Bukefalos 28 år!

Är du beredd? Preppertråd.

Det där fotot - hur hittade du det? Min mamma tog det på mig när jag var fjorton. Då var jag rätt så smal faktiskt.
Alla är övervakade sen tidiga ungdomen, det tillhör "PLANEN", precis allt är samlat och dokumenterat, tajmat och klart in i minsta detalj. :D

*FRA, den enda myndighet som verkligen lyssnar på dig.* :cool:
 
Har alltid en låda på flaket/bak i bilen med det nödvändigaste. En rejäl filt, handskar och ett par grova gummistövlar + polarsockar. Filtar o sockar ligger inplastade och torrt. Har haft nytta av dem vid ett par tillfällen då det hänt olyckor. Att kunna täcka en skadad med en rejäl filt i väntan på transport.. Har gärna med mig en stålthermos med hett kaffe..gör underverk om man fastnar i en bilkö.
 
Ang prepp i bilen så känns det ibland som om innehållet i vår bil skulle kunna räcka långt. Men det är synd att säga att det är planerat! :D En fårskinnsfäll och en ullfilt ligger alltid i bilen eftersom det är hundens, sen finns det även en picknickfilt och diverse vantar, mössor och halsdukar. :rofl: En påse fågelmat har någon konstig anledning blivit kvar, hundgodis och mängder av petflaskor med olika innehåll. :angel: Diverse verktyg ligger det också där och då är bilen relativt nystädad. :rofl::nailbiting:
Senast igår drog maken upp en granne ur diket, väldigt odramatiskt, det var plogat lite väl långt ut, grannen höll ut för ett möte och skar ner i krypfart. :) Vår bil orkade dra upp den bakåt så det gick fort!
 
Ang prepp i bilen så känns det ibland som om innehållet i vår bil skulle kunna räcka långt. Men det är synd att säga att det är planerat! :D En fårskinnsfäll och en ullfilt ligger alltid i bilen eftersom det är hundens, sen finns det även en picknickfilt och diverse vantar, mössor och halsdukar. :rofl: En påse fågelmat har någon konstig anledning blivit kvar, hundgodis och mängder av petflaskor med olika innehåll. :angel: Diverse verktyg ligger det också där och då är bilen relativt nystädad. :rofl::nailbiting:
Senast igår drog maken upp en granne ur diket, väldigt odramatiskt, det var plogat lite väl långt ut, grannen höll ut för ett möte och skar ner i krypfart. :) Vår bil orkade dra upp den bakåt så det gick fort!
Jo hundfilten ligger ju också med för jämnan....men risken att lägga hundfilten på en medvetslös skadad som råkar vara hundallergisk vill jag inte ta, Därför har jag en ren, ny filt (fylld med dacronfiber)som jag har inplastad i en vacumpåse. Den jag har nu har legat ett par år..men torrt o fint,
 
Ang prepp i bilen så känns det ibland som om innehållet i vår bil skulle kunna räcka långt. Men det är synd att säga att det är planerat! :D En fårskinnsfäll och en ullfilt ligger alltid i bilen eftersom det är hundens, sen finns det även en picknickfilt och diverse vantar, mössor och halsdukar. :rofl: En påse fågelmat har någon konstig anledning blivit kvar, hundgodis och mängder av petflaskor med olika innehåll. :angel: Diverse verktyg ligger det också där och då är bilen relativt nystädad. :rofl::nailbiting:
Senast igår drog maken upp en granne ur diket, väldigt odramatiskt, det var plogat lite väl långt ut, grannen höll ut för ett möte och skar ner i krypfart. :) Vår bil orkade dra upp den bakåt så det gick fort!
Jo det är ju så det är. Man har så det reder sig. Jag saknar oftast vatten nu när jag inte har hund i bilen så ofta. Så när jag läste artikeln igår och insåg att dom suttit i fem timmar så blev jag törstig av bara tanken och sen kissenödig. Och på det kom jag på att jag hade fått frysa också om inte någon förbarmat sig över mig för jag hade bränslet på det röda - ska ju tanka idag var det planerat.
 
Jo det är ju så det är. Man har så det reder sig. Jag saknar oftast vatten nu när jag inte har hund i bilen så ofta. Så när jag läste artikeln igår och insåg att dom suttit i fem timmar så blev jag törstig av bara tanken och sen kissenödig. Och på det kom jag på att jag hade fått frysa också om inte någon förbarmat sig över mig för jag hade bränslet på det röda - ska ju tanka idag var det planerat.

Ja, kissnödigheten tror jag är det värsta- speciellt om man är ordentligt påklädd... (jag köpte faktiskt en tratt som gör att man kan kissa i en petflaska, efter att ha suttit i kö på högfjället i väntan på kolonnledarbilen. 2½ meter höga snövallar och massa bilar gjorde att en kiss i diket inte kändes så lockande. Har dock aldrig vågat prova tratten :eek:)
 
Ja, kissnödigheten tror jag är det värsta- speciellt om man är ordentligt påklädd... (jag köpte faktiskt en tratt som gör att man kan kissa i en petflaska, efter att ha suttit i kö på högfjället i väntan på kolonnledarbilen. 2½ meter höga snövallar och massa bilar gjorde att en kiss i diket inte kändes så lockande. Har dock aldrig vågat prova tratten :eek:)
Jag hade fått sätta mig mellan bilarna Efter någon timme
 
Ja, kissnödigheten tror jag är det värsta- speciellt om man är ordentligt påklädd... (jag köpte faktiskt en tratt som gör att man kan kissa i en petflaska, efter att ha suttit i kö på högfjället i väntan på kolonnledarbilen. 2½ meter höga snövallar och massa bilar gjorde att en kiss i diket inte kändes så lockande. Har dock aldrig vågat prova tratten :eek:)
Du får kissöva i tratten. prepping prepping
 
Idag är det -18 här, behövs inte mycket nu för att det ska bli riktigt jobbigt för många om det blir strömlöst. :cautious:
 
Jo hundfilten ligger ju också med för jämnan....men risken att lägga hundfilten på en medvetslös skadad som råkar vara hundallergisk vill jag inte ta, Därför har jag en ren, ny filt (fylld med dacronfiber)som jag har inplastad i en vacumpåse. Den jag har nu har legat ett par år..men torrt o fint,
Du vet att filten gör mer nytta under den skadade?
 
Du vet att filten gör mer nytta under den skadade?
Absolut, men många gånger är det ju så att du inte vill/kan flytta ngn pga skada, Risken för permanenta ryggmärgsskador/fastklämda etc gör ju att man bör vara försiktig.
Är man ngr stycken kan man försiktigt lyfta. Och då tar jag ut liggunderlaget jag har vikt under hundburen och lägger under.Relativt fri från hundhår ;)
 
Lyfter upp denna tråd, tänkte att den kanske känns lite aktuell igen med tanke på klimatet...? Kan man över huvud taget förbereda sig för globala kriser?

(Frågan kanske redan har avhandlats tidigare i tråden, men det känns som om ämnet blivit mer aktuellt på sistone)
 
Jag tänkte på den häromdagen, det hade blivit tufft med dricksvatten och all mat i kyl och frys men även det som är färskt hade blivit förstört fort. Jag har en del torrvaror, kan laga mat på vedspisen och koka vatten men att vattna hästarna hade varit ett stort problem. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp