Bukefalos 28 år!

Är järnsulfat farligt?

TinyWiny

Trådstartare
Sambon vill sprida järnsulfat på gräsmattan för att bli av med mossan men frågan är om det är farligt för djuren? Dvs. för hund och katt?
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Rent generellt är järnförgiftning väldigt ovanligt hos våra smådjur men det kan förekomma. Vid oral upptagning är en mängden 20mg/kg järnjoner (Fe2+ och Fe3+) giftig, 100mg/kg är den misnta letala dosen. Om detta hjälper dig vidare vet jag inte, det beror ju på hur mycket järn produkten innehåller. Dessutom borde det stå på förpackningen om det är hälsofarligt eller inte.

Personligen skulle jag inte använda en sådan produkt om mina djur springer runt på gräsmattan, kan man däremot hålla de därifrån i 2-3 veckor kanske produkten hunnit tas upp av jorden?
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Tyvärr står det inget på säcken om det är farligt eller inte. Jag vill inte heller att han sprider det då, hellre mossa än sjuka djur. Om det är såpass farligt att de inte kan gå där på flera veckor så fungerar det inte. Jag kan ju inte stänga in stallkatterna under så lång tid även om det går att ordna så att inte hunden behöver vara där.
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Sambon vill sprida järnsulfat på gräsmattan för att bli av med mossan men frågan är om det är farligt för djuren? Dvs. för hund och katt?

Om ni eldar i öppen spis eller liknande, så trivs tydligen inte mossan om man sprider ut askan. Och det bör vara mindre hälsofarligt både för er och era djur.
Det ska även fungera att gödsla(kväve) ihjäl mossa då den inte ska trivas i näringsrik jord.

/Camilla
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Det sistnämda fungerar inte,jag provade med ett tjockt lager NPK förra året och mossan blev lite gul,men sen tog den igen det med råge,så i år tar jag till stora släggan.
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Det sistnämda fungerar inte,jag provade med ett tjockt lager NPK förra året och mossan blev lite gul,men sen tog den igen det med råge,så i år tar jag till stora släggan.

Aaa, surt. Då vet jag i alla fall vad jag inte behöver testa. Men det verkar faktiskt fungera med askan som är utlagt lite här och var.

/Camilla
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Ja det är ju just det att det kanske inte är farligt. Jag har läst en heldel informationsblad liknande det du länkade till men ingenstans står det något om det är farligt för djur? Jag tycker det är konstigt för på nästan alla bekämpningsmedel så står det ju om det är farligt eller inte.
Man vill ju liksom inte prova för att se om det är farligt :crazy:
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Hm, det ska jag föreslå för sambon istället. Visserligen eldar vi inte så mycket men vi lägger ju askan i en hög så det borde ju finnas tillräckligt för att testa.
Tack för tipset :laugh:
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Men det står ju i bladet att det vid oralt intag direkt ska uppsökas sjukhus och det är frätande vid hudkontakt. Varför skulle det gälla något annat för våra husdjur? De går dessutom "barfota" på gräsmattan och löper också större risk för att få i sig något än vi människor. Skulle det gå att hålla djuren borta därifrån vore det en annan sak.
Nej, jag tycker inte det är värt att riskera mitt djurs hälsa för lite mossa.
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Jo fast det gäller ju i ren form, inte i brukslösning vad jag förstod. Nä jag vill inte heller att han ska sprida det. Det är därför jag försöker ta reda på så mycket jag kan för att han ska låta bli om det nu är farligt.
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Känns som om det finns lättare sätt att bli av med mossan, helt ofarligt.

Vi hade massor med mossa på vår tomt innan, det försvann direkt när vi dels klippte träden så att det kom mer sol på marken samt sådde frö + gödslade rejält. Vi bor på en gård och använder samma vallfrö och gödselmedel som de har på åkrarna.

Ingen mossa alls nu! (Dock får man klippa gräset flera gånger i veckan då det växer så bra ;))
 
Sv: Är järnsulfat farligt?

Det bör ju inte vara någon fara med järnsulfat då du spär ut det med vatten och vattnar ner det till mossans rötter.

Sen står följande om järnsulfat på granngårdens hemsida: "Järntillskott i odlingar samt i foder, för vattenrening m.m. Är fririnnande och lättlösligt i vatten."
Sen enligt djurfodret Purina så används järnsulfat i just djurfoder: "En viktigt källa till järn i färdigproducerat hundfoder. Järnsulfat ger hunden en riktig hemoglobinformation och ser till att syret transporteras ut i blodet."

Och är man då extra smart så sprider man ut järnsulfatet en dag då det regnar så går det när ännu snabbare i marken! :)
 
Lös upp 1/4 kilo järnsulfat i varmt vatten och vattna ut det med vattenkanna, det finns bredspridare till vattenkannor. Håll hundarna borta 1-2 timmar så går det ner i marken och torkar upp.

järnsulfat i små mängder måste både vi och hundar ha. Det skall rätt mycket till för att bli giftigt så det smartaste är att göra en vattenlösning. Fungerar dessutom snabbare än att strö ut pulver.
 
Lös upp 1/4 kilo järnsulfat i varmt vatten och vattna ut det med vattenkanna, det finns bredspridare till vattenkannor. Håll hundarna borta 1-2 timmar så går det ner i marken och torkar upp.

järnsulfat i små mängder måste både vi och hundar ha. Det skall rätt mycket till för att bli giftigt så det smartaste är att göra en vattenlösning. Fungerar dessutom snabbare än att strö ut pulver.
Frågan ställdes för fyra år sedan ...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en katt som kommer in med småfåglar var och varannan dag. Idag syntes det tydligt att hon hade haft en fågel inne (fjädrar...
Svar
17
· Visningar
940
Hundhälsa Varför flämtar hundar så ofta? Jag vet ju funktionen förstås, men varför behöver hundar flämta oftare än andra djur? Katter flämtar typ...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 545
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 440
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 929
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp