Är du färdig med din ras?

Jag känner mig nöjd med dalmatiner, det finns delar jag tilltalas av och andra som jag inte är lika sugen på - typ, 365 dagar om årets fällande av små vita hår.

Galgon känner jag mig inte nöjd med, men det kanske kommer att dröja innan jag skaffar en till. Rasens temperament passar mig perfekt och jag älskar att se dem jaga trasa. För mig är det "en gång vinthund, alltid vinthund" har jag kommit fram till.
Taxen är så charmig och trevlig, så det blir nog flera sådana också :)
 
Rolig läsning. :)

Sheltie är min ras och kommer förbli och jag kommer ha fler, helst minst en alltid. Det betyder inte att andra raser inte intresserar mig. Inte heller att sheltien är hundraprocentigt optimal för mig, med tanke på att jag vill hålla på med drag och inte är särskilt förtjust i att borsta päls.

Har haft collie tidigare och jag vill inte helt avskriva den heller. Men det är så svårt att hitta rätt bland colliesarna. Och så gillar jag mindre storlekar på hund bättre.
 
Jag har haft Rhodesian ridgeback sedan 1991 och som det känns så är jag inte klar med rasen än. Jag skulle iofs kunna tänka mig andra raser också. Nu har vi ju tre stycken så en ny är ju inte aktuell på ett bra tag framöver men min sambo är bestämd med att om det någon gång blir en ny hund här så ska det vara en RR :)
 
Jag har haft Rhodesian ridgeback sedan 1991 och som det känns så är jag inte klar med rasen än. Jag skulle iofs kunna tänka mig andra raser också. Nu har vi ju tre stycken så en ny är ju inte aktuell på ett bra tag framöver men min sambo är bestämd med att om det någon gång blir en ny hund här så ska det vara en RR :)

Sedan 1991. Och nästa hund blir samma. Det låter onekligen som om vi får vänta ytterligare 25 år på rasbyte i din familj. :D
 
Sedan 1991. Och nästa hund blir samma. Det låter onekligen som om vi får vänta ytterligare 25 år på rasbyte i din familj. :D

Hahah, ja vem vet? Jag har ju haft minst två hundar åt gången sedan 1996 så nu känns det nästan som att när den sista här hemma gått hädan så kanske jag tar en paus från hundar helt och hållet. Visst älskar jag mina hundar men man blir ju låst, det blir man. Kanske t om skaffar katt istället :D
 
Jag har bara haft en hund, och kommer troligtvis aldrig skaffa samma ras igen. Det var heller inte en ras som jag skulle valt själv, men omständigheter runt omkring gjorde att jag "blev" med honom. Älskar denna hund som individ men rasen i sig är inget jag kommer skaffa igen, om jag inte ändrar mig i framtiden.
 
Nu är ju inte min renras, men... just nu blir det nog ingen fler nakenhund just nu, kanske i framtiden men ha två eller fler samtidigt nja, hur mysiga och sköna dom är att ha sett till, ingen päls att borsta upp, drar knappt in smuts eller ja jo fastnar lite lera ibland men går bort i duschen och hunden är torr direkt efteråt, men har en känslig individ som får stora finnar av fel mat, har haft diverse skavsår av kläderna, så ska han kläs till en michelingubbe så fort vi ska vara ute en lite längre stund/det är jättekallt på vintern, ibland hade det varit skönt att bara dra på halsbandet och gå ut på en promenad, eventuellt täcke vid jätterisigt väder.
 
Hade gärna haft en större ras som jag slapp böja mig så mycket för att klappa, korthårig med minimal pälsvård... å som (till skillnad från fjanten) går att cykla med i relativt normaltempo utan att hunden måste rusa i galopp, som vill jobba och använda huvudet och som man för skojs skull kan dra lite med, det är något från barndomen som jag saknar, vi hade race runt kvarteret med spark och varsin hund :D
 
Blandras: Jättefärdig!

Jaktcocker: Inte färdig alls! Ultimata rasen till många ändamål och på sina håll väldigt bra avel = lätt att hitta en bra hund.

Flatten: Färdig, tyvärr. Våra individer är fantastiska, men med tanke på den extremt överhängande risken för cancer och ung död, utseendefixerad avel och att det finns likvärdiga raser som faktiskt är bättre på alla plan gör att den är utkonkurrerad. Om inte ett mirakel sker och DEN DÄR parningen sker precis när jag kan skaffa valp. (0,00000001% chans...).
 
Så länge vi har de jaktmarker vi har och det vilt vi har på markerna, så kommer det nog alltid att finnas åtminstone en wachtel i familjen :) Det har det funnits sedan -96.
Deras jaktsätt passar oss ypperligt och när det inte är säsong så fungerar dom väldigt bra som aktiva familjehundar.

Däremot är jag sugen på att komplettera wachtlarna med en jaktlabbe eller en jaktcocker. Delvis för att jag tycker att apporteringen är väldigt rolig, men också för att testa på det här med att träna en hund som har lite will to please :D Wachteln är mångsidig på alla sätt, men att arbeta mycket med huvudet är inte deras starka sida - nosarbete undantaget.

Sambon är inne på en spets som nästa hund, så jag gissar att det blir en jämte där.

Ibland blir jag sugen på en liten sällskapshund också, typ en pomeranian eller dvärgpudel, men jag brukar slå det ur hågen ganska fort :D
 
Folk kallade mig galen när en St Bernhard flyttade in hos mig som min första hund... Men det är ett val jag aldrig någonsin ångrat!
Jag är dock osäker om nästa hund kommer bli en St Bernhards, det kommer göra förbannat ont när min tant vandrar vidare och tanken på att ha någon vid min sida som påminner om henne svider.
Men NÅGON gång kommer jag lätt att skaffa en St Bernhard igen, en stor gosig nallebjörn som avgudar en! O det ser förbannat kul ut när en St Bernhard blir så överlycklig att den står och hoppar upp o ner på alla fyra.... *Trotsar tyngdlagen*
Nu är mitt hem och mitt liv anpassad efter en stor nallebjörn (köpt ny bil osv) så en STOR hund kommer det blir nästa gång oxå, kanske en New Foundland eller en Bernen senner. Vi får allt se! :)
 
Blandras: Jättefärdig!

Jaktcocker: Inte färdig alls! Ultimata rasen till många ändamål och på sina håll väldigt bra avel = lätt att hitta en bra hund.

Flatten: Färdig, tyvärr. Våra individer är fantastiska, men med tanke på den extremt överhängande risken för cancer och ung död, utseendefixerad avel och att det finns likvärdiga raser som faktiskt är bättre på alla plan gör att den är utkonkurrerad. Om inte ett mirakel sker och DEN DÄR parningen sker precis när jag kan skaffa valp. (0,00000001% chans...).
Jaktcockrarna är ju så jäkla läckra! Lite OT, antar att de behöver få jaga? Eller räcker apportering?
 
Jaktcockrarna är ju så jäkla läckra! Lite OT, antar att de behöver få jaga? Eller räcker apportering?

Nej, jag skulle inte påstå att dom behöver jaga praktiskt för att vara lyckliga hundar. I och med att dom är avlade ganska snävt på jaktsätt så är det sällan en cocker jagar hela säsonger flera dagar i veckan, och dom är tacksamma att aktivera på annat sätt.

Min grabb får "jaga" varje dag, dvs han får under kontrollerade former springa lös i skog och mark när det är lagligt medan jag samtidigt passar på att träna jaktlydnaden. Men riktig jakt har han bara varit på en handfull gånger, och fågel har bara skjutits för honom två gånger än så länge. Resten av tiden tränar vi apportering, drag och jaktlydnad. Dom allra flesta jag känner har iofs sina cockrar som jakthundar under säsong (September-februari, längre säsong om dom även används som ren apportör), men resten av året är dom bruks-, lydnad- och agilityhundar utan att på något vis lida av det. ;)

Det dom måste få utlopp för är att springa, söka och apportera. Om det sedan är knark, människor eller fågel dom letar tror inte jag spelar särskilt stor roll!

MEN för mig som jagar och värnar om cocker som jakthund är det givetvis väldigt viktigt att den som vill köpa en jaktcocker till annat än jakt ändå köper en som är jaktavlad, för det är dom bästa hundarna till vad man än vill hålla på med och man passar samtidigt på att inte sabba för dom som faktiskt vill ha en jakthund. Alltså att man köper från en uppfödare som nyttjar sina hundar på praktisk jakt och prövar dom på jaktprov för att få egenskaperna "på papper".

Det här blev nog svamligt så jag passar på att skylla på att jag är trött.
 
Kul tråd!

Jag har haft shih-tzu sen -87, eftersom jag föddes in i en shih-tzukennel. Nu har jag en gammal tik kvar, kennelns sista, och även om det är roliga sällskapshundar är det inte riktigt min typ av hund. Jag vill ju både träna och ställa ut men slippa pälsvård.

Köpte en boxer 2009, men flyttade till Norge 2011 pga jobb och då lämnade jag bort henne till mitt ex och där har hon faktiskt blivit kvar. Hon var tänkt som min första tävlingshund, en tuff och rolig tjej men som med tiden utvecklade aggressioner mot andra hundar och lätt går upp i stress. Så nu skrotar hon runt på en hästgård och bara njuter av livet hos exet, och de passar fantastiskt bra ihop.

Jag skulle gärna vilja testa på ännu en boxer, trots att jag bara har haft en och det blev lite "misslyckat" känner jag mig inte klar med rasen och jämför allt annat med min roliga, tuffa boxertik. Ingenting kommer ju ens i närheten! Men aveln är ju som den är... mycket magproblem, diverse klådor, hundaggressioner och i mina ögon ofta hetsiga/(lättstressade?) hundar som man gärna skyller bort med att "det är så dom är, hehe".

Har på senaste tiden snöat in mycket på korthårig collie, men även där är ju aveln många gånger förskräcklig när det kommer till rädslor.

Min syster har tagit över kennelnamnet och föder numera upp fransk bulldog, men det är inte en ras för mig. Även kikat mycket på Bostonterrier eftersom de ska likna boxern till sättet, men blir ärligt talat trött på sällskapsavel och "sällskapshundsmänniskor". :angel::D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 425
Senast: AnneB
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 736
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp