Bukefalos 28 år!

Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men handen på hjärtat, är det verkligen en objektiv bedömning? Du har bevisligen gått och varit irriterad på henne ett bra tag. Då brukar man inte tolka saker till den personens fördel eller ens neutralt (jag är ingen ängel i det avseendet, jag skulle göra likadant om det var någon jag var irriterad på :D).

Du får ju helt enkelt väga in fördelar och nackdelar om du vill umgås med henne eller ej i framtiden. Fortsätter du att umgås rekommenderar jag att du accepterar att det är så här hon är och/eller att du är extremt tydlig i din kommunikation med henne om hur du vill att kostnaderna ska hanteras.

Du har bra poänger!

Jag kommer att fortsätta umgås med henne, jag tycker väldigt mycket om henne.
 
Fast jag har svårt att förstå att man inte förstår. Hon är en helt vanlig medelklassperson med jobb, banklån och ungar, har vänner, går ut och äter ibland, etc. Hon vet ju likaväl som jag vad saker kostar.

Jag skulle inte heller förstå, har jag frågat och fått nej skulle jag aldrig tänkt mig att det egentligen betyder ja. Jag är inte förtjust i att behöva gissa mig till vad andra menar egentligen.
 
Håller med om att hon frågat och du har sagt nej. Nästa gång om/när och hon frågar kan du bara vänligt säga att hon om hon vill kan hon ta med sig något hon tycker passar. Eftersom hon frågar så vill hon uppenbarligen veta om hon ska ta med sig något. Och nej, jag skulle inte ta med något om värden tydligt sagt två gånger ta inte med något. Däremot, ja jag skulle bjuda på middag etc som tack under vistelsen.

Visst är det jobbigt att prata om pengar men skicka ett SMS, hej eftersom du ville dela på kostnaderna så kan du swisha 500 kr. Aldrig 123 eller 786, då låter det futtigt och du framstår som snål som räknat ut på kronan. Avrunda upp eller ner. Låt det inte gå och gnaga det är det lättaste sättet att förstöra en vänskap. Och sms så snart som möjligt.
 
Du har bra poänger!

Jag kommer att fortsätta umgås med henne, jag tycker väldigt mycket om henne.

Då tycker jag du ser det här som en lärd läxa. Hon frågade och du sa nej. Lägg ner det och fortsätt va vänner och var hellre grinig inombords än girig nu i efterhand.
Är hon snål får du reda på det tids nog då ni säkert hamnar i en liknande situation i framtiden där utgifter ska delas upp mellan er om ni hittar på något tillsammans men då vet du att du ska ligga steget före och säga till i förväg :)
 
Jag tycker alltid det är jobbigt att bli bortbjuden men frågar alltid om jag ska bidra och säger att jag betalar denna gången om vi åker och handlar till exempel.
Nu känner jag ju inte gästen men denna kanske tycker det är jobbigt att prata om det.
Gör som sagts tidigare och räkna ihop och skicka ett sms om att så här mycket gick det på och swisha gärna över en slant.
Så tar man det därifrån sen
 
Vi pratade om detta på jobbet i våras. Och jag minns några som sa att de hade blivit uppfostrade att om man frågar om man ska dela kostnader/ ta med något och fått nej av värden så respekterar man det. För annars kommer det uppfattas som man är respektlös mot värden eller att man visar att man tror att värden inte har råd.
Nu kanske det inte var så här. Men jag menar att utan kommunikation så vet man inte varför någon gör si eller så.
 
I och för sig. Fast min känsla är tyvärr att hon försöker ducka. Hennes beteende känns som ett mönster. Lesson learned kan jag säga men det är ju inte pengarna egentligen, det är att jag är besviken eftersom hon är en god vän.
En annan aspekt kan vara den som jag ställs inför med jämna mellanrum

Jag har en välbärgad kompis som överdrivet ofta bjuder mig på en massa saker. Hennes gåvor är extravaganta. Jag har fått konst t.ex.

Jag tycker det är otroligt pinsamt att få och att bli bjuden. Så jag frågar och protesterar. Jag kan gott och väl tänka mig att jag ser besvärad ut när jag frågar och protesterar. Och det är alltså inte för att jag inte vill bidra utan för att det är o fruktansvärt genant att hon bjuder.
 
Detta har jag aldrig tänkt på innan, men inte sen jag var student (typ)och hade det lite magrare med kosing har jag och mina vänner delat upp utgifterna, att någon handlar och man splittar det (om det inte handlar om en jättelik tillställning)
Nu när man är mera vuxen så brukar det ordna sig ändå.
Jag tycker det är självklart när någon frågar om det ska betalas att säga :det ordnar sig.
Vilket egentligen betyder :du betalar nästa gång.
Det är klart att det blir otydligt, men för mig är det lite som en oskriven regel.
Och det funkar så för det mesta.
 
Det bästa jag hade kunnat göra när jag tittar i backspegeln är nog att säga att "du får gärna betala vad du vill eller tycker är rimligt". Men även det hade känts liiite kymigt måste jag säga.
Hade det varit jag och min "värd" reagerat som jag så hade jag påmint flera gånger om det behövdes, tills jag fick ett mer konkret svar.
Så det du vill är helt enkelt att bara för att du inte kan med att nämna en summa så ska gästerna tjata så att det låter som att det är dom som tvingar dig att nämna en summa?

Du kanske kan messa en intstruktionsbok till gästerna om hur du fungerar, att nej betyder ja osv.
 
En annan aspekt kan vara den som jag ställs inför med jämna mellanrum

Jag har en välbärgad kompis som överdrivet ofta bjuder mig på en massa saker. Hennes gåvor är extravaganta. Jag har fått konst t.ex.

Jag tycker det är otroligt pinsamt att få och att bli bjuden. Så jag frågar och protesterar. Jag kan gott och väl tänka mig att jag ser besvärad ut när jag frågar och protesterar. Och det är alltså inte för att jag inte vill bidra utan för att det är o fruktansvärt genant att hon bjuder.

Värt att tänka på, fast jag tror inte att det är så i min situation. Vännen har god ekonomi, bättre än jag och min man.
 
Vilken oerhört märklig kommunikation du har med dina vänner?
Du gör alltid tvärtom mot vad de säger??

Alla är inte tankeläsare. Knappt någon är tankeläsare faktiskt.

Hade jag flera gånger frågat om vad jag ska bidra med och fått försäkringar om att inget behöves så hade det i min värld varit SJÄLVKLART att det gällde.
Inte att värden säger något och menar något helt annat.
Fast jag tänker att det är två olika saker.

När jag frågar om jag ska ta med något, så är det ett erbjudande om hjälp/bidrag till tillställningen. Svaret kan bli "ja, de säljer ju så god glass där du bor, det vore jättesnällt om du tog med lite".

Eller så säger de nej. Säger de nej, tar jag ändå ofta med en flaska vin eller nåt, men då är det mer som en gåbortspresent, inte som bidrag till middagen.
 
Alltså gud nu överanalyserar jag nog men hon sa det på ett väldigt försiktigt sätt som att hon typ "måste" säga det.

Hade det varit jag och min "värd" reagerat som jag så hade jag påmint flera gånger om det behövdes, tills jag fick ett mer konkret svar.
Fast hur mycket ska man påminna? Om någon hade gett mig så vaga svar så hade jag faktiskt tyckt att bollen låg hos värden. Jag kan inte gå runt och vänta/tjata eller förutsätta vad värden tycker är rimligt, när jag från början frågar hur jag kan bidra. Folk får säga rätt ut om de förväntar sig något av mig.

Sen hade jag iofs erbjudit mig att hänga med och stå för maten x antal gånger under veckan bland annat, men kan också förstå varför din gäst inte gjorde det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 391
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 607
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 245
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 757
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp