Bukefalos 28 år!

Är guldhamstrar svårskötta?

Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Okej tack för alla tips :D Jag har en hamster på gång nu som jag ska köpa. En liten gråvit hona (vet inte vad färgen heter) Jag vet att dom stinker ibland, men den var så söt att jag inte kunde låta bli :love:

Sweep: Guud vad söt hamster du har! :love: Heter han Gangster? Vad gulligt :D Min som jag ska köpa får nog heta Pikaboo :heart

Japp han heter Gangster =)
min systerson trodde att hamstrar hette så. Hamster och gangster är ganska lika :D
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Hej! :)

Har ingen hamster nu men har haft tidigare :D

som bo i min bur använde jag kartongen man får mer i glödlampor. dom har liksom ett runt hål i sig också är det bara att klippa ut en dörr så har du ett gulligt hamsterhus, såsmåning om när Hampus (hamstern) hade tuggat på kartongen för mycket så var det bara att byta ut kartongen och sätta in en ny :P

i huset hade jag någon slagt hamster bommul, den var orange-rosa aktig kommer inte ihåg vad det heter... :/

annars hade jag spån som botten baterial (tycker det verkar mysigast också luktar det gott)

sen hade jag ett hamster hjul
mat skål
vattenflaska
någon slags vitamin/kalksten som han tuggade på
saltsten

sen så gjorde jag leksaker, det var gätte kul och enkelt, man tog en toarulle och lade in lite torkad frukt eller hamster mat spelar ingen roll, bara någon ätbart för hamstrar :P
sen tejpade jag igen båda kanterna så hamstern var tvungen att gnaga för att få tag på maten :D
en sån sysselsatte honom i ungefär fem min innan han hade bitit sig igenom :D

lycka till med hamstern!

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Hej! :)

Har ingen hamster nu men har haft tidigare :D

som bo i min bur använde jag kartongen man får mer i glödlampor. dom har liksom ett runt hål i sig också är det bara att klippa ut en dörr så har du ett gulligt hamsterhus, såsmåning om när Hampus (hamstern) hade tuggat på kartongen för mycket så var det bara att byta ut kartongen och sätta in en ny :P

i huset hade jag någon slagt hamster bommul, den var orange-rosa aktig kommer inte ihåg vad det heter... :/

annars hade jag spån som botten baterial (tycker det verkar mysigast också luktar det gott)

sen hade jag ett hamster hjul
mat skål
vattenflaska
någon slags vitamin/kalksten som han tuggade på
saltsten

sen så gjorde jag leksaker, det var gätte kul och enkelt, man tog en toarulle och lade in lite torkad frukt eller hamster mat spelar ingen roll, bara någon ätbart för hamstrar :P
sen tejpade jag igen båda kanterna så hamstern var tvungen att gnaga för att få tag på maten :D
en sån sysselsatte honom i ungefär fem min innan han hade bitit sig igenom :D

lycka till med hamstern!

Mvh Freddie:bump:


Vilket bra tips! Vi har en massa såna kartonger! :D
Jag ska också ha spån. Det verkar lättast att ha det när man ska rengöra buren. ^^,

Vilka smatra ideer du har :banana:

Tack så mkt. :D
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Japp han heter Gangster =)
min systerson trodde att hamstrar hette så. Hamster och gangster är ganska lika :D

Vad gulligt :D Ja, det skiljer inte så mkt. ^^, Min ska heta pikaboo. Hon heter egentligen miso, men det tycker jag inte passar.

Bilder kommer sen. ;) Ska kanske hämta henne på söndag.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Varning för hamstervadd dock, kan skada hamstern. Använd toapapper istället.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Okej ;) Vad ska man ge en hamster att äta egentligen? Kan man ge dom kaninpellets?
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Kaninpellets ska inte ges till hamstrar av den enkla anledningen att de kräver olika saker.
Mina hamstrar får en blandning av sockerfri müsli, torkade morötter samt ett foder som heter "Crispy" och säljs i lösvikt på bland annat djurmagazinet.

Förutom det finns det massa saker att ge sin hamster.
Här finns till exempel en artikel med vad man kan ge.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Okej, då ska jag inte ge det ;) Wow där fanns ju jättemkt man kan ge dom! :idea:Får hitta nån bra blandning som passar.
Har hört att hö inte är bra att ge dom. Stämmer det?
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Det stämmer.
Hö och halm bör undvikas, då det är hårt och kan vara vasst.
Har man otur kan det gå hål på kindpåsen och orsaka en infektion, vilket inte är särskilt trevligt.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

vad jag vet så finns speciellt hamsterfoder att köpa på nästan alla djuraffärer :)
men som sagt så är hamstrar allätare och äter de mesta dom kommer över. bara som exempel så var min hamsters favoritmat blodpudding (rå) lite otippat.. men han var helt galen i det :P

Jenka, du sade att man skulle ackta sig för hamstervadd, varför då? :)

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Jenka, du sade att man skulle ackta sig för hamstervadd, varför då? :)

Anledning 1: Om hamstern får för sig att äta det finns risk för kvävning.
Anledning 2: Det har förekommit hamstrar som lyckats trassla in sig i vadden och ex förlorat en tass pga det.

Dessa anledningar ovan är väl inte supervanligt att det händer, men risken finns.
Och då tycker åtminstone jag att det är dumt att riskera när det finns andra alternativ.

Detsamma gäller alltså för vanlig bomull.
Hur det är med "ätbar" hamstervadd kan jag inte svara på.
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Jag har haft hamster, har haft tre guldhamstrar och en dvärg. Men jag tyckte bara synd om dom, sitta instängd i en bur större delen av dygnet. Jag tröttnade rätt snabbt, det känns som dom inte riktigt fattar något och är bara tråkiga.. Och det är så jobbigt att de dör efter typ 1-3 år. Jag rekommenderar kanin istället! Har en och det är så mycket roligare, har honom lös i köket i 5 timmar varje dag och han är så gosig, vilket en hamster inte är, de fattar inte vrf man ska klappa och hålla på. Men en kanin förstår så mycket mer, och de räcker om de är lösa en timma om dagen å får hoppa runt men det är så kul!
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

vad jag vet så finns speciellt hamsterfoder att köpa på nästan alla djuraffärer :)
men som sagt så är hamstrar allätare och äter de mesta dom kommer över. bara som exempel så var min hamsters favoritmat blodpudding (rå) lite otippat.. men han var helt galen i det :P

Mvh Freddie:bump:

Mm vad gott det låter... :p Not.. x)
Men om man ska ge dom eget foder, vad ska man ge dom då så att det blir en bra blandning? kan man ge dom olika varje dag, bara att det innehåller samma sak, om du förstår mej.. Eller måste dom ha samma varje dag? jag vet ju att man kan ge dom lite vad som helst under dagen så variation blir det ju alltid ändå.
Men kunde vara bra att veta. För jag har inte hittat nån hemsida som försklarar vad fodret ska innehålla precis eller om dom kan äta "vad som serveras det dagen".
Jag har hört att hamsterfoder som man köper i affären oftast inte är rätt sorts mat till dom..
 
Sv: Är guldhamstrar svårskötta?

Jag har haft hamster, har haft tre guldhamstrar och en dvärg. Men jag tyckte bara synd om dom, sitta instängd i en bur större delen av dygnet. Jag tröttnade rätt snabbt, det känns som dom inte riktigt fattar något och är bara tråkiga.. Och det är så jobbigt att de dör efter typ 1-3 år. Jag rekommenderar kanin istället! Har en och det är så mycket roligare, har honom lös i köket i 5 timmar varje dag och han är så gosig, vilket en hamster inte är, de fattar inte vrf man ska klappa och hålla på. Men en kanin förstår så mycket mer, och de räcker om de är lösa en timma om dagen å får hoppa runt men det är så kul!

Om du tycker synd om dom, varför har du då haft 4 stycken? ;)
Dom behöver ju inte sitta i buren hela dagarna. Och om man tycker så synd om dom kan man ju köpa större bur eller sätta ihop 2 burar så att det blir större. Sen har jag hört en del som har hamster i sitt badkar.

Dom är inte så tråkiga. Och det bra är att man kan ha dom inne, så man kan göra mer kul saker inne. man kan bygga hinderbanor till dom. Dom är faktiskt ganska smarta.
Jag har 4 kaniner också. Men dom är utekaniner och tål inte att vara inne. När dom är ute känns det inte som man får tid med dom riktigt. (Det kanske låter som att jag försummar mina kaniner, men det gör jag absolut inte) Jag går till dom 3 ggr om dan och så. Dom har STORA ytor att springa på så dom mår inte dåligt där ute precis. Dom har varandra och är inte så beroende av mej förutom när det gäller maten.. Dom tycker inte om när jag hanterar dom och trivs mkt bättre utan att jag kommer och bara stressar dom.
Hamstrar är trevliga djur tycker jag. :) Dom fattar mer än man tror. Och som sagt; man behöver ju inte låta dom sitta inne i buren mestadels. Om man sätter upp sladdar och sådant så att dom inte biter sönder dom och har uppsikt så kan dom ju faktiskt springa runt på golvet :D Och man kan ha med dom överallt.. Tar inte lika mycket plats som en kanin heller och är inte lika krävande. ;) men som sagt; alla är ju olika och jag respekterar att du trk dom är tråkiga.. :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 182
Senast: Scata
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 233
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 198
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp