Är jag elak som inte vill gå med mitt barn på cirkus?

Nja, det är inte stäpp/savann som är den gemensamma faktorn bland djur som verkar påverkas mest av att inte ha stora ytor att röra sig på.

Och ditt inlägg om att två parker har stora ytor säger fortfarande inte så mycket. Nordens Ark har inte så många stäpp/savannlevande djur t ex (egentligen bara ett som jag kan komma på sådär direkt).
Då har vi olika uppfattningar, jag tycker vilda djur bör ses i sin naturliga miljö för att det skall ge något. Visst kan det gå att skapa rimliga förhållanden på mindre ytor för en del av dessa djur men hur meningsfullt är det att titta på dem där? Möjligen om de har blivit å tama att de går att röra vid men för det fungerar de domesticerade varianterna så mycket bättre.
 
Ölands djurpark är big no no. Sunkigare park får man leta efter :wtf: Lämnar mest en tår i ögat och bitter eftersmak.

Jag går inte på cirkus och kommer inte gå på cirkus med barn. Djurpark är jag delad till då jag ser en poäng i att få se djuren i verkligheten och bevarandet av utrotningshotade arter som pågår. Men det svider i hjärtat att de inte lever i det vilda.
Värst tycker jag är akvarium. Späckhuggare, delfiner etc hör inte hemma i en glasskål.
 
Sist jag besökte Parken Zoo i Eskilstuna så gick jag därifrån med ont i magen.
De flesta djur såg loja och mekaniska ut, förutom en svart panter som stressat gick fram och tillbaka på en slinga på cirka 10 meter.

Nu var detta rätt många år sedan jag var där, men jag har då ingen lust att besöka dem igen.
 
Sist jag besökte Parken Zoo i Eskilstuna så gick jag därifrån med ont i magen.
De flesta djur såg loja och mekaniska ut, förutom en svart panter som stressat gick fram och tillbaka på en slinga på cirka 10 meter.

Nu var detta rätt många år sedan jag var där, men jag har då ingen lust att besöka dem igen.

Jag var där för några veckor sedan och såg inga djur som var loja, "mekaniska" eller verkade stressade. Så förhoppningsvis är det bättre nu än vad det var då du var där. Eller rättare sagt, det är nog troligtvis så att det är bättre nu än då.
 
Sist jag besökte Parken Zoo i Eskilstuna så gick jag därifrån med ont i magen.
De flesta djur såg loja och mekaniska ut, förutom en svart panter som stressat gick fram och tillbaka på en slinga på cirka 10 meter.

Nu var detta rätt många år sedan jag var där, men jag har då ingen lust att besöka dem igen.

Samma här, och har än idag ont i magen när jag läser om dem.
Jag blir glad att se att de verkar ha vänt djurparken till något positivt.
 
Varken jag eller pappan till mitt barn är för cirkusar med djur så nej, vårt barn kommer inte få gå på cirkus. Jag tycker inte hästar har på cirkus att göra heller, möjligtvis hundar men jag kan inte så mycket om hundar så jag kanske har fel.

Jag tycker däremot med är ok att barnet går på schyssta djurparker. Jag har aldrig varit på Nordens ark men hört att den ska vara väldigt bra så dit vill jag med barnet.
 
Om jag får barn blir det ingen cirkus, i alla fall inte med vilda djur eller hästar. Ser ingen poäng alls med cirkusar.

Men djurparker tycker jag har ett bättre syfte, om man väljer att besöka de bättre parkerna. Dock är det alltid något djur jag har tyckt synd om i djurparker, tex orangutangen brukar se lite ledsen ut.
 
Mina barn ville gå på cirkus som små (4 och 6 år gamla, de är 25 och 27 år idag) jag förklarade hur djuren lever där och då ville de inte gå dit längre. Djurparker har vi besökt vår lokala med enbart svenska lantdjur som har det bra. Där var vi flertalet gånger. Vi har också besökt Borås djurpark och Kolmårdens djurpark, de lämnade dock en fadd eftersmak så det blev ingen mer gång.
 
Jag är 15, jag har aldrig gått på cirkus och kommer inte göra det heller. Du är absolut inte elak för det, snarare tvärt om isåfall. Det är liksom ingen mänsklig rättighet att få kolla på djur som tvingas sitta i små burar hela dagarna, och sen göra massa onaturliga konster bara för att roa människor. Nej usch, jag förstår faktiskt inte hur folk som går på cirkus tänker:crazy:
 
Om jag får barn blir det ingen cirkus, i alla fall inte med vilda djur eller hästar. Ser ingen poäng alls med cirkusar.

Men djurparker tycker jag har ett bättre syfte, om man väljer att besöka de bättre parkerna. Dock är det alltid något djur jag har tyckt synd om i djurparker, tex orangutangen brukar se lite ledsen ut.
Orangutanger har å andra sidan typ alltid ett sånt uttryck ;)
 
Av etiska skäl undviker jag traditionella djurparker och cirkusar sen många många år. Djur ska helt enkelt inte leva så.
Nu har jag barn och den andra föräldern samt släktingar på både hans och min sida vill längre fram gå på cirkus och djurpark med barnet.
Jag kan inte gärna hindra dem enbart pga mina principer, barnet tar ju inte skada av det, men jag tänker inte själv följa med utan hen får då gå med andra vuxna.
Men jag blir lite sur, ledsen och fundersam när det framhålls hur synd det skulle vara om barnet om hen inte får uppleva dessa saker och att jag skulle vara elak och försöka tvinga mina åsikter på barnet genom att inte följa med.
Är det verkligen så illa att växa upp utan att se kameler och zebror springa runt i en liten manege eller gnuer och lejon i en inhägnad där de bara ligger och glor ut i ingenting?
Att låta barnet växa upp med att man ska stå för vad man tycker och bry sig om välmåendet hos alla levande varelser, är det att tvinga på åsikter? Gör man isåfall inte det med all form av uppfostran?

Cirkus med djur saknar jag inte och kommer inte gå med barnet på.
Men djurparker kan absolut ha ett syfte i att barnen får se och lära sig om alla möjliga djur och miljöer och på ett roligt sätt kan bli medvetna om hur viktigt det är att vi tar hand om planeten osv. Vilken djurpark här i sverige är(sett till djurhållningen)"bäst"? Mitt senaste besök på djurpark var 2009 på Ölands djurpark och... mjaaa... jag är inte expert på exotiska djur men har rätt bra "djuröga" och var ledsen när jag gick därifrån...
Skånes djurpark skulle väl jag påstå
Finns det inte cirkusar utan djur?
 
Angående Orsa: Både ja och nej, som med alla parker. ;) Men det är en fin park som är värd ett besök. :)

Jag har varit där två gånger och tycker att parken överlag är väldigt trevlig. Det märks att de arbetar mycket med berikning. Det som jag tycker verkar vara knepigast är kattdjuren, första gången jag var där verkade tigrarna vara stressade och det var inte kul att se. Andra gången såg vi bara djur som verkade harmoniska. Det verkar ha gjorts en del svenska studier av djurparksdjur, jag har läst en gjord på isbjörnarna i Orsa där isbjörnshonan visat stereotypt beteende de dagar där utfodringen uteblev eller skedde senare än normalt men där sådant beteende i övrigt inte setts hos isbjörnarna vilket väl måste ses som ett gott betyg?
Det vore jätteintressant att få veta mer om positiva och negativa aspekter på djurparker! Jag håller med om att bevarandearbetet är viktigt att framhäva och generellt har jag inga etiska betänkligheter att besöka flera av våra svenska djurparker.

Vad gäller cirkus tycker jag att hundar och liknande djur är helt ok men inte stora djur och absolut inte vilda.
 
Orsa och Kolmården tycker jag kändes ok. Skansen är trång men jag har förstått att djuren aktiveras utanför hägnena också men jag vet för lite.
Cirkus vägrar jag att stödja. Usch.
 
Jag är snart 20, har aldrig satt min fot på en cirkus, tänker aldrig göra det heller.

Däremot djurparker tycker jag ändå är rätt okej. Har bara varit på Kolmården, Parken Zoo och Skansen, men samtliga känns helt okej.
Precis som @lizan säger så finns det liksom ett tydligare syfte, och det görs åtminstone till viss del för en god sak.
 
Kul att fler har tankar kring detta.
Jag bryr mig egentligen inte om vad släkten tycker om mitt beslut utan är så trygg i min åsikt att de kan få tycka, vi gillar varandra ändå trots skilda åsikter i vissa frågor.
Har svaga minnen från cirkus och djurpark när jag var barn och att det var både lite hänförande och magiskt och läskigt med cirkus. Men jag hade säkerligen inte mått dåligt av att missa den upplevelsen. Men jag funderar ändå kring hur man ska kunna förklara för barnet den dagen han frågar varför jag inte följer med. Givetvis ska han då få välja själv om han vill följa med på cirkus men då utan att ge honom känslan av att han är en dålig person. Samtidigt som jag vill vara ärlig mot honom om att kag inte följer med för att jag tycker det är elakt mot djuren.

Cirkus utan stora eller vilda djur skulle vara jättekul! Hit till orten kommer tyvärr bara en som ännu håller hästar, zebror, kameler, lamor och andra djur som jag inte kan se att man kan ge ett bra liv under de förutsättningar som gäller på en kringresande cirkus. Hästarna har jag sett motioneras genom att jagas runt i full galopp i longerlina med ett gäng små hundar i hasorna. Ponnyn såg inte ut att ha det minsta roligt... Det är nog bara 2-3 år sedan de slutade hålla elefanter med...

Djurpark ser jag mer syfte med som många påpekar. Jag behöver inte upprepa det:up: Så där jag mer positivt inställd som sagt. Kag tror också på att människor behöver ha saker framför näsan för att kunna riktigt ta till sig det och genuint bry sig. Men vill som sagt inte återuppleva den henska känslan av att ha gett pengar till den typen av djurhållning som jag såg då 2009:yuck:O_o Tack för tipsen om bra parker!
 
Jag vet inte riktigt... Min pappa är djurälskare, även jag. När jag var liten ville jag gärna gå på alla djurparker som fanns. Han tog mig till en hel del djurparker och jag tyckte det var kul. Pappa brukade berätta om djuren och jag frågade en hel del.
Men jag minns att det hände något när vi var på Nordens Ark. Vi gick himla mycket, det var inte alls lika stimmigt och nöjesaktigt som på andra djurparker, och vi fick knappt se några djur.
Jag blev frustrerad på att jag inte fick se djuren lika bra som i de andra parkerna vi besökt, min pappa taggade till och såg det antagligen som en möjlighet till att lära mig något. Vi stod vid hägnet vid järven, alldeles knäpptysta och spanade medan han berättade att det är såhär järven bor. Att man i princip aldrig ser dem ute i naturen för de är så skygga, att man måste ha tålamod osv.
Vi såg ryggen på järven efter en halvtimme, det varade i en sekund kanske. Det tyckte jag faktiskt var hundra gånger mer kul än när man gick fram, såg djuret springa runt i sitt hägn, och sedan gick till nästa. Det gav lixom mer substans eller hur man skall säga.

Så jag lärde mig massor på att få besöka olika djurparker och se skillnaden på djuren som bor där. Pappa lade inga värderingar i någon av djurparkerna utan han lät mig bilda min egen uppfattning, och det tror jag är viktigt också.
Tycker absolut inte att det är elakt att inte vilja gå på djurpark eller cirkus, det gör man som man vill. Hade jag haft barn hade jag nog försökt avstyra besök till vissa djurparker som jag tycker är bedrövliga, men låtit dem gå och själv hängt med på de parker de vill gå på - och sett till att ta tillfället i akt att göra det till just en lärorik upplevelse, och inte bara för nöjes skull.

Cirkus vet jag inte riktigt. Jag har själv jobbat på cirkus och jobbade då främst med ponnyridningen, men även med showhästarna. Ponnyridningshästarna kan jag säga togs riktigt väl hand om, visade de minsta obehag fick de gå av ringen och man kontrollerade att inget var fel, sedan fick de minst en dags vila. Showhästarna mådde bra, sköttes bra, fick vara hästar, även om jag tyckte att deras ägare kanske ibland blev lite hårdhänta (av typen ryck i grimman, aldrig slag). Elefanterna har jag svårt att uttala mig om men jag såg en del stressbeteenden från dem, deras skötare såg dock ut att verkligen vilja dem väl och de slet som bara den för att göra allt så bekvämt som möjligt för dem. Kamelerna var det värst för, även om de fick sina behov tillgodosedda såg de aldrig ut att riktigt trivas i situationen, förutom när vi lyckades få till en stor hage där de kunde vandra runt mycket, då såg de mer tillfreds ut. Är dock inte heller kamelexpert.

Så jag är jättekluven när det gäller cirkus.
 
Cirkus undviker jag (väldigt lätt eftersom jag inte har något intresse av det). Djurparker är jag rätt positiv till (även om de såklart också har nackdelar/problem) och de kommer vi besöka.

Sina värderingar vill man väl överlag föra vidare till sina barn, och bör. Så inte bara undvika utan också prata om varför tänker jag.
Jag vill gärna väcka ett djurintresse hos sonen. Dels pga mitt intresse, men också för att lära sig respektera andra och väcka engagemang för miljön.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 247
Senast: TinyWiny
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 460
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp