Bukefalos 28 år!

Är du nog frisk för att få valpar?

Sv: Är du nog frisk för att få valpar?

Njae... Skulle egentligen säga nej, men samtidigt vill jag ju ha barn i framtiden så...

Men med samma krav jag har på avelsdjur och skulle ha på hundar så nej.
 
Sv: Är du nog frisk för att få valpar?

kul tråd :D

mentalt:
nackdelar: tjurig och envis, väldigt självständig, tenderar att bli tillbakadragen när inte min vilja får leda vägen (tror definitivt mamma hade ihop det med en terrier av något slag när jag blev till ;) ) lättstött och långsint. matkräsen.
fördelar: väldigt lojal, ger mig aldrig, överlag positivt inställd till det mesta, men kräver rätt motivation för att faktiskt utföra något praktiskt

fysiskt:
nackdelar: ögonlysning INTE ua, led-, rygg- och nackbesvär, migrän, ärftlighet för reumatism, sköldkörtelrubbningar, hjärt-kärlsjukdomar, mer än min beskära del av alkoholister i släkten, astma och allergier, mm
fördelar:tja, exteriören är väl helt ok, bra bett, bra benstruktur, bra pälsstruktur, dock något välvadderad :)

summa: inga valpar här inte, hade sålt mig själv som sällskapsdam till någon äldre dam som behöver någon att pyssla med och bli ompysslad av. :) (och så hade jag avelsspärrat hela linjen pga ovan nämnda ärfliga defekter, men det får ju inte jag bestämma :) )
 
Sv: Är du nog frisk för att få valpar?

Brister
Mentalt: Humörssvängningar, långsint, lättdistraherad, självständig och tankspridd, ärftligt dåligt psyke. :D
Fysiskt: Blåsljud på hjärtat, hudproblem, tunnhårig, lång rygg, något överhull.

Fördelar
Mentalt:
plikttrogen, noggran, fördomsfri, självsäker, social
Fysiskt: välutvecklad, Inga skador, allergier, synfel, fint bett osv, stark som en oxe och mycket uthållig.

Skulle du ta valpar på en tik som du? Nej!
Om inte, vad faller du på? Jag springer nog iväg och parar mig i smyg och mina valpar säljs på blocket, se upp!
 
Senast ändrad:
Sv: Är du nog frisk för att få valpar?

Brister
Mentalt: Extremt känslig och lättsårad. Har svårt att koncentrera sig på en sak i taget, situationen kan förbättras genom multitasking och att aldrig hålla på länge med samma sak. Rastlös men lat. Problem med depression och ångest, klaustrofobi. Har en fallenhet för sötsaker.
Fysiskt: Har svaga handleder (mellanhänder då :p). Efter depressionen några kilos övervikt.

Fördelar
Mentalt: Har lätt till skratt och att förlåta. Pratar mycket och gärna. Pigg på utmaningar.
Fysiskt: Det mesta är utmärkt, alla värden korrekta, inga sjukdomar. God muskluratur, uthållig. God pälskvalité.

Skulle du ta valpar på en tik som du? Mjeee...
Om inte, vad faller du på? Visserligen fysiskt korrekt i det mesta, men lättheten till oro är en klar nackdel.
 
Sv: Är du nog frisk för att få valpar?

Jag är helt enkelt uruselt avelsmaterial!

Mina brister;

Mycket stor skärpa med kvarstående aggressioner.
Nervösa tendenser (rätt mycket nervösa tendenser)
Koncentrationssvårigheter (som hör ihop med mina nerver)
Låga retningströsklar, här startar vi ifrån 1 till 100 innan du hinner blinka!
Något reserverad, beroende på den jag träffar.
Lättstressad -> gå tillbaka till skärpebitarna.
Svårmotiverad

Fysiken är inte helt tipptopp den heller!
Led och muskelvärk vid kyla
Uruselt underull!
Dålig syn
Huvudvärk alldeles för ofta
Svag rygg

Vid smärta, gå tillbaka till skärpebitarna.

:o

Fördelar:
Uthållig! Trots att fysisken och konditionen inte är den bästa så försöker den här madam så gott det går!
Lojal mot sin förare (även om vissa utbrott av aggression förekommer så lugnar det ner sig snabbt..)
Busig
Nyfiken
Påhittig
Miljöstark
Skottfast
Bra benställning
Mycket god hörsel
 
Senast ändrad:
Sv: Är du nog frisk för att få valpar?

Brister
Mentalt: Intelligent, hittar på alla möjliga saker för att slippa arbeta.
Fysiskt: Låghälta bak som kommer och går, svag rygg, kronisk inflamation i handleder.

Fördelar
Mentalt: Socialt anpassningsbar, gillar de flesta, men delar bara med sig av sina pussar till några få. Jobbar och tar i när hon väl kommer igång.
Har när hon vill ett enormt tålamod och träningsvilja när hon tycker att någonting är roligt.
Fysiskt: Mjuk och gosig.

Skulle du ta valpar på en tik som du? Ja och nej, om de fysiska bristerna visade sig vara förslitningskador och inte ärftliga, så ja! Iallafall om jag vill ha en härlig kompis som vill värma sängen åt mig... Annars nej!
 
Sv: Är du nog frisk för att få valpar?

Brister
Mentalt: Blir ganska lätt orolig och rastlös vid stress. Ibland dålig socialt, men det beror mer på ovilja än oförmåga.
Fysiskt: Ömmande rygg och tennisarmbåge. Har skolios, men den är så lindrig att den knappt går att se längre och ska inte påverka något enligt "veterinär".

Fördelar
Mentalt: Bra will to please, tålmodig, icke aggressiv. Ingen större mental påverkan varken före, under eller efter löp.
Fysiskt: Bra vikt och proportioner. Möjligen aningens långa ben och stor nos.

Skulle du ta valpar på en tik som du? Ja, det är möjligt, åtminstone i dagsläget. De fysiska problemen skulle kunna lösas med muskelträning.
Om inte, vad faller du på? Att jag har haft psykiska problem förut som förmodligen är ärftliga. Åtminstone känsligheten för att få sådant. Jag mår bra i dagsläget, så hade jag som uppfödare inte känt till det hade det varit värre.

Jag har heller inga barn. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp