Är jag för överambitiös nu igen?

Habina

Trådstartare
Årets mål var att starta en CR40 med min gamla valack. Han gick en PP20 2010 och tyckte det var så roligt!

Jag har gjort upp en träningsplan fram till tävlingen där jag successivt ökar sträckan vi rider, så vi två veckor innan tävlingen är uppe i 40 km totalt. Dvs uppdelat på flera pass.

Men jag är mycket osäker på om jag kan få ihop den träningen (redan nu är det 20 km som gäller, hopplöst med all djupsnö) som behövs.

Eller tänker jag helt fel? Han är ju grundtränad sedan länge, det är mer att hålla 10 km/h i 4 mil som känns tufft.

Läste att backträning är mer effektivt och vi har ju bara backar här... Han går dessutom i kuperad hage med två busfrön att hålla reda på.

Hjälp mig! Känner mig helt lost och är rädd att jag krånglar till det i onödan.
 
Kan du förklara lite mer hur du tränar?
Menar du att du ökar den totala sträckan under veckorna. Så att du under en "20-vecka" kanske rider ett pass på 5 km, ett på 8 och ett på 7? Eller hur menar du? Hur ser isåfall de passen ut? Hur fördelat på skritt/trav/galopp?
Hur gammal är hästen? :) Så blir det nog lite lättare att svara på.
 
Kan du förklara lite mer hur du tränar?
Menar du att du ökar den totala sträckan under veckorna. Så att du under en "20-vecka" kanske rider ett pass på 5 km, ett på 8 och ett på 7? Eller hur menar du? Hur ser isåfall de passen ut? Hur fördelat på skritt/trav/galopp?
Hur gammal är hästen? :) Så blir det nog lite lättare att svara på.

Veckan som kommer, så är målet att rida totalt 20 km. Det kan bli lite olika långa sträckor, nu med snön blir det ju ännu kämpigare. Men det skulle tex kunna bli en på 3,5 km, en på 4,5 km, en på 8 km och så en på 3,6 km. Blandade gångarter, han föredrar galopp men det blir mer skritt nu med snön. Han är 18 år gammal, C-ponny så det är ju lite tuffare med hastigheten då.
 
Grundidén låter bra tycker jag! Hur känns han efter tex en 8 km tur? Pigg, trött?

Förstår att det kan vara tufft med snön och att man kanske inte kommer upp i sträckan som är tänkt, men det gör ju inte så mycket nu om det blir lite kortare, han utför ju ändå ett bra arbete om han får pulsa snö. Då gör det kanske inget att det blir lite kortare än din plan.

Det jag funderar lite på är om du när snön börjar försvinna kan rida lite längre varje gång. Kan annars vara tufft för en häst som är van vid att gå under milen på träningsturerna, och sedan helt plötsligt gå en ritt på 40 km. Menar inte att du behöver rida 40 eller ens 30 km på träning innan ritten, men kanske iallafall 20 km på ett par pass så att du dels kan checka av om ni fixar hastigheten. Men det kanske du redan planerat såsmåningom. :)

Jag tycker inte att du ska vara orolig. När är ritten du tänkt rida?
Eftersom han är grundtränad och legat i distansrträning innan så kan du redan nu blanda in lite intervaller precis som du säger. Behöver inte vara regelrätta backintervaller utan beroende på hur tränad han är kan det räcka med att i snön galoppera 5 minuter, skritta tills han återhämtat sig, och sen galoppera 5 minuter igen och upprepa ett par gånger och sedan såsmåningom öka antingen antalet intervaller eller längden på intervallen eller längden på vilan. Om det är för tufft minska till 3 minuter galopp eller till och med trav. Beror ju lite på hur djup snö ni har.
 
Vill bara tillägga att det är toppen träning att skritta i snö med lagom motstånd! Så bara för att du skrittar betyder ju inte det att ni inte tränar. :)
 
Jag har precis kommit in från ett ridpass och känner mig rätt nere.

Det finns en enda väg som inte består av djupsnö med skare ovanpå. Djupsnö = går till magen på min valack.

Så jag tror jag får lägga tankarna på tävling på hyllan helt enkelt. Det känns inte juste att varje ridpass låta honom pulsa i snön så han får massor med mjölksyra. :(

Tävlingen är 23 maj och vi har 20 mils resa dit, så jag vill inte åka ifall vi inte känns redo.
 
@hermulen sist jag red ett "tufft" backpass på 8 km, innan snön kom, så hade han 80 spm i puls redan efter 5 min skritt och när vi var hemma igen var den nere på 60 spm. Han blir inte trött, utan snarare piggare ju mer han får jobba.
 
Måste bara tillägga att det per automatik blir backträning, finns ingen väg där jag kan galoppera hela fem minuter utan att det går uppför. ;)
 
Oj, ja, är det så mycket snö så blir det ju sjukt svårt! Vi får hoppas på en tidig vår så att ni kommer igång snabbt igen. Låter ju väldigt lovande att han återämtar sig så fort. :)

Åh, haha, om alla ändå vore så lyckliga. ;) Jag letar mig fördärvad efter backar men de är antingen för flacka eller för dåligt underlag.
 
Hej Habina!

Som du vet är jag den första att skrika rakt ut i frustration när folk säger att "alla hästar kan gå 50 km utan specifik träning" eftersom det inte är sant, men jag skulle i ditt fall faktiskt säga att jag absolut tror att ni fixar det.
För det första är det stor skillnad på 40 o 50 km (den där milen är jäääättelång om hästen redan är trött), och dessutom är din häst så pass gammal och har varit med så mycket att han helt säkert har en väldigt bra grundkondis, dels från sin bakgrund som ridskolehäst, dels för att du har ett väldigt seriöst träningsupplägg.

Jag tror att du när det är så mycket snö ska strunta i att räkna de exakta kilometerna ni rider. Snöpulsning är jättebra träning men tufft, och kan inte alls likställas med samma träning på barmark. Rid gärna i snö och låt gärna passen bli tuffa, men rid då max varannan dag. Varva om du har möjlighet med nåt ridhuspass eller om du har möjlighet till att skritta en längre runda på nån plogad väg så att det inte alltid är jättetungt.

När ni har lite mindre snö så är din tanke med att rida 40 km/v inte alls fel, men se det som ett genomsnitt, kanske på två veckor i taget. Försök rida kanske varannan-var tredje vecka lite längre 15-20 km, så att han rent mentalt är med på att passen kan bli långa. Distans på vår nivå handlar ju egentligen mer om mental styrka och pannben än kondition, även om man inte kommer undan det sistnämnda. Glöm inte heller att ta med dina dressyrpass/markarbete/vad ni nu gör, i beräkningen, det är lätt hänt. Gör ett överslag på vilken gångart ni hållit och hur länge, enligt mina beräkningar så har ett 45 minuters dressyrpass i blandade gångarter i snitt blivit ungefär 5 km, och två såna pass i veckan blir en hel mil, som du annars glömmer bort att räkna!

Vad är maxtiden på tävlingen? Jag vill gärna ha lite "luft" till maxtiden för att ha utrymme för en tappad sko, lite extra tid för pulsning, en mental dipp som bara gör att hästen måste få vila o beta o inte alls röra sig framåt osv. Jag blir stressad om jag vet att jag ridier på exakt maxtid o inte har utrymme för några felsteg alls.

Jag förstår din frustration när du tycker att träningstillfällen försvinner i och med snön, men försök ta det lugnt, styrka och kondition kan ni träna i snön, långpassen och den mentala uthålligheten hinner ni ta sen! Din häst är redan bra grundtränad, det är skillnad att ta upp en ny ung häst i distansträning.

Klart att ni ska tävla och lycka till! :)
 
Hej Habina!

Som du vet är jag den första att skrika rakt ut i frustration när folk säger att "alla hästar kan gå 50 km utan specifik träning" eftersom det inte är sant, men jag skulle i ditt fall faktiskt säga att jag absolut tror att ni fixar det.
För det första är det stor skillnad på 40 o 50 km (den där milen är jäääättelång om hästen redan är trött), och dessutom är din häst så pass gammal och har varit med så mycket att han helt säkert har en väldigt bra grundkondis, dels från sin bakgrund som ridskolehäst, dels för att du har ett väldigt seriöst träningsupplägg.

Jag tror att du när det är så mycket snö ska strunta i att räkna de exakta kilometerna ni rider. Snöpulsning är jättebra träning men tufft, och kan inte alls likställas med samma träning på barmark. Rid gärna i snö och låt gärna passen bli tuffa, men rid då max varannan dag. Varva om du har möjlighet med nåt ridhuspass eller om du har möjlighet till att skritta en längre runda på nån plogad väg så att det inte alltid är jättetungt.

När ni har lite mindre snö så är din tanke med att rida 40 km/v inte alls fel, men se det som ett genomsnitt, kanske på två veckor i taget. Försök rida kanske varannan-var tredje vecka lite längre 15-20 km, så att han rent mentalt är med på att passen kan bli långa. Distans på vår nivå handlar ju egentligen mer om mental styrka och pannben än kondition, även om man inte kommer undan det sistnämnda. Glöm inte heller att ta med dina dressyrpass/markarbete/vad ni nu gör, i beräkningen, det är lätt hänt. Gör ett överslag på vilken gångart ni hållit och hur länge, enligt mina beräkningar så har ett 45 minuters dressyrpass i blandade gångarter i snitt blivit ungefär 5 km, och två såna pass i veckan blir en hel mil, som du annars glömmer bort att räkna!

Vad är maxtiden på tävlingen? Jag vill gärna ha lite "luft" till maxtiden för att ha utrymme för en tappad sko, lite extra tid för pulsning, en mental dipp som bara gör att hästen måste få vila o beta o inte alls röra sig framåt osv. Jag blir stressad om jag vet att jag ridier på exakt maxtid o inte har utrymme för några felsteg alls.

Jag förstår din frustration när du tycker att träningstillfällen försvinner i och med snön, men försök ta det lugnt, styrka och kondition kan ni träna i snön, långpassen och den mentala uthålligheten hinner ni ta sen! Din häst är redan bra grundtränad, det är skillnad att ta upp en ny ung häst i distansträning.

Klart att ni ska tävla och lycka till! :)

Tack! Tycker du satt fingret rätt bra på min frustration. ;)

När snön försvunnit har jag en grusväg som går genom skogen i åtminstone två mil bortåt, så långpass på den en gång i veckan är inte omöjligt.

Proppen är inte ute än, men jag misstänker att det blir fyra timmar som gräns.
 
Tack! Tycker du satt fingret rätt bra på min frustration. ;)

När snön försvunnit har jag en grusväg som går genom skogen itminstone två mil bortåt, så långpass på den en gång i veckan är inte omöjligt.

Proppen är inte ute än, men jag misstänker att det blir fyra timmar som gräns.
Jag tycker att fyra timmar på 40 km CR låter tight, ni borde få mer tid, så att du kan räkna 10km/h med marginal. Jag har ridit CR på 43 km med maxtid på 6 h. En mil i timmen i snitt är rätt hög hastighet i CR för våra hästar. Vår första gick på typ 8, 8 ;-)
 
Jag tycker att fyra timmar på 40 km CR låter tight, ni borde få mer tid, så att du kan räkna 10km/h med marginal. Jag har ridit CR på 43 km med maxtid på 6 h. En mil i timmen i snitt är rätt hög hastighet i CR för våra hästar. Vår första gick på typ 8, 8 ;-)

Skall kika på några andra proppar i tdb och se om de har tiden angiven. Min förhoppning är fortfarande att det även blir en PP, men det finns inte med i tävlingsterminen. :(
 
Hm... Datumet är visst ändrat till 9 maj, det var ju synd. :( Ännu kortare tid att förbereda. Men skönt att det verkar vara 5 timmar som maxtid för 4 mil, det blir ju 8 km/h och det känns liiite lättare.
 
Wow!!

När du beskriver uppdelade träningspass visar det sig ju att min häst går massor!! Tack för ögonöppnaren! Kanske vi kan få till nån nybörjardistans på detta :-).

/Lavinia
 
Är det någon hjälp så när Lillen startade samma PP20 som dig och H, så han reds 5 - 8 km/pass, och så hade han gått ett 15 km pass två veckor innan bara för att se om motivationen och humöret höll sig över längre tid.

Han hade ju inga som helst problem med 20 km i sträck (ens fast han gjorde de med ledinflammation visade det sig ju sen :eek:). Så om H bara har bra framåtanda/motor och/eller du kan rida med någon så tror jag inte sträckan i sig är några problem om du lägger dig moderat i tempo? Jag antar hans kondis är flera snäpp bättre nu än då dessutom? Så jag tror ni fixar det galant =)

Har du ingen plogad väg att rida på?
 
Är det någon hjälp så när Lillen startade samma PP20 som dig och H, så han reds 5 - 8 km/pass, och så hade han gått ett 15 km pass två veckor innan bara för att se om motivationen och humöret höll sig över längre tid.

Han hade ju inga som helst problem med 20 km i sträck (ens fast han gjorde de med ledinflammation visade det sig ju sen :eek:). Så om H bara har bra framåtanda/motor och/eller du kan rida med någon så tror jag inte sträckan i sig är några problem om du lägger dig moderat i tempo? Jag antar hans kondis är flera snäpp bättre nu än då dessutom? Så jag tror ni fixar det galant =)

Har du ingen plogad väg att rida på?

Jo, det finns en plogad väg att rida på. Tjoho... :( Jag tror jag avvaktar våren och så testar jag att rida några längre pass då, går ju att få ihop 3-4 mil bara snön är borta. Så checkar jag av hur humöret verkar efter några mil och tuffar han på, så anmäler vi. Men egentligen hade jag tänkt tävla stoet i dressyr den helgen. :(
 
Jo, det finns en plogad väg att rida på. Tjoho... :( Jag tror jag avvaktar våren och så testar jag att rida några längre pass då, går ju att få ihop 3-4 mil bara snön är borta. Så checkar jag av hur humöret verkar efter några mil och tuffar han på, så anmäler vi. Men egentligen hade jag tänkt tävla stoet i dressyr den helgen. :(
Skulle jag inte rida på plogade vägar och ridbana så skulle jag inte kunna rida alls från Januari till april. nu bor jag i och för sig i Norrbotten och har små hästar som strandar lätt i snön. I år har jag till och med fått stänga av stora delar av hagen för att den har snöat över.
Jag har aldrig ridit distans men skulle jag det så hade jag sett till att min häst var rejält förberedd och gått sträckan obekymrat flera gånger förut, så jag förstår dig om du skjuter upp ritten.
 
Skulle jag inte rida på plogade vägar och ridbana så skulle jag inte kunna rida alls från Januari till april. nu bor jag i och för sig i Norrbotten och har små hästar som strandar lätt i snön. I år har jag till och med fått stänga av stora delar av hagen för att den har snöat över.
Jag har aldrig ridit distans men skulle jag det så hade jag sett till att min häst var rejält förberedd och gått sträckan obekymrat flera gånger förut, så jag förstår dig om du skjuter upp ritten.

Jäklar vad mycket snö det måste vara! Är helt plötsligt tacksam över att vi inte ens är uppe i halvmetern.

Vill också bara tilllägga att det inte är ett rekommendera att rida sträckan flera gånger innan start. Självlklart ska man komma förberedd, så en gång kanske när det rör sig om 40-50 km men inte ens jag som tränar inför 120 km-ritter rider längre än 35 km per gång, max 40 km. Visserligen är det hastigheten och inte sträckan som är farlig, men det ger ändå ett slitage.
Halva tävlingssträckan 2 veckor innan, alternativt hela sträckan uppdelat på fler dagar 5 veckor innan är det som brukar rekommenderas. Kan också vara bra att faktiskt prova en längre sträcka direkt på tävling. Det som händer är att man antingen får bryta i grind, eller bli upplockad med transport och tagen till grinden. Där finns dessutom veterinärer på plats om det skulle bli för tufft för hästen.
 

Liknande trådar

L
Hästvård Jag vet att det finns flertalet trådar om detta men känner inte riktigt att jag fått svar på mina funderingar. Jag har inte så...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Krulidut
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 630
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp