Bukefalos 28 år!

Är jag vrång som säger nej?

Jag förstår att det är en jättejobbig sits, men jag tycker att du ska kontakta dem och berätta läget, säga att han måste måste flyttas på nu alternativt att de får se till att dela av hagen. Säg att det inte bara är ditt sto som kan bli skadat, det kan valacken också bli. Finns exempel på valacker som blivit illa sparkade av ton när han inte läst hennes signaler rätt.

Tyvärr är det så att jag varken har ner energi eller tid att lägga på detta. Hade jag kunnat flytta min häst nu på studs hade jag gjort det, men som tidigare nämnt har hon hoppat över bommen i transporten vid flertal tillfällen vilket är anledningen till att vi måste vänta tills måndag då en speciell hästtransport är ledig.

Jag har efter envist sms och telefonterror fått kontakt med ägarna igen (som man kan missa att någon försökt få tag på dem ihärdigt, försökt till 3 av dessa i familjen på 3 separata nr). De ser inte problemet, nä kanske för att de inte tittat till sina hästar alls i sommar. Nu "hotar" de med att ta även deras andra häst därifrån, de tror på allvar att det skulle göra någon skillnad och att de har något att förhandla om (min kan utan problem gå ensam till måndag). Men när det väl kommer till kritan och jag säger hämta hästarna så händer INGENTING. Så jag överväger starkt att säga att stona prylar skiten ur honom (vilket inte är långt ifrån sanningen) om han stannar en sekund till... Samt att jag funderar på att spärra in honom i en annan del, dock blir det åter jag som måste fixa stängselmaterial och lägga tid och energi på detta. Samt vatten måste bäras... Så med andra ord inte supersugen.

Ja ni hör vilken smet det är.
 
Samt att jag funderar på att spärra in honom i en annan del, dock blir det åter jag som måste fixa stängselmaterial och lägga tid och energi på detta. Samt vatten måste bäras... Så med andra ord inte supersugen.

Ja ni hör vilken smet det är.
Ja det är en smet. Som du tyvärr har ansvar för.

Har man bete och inhysingar har man ansvar för hagen, hästarnas välmående och hälsa etc.

Det är bara att knata iväg och göra den där avgränsningen, fixa vattenkar m.m. Just för att det är ditt ansvar.

Jag har haft inhysinar på bete många många somrar och vist blir det bekymmer ibland. Men man löser dem! Just för att det är djur och de har ingen annan som kan lösa problemen än vi människor.

De går i "din" hage. alltså är det du som ansvarar för deras väl och ve.

ut och stängsla människa!
 
Ja ni hör vilken smet det är.

Var tydlig, Meddela dig TYDLIGT. Inte "kanske", kan komma att etc.

"Eftersom hästen får ta emot mycket stryk är skaderisken stor, med ert ägaransvar rekommenderar jag att ni omgående flyttar hästen (under dagen) för att undvika kost- och plågsamma skador. Alternativet är att jag hägnar in ytterligare en hage och placerar honom i, kostnaden för detta kommer jag självklart lägga på er. Alternativet är alltså att hämta hem hästen under dagen eller betala för konstruktion av ytterligare en hage".

Varsågod och skölj.
 
Tyvärr är det så att jag varken har ner energi eller tid att lägga på detta. Hade jag kunnat flytta min häst nu på studs hade jag gjort det, men som tidigare nämnt har hon hoppat över bommen i transporten vid flertal tillfällen vilket är anledningen till att vi måste vänta tills måndag då en speciell hästtransport är ledig.

Jag har efter envist sms och telefonterror fått kontakt med ägarna igen (som man kan missa att någon försökt få tag på dem ihärdigt, försökt till 3 av dessa i familjen på 3 separata nr). De ser inte problemet, nä kanske för att de inte tittat till sina hästar alls i sommar. Nu "hotar" de med att ta även deras andra häst därifrån, de tror på allvar att det skulle göra någon skillnad och att de har något att förhandla om (min kan utan problem gå ensam till måndag). Men när det väl kommer till kritan och jag säger hämta hästarna så händer INGENTING. Så jag överväger starkt att säga att stona prylar skiten ur honom (vilket inte är långt ifrån sanningen) om han stannar en sekund till... Samt att jag funderar på att spärra in honom i en annan del, dock blir det åter jag som måste fixa stängselmaterial och lägga tid och energi på detta. Samt vatten måste bäras... Så med andra ord inte supersugen.

Ja ni hör vilken smet det är.

Jag tycker synd om dig som blivit utnyttjad av sådana puckon!

Förklara att nu när de är medvetna om problemet men trots det inte har agerat så blir de skyldiga att betala eventuella veterinärkostnader etc på din häst men att de själva får stå för kostnaderna för eventuella skador på sin egen häst. Ansvaret ligger på dem.
 
Ja det är en smet. Som du tyvärr har ansvar för.

Har man bete och inhysingar har man ansvar för hagen, hästarnas välmående och hälsa etc.

Det är bara att knata iväg och göra den där avgränsningen, fixa vattenkar m.m. Just för att det är ditt ansvar.

Jag har haft inhysinar på bete många många somrar och vist blir det bekymmer ibland. Men man löser dem! Just för att det är djur och de har ingen annan som kan lösa problemen än vi människor.

De går i "din" hage. alltså är det du som ansvarar för deras väl och ve.

ut och stängsla människa!

Jag tillhandahåller ingen service överhuvudtaget. Jag tillhandahåller en gräsplätt. Jag inga skyldigheter att hålla på att ordna lösningar för något vi har kommit överens om inte skall förekomma. Hästen ska VÄCK. Likaså som jag inte heller ansvar för att att vattna deras hästar, det ingår inte i dealen. Hade däremot tillsyn, vattning etc ingått då kanske.
 
Jag tycker synd om dig som blivit utnyttjad av sådana puckon!

Förklara att nu när de är medvetna om problemet men trots det inte har agerat så blir de skyldiga att betala eventuella veterinärkostnader etc på din häst men att de själva får stå för kostnaderna för eventuella skador på sin egen häst. Ansvaret ligger på dem.

Tyvärr kommer man nog aldrig få en krona av dem om något händer. (Dessutom jobbar jag på södra Sveriges största djursjukhus vilket innebär att de säkert tycker att jag bara "kan ta med den till jobbet och fixa").
 
Jag tillhandahåller ingen service överhuvudtaget. Jag tillhandahåller en gräsplätt. Jag inga skyldigheter att hålla på att ordna lösningar för något vi har kommit överens om inte skall förekomma. Hästen ska VÄCK. Likaså som jag inte heller ansvar för att att vattna deras hästar, det ingår inte i dealen. Hade däremot tillsyn, vattning etc ingått då kanske.
njae?

I min värld så följer ansvaret inte med servicen, utan är kopplat till vem som tillhandahåller gräsplätten.

Det är de som ska göra det - så långt är jag ense med dig. Men blir det inte gjort faller det på dig. Yttersta ansvaret är i mina ögon ditt.

Ungefär som att en vanvårdad häst i min hage är mitt ansvar även om det bara är någon som hyr min stallplats. Eller om den är hos mig för att få omvårdnad.
En hästveterinär i bekantskapskretsen nekade en gång att ta emot en inhysing pga skicket på hästen. Hen ville inte få djurskyddsinspektörerna på sig om den fanns i hens stall.
 
njae?

I min värld så följer ansvaret inte med servicen, utan är kopplat till vem som tillhandahåller gräsplätten.

Det är de som ska göra det - så långt är jag ense med dig. Men blir det inte gjort faller det på dig. Yttersta ansvaret är i mina ögon ditt.

Ungefär som att en vanvårdad häst i min hage är mitt ansvar även om det bara är någon som hyr min stallplats. Eller om den är hos mig för att få omvårdnad.
En hästveterinär i bekantskapskretsen nekade en gång att ta emot en inhysing pga skicket på hästen. Hen ville inte få djurskyddsinspektörerna på sig om den fanns i hens stall.

Jag förstår absolut vad du menar, men i detta fall skulle det bara uppmuntra dessa hästägare ytterligare. Om jag börjar fixa och dina är risken att de dröjer kvar ytterligare då "problemet är löst", jag har meddelat att hästen skall vara borta snarast. Om de sedan väljer att ta även den andra är upp till dem.
 
njae?

I min värld så följer ansvaret inte med servicen, utan är kopplat till vem som tillhandahåller gräsplätten.

Det är de som ska göra det - så långt är jag ense med dig. Men blir det inte gjort faller det på dig. Yttersta ansvaret är i mina ögon ditt.

Ungefär som att en vanvårdad häst i min hage är mitt ansvar även om det bara är någon som hyr min stallplats. Eller om den är hos mig för att få omvårdnad.
En hästveterinär i bekantskapskretsen nekade en gång att ta emot en inhysing pga skicket på hästen. Hen ville inte få djurskyddsinspektörerna på sig om den fanns i hens stall.

Juridiskt så ÄR ansvaret kopplat till servicen. Tillhandahåller jag "förvaringsplats" för hästen och inget annat, så är ansvaret fortfarande hästägarens. Om jag däremot tillhandahåller stall- eller hagplats med åtföljande foder, strö, in- och utsläppsrutiner etc., så är det en tjänst och då är det jag som blir ansvarig i djurskyddsfrågor.
 
Juridiskt så ÄR ansvaret kopplat till servicen. Tillhandahåller jag "förvaringsplats" för hästen och inget annat, så är ansvaret fortfarande hästägarens. Om jag däremot tillhandahåller stall- eller hagplats med åtföljande foder, strö, in- och utsläppsrutiner etc., så är det en tjänst och då är det jag som blir ansvarig i djurskyddsfrågor.
Aha.
Då har jag blivit lite klokare idag med :)
 
Jag har meddelat att några nya hästar ej är aktuellt. Hästarna ska ifrån betet xx datum, annars faktureras ytterligare hyra samt vidare åtgärd kommer att tas (myndigheter kontaktas).

Dessvärre är läget just nu ohållbart för mig då deras ena häst börjat betäcka min, villkor vid inflytt var att den ej klättra på stona (den är kastrerad tidig vår). Under en 10 minuters period då jag var och såg till min häst samt vattnade hann han betäcka min en 6-7 gånger (dock ej fullbordat då han inte riktigt får till det varje gång) och min var ju tyvärr mer än villig just då. Idag var han som ett plåster på henne, tuggar henne i svansen (som jag odlat hela året) och är allmänt störig och "på" vilket resulterar i att de rycker ihop. Tyvärr har jag ej möjlighet att flytta min förrän på måndag (hon hoppar över bommen i transporten vilket gör att specialtransport måste hyras och den är ledig först då). Tråkigt läge helt enkelt.


Eeee.... Plaststolp och eltråd.....?!
 
Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då hennes kompis fick avlivas. Jag fick snabbt napp på min annons och det var en familj som ville släppa sina 3 hästar (en dräktig travare, ett russ och en minishettis). Dealen med dessa var 500 kr per häst, så länge väder och bete tillåter, ingen service ingår (dvs man får vattna själv). De släppte sina hästar och betalning skulle ske den 20 juni (detta var drygt en vecka innan den 20). Den 20 kommer inga pengar och jag smsar och trycker på, får inget svar och jag forsätter att försöker få kontakt. Efter många påtryckningar så får jag runt den 4-5 juli betalning för 2 av hästarna. Den 3 (samma familj men dottern äger denna häst) lovar kontant betalning nästkommande helg. Innan nästkommande helg har hon flyttat hästen därifrån utan att meddela något, jag kontaktar dem och undrar vad som skett och de säger då att de flyttat hästen. Jag påtalar att de måste meddela markägaren (som bor vid hagen och ser till att alla hästar befinner sig i hagen) att de tagit sin häst därifrån så att de inte tror den rymt. I efterhand får jag reda på att detta ej gjorts utan markägaren ringer upp ägarna och frågar, då denna är orolig att den rymt.

Drygt en vecka senare får jag ett sms av dottern som hämtat sin häst där hon undrar om hon kan släppa den hon tagit från betet och ytterligare en shettis, jag säger ok men att betalning måste ske, men att hon kan få båda till priset av en då de är små. Helgen därpå skall de komma och de ska kontakta mig så att jag kan vara med vid ihopsläpp med övriga hästar. Ingen hör av sig och ingen häst kommer.

Tiden går och jag inser rätt snabbt att de varken kollar till sina hästar och att det ständigt är jag som får se till att de har vatten, deras ena har för övrigt vana att välta ut karen vilket medför väldigt mkt merarbete och oro då jag inte vill att min häst ska stå utan vatten.


För 2 dagar sedan får jag ett sms, nu undrar familjen om de kan släppa 2 till helt nya hästar (inte shettisarna), då deras bete är slut på ett annat ställe. Jag svarar
Hej
Då betessäsongen snart är slut så känns det som en stor skaderisk för den korta tid som återstår att släppa ytterligare hästar. Jag kommer att ta in min på stall troligtvis vid månadsskiftet.


Till svar får jag:
Okej, det är lugnt. Kan vi släppa dom när du stallar in din?

Och sedan har jag inte hunnit svara. Spontant känner jag bara NEEEEJ, pga av många anledningar. För det första tror jag inte de kommer att betala något (vi hade fått komma på något vettigt pris då det är kort tid kvar), deras hästar hade förmodligen stått utan vatten vilket innebär att markägaren som är en väldig djurvän mer eller mindre kommer känna sig tvungen att vattna för att de stackars djuren inte ska törsta ihjäl. Och sen får jag en känsla av att de kommer vara oerhört svåra att få att flytta när det är dags. Och jag vill inte att hästarna ska gå där så länge att de trampar sönder mark och förstör inför nästa år. Dessutom vet jag inte säkert datum när jag tar min, mer än att det troligtvis blir runt månadsskiftet beroende på nya stallet och hyra av transport osv. Jag vill inte ha press på mig att hon måste väck ett visst datum för att de vill slänga in nya hästar.

Så vad gör man i denna röra? Känner mig bara så less och överkörd.


Jag skulle skicka ett sms till dottern och säga rakt ut, nej du får inte komma med fler hästar, du har visat ett beteende som inte är okej,
Du betalar inte för dig flyttar hästar utan att höra av dig och dessutom åker ni inte ut och ser till de hästar ni redan har och fyller på vatten. Utan de är jag som fått gjort de.
Ni får stå kvar Aug ut sedan vill jag att ni flyttar alla era hästar.

och nästa gång du hur ut bete... ha kontrakt=)


Jag vill att ni flyttar era hästar inom1 vecka helt enkelt
 
Jag skulle skicka ett sms till dottern och säga rakt ut, nej du får inte komma med fler hästar, du har visat ett beteende som inte är okej,
Du betalar inte för dig flyttar hästar utan att höra av dig och dessutom åker ni inte ut och ser till de hästar ni redan har och fyller på vatten. Utan de är jag som fått gjort de.
Ni får stå kvar Aug ut sedan vill jag att ni flyttar alla era hästar.

och nästa gång du hur ut bete... ha kontrakt=)


Jag vill att ni flyttar era hästar inom1 vecka helt enkelt

Om du läser tråden ser du att hästarna redan är flyttade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
791
Senast: ptr
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp