Är jag för överambitiös nu igen?

Jäklar vad mycket snö det måste vara! Är helt plötsligt tacksam över att vi inte ens är uppe i halvmetern.

Vill också bara tilllägga att det inte är ett rekommendera att rida sträckan flera gånger innan start. Självlklart ska man komma förberedd, så en gång kanske när det rör sig om 40-50 km men inte ens jag som tränar inför 120 km-ritter rider längre än 35 km per gång, max 40 km. Visserligen är det hastigheten och inte sträckan som är farlig, men det ger ändå ett slitage.
Halva tävlingssträckan 2 veckor innan, alternativt hela sträckan uppdelat på fler dagar 5 veckor innan är det som brukar rekommenderas. Kan också vara bra att faktiskt prova en längre sträcka direkt på tävling. Det som händer är att man antingen får bryta i grind, eller bli upplockad med transport och tagen till grinden. Där finns dessutom veterinärer på plats om det skulle bli för tufft för hästen.

Nyfiken fråga, men ni som rider långa sträckor - tränar ni på att rida "tiden" något innan? Inte tempot, utan just tiden. Att vara ute på ridtur i X timmar? (Kan ju vara bara i skritt)
 
Nyfiken fråga, men ni som rider långa sträckor - tränar ni på att rida "tiden" något innan? Inte tempot, utan just tiden. Att vara ute på ridtur i X timmar? (Kan ju vara bara i skritt)

Jag gör det till en viss gräns. Rider gärna långturer på 6-7 h men det är nog också max-gränsen då jag känner att ett par timmar till inte skulle göra så mycket positiv skillnad.
När jag rider så länge ser jag dock till att ta pauser där hästen får vara utan ryttare lite, jag kanske springer eller går istället, eller att jag har två hästar så att de antingen får bli ridna eller vara handhäst.
Dels för motivationen så att de inte blir uttråkade och dels för att inte sitta för länge i sträck på en häst. Både för min kropps skull och för hästarnas ryggar. På tävling är man ju uppsutten runt 2-3 h i stöten, sen får hästen vila.
 
Kan tillägga att dessa långturer inte går i något rasande tempo. Mest skritt, en del trav och några galopper.
 
Tack för svar - var som jag misstänkte då :)

Nu gick ju min förra bara en PP (sen åkte han jojo på klinik) och den sträckan är ju inga problem. Däremot insåg jag under ritten att han när vi hade ja ske 5-6 km kvar till mål började undra om jag blivit helt galen och om vi inte skulle vända snart? ;) Hemma måste vi alltid vända så han undrade väl hur länge jag tänkt rida, vi hade ju lika lång väg hem ;P

Så funderade lite på det om inte vara ute länge - eller för den delen att det blir "många långa ridturer på rad" är mer värt att träna på/testa än just sträckan och blev nyfiken hur man gör bär man rider de långa distanserna.
 
Haha, han måste livit riktigt förbryllad. :p Jag har en som tycker att det är skitkonstigt att gå ut på en andra slinga. Varför liksom? Så honom får man alltid lura iväg genom att jogga bredvid en bit och sen helt plötsligt så är det kanonkul igen så då kan man hoppa upp och bara följa med. Hoppas att poletten trillar ner för honom i år.

Ja, men det är nog en god idé att vara ute lite längre då! Medelhastigheten på sånna pass blir ju inte något rekord precis men jag brukar ta mina långturer som ett tillfälle att tänka bort den regelrätta träningen där man annars kanske håller koll på sträcka, hastighet, pulsvärde osv. Det är så himla skönt att bara koppla bort allt och bara satsa på att ha kul. :)
 
@Alexandra_W Har du några planer på att komma ut på någon ritt i år? :)

Jag har inget att rida på :/ I stallet står en fyraårig B-ponny och en åring..

Jag trodde jag och D-ponnyn äntligen skulle komma ut igen förra året. (PPn var ju 2011..). Han var ju äntligen igång, frisk och fräsch, kändes bra etc. Jag väntade på bakslaget men nej. Så i mars förnyade jag hans tävlingslicens och började kolla tävlingsterminen. Var massa lämpliga ritter här förra året. Massor.

Tre veckor efter jag förnyat licensen var det kört igen. Han togs bort i somras :cry:
 
Åh, usch så jävla hemskt. :( Beklagar.

Håller tummarna för att det blir distanspållar av de två du har. ;) Om inte annat så är det ju trevigt att variera annan ridning med en PP då och då. :)
 
Åh, usch så jävla hemskt. :( Beklagar.

Håller tummarna för att det blir distanspållar av de två du har. ;) Om inte annat så är det ju trevigt att variera annan ridning med en PP då och då. :)

B-ponnyn är det väl tveksamt. Känner mig alldeles för stor för att rida såpass långt som det blir i distans på honom. Den yngre förmågan däremot är ju min nya ridhäst och han ska garanterat få prova på i alla fall. (Sen kan hand nerver nog göra det hela väldigt mycket mer spännande än normalt men det märker man ju ganska snart om han inte fixar hålla nerver och därmed puls i styr i grind). Han kommer dock inte att bli ren distanshäst men absolut gå de lägre distanserna lite för kul. JAG blev ju biten av den där PP:n. Dessutom funkade det skitbra för mig att ha en mål och motivation med vardagsträningen. Det blev roligare att rida alla motionsrundor när man loggade dem och hade pulsmätaren etc ;)
 
En fråga i samma tråd. Vad är skillnaden mellan en CR och en Prova på. Om jag med min otränade ponny startar en CR, kan jag fortfarande bryta efter samma sträcka som en PP utan att det egentligen är någon skillnad? Är det någon skillnad på vad som krävs med licenser och liknande? Är det lättare maxtid på en PP?

Tänkte om man nu är ute efter att prova på distans men gärna vill ha med det där med grind i mitten av tävlingen, men egentligen är osäker på om hästen (och ryttaren) klarar av 50 km istället för 20 km. Går det i så fall att anmäla till en CR, att komma till start och sen avbryta om man märker att det var för tufft?
 
En fråga i samma tråd. Vad är skillnaden mellan en CR och en Prova på. Om jag med min otränade ponny startar en CR, kan jag fortfarande bryta efter samma sträcka som en PP utan att det egentligen är någon skillnad? Är det någon skillnad på vad som krävs med licenser och liknande? Är det lättare maxtid på en PP?

Tänkte om man nu är ute efter att prova på distans men gärna vill ha med det där med grind i mitten av tävlingen, men egentligen är osäker på om hästen (och ryttaren) klarar av 50 km istället för 20 km. Går det i så fall att anmäla till en CR, att komma till start och sen avbryta om man märker att det var för tufft?

PP är oftast kortare. PP brukar kunna ligga runt 20 -40 km, CR börjar ofta på 50 km och har som du skriver grind i mitten men det finns CR på 40 km med.

Det går alltid att avbryta på egen begäran, oavsett klass.
Licenser osv så för CR och uppåt behöver du gula boken, det är frivilligt för PP. Om du bryter skrivs det in i gula boken.
Det är dock betydligt dyrare oftast att starta CR än PP, så vill man prova på om man gillar det övht är en PP billigare i anmälningsavgift etc.
Licens etc behöver du både för PP och CR så där är ingen skillnad.

OBSERVERA att när du bryter på egen begäran, så måste hästen godkännas av veterinär. Dvs du bryter - hästen veterinärbesiktigas. Om vet ger tummen upp då kommer det registreras som att du brutit på egen begäran. Om hästen däremot inte klarar vetbes kommer det inte att registreras som att du utgått på egen begäran utan att du blivit veterinärt utesluten. (Det är ju för ryttare inte ska kunna bättra på statistiken genom att bryta själv när de inser att de kommer att åka ut veterinär i nästa grind).

Så starta du en CR m du vill - det är som sagt bara att bryta, och du kan bryta i grind när du kommit halvvägs eller var du vill efter banan. Ingen kommer heller kolla snett på dig om du bryter - det är ju omsorg om hästen.

Du kan ju om det finns någon i närheten börja med en 40 km CR istället för 50 km om du är osäker =)
 
Kan uppdatera med att min fina valack fick somna in för drygt en vecka sedan. :(

Såg nu att proppen för tävlingen kommit ut och det kommer att vara en prova på 20 km... Därför har jag bestämt mig för att åka med stoet, som avskydde distansritt 2012 och sluppit därefter.

Men återigen... Starta 20 km eller 40 km? Om hon tycker att det är kul, så skulle det vara skönt att genomföra en 40 km. Samtidigt är hon igång för att gå ett fälttävlansläger i juni, så hon har ju mer kondition och ridbanejobb än långa turer ute.

Tänkte eventuellt även starta 40 km i juli, för det känns lite fånigt att köra ca 30 mil för att rida 20 km...
 
Kan uppdatera med att min fina valack fick somna in för drygt en vecka sedan. :(

Såg nu att proppen för tävlingen kommit ut och det kommer att vara en prova på 20 km... Därför har jag bestämt mig för att åka med stoet, som avskydde distansritt 2012 och sluppit därefter.

Men återigen... Starta 20 km eller 40 km? Om hon tycker att det är kul, så skulle det vara skönt att genomföra en 40 km. Samtidigt är hon igång för att gå ett fälttävlansläger i juni, så hon har ju mer kondition och ridbanejobb än långa turer ute.

Tänkte eventuellt även starta 40 km i juli, för det känns lite fånigt att köra ca 30 mil för att rida 20 km...
Beklagar sorgen!

Starta 40 km. Du kan ju bryta om det inte känns bra. :)
 
Starta 40, du kan bryta i grind om du inte vill fortsätta. Om ni startar 20 o känner er superfräscha efteråt så är det förvisso jättekul, men lite retligt att man då inte valde en längre klass, så att ni får chansen att börja kvala er upp om ni skulle vilja fortsätta. De brukar ju få en dip på andra slingan men i CR brukar det vara gott om tid så man kan rent av sitta av och gå o beta en stund o repa nytt mod och energi, så känns det inte så långt när man börjar bli lite trött!
 
Tror faktiskt det var just det jag gjorde fel förra gången, att jag inte var mentalt inställd på att vi skulle bli sist och att hon inte fick tid att ha sin mentala dipp.

Jag tror det får bli 40 km. :)
 

Liknande trådar

L
Hästvård Jag vet att det finns flertalet trådar om detta men känner inte riktigt att jag fått svar på mina funderingar. Jag har inte så...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Krulidut
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 630
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp