Är jag knäpp?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ejn

Jag är gravid i V.15 och rider på min häst 4 dagar i veckan. Än så länge mår jag jätte bra och min barnmorska säger att jag kan fortsätta så länge jag tycker att det känns bra.
Jag hoppar ingenting eller så utan det blir mest skritt turer och jobb i paddocken.

De i stallet + min mamma förstår inte hur jag kan rida. Utsätta mitt ofödda barn för detta. De tycker jag är hemsk.

Vad tykcer ni? Vad ska jag säga tillde i stallet + min mamma?
 
Sv: Är jag knäpp?

Säg att du följer din BMs ordination och att barnet ligger tryggt där det ligger och dessutom mår du bra av motion.

*Vilya som red till vecka 38+6 och fick barn i vecka 39+1*
 
Sv: Är jag knäpp?

Tycker att du ska fortsätta med det du gör... du mår ju bara bra av motion och barnet mår ju bättre om du mår bra... och vill man inte sluta rida så ska man inte helt enkelt... fick det rådet från min BM oxå... men jag slutade i vecka 18 iaf för då blev hästen såld hastigt och lustigt... trodde ju inte att det skulle gå så fort... hade tänkt att rida iaf till 7 månaden eller nåt... men ibland vill inte livet... nä ta chansen när du har den... motion är nyttigt och barnet ligger säkert där inne...
 
Sv: Är jag knäpp?

Jag håller med din barnmorska, det är bara att fortsätta så länge det känns bra.

Det är ju inte farligt att rida, däremot så är det väl inte så lyckat att ramla av sen när magen är större, men är det ingen opålitlig unghäst du rider så ser jag inga problem med att fortsätta rida.
 
Sv: Är jag knäpp?

Rid så länge det känns bra och som du orkar/kan för magen.
Motion är alltid bra, när man är gravid ;)
 
Sv: Är jag knäpp?

Rid på så länge det känns bra för DIG. Vissa klarar att rida graviditeten igenom, andra inte - men det är upp till dig att avgöra.
 
Sv: Är jag knäpp?

Min barnmorska sa till mig, när jag fick de problem du har, att vara med barn är ingen sjukdom! Man ska göra det man gjort tidigare, så länge man själv mår bra av det.
Jag red själv till dagen före min första föddes, men min andra graviditet kunde jag inte rida alls... Så fortsätt rida du!
 
Sv: Är jag knäpp?

Bra att du rider så länge du känner att du orkar. Jag önskar att jag kunnat röra på mig lite mer under graviditeten (nu är det lite sent - jag är i v 37 :D ). Lyssna på din barnmorska - hon är proffs - och lyssna också på din kropp om den säger ifrån.
 
Sv: Är jag knäpp?

Jag ska tävla nästa vecka. Då är jag i vecka 11. Fast mitt problem är illamåendet. Mår konstant illa och då känns ingenting roligt - inte ens att rida. Men jag anmälde mig till tävlingen för längesen, så jag ska försöka ta mig igenom den.

Jag planerar att rida så länge det går. Bara illamåendet försvinner så tror jag inte att det blir några problem. I alla fall inte de närmaste månaderna.
 
Sv: Är jag knäpp?

Jag rider ca varannan dag och är i vecka 28. Så länge det känns OK tänker jag fortsätta. Största problemet är väl egentligen att ta sig upp och av hästen, men med hjälp av pall och bebisens pappa funkar det med! :D
Folk gillar ju att tycka... lyssna du på vad barnmorskan säger, det är ju hon som är expert!
 
Sv: Är jag knäpp?

jag är i v.23 (24 imorgon) och red senast idag :-).
Och inte är det skritt som gäller heller, då får man ju ont :smirk: , galopp är den bekvämaste gångarten (tyckte för övrigt även min bästa vän som red "ordentligt" sista gången runt v.32 och som satt upp nu i veckan, nu i v.40 och skrittade lite i paddocken).

Om du är "knäpp" beror ju helt på vilken häst du har :smirk: , en ung oerfaren som plötsligt kan fara iväg som DU inte känner dig trygg på är kanske inte bästa valet, men en häst du känner dig trygg på så ska du SJÄLVKLART rida vidare så länge det känns bra för DIG!!!
Förra gången slutade jag att rida i v.24 för att jag fick ont, den här gånger knakar fogarna ordentligt så det blir ju nått sådant den här gången också misstänker jag.
men man mår BRA av att röra sig, och då ska det hellst ju vara redan invanda, vad kan vara bättre än att rida :banana: !
 
Sv: Är jag knäpp?

Vad skönt att höra att dett finns fler!

Ja jag tar en dag i taget och skulle det inte vara så att jag kan/orkar rida mer snart så tar min medryttare över mer. Så det känns tryggt!
Dessutom är han en ingen unghäst utan världens mysigaste 12 åring :)
 
Sv: Är jag knäpp?

Jag är i v.20 och red senast nu på förmiddagen i paddocken, känner inte av ridningen det minsta när jag rider och känner mig inte klumpig heller..glömmer helt av nästan att jag är gravid när jag rider. Rider ungefär 4ggr i veckan.
Jag rider western så det är ingen hoppning för mig, har i övrigt också en väldigt cool och snäll häst. Idag tränade vi en hel del på galoppombyten så det blev mycket galopp och övergångar..vi var trötta båda två efteråt men inget magen känner av...
Jag rider så länge det känns ok. Värsta är faktiskt att skritta, men mest för att jag har problem med att sitta still övrigt också..Det klämmer så hemskt så jag får ont i revbenen då...trav o galopp är bäst. !
 
Sv: Är jag knäpp?

Stavar som en kratta ser jag :angel:

JAg ttcker skritt och galopp är bäst:) Min häst skumpar så mycket i traven. Men de gångarterna gillar jag bäst även när jag inte är gravid :idea:
 
Sv: Är jag knäpp?

Herregud, jag red till tre veckor innan min dotter föddes, och satt till häst två veckor efteråt!!!

Men jag undvek väl de värsta "bushästarna" i slutet...
 
Sv: Är jag knäpp?

Jag är lika knäpp, oansvarig och hemsk som du, och red t.o.m. grav.vecka 34.

Självklart finns det folk som TYCKER saker när man är gravid, men det är bara att köra sitt eget race.... Även om du slutar rida, så finns det säkert annat de kan haka upp sig på. I mitt fall så jobbade jag för mycket, gick upp för lite i vikt, promenerade för mycket med hunden och var ALLDELES för pigg för att vara gravid..... förutom att jag red för mycket, då, och dessutom hade för avsikt att fortsätta rida efter att barnet föddes.

Skämt åsido, så tycker jag att du skall säga till dem som undrar att du diskuterat saken med barnmorskan och kommit fram till vad som är bäst för dig och ditt barn. Punkt.
 
Sv: Är jag knäpp?

Jag räknar med att tävla den 16/10 och då är jag i v. 23..Har förstås min medryttare med som hästskötare och som rycker in om det blir jobbigt..
 
Sv: Är jag knäpp?

Precis vad jag tyckte också..hihi... :rofl: . Och jag hoppar ändå inte, rider bara western....
 
Sv: Är jag knäpp?

Absolut inte. Du är inte knäpp. Så länge du känner och vill att det är ok att rida så ska du självklart göra det.

Själv red och körde jag varje dag fram till 39+6 och jag fick ändå världens sötaste och mest välskapta dotter. :D :love:

Förhoppningsvis har hon ridningen i ryggraden när hon lbir lite större. ;) :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 622
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 858
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp