Finland alltid ha nån form av skydd mot väder för hästar som går ute dygnet runt. Också under betessäsong. Det kan vara träd eller ett vindskydd.

Alltså är det fel, oavsett vad hästen tycker.

Nu har jag läst igenom den finska djurskyddslagen, där står inte ett ord om vindskydd över huvudtaget. Finns det något tillägg eller liknade som styr mer i detalj?
 
Djurplågeri är det att låta en häst stå inne i en box 14 h/ dygn och sen låta hästen stå ute i en liten rasthage på 6* 6 meter.

Jag kan inte fatta att det är tillåtet att ha häst på det sättet.
Aldrig att jag skulle behandla mina sötisar så

Hästar ska vara ute, även om det regnar. I stora hagar där dom kan röra sig naturligt.
 
Nu har jag läst igenom den finska djurskyddslagen, där står inte ett ord om vindskydd över huvudtaget. Finns det något tillägg eller liknade som styr mer i detalj?
Eftersom ts bor i Finland är det väl högst relevant med vad som gäller i Finland?

Jag länkade till författningen på finska, men här kommer ett utdrag på svenska:
Lösdriftsstall för hästar ska oberoende av väderleksförhållandena erbjuda tillräckligt skydd för hästarna. Det ska inte dra från lösdriftsstallets väggar. In- och utgångsöppningen till ett lösdriftsstall ska vara minst 1,5 meter bred. In- och utgångsöppningarna avsedda för hästar som får röra sig fritt ska förses med vindfång genom vilka hästarna obehindrat ska kunna passera. Vindfångets dörröppning ska förses med skydd mot luftgenomströmning som hindrar direkt luftströmning in till lösdriftsstallet. Ett lösdriftsstall ska med tanke på variation i vädret kunna stängas helt med en dörr, till exempel en skjutdörr.
 
Vår f.d häst, som vi sålde för avel, är just nu tillbaka på stallet vi står på. Hon har äntligen blivit dräktig, men hon får tillsammans med andra hästar vara ute i hage dygnet runt. Hon har inget täcke på och det finns inget tak över huvudet eller / skjul. Jag tycker det känns jättetråkigt att se henne stå därute i regnet, nu när temperaturen går ner mot några plusgrader speciellt. Jag kanske inte förstår mig på allt det här med hästhållning, men är det tillåtet att ha hästar så?

Det är fullt normalt
En häst med bra päls vilket de allra flesta får fryser inte i första taget, hästar är gjorda för att leva ute och inte stå i en hage med täcke på sig!


Du få ha häst ute utan vindskydd till 1 oktober.
Jag har min häst ute fortfarande och hon kommer in Söndag natt den 28:de Sep.
Hon är visserligen rakad nu men har fram tills dess gått utan täcke, hennes hagkompis går utan täcke utan problem.

Vintertid går hon ute från 0630-21/23 tiden då har hon fritt med hö i hagen via hönät.
 
Jag har haft häst på lösdrift i 10 år, på olika ställen, flockar med allt från eng fullblod och nyimporterade pre-hästar till nsv och islänningar. Aldrig sett en enda stå och skaka av köld, inte en enda gång.
Kom och titta på min. För dum för att fatta att det är torrare och varmare i ligghallen så hon står i regnet och skakar. Har inget val än att täcka henne.
 
Det är fullt normalt
En häst med bra päls vilket de allra flesta får fryser inte i första taget, hästar är gjorda för att leva ute och inte stå i en hage med täcke på sig!


Du få ha häst ute utan vindskydd till 1 oktober.
Jag har min häst ute fortfarande och hon kommer in Söndag natt den 28:de Sep.
Hon är visserligen rakad nu men har fram tills dess gått utan täcke, hennes hagkompis går utan täcke utan problem.

Vintertid går hon ute från 0630-21/23 tiden då har hon fritt med hö i hagen via hönät.

Menar du nu enl lag i Sverige eller Finland?

Om det är Sverige finns ingen generell regel om när slutdatum för detta sker..
 
Eftersom ts bor i Finland är det väl högst relevant med vad som gäller i Finland?

Har jag påstått något annat? :confused:

Översättningen du delger talar endast om hur vindskydd ska se ut, inte om de är obligatoriska eller inte eller var det ska användas. Liknade text finns i bestämmelserna för hur svenska stall/vindskydd ska vara konstruerade. Det kanske står någon annan stans om var de är obligatoriska?

Lösdriftsstall för hästar ska oberoende av väderleksförhållandena erbjuda tillräckligt skydd för hästarna. Det ska inte dra från lösdriftsstallets väggar. In- och utgångsöppningen till ett lösdriftsstall ska vara minst 1,5 meter bred. In- och utgångsöppningarna avsedda för hästar som får röra sig fritt ska förses med vindfång genom vilka hästarna obehindrat ska kunna passera. Vindfångets dörröppning ska förses med skydd mot luftgenomströmning som hindrar direkt luftströmning in till lösdriftsstallet. Ett lösdriftsstall ska med tanke på variation i vädret kunna stängas helt med en dörr, till exempel en skjutdörr.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 064
Senast: Meggan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 435
Senast: Luleå
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
849
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp