Bukefalos 28 år!

Är guldhamstrar svårskötta?

T

Tregly

Hej! :) Jag funderar på att köpa en guldhamster.. Men hur mycket tid kräver dom egentligen? Hur stor bur måste dom ha? kan man ha tidningspapper som underlag? vad ska man tänka på? Ska man skaffa en hona eller en hane som första hamster?


Tacksam för svar :)
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Kön kvittar, de är inte ett dugg svårskötta och kräver inte heller speciellt mycket tid. Mat en gång om dagen (färskfoder, fylla på det torra och byta vatten, kolla så att inte gammal mat ligger och blir dålig runt i buren). Städa buren en eller ett par gånger i veckan.
Jag skulle inte ha tidningspapper som underlag, föredrar spån. Vet att andra använder kartong, papperspellets eller torv.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Men hur mycket tid kräver dom egentligen?

Det beror på vad du vill göra med den.. Att bara göra mat, vatten och se till så den mår bra tar inte lång tid alls. Vill man aktivera, gosa, osv så tar det mera tid.

Hur stor bur måste dom ha?

0,12 m² är minimun måttet
0,25 m måste kortaste sidan vara minst
0,2 m måste höjden vara minst
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html

kan man ha tidningspapper som underlag?

rekomenderas inte vad jag har läst mig till.
toalätt, torv och spån verkar vara vanligast. Jag har spån

vad ska man tänka på?

varför man vill ha en guldhamster och om man kommer fortsätta ha kvar intresset så man inte glömmer bort den

Ska man skaffa en hona eller en hane som första hamster?

jag skaffade en hane för jag läste att dom var lite lättare att få tama.. och sen så brunstar honor var 4de dag och luktar lite illa då
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Okej. :) Är det något speciellt man ska ha i buren förutom ett bo?
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Lite sysselsättning i buren brukar vara uppskattat.
Mina har massa papper att boa med.
Har även en sten vid vattenflaskorna, så att klorna slipas automatiskt och alltså inte behöver klippas.
Äggkartonger, toarullar, andra pappersrullar, kartonger, grenar osv är allt väldigt uppskattat för hamstern.
Mina älskar att demolera kartonger. :p


Ang kön på hamster så tycker jag det kvittar faktiskt.
Jag har både och.
Visst står det att honor kan lukta när de brunstar, men det är faktiskt inget jag märkt av.
Har testat att t.o.m. lukta på doftkörtlarna när honan varit i högbrunst, men känner ingenting.
Så lukten är också individuell.
Alla mina hamstrar är trevliga individer oavsett kön. :)
Så mitt råd är att du helt enkelt väljer den du fastnar för.

Som bottenmaterial har jag något som kallas för STL-strö och ser ut som riven kartong.
Mina älskar att gräva runt i det och ibland får jag leta lite i buren, för då har de lagt sig under alltihopa. :cool:
Billigt och bra är det också.
Såhär ser STL-strö ut;
2e5qdky.jpg


Torv kan jag också rekommendera, då det också var väldigt uppskattat av mina.
Dock bör man välja den dyrare varianten som dammar betydligt mindre än den billiga.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Okej, tack för alla tips :) Jag har läst så många trådar här och velat ha mer och mer :love:
Shit vad söt din hamster är :love:
Kan man ha hamster i en f.d fågelbur? Jag har nämligen 2 fågelburar som jag inte använder.. Är hamstrar känsliga för att byta miljö? Eftersom mina föräldrar är skilda så vill jag gärna kunna ta med mej min hamster till pappa om jag ska vara där någon längre period.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

höga burar är inte bra för dom klättrar och sen släpper dom och då kan det bli hamstermos..

långa låga burar är allra bäst för dom
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Jag har just nu i buren; trähus, träbro(som han ska gnaga på men gör det inte..), vattenflaska, toalett/sandbad, äggkartong, hjul, matskål och grenar.

Min hamster är inte tokig i hjulet så springer inte så som vissa gör så jag kan ha hjulet i buren.
äggkartongen byts ut mot andra saker ibland, under jul hade han en julstövel i plast :D och ibland har han en toalettrulle.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

höga burar är inte bra för dom klättrar och sen släpper dom och då kan det bli hamstermos..

långa låga burar är allra bäst för dom

Ajdå.. Ja hamsterburar är inte så dyra att få tag i :) Men kanske det går att sätta ett nät eller något sådant längre ner så att taket inte blir så högt? :idea:
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

jag köpte en toalett i plast och har sån sand som följer med i. fast jag har tagit av taket på min nu för jag tyckte det såg så trångt ut.
den är 3kantig så står i ett hörn.

testade en rund skål men då kissade Gangster utanför :D (han trycker upp rumpan mot hörnet och då blev det utanför med den runda skålen :D )
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Åh, hamstrar verkar så roliga :D Hur länge lever en sån liten krabat? :)

Åt helv*te att jag ska vara allergisk mot tammetusan ALLT :mad:
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

2 år brukar man säga, även om de kan bli lite äldre om de får vara friska.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

30161200.jpg


så ser det ut hos min hamster. Allt papper som ligger på huset är för att jag gjorde rent i den delen och tog bort allt som var i huset men jag har en lat hamster så han plockade inte in nått papper inatt
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

och om man väcker hamstern av misstag så kan den se lite hatisk ut..
30161429.jpg
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

I min hamsters bus varierade jag inredningen men några av de saker som användes:

Bo
Hjul
Toalettpapper
Mat och sandskålar
Vattenflaska
toalettrullar
Grenar (vet dock inte riktigt om det kan skada kindpåsarna).
En strumpa upphängd i taket
Ett rep
Rör (som dock inte alls var uppskattat, min tjej var rädd för tunnlar)
Gräs och löv (dock noga med att det inte ska hinna torka)
Sten

Vet att jag använde mer, men kommer inte ihåg allt just nu.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

och om man väcker hamstern av misstag så kan den se lite hatisk ut..
30161429.jpg

Haha vad sööt! :love:

Jenka: Tråkigt att de är så kortlivade... Vill väldigt gärna ha en, men man går ju under av sorg när djuren försvinner!
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Okej tack för alla tips :D Jag har en hamster på gång nu som jag ska köpa. En liten gråvit hona (vet inte vad färgen heter) Jag vet att dom stinker ibland, men den var så söt att jag inte kunde låta bli :love:

Sweep: Guud vad söt hamster du har! :love: Heter han Gangster? Vad gulligt :D Min som jag ska köpa får nog heta Pikaboo :heart
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Knapplån.

Min hamster sover i sitt rör... Borde nästan fota där han ligger :s
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 233
Senast: Scata
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 250
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
805
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp