Bukefalos 28 år!

är folk rädda för att hantera hingst?

N

Natural

Har en hingst ute på annons, ringer ej så mycket folk, mindre än när ett sto av samma ras var ute på annons. Beror det på att många drar sig för hingstar? Att folk inte har erfarenhet eller vet hur de ska hanteras?

Det är ju inget konstigt med hingstar tycker jag, annars upplever jag att hanterar man hingstar likadant som andra hästar av annat kön, d.v.s. med respekt , vänlighet och konsekvensitet, så blir dem lika fina som vilken annan häst som helst att hantera. Jag tycker inte det är ngt spec krånligt i det.

Vad tycker ni? Dom är ju så fina hingstar, o andra sidan är det krångligare med det praktiska med att de inte kan gå med ston o.s.v. o att vissa stallar ej tar hingstar som inackordering, det förstår jag, men jag undrar mest ang hanteringen, vad eran uppfattning om det är?
 
Jag tror snarare många gånger att det handlar om att det är besvärligt med en hingst,av de enkla skälen som du själv nämnt.Och så är det väl så att vi som ej är vana vid hingsthantering ser hela scenariot framför oss med hormonsvallningar och vårkänslor..
Själv har jag haft ett par stycken hingstar,men bägge två har varit mina sen början,och jag tror att om jag letade häst,så skulle jag nog dra mig för att åka och kolla på hingst,jag vet ju inte hur den är hanterad sen liten.Det visst jag med mina egna.
 
Jag hade inte velat ha en hingst, det krävs att man har hage och stall som passar osv, jag har hanterat hingstar innan och det har inte varit några problem.
Däremot så är dom ju ofta lite stökigare, speciellt i närheten av ston!
 
Du kan ju istället vara glad för att det inte ringer några okunniga istället. De flestas uppfattning är nog att hingstar är både tuffa och känsliga och kräver någon med en del erfarenhet. Jag skulle aldrig svara på en medryttarannons om det var en hingst. Visst finns det snälla hingstar precis som det finns snälla ston och valacker, men ändå, jag skulle känna mig lite nervös för när han skulle börja testa mig, etc.
 
Det är också svårt att finna ett stall som tar emot hingst, det är säkert en avgörande faktor.

Sen ställer det ju krav på ägaren och stallägaren, det går ju inte att sticka under stolen med.
 
Jag skulle inte köpa en hingst. Mest för det praktiska med stall, hagar osv.
Men också för att jag inte har någon erfarenhet av hingstar och inte vill ta mig vatten över huvudet vad det gäller just hantringen av en hingst (har som sagt ingen erfarenhet, har bara hört andras) när det kommer till kritan.
 
Jag tror som de andra, det är inte hantering etc somf år folk att backa utan att det är bökigare med hagar, svårare att hitta stallplats i inackorderingsstall etc.

Jag t ex vill INTE ha en hingst nu om jag skulle köpa en tredje häst. Helt enkelt för jag har ett sto och en valack. Skulle jag då skaffa en hingst skulle den få gå själv (vilket jag inte tycker de ska behöva) och dessutom skulle det vara det där med risken att endera hingsten eller stoet bryter sig ut under brunst etc.

Och om jag måste flytta till inackorderingsstall så vill 9 av 10 inte ha hingst av den anledningen jag tog upp ovan.

Om jag bara haft min valack och visste att jag *alltid* skulle ha eget stall så skulle jag däremot utan problem kunna ha hingst. MEN jag skulle ändå INTE ha det. Jag ser ingen anledning att behålla en hingst som hingst annat än om den är i avel eller om det är en unghingst man vills para för att se om den passerar nålsögat.

Men HANTERINGEN ser jag inte på annorlunda än om det är en valack eller ett sto. Jag har hingstvana så den biten avskräcker inte. Utan det är allt 'bök' runtomkring och så det att jag inte tycker hingstar ska behållas som hingstar med allt vad det tyvärr innebär för dem 'bara för att'
 
Jag tror precis som majoriteten här attd et inte handlar om att man är rädd för att hantera hingsten, utan för att det är svårt att hitta plats för den.

Eftersom jag själv har ett sto skulle jag inte vara spekulant på en hingst, även om jag hade egen gård. Har varit med om en russhingst på 120 som hoppade över ett staket på 140 för att komma in till ett brunstigt sto.
 
jag skulle jättegärna ha en hingst, men sen är det ju det där med om man inte har egen gård.. Det är synd att det blir så krångligt om man ska ha dem inackoderade. Vi kastrerade vår hingst för några månader sedan, som sjuåring. Innan har vi aldrig haft någon anledning till att kastrera honom, för snällare häst får man leta efter, men som sagt... han skulle ju aldrig kunna bli avelshäst och nu kan han ju gå ihop med en kompis. Men en dag... då kanske jag skaffar en...
 
jag har hingstvana och har haft egen hingst förut, men skulle inte skaffa det idag p.g.a att jag har två ston och en väldigt sent kastrerad vallack. jag drar mig för att ta hem en främmande vallack t.o.m för att jag vet inte hur min kuse skulle reagera..
 
Jag har läst alla inlägg och jag kan ju bara säga

DET ÄR VÄL BARA ATT KASTRERA OM MAN VILL HA EN VALLACK! :rofl:

Jag vill inte heller ha hingstar men mina fölisar går som hingstar så länge de funkar socialt sett. När jag säljer kan köparen välja om de vill ha dem kastrerade eller inte.

Men jag håller med att man får mindre intressenter än annars.

Som svar på någon annans inlägg:
Däremot håller jag inte med om att man är oseriös om man har hingst. Varför kastrera om hingsten funkar socialt med andra (utom ston då :cool:)

Lill / Stall Nöbbeled
 
jag tänkte precis säga det; man kan ju kastrera.Därför så tror jag att det antingen är såhär:
folk tänker inte på den möjligheten,;de är för dumma helt enkelt

eller

så är folk rädda att den skall förbli hingstig trots kastrering och därmed så JA folk är rädda för att hantera en hingst.



Eller så är det ingen som vill ha vad du har att sälja :(
 
folk tänker inte på den möjligheten,;de är för dumma helt enkelt

Eller också är de kunniga i ämnet och förutseende ;)

Man måste ha i beräkning (när man letar häst) att det kan kosta många tusenlappar att kastrera en hingst om den inte går att kastrera stående.

En tävlingshäst vill man oftast behålla som hingst så länge han fungerar, men en "hobbyhäst" finns enligt mig ingen anledning att ha kvar som hingst med tanke på de praktiska problemen. Som köpare är det naturligtvis säkrare att köpa en häst som redan är kastrerad om det är en valack man vill ha.
 
Va? Det har jag inte hört för...

Du menar att man bara bör behålla dem som hingstar om man ska ha dem att avla med (få dem godkända)?

Du tycker alltså inte att man kan ha dem som hingstar bara för att man vill ha en hingst?

Själv vill jag i framtiden bara ha hingstar och ston och det kommer troligtvis inte vara en enda godkänd utan jag vill ha dem för hurdana de är... och då får man givetvis se till att hitta en hingst (och ston med för den delen) som är såna som man vill att de ska vara.
 
Men det finns ju så mkt häst ute på marknaden,så varför ska jag åka och titta på en hingst som jag isåfall måste börja med att kastrera och ha som "konvalecent" på en gång? Dessutom kostar sånt pengar,så ska jag ändå lägga pengar på att köpa en "färdig" häst för mina behov,varför ska jag då börja med en som just för tillfället inte passar hos mig?
 
.Därför så tror jag att det antingen är såhär:
folk tänker inte på den möjligheten,;de är för dumma helt enkelt

Eller så är det precis tvärtom, folk är ganska kloka. Det är ju inte gratis att kastrera, och den summan skall läggas på hästpriset.
 
Det är inte bara att kastrera. Du bör kastrera en hingst så pass tidigt att den inte har hunnit utveckla något hingstbeteende annars riskerar du att få en valack som betäcker och det är inte särskilt populärt om du står på ett inackorderingsstall.

Dessutom kostar det som någon annan sa pengar och innebär en konvalecens.
 
Jag tror att det handlar om att vi inte har någon "hingst kultur" i Sverige.
Här är hingstar nästa skräckinjagande, dom är farliga, ohanterlinga och omöjliga :smirk:

När jag bodde i tyskland fanns det ett jäng hingstar i stallet, kors och tvärs, utan att det var några som helst problem.

Sen tror jag dessutom att kollektivstallen är ett stort problem, alla ska kunna leda ut varandras hästar till hagen. Hästkunskapen på hästägarna varierar kraftigt och då är det svårt med hingst. :crazy:
 
Ja det tycker jag. Mitt intryck av hingstägare, ja förutom ägare till avelshingstar då, är att det är människor med någon slags självhävdelsebehov.

Ofta förutsätter de att andra hästägare ska anpassa sig eftersom de har en hingst. På stora inackorderingsstall brukar det tex vara brist på hagar och en hingst behöver en egen hage. Dessutom är det kanske unga tjejer som jobbar i stallet som får ta hand om hingsten. Så kan hingsten komma lös, med oönskade betäckningar som följd.

Dessutom mår en hingst inte särskilt bra om den inte får betäcka, den får helt enkelt ett bättre liv som valack.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 625
Senast: As_Vegas
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 223
Senast: Fenestra
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 844
Senast: Lager
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 491
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp