Bukefalos 28 år!

Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Visst är det så, hade ju aldrig funderat om jag inte visste att hon hade gulanlag i stammen, förmodligen är hon brun då hon är e. Rastell som knappt lämnat någon annan färg än brun (homozygot?). Hade hon varit yngre kanske man tagit dna prov.

En brun häst kan ju utan problem lämna gulbruna, iofs. Jag tycker också hästen ser misstänkt gul ut, den är rätt lik t ex Ravell i färgen. Alltså mörkbrungul.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Goldstein hette den om jag inte är helt ute och cyklar.
E: Sir Oldenburg-Bernstein
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja just det :)
Den kan man ju hoppas på i framtiden ^^
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

delvis kl

Vet du ngt om mödernet på den?

Finns en unghingst till som kanske visas som jag har för mig har stammen Bernstein - Lauries Crusador xx:love:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Knapplån.

Det verkar som att det blir gult i unghästklasserna i dressyr i år. Förra året så fick Ivory 88,5% i en kvalklass till breeders men blev tyvärr sjuk lagom till finalen. Ryttaren har dock uppgett att i år siktar de på Falsterbo och årgångschampionaten! Vet inte om han är hingst ännu...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Var det den som visades på Bruks? Vore sååå kul om någon gul skulle bli godkänd!

Den ue. Lauries C. kanske är vårt hopp, nån som sett den eller vet mer?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Var det den som visades på Bruks? Vore sååå kul om någon gul skulle bli godkänd!

Den ue. Lauries C. kanske är vårt hopp, nån som sett den eller vet mer?
jag har väldigt svårt att tänka mig att den skulle ha någon chans att godkännas, för så bra var den inte.
Det vore jättetrevligt med lite godkända hingstar som är riktigt bra och dessutom har "färg" som bonus (t.ex gul, skäck, black, konstantskimmel etc) men jag vill inte se några hingstar som godkänns med lägre kvalite bara för att de råkar ha en ovanlig färg.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har sett den och skrev 6 på hans ben på fölvisningen. Minns inte detaljerna men som han såg ut då ville jag inte ha honom i avelsboxen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

KL

Kanske inte är rätt tråd men jag har just blivit lycklig ägare av ett sto född 2011. Skimmel, född isabell. Då har hon alltså anlag för att kunna ge gult i framtiden? Hur fungerar det om man nu skulle vilja maximera sina chanser för gult? Vad ska man satsa på? Är eg. mest nyfiken, ska inte ta ngt föl på många år men det vore ju onekligen kul med en liten guling i framtiden:)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Varför tror du hon har gulanlag ?
Det går att skicka test på detta till amerika .

Mia
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Om du betäcker med en hingst utan gulanlag, är det 50% chans att mamman nedärver sitt gulanlag till avkomman.

Eftersom hon är skimmel blir det också 50% chans för skimmel. Såvida inte hingsten också är skimmel, då blir det större chans.

Om du betäcker med en fux tex, föds avkomman alltid som fux eller isabell. Därtill är det 50% chans att fölet skimlar av.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Oj såg nu att du skrev att hon skulle vara född isabell ? Vad är det för stam ? Bild?

Mia
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

jag har väldigt svårt att tänka mig att den skulle ha någon chans att godkännas, för så bra var den inte.
Det vore jättetrevligt med lite godkända hingstar som är riktigt bra och dessutom har "färg" som bonus (t.ex gul, skäck, black, konstantskimmel etc) men jag vill inte se några hingstar som godkänns med lägre kvalite bara för att de råkar ha en ovanlig färg.

Nu har jag väldigt svårt att se att någon skulle godkännas lättare för den var exempelvis gul, snarare tvärtom. Hade inte någon av "höjdarna" nån gång sagt att en gul måste vara dubbelt så bra för att bli godkänd, för nåt albino-anlag vill man inte ha in i rasen igen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det måste vara en skröna!
Anlaget finns och det har aldrig varit något problem i halvblodsavel.

De som avlar på udda färg verkar däremot kunna sänka kraven på annat bara färgen är rätt...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det var några år sedan det stod nu men det var ett reportage om gula hingstar i vår avel. Där sa dom att det uttalats från AVN då att gula hästar inte var något man ville ha.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det är nog en 10 år sedan och tyvärr håller inte tidningen så länge. Men jag minns att det var en helsida med bland annat Pegasus på en av bilderna och intervjuer med 2-3 uppfödare. Någon annan kanske minns bättre?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag känner också igen det repotaget samt även Theas utalande att en gul häst måste vara dubbelt så bra för att bli godkänd....Tror detta var i samma veva och diskussion ?
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 296
S
Avel Hann inte kommentera Clifden Winds påstådda perlinoföl i isabelltråden innan den stängdes. Cliffe var brun och fick närmare 100...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: swebec
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp