Bukefalos 28 år!

Är du beredd? Preppertråd.

Jag har mycket mat i frysen så jag klarar mig länge. Det jävliga är ju då om strömmen försvinner, då blir ju allt dåligt.
Jag brukar ha plåster och näsdukar i handväskan. Har jag en större handväska brukar jag ha en liten vattenflaska också. Alltid plastpåsar.

Jag tror jag skulle klara mig rätt dåligt i en kris ute. Som att vara fast på ett tåg. Jag skulle få tvångstankar om att vara kissnödig hela tiden, eller få diarré eller nåt.
 
Seriöst vet jag inte hur länge jag skulle klara mig.

Men förutsättningar finns. Jag har vedspis, gott om ved, utedass och frysar fulla med mat. en jordkällare att lagra i om det blir tvunget att laga all mat som finns i frysen för att den tinar. Däremot har jag ont om burkar att konservera i. Grannen potatisodlaren har ett potatislager med massor av potatis. Kött finns i granngårdarna

En av mina trygghetsfaktorer är att jag bor på landet. Det finns hus och människor i närheten som har resurser - och grannsamverkan när det uppstår nödsituationer finns inbyggt i själen sedan långa tider.
 
Jag är med i några prepper-grupper på Facebook och försöker hämta lite inspiration och kunskap därifrån. Är nog en ganska dålig prepper, men jag har börjat tänka i de banorna i alla fall.
För mig så har grunden lagt sig i att jag förbereder ett eventuellt inkomstbortfall/förminskning genom att ha hyfsat med mat hemma, har köpt hem storpack med tvättmedel etc etc. Har bunkrat upp med ett litet hemapotek för att slippa ta sig iväg om något händer/får ont någonstans liksom.
Nu börjar jag dock bli mer och mer sugen på att ta detta ett steg längre och då kommer fokus ligga på vattenlagring och hur jag klarar mig utan el då dessa två är vad jag bedömer ligga närmast i tid / vara mitt största "hot".
 
Vad har du i din handväska? I bilen? Klarar du ett totalt elavbrott när du är på din arbetsplats?
Har du tänkt på att det kan hända ens? Har du kommit överens om med nära och kära hur ni ska agera?

Jag älskar ju att klura på lösningar och tenderar att ha en plan för alla möjliga situationer. Om vi nu undantar katastrofer så ser jag alltid till att ha vatten i bilen till hunden om vi ska åka långt en solig dag ifall man hamnar i bilkö. Jag har alltid plåster och våtservetter i väskan. Åker jag tåg är jag medveten om att toaletterna stänger om det blir stopp och det kan bli timmars väntan innan man får gå ur. Nötter brukar jag också ha med mig.
Jag kikar gärna på preppertips och fascineras av vad enkla lösningar det kan finnas även i storstaden.
72 timmars förråd av vatten rekommenderas man att ha bland annat.

Är du beredd?


Nä. Jag kommer dö.

Bor mitt i stan, beroende av kommunens el- och vatten. Jag har iofs sovunderlag, ordentlig sovsäck och två uppvärmda katter, så jag skulle klara ganska låga temperaturer. Vattenreningstabletter för någon vecka kanske.

En del torrvaror och konserver i skafferiet, varierar dock. Lever mestadels på take away eller råkost så jag har vanligen massa grönsaker och rotfrukter hemma. Men inte så mkt nötter och torkade grejer som håller länge.
 
Nä. Jag kommer dö.

Bor mitt i stan, beroende av kommunens el- och vatten. Jag har iofs sovunderlag, ordentlig sovsäck och två uppvärmda katter, så jag skulle klara ganska låga temperaturer. Vattenreningstabletter för någon vecka kanske.

En del torrvaror och konserver i skafferiet, varierar dock. Lever mestadels på take away eller råkost så jag har vanligen massa grönsaker och rotfrukter hemma. Men inte så mkt nötter och torkade grejer som håller länge.
Då klarar du ju dig ganska länge.
 
Nä, är nog ingen preppare. Vad vi har på gården är en jordkällare med en massa spindlar i (tom nu men fullt brukbar) och jag har mängder av konserver, alltid, i skåpet. Dessutom kaniner vi föder upp för slakt. Mat klarar vi oss med. Vatten är svårare. Jag är dock inget fan av vanligt dricksvatten så det finns alltid en massa flaskor med kolsyrat här (vilket jag tycker är betydligt godare) så ett tag klarar vi nog även vattnet i alla fall. Sovsäckar och sådant har vi förstås. Och oftast ett vedförråd.
 
Nä, är nog ingen preppare. Vad vi har på gården är en jordkällare med en massa spindlar i (tom nu men fullt brukbar) och jag har mängder av konserver, alltid, i skåpet. Dessutom kaniner vi föder upp för slakt. Mat klarar vi oss med. Vatten är svårare. Jag är dock inget fan av vanligt dricksvatten så det finns alltid en massa flaskor med kolsyrat här (vilket jag tycker är betydligt godare) så ett tag klarar vi nog även vattnet i alla fall. Sovsäckar och sådant har vi förstås. Och oftast ett vedförråd.
Har ni ingen brunn?
 
Har ni ingen brunn?
Jo det har vi förstås, tänkte inte så långt, eller tänkte nog vid en katastrof att den inte gick att använda eller något. Eller vet inte hur jag tänkte. Spelar ju egentligen ingen roll, jag dricker ju inte vattnet ändå, om jag slipper ;-)
 
Jo det har vi förstås, tänkte inte så långt, eller tänkte nog vid en katastrof att den inte gick att använda eller något. Eller vet inte hur jag tänkte. Spelar ju egentligen ingen roll, jag dricker ju inte vattnet ändå, om jag slipper ;-)
Men vattnet är ju så mycket mer än dryck. Och du måste ju ha vätska i dig.
 
Nä. Jag kommer dö.

Bor mitt i stan, beroende av kommunens el- och vatten. Jag har iofs sovunderlag, ordentlig sovsäck och två uppvärmda katter, så jag skulle klara ganska låga temperaturer. Vattenreningstabletter för någon vecka kanske.

En del torrvaror och konserver i skafferiet, varierar dock. Lever mestadels på take away eller råkost så jag har vanligen massa grönsaker och rotfrukter hemma. Men inte så mkt nötter och torkade grejer som håller länge.
Jag tänker att man nog kan leva rätt länge på det som brukar finnas längst bak i ett vanligt skafferi. Gott är ett nog inte att trycka i sig de där bortglömda påsarna med mathavre, pankomjöl, och blå bands påssoppa som gick ut 2013 och sådant men det håller svälten borta.
Eller är det bara jag som borde städa ut skafferiet oftare?
 
Jag tror vi skulle klara oss ett par veckor i alla fall. Vi kan värma husen med öppna spisar och kakelugnar, har gott om ved och mer att hugga samt ett dieselaggregat och stor dieseltank på gården.
 
Vad har du i din handväska? I bilen? Klarar du ett totalt elavbrott när du är på din arbetsplats?
Har du tänkt på att det kan hända ens? Har du kommit överens om med nära och kära hur ni ska agera?

Jag älskar ju att klura på lösningar och tenderar att ha en plan för alla möjliga situationer. Om vi nu undantar katastrofer så ser jag alltid till att ha vatten i bilen till hunden om vi ska åka långt en solig dag ifall man hamnar i bilkö. Jag har alltid plåster och våtservetter i väskan. Åker jag tåg är jag medveten om att toaletterna stänger om det blir stopp och det kan bli timmars väntan innan man får gå ur. Nötter brukar jag också ha med mig.
Jag kikar gärna på preppertips och fascineras av vad enkla lösningar det kan finnas även i storstaden.
72 timmars förråd av vatten rekommenderas man att ha bland annat.

Är du beredd?

Har inte föreberett nånting. Blir det apokalyps vill jag ändå inte leva så det gör inget. Jag vill inte leva i en värld utan shopping och ''lyxliv''.
 
Jag tänker att man nog kan leva rätt länge på det som brukar finnas längst bak i ett vanligt skafferi. Gott är ett nog inte att trycka i sig de där bortglömda påsarna med mathavre, pankomjöl, och blå bands påssoppa som gick ut 2013 och sådant men det håller svälten borta.
Eller är det bara jag som borde städa ut skafferiet oftare?


:eek: När smet du in här och snokade i mitt skafferi! :devil:

Med en påse bulgur och röda linser så är det komplett...
 
Har nog mat hemma så jag klarar mig en vecka eller två trots att jag inte peppar alls. Värme, vatten och avlopp hade gått åt helvete tämligen omgående. Dåligt isolerade, tätt byggda studentlägenheter med ett industriområde som närmsta granne. Asfalt vart man än skådar och närmsta narurliga vattenkälla är 45 min promenad bort.

Nej, slår katastrofen till så vill jag dö i smällen. Ingen lust alls att leva i ett postapokalyptiskt helvete.
 
Kom på att jag alltid har storpack av tvättmedel, diskmedel och papper.
Det är helt enkelt så jag handlar. Måste nog vara typ 20-30 år sedan jag köpte ett "vanligt" litet tvättmedelspaket i affären eller enstaka rullar hushålls- och toapapper.

Kanhända beroende på min uppväxt? Mina föräldrar fick barn sent och jag är i slutet av femtioåren. Mao var mina föräldrar barn i början av förra seklet. Och min mor kom från riktigt fattiga förhållanden. Hon började av nödvändighet att jobba som trettonåring - för att den ensamstående fadern inte förmådde försörja alla barn.
Det var en självklarhet att ta vara på det mesta, att inte slänga mat och ta vara på svamp, frukt och bär.

Sådant har liksom funnits i bakhuvudet utan större eftertanke. det bara är ju så ;) Som detta med vedspis. Jag har haft svårt att tänka mig leva utan. Perioderna i lägenhet har varit med saknad.
 
Jag tänker att man nog kan leva rätt länge på det som brukar finnas längst bak i ett vanligt skafferi. Gott är ett nog inte att trycka i sig de där bortglömda påsarna med mathavre, pankomjöl, och blå bands påssoppa som gick ut 2013 och sådant men det håller svälten borta.
Eller är det bara jag som borde städa ut skafferiet oftare?
Inte bara du! :D

Jag blir förövrigt alldeles ställd över folk som säger att de hellre dör direkt än lever i något annat än modern västvärldslyx. Unfathomable. Men jag är ju iofs lite postapokalypsromantiker...

15241434_10154244027738666_5868115670099343570_n.jpg
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp