Är jag helt ute och cyklar?

Meggan

Trådstartare
Så här är läget...

För många år sedan köpte en kompis en husvagn ( avställd och obesiktigad) de hade ingen stans att ställa den ( bodde i lägenhet) de fick lov att ställa den på min parkering på tomten, jag fick lov att använda den som gästhus mot att den fick stå där.

Åren gick sen var jag tvungen att använda min parkering till att ställa upp en container för att förvara firmans verktyg ( sambons firma) de hade fortfarande ingen stans att ställa och kunde inte hämta den. Vagnen kördes då upp på den övre delen av tomten och fortsatte att användas som gäststuga ett par ggr per år. Ytterligare två år senare meddelar grannen att de kommer att göra om sin tomt och den väg som går på deras tomt upp på min kommer att försvinna. Jag ringer då min kompis och meddelar att vägen försvinner och de bör hämta vagnen innan den blir fast där. DE bor och pluggar nu i USA och säger att de inte har möjlighet att fixa någon som kan hämta den så den får bli kvar om inte jag kan fixa den någon annanstans. Det kan jag inte eftersom jag inte kan ha den någon annanstans och jag kan inte köra iväg en obesiktigad oförsäkrad husvagn som stått i 9 år...

Förra sommaren berättar jag för dom att nästa sommar ( 2014) kommer vi att bygga ett gästhus där på tomten där deras husvagn står och att de måste hitta ett sätt att få väck den. Deras förslag är då att jag kör ner den till vägen Men hur då? Det finns ingen väg ner och nu har vagnen stått stilla i 13 år! Gissa hur däck och bromsar INTE rullar??:banghead:

Igår ringde jag igen och sa dags att fundera på hur ni ska ta ner den? Alternativ 1 Lyftkran alt 2 jag pratar med grannen ser om vi kan dra ner den där den gamla vägen gick och sen återställa gräsmattan åt dem.
Erbjöd att vi kunde dela på kostnaden oavsett vilket alternativ det blir.

De säger då att det är mitt bekymmer att få ner den då jag körde upp den...

Nå om jag får dra ner den över grannens gräsmatta så kan jag väl iofs återställa den med egna medel men sen då? När den är nere på vägen så kan de ju för bövelen inte köra bort den i alla fall? Nu är det rätt dålig stämning och jag har ingen lust att förstöra 25 års vänskap på en jävla husvagn men vad ska jag göra? Jag äger den inte så jag kan inte sälja den skänka bort den mot avhämtning jag kan inte ha fanskapet kvar och jag kan uppenbarligen inte få dem att flytta den heller?

Är det jag som är trångsynt och en pissig kompis som ju nyttjat vagnen tidvis eller är det de som borde ta ansvar för en husvagn de köpte men aldrig hämtade?:(
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Jag tror du måste prata med dina vänner och konstatera att alternativen är att de hämtar sin husvagn eller så skriver de över ägarskapet på dig.
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Jag tror du måste prata med dina vänner och konstatera att alternativen är att de hämtar sin husvagn eller så skriver de över ägarskapet på dig.

Fast jag vill verkligen inte överta en husvagn som inte besiktigats eller körts på 14 år? Det lär ju bli bärgare till skroten vilket kommer kosta en massa pengar?
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Det är belöningen för att du varit bussig... tyvärr!

Tänd eld på eländet. Sen säger du till kompisarna att du körde ner den till vägen. Och konstigt nog blev den stulen där...
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Det lär ju bli bärgare till skroten vilket kommer kosta en massa pengar?
Inte då. Skriv över den på dig och sälj den på blocket. Det finns folk som vill ha. Har en bekant som köpte en skräphusvagn o ställde upp som lekstuga till barnen, han gillar även att få tag i husvagnsunderreden. Tydligen bra-att-ha. ;)
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Nu är det rätt dålig stämning och jag har ingen lust att förstöra 25 års vänskap på en jävla husvagn men vad ska jag göra? Jag äger den inte så jag kan inte sälja den skänka bort den mot avhämtning jag kan inte ha fanskapet kvar och jag kan uppenbarligen inte få dem att flytta den heller?



Låter ju tyvärr inte som att dina kompisar är så intresserade av att rädda varken vänskap eller husvagn eftersom dom kallar sin husvagn för ditt problem :crazy:
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Det finns kranbilar med lååång kran. Om det fungerar där ni bor, så kanske de kan hjälpa till med ett lyft för en rimlig peng.
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Inte då. Skriv över den på dig och sälj den på blocket. Det finns folk som vill ha. Har en bekant som köpte en skräphusvagn o ställde upp som lekstuga till barnen, han gillar även att få tag i husvagnsunderreden. Tydligen bra-att-ha. ;)

Tror faktiskt inte de skulle skriva över den på mig heller de vill att jag tar ner och står för de kostnaderna eftersom det va jag som flyttade upp den ( sant förvisso men då fanns det en väg och jag såg inga andra alternativ för stunden) så de kan hämta.Vad de inte fattar är att de inte kan köra den därifrån utan att byta däck och förmodligen plocka isär bromsar mm som ju är helt låsta. Antagligen planerar de att använda den själva eller också sälja den sen?
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Flytta den till "tjotaheijti", meddela dina sk kompisar att den är flyttad och att den är deras problem nu, det är ju faktiskt DERAS husvagn och det är dags att de tar sitt ansvar för deras skit.

Om du inte kan flytta den meddela dina "kompisar" att de har x antal dagar/veckor på sig att ta hand om den innan du skrotar den och skickar räkningen till dom.

Klart! :D Låt dom inte köra över dig mer.
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Du åker nog på att flytta den, eftersom du placerat den där.

Men vagnen har väl inget värde längre. elda upp den och dra ner det som är kvar sedan till vägen med handkraft.

men prata med ägarna först och gör klart för dem att andra lösningar blir dyrare för alla parter.
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Man får väl inte elda upp en husvagn på en villatomt? Vi får ju knappt elda trädgårdsavfall enbart på två schemalagda veckor om året och då i tunna. Sätter jag fyr på vagnen hör jag nog snart sirener längs gatan ;)
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Man får väl inte elda upp en husvagn på en villatomt? Vi får ju knappt elda trädgårdsavfall enbart på två schemalagda veckor om året och då i tunna. Sätter jag fyr på vagnen hör jag nog snart sirener längs gatan ;)

det kan väl hända en olycka..;)
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Jag köpte en skrot-husvagn som jag byggde om till hönshus för två år sedan. Jag har kontrakt på det här huset ett år till. Om jag inte kan/vill ta hand om den sedan - vet ju inte vart jag ska bo då, och ingen vill ha den så måste den skrotas och det kostar 2500 kr. Så även om vännerna är hyggliga och skriver över den på er kostar det. Måste du dessutom ha hjälp av en bärgare för att köra den till skroten så kostar det mycket mer.
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Hur långt behöver du dra den för att komma till deras tomtgräns?
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Om du menar till grannens tomtgräns så är det ca 150 m sen lika långt över deras tomt ner till vägen. Ägarna bor i Göteborg ( 60 mil bort) i lägenhet. Däcken är ju hel´t slut men kan nog funka att släpa den över gräs i alla fall?
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Ok så de är inte grannarna som ägr den då? Annars hade jag bara dragit den till tomtgränsen och ställt den så den precis är på deras gräns, sedan är det deras problem. Men bor de i Gbg så kan det bli svårt. Jag hade tänt eld på den nu lagom till påsk, hade säkert blivit en fin påskbrasa! ;)
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

nja häktad för mordbrand i påsk känns som ett trist alternativ :D
 
Sv: Är jag helt ute och cyklar?

Olyckshändelse? Om du anmäler den hos polisen att den är upphittad och ingen gör anspråk på den inom 6 mån, då får du väl ta över den? Om inte annat så kan det vara ett bra sätt att få ägarna att hämta den.

Alternativt demontera den och skicka den med DHL direkt till dem i GBG, så kan de konka på de 25 paket och försöka att få ihop den, lite som ett pussel. :D

Skriv avsändare 'Tomten' :p
(Nu försökte jag dra ett långsökt göteborgsskämt.. )
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: IngelaH
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Rie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp