Är detta normalt eller djurplågeri?

Jag har haft häst på lösdrift i 10 år, på olika ställen, flockar med allt från eng fullblod och nyimporterade pre-hästar till nsv och islänningar. Aldrig sett en enda stå och skaka av köld, inte en enda gång.
Sånt där är ju lite omöjligt att säga egentligen, folk är sällan i hagen och ser hästarna dygnet runt. Jag har min på lösdrift också och han är tålig, ändå när det var ca 2-3 grader ute och det hade regnat under natten, då frös han. Enda gången under alla år som jag har sett honom skaka. Hade jag inte kommit på morgonen där utan kanske senare på dagen då hade jag förmodligen inte sett att han faktiskt frös. Efter det har han alltid fått täcke på sig när det ska regna och det kryper ner mot 2-3 grader. Och då är han ändå en tålig häst med rejält med päls och jag hade inte under dom tidigare 9 åren sett honom frysa en enda gång.
 
Sånt där är ju lite omöjligt att säga egentligen, folk är sällan i hagen och ser hästarna dygnet runt. Jag har min på lösdrift också och han är tålig, ändå när det var ca 2-3 grader ute och det hade regnat under natten, då frös han. Enda gången under alla år som jag har sett honom skaka. Hade jag inte kommit på morgonen där utan kanske senare på dagen då hade jag förmodligen inte sett att han faktiskt frös. Efter det har han alltid fått täcke på sig när det ska regna och det kryper ner mot 2-3 grader. Och då är han ändå en tålig häst med rejält med päls och jag hade inte under dom tidigare 9 åren sett honom frysa en enda gång.
Jag kan inte säga att jag suttit där dygnet runt och tittat, men jag har spenderat många många timmar i lösdriftshagar åt att observera och lära mig om hästbeteende. Vi har haft kollektiv utfodring och under några år drev jag en lösdrift som jag var med och startade upp. Så jag kan väl i alla fall påstå att jag tittat ganska mkt på hästar på lösdrift. I alla väder.
 
Kom och titta på min. För dum för att fatta att det är torrare och varmare i ligghallen så hon står i regnet och skakar. Har inget val än att täcka henne.
Då hade jag också täckat. Om det var så regelbundet. Hon kanske inte får komma in i hallen för de andra.
 
Jag kan inte säga att jag suttit där dygnet runt och tittat, men jag har spenderat många många timmar i lösdriftshagar åt att observera och lära mig om hästbeteende. Vi har haft kollektiv utfodring och under några år drev jag en lösdrift som jag var med och startade upp. Så jag kan väl i alla fall påstå att jag tittat ganska mkt på hästar på lösdrift. I alla väder.
Har jag med, men att säga att inga hästar någonsin har frusit under någon tid, det tycker jag inte man kan vara så säker på. Även om hästar tål mycket så kommer ju även dom till en gräns och det tror jag alla hästar gör. Sen händer det säkerligen sällan, som med min som jag aldrig sett frysa, men visst händer det.
 
Har jag med, men att säga att inga hästar någonsin har frusit under någon tid, det tycker jag inte man kan vara så säker på. Även om hästar tål mycket så kommer ju även dom till en gräns och det tror jag alla hästar gör. Sen händer det säkerligen sällan, som med min som jag aldrig sett frysa, men visst händer det.
Det sa jag inte. Jag sa att jag aldrig sett hästar stå och skaka av köld på lösdrift. Alla fryser ibland, både människor och djur, och det är inte farligt. När hästarna ställer sig tätt ihop i grupp beror det på att de känner av kylan och behöver hålla värmen tillsammans, tex.
 
Då hade jag också täckat. Om det var så regelbundet. Hon kanske inte får komma in i hallen för de andra.
Hon är högrangad så hon kör bort de andra när hon vill in i lösdriften, men som sagt hon står hellre ute i regnet och huttrar så hon får täcke.
 
Hon är högrangad så hon kör bort de andra när hon vill in i lösdriften, men som sagt hon står hellre ute i regnet och huttrar så hon får täcke.
Ok, då står hon kanske utanför för att ha bra utsikt efter rovdjur och annat. Ingen av de flockar jag haft häst i har velat använda ligghallen under såna tider, gryning/skymning eller vid oväder. Det är tryggare att stå där det är god sikt.
 
Tycker de har börjat ta bättre hand om stoet nu. Fick också veta att hon ska tillbaka till sitt hemstall genast efter nästa ultraljud. Där är det bra.
 
Mina hästar går ute dygnet runt än, en av dem har täcke. Hagen är bra på så vis att det finns naturligt skydd att söka. Dom hade nog kunnat gå ute längre om det fina vädret håller i sig men dom kommer nog in till helgen, det börjar bli skumt efter jobbet så det blir svårt att se till dom.
 

TS bor inte i sverige.

Oavsett så @Harbor har ni ju som sagt sålt hästen så det är nog lite att gilla läget oavsett vad ni tycker osv. Ni är väl också lite inskolade på stall mkt stående på stall, grusrutor osv utifrån vad du skrivit tidigare? Om ägaren ni sålt till har bedömts varit bra och ni nu bara ser hästen lite när då och då, så hade jag trots allt litat på att hästen nog har det ganska bra om allt verkar väl i övrigt. Om ni sett den i regn och rusk ngn enstaka gång osv så är det nog ändå inte läge att börja oroa sig för det i sak, när ni inte äger hästen längre och den i allmänhet verkar ha sålts till en bra köpare, är dräktig osv och det tydligen är en fin häst som nog inte köpts av vem som helst för betäckning osv? bara en reflektion i sammanhanget innan alla börjar skrika djurskydd i tråden ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 064
Senast: Meggan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 435
Senast: Luleå
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
849
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp