Bukefalos 28 år!

Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

* Olika villkor där man t ex kan sätta upp ett regelverk som säger att ensamstående föräldrar med barn i åldern x-xx år har förtur vid julledighet.

Vi har olika regelverk på vår arbetsplats.
Det finns s.k. föräldratjänster som skall göra det möjligt att köra buss även för dem med barn i dagisålder.
(Eller för dem med vissa sjukdomar som kräver regelbundna tider.)
Dessa tjänster får man om man har intyg från barnomsorgen.

Och då så har man också ledigt "röda" dagar eftersom att dagis har stängt då.
 
Sv: Är julen barnens helg?

jag förstår fortfarande inte hur en jul kan bli förstörd för att ena föräldern jobbar varannan jul? Då är det väl förälderns ansvar att se till att barnet får fira ändå, inte kollegornas ansvar. Vi alla behöver ledigt då och då...
 
Sv: Är julen barnens helg?

jag förstår andra med. Jag är väl inte känslokall heller. Men förklara hur julen kan bli så totalt förstörd för ett barn för att sådana som jag också vill få ledigt varannat år? Det är väl föräldrarnas ansvar att barnen får en trevlig jul, inte kollegornas.
Mina barn är mitt ansvar, andras barn är väl inte mitt ansvar heller...
 
Senast ändrad:
Sv: Är julen barnens helg?

Alla barn är allas ansvar eftersom de är allas vår gemensamma framtid.
F.ö. läs tråden igen.
 
Sv: Är julen barnens helg?

andras barn är inte mitt ansvar! Det är dem som skaffar barnens ansvar, alltså föräldrnas ansvar. Man kan ju inte klandra ett helt samhälle för att föräldrarna inte kan ordna en vettig jul åt sitt barn.
 
Sv: Är julen barnens helg?

*kl*
Eftersom alla nu har upprepat sina argument minst 2 gånger var om inte fler så stänger jag nu tråden. Om någon anser att det finns något mer att tillföra så hör av er via PM så ska jag fundera på saken.

Snurrfian-moderator
 
Sv: Är julen barnens helg?

jag förstår fortfarande inte hur en jul kan bli förstörd för att ena föräldern jobbar varannan jul? Då är det väl förälderns ansvar att se till att barnet får fira ändå, inte kollegornas ansvar. Vi alla behöver ledigt då och då...

Det förstår faktiskt inte jag heller. Om det inte ligger föreligger alldeles speciella skäl som kroniska och dödliga sjukdomar eller allvarliga psykiska åkommor som kräver båda föräldrars uppmärksamhet. Eller att det inträffat något alldeles speciellt som gör barnet otryggt att vara hos någon annan än föräldern. Men båda?? Jag kan bara delge mina erfarenheter med ett barn som var mycket och ofta sjukt med ett antal sjukhusvistelser. Fram tills för ett år sedan har vi båda arbetat obekväma tider, vilket innebar att någon alltid har jobbat jul, ibland båda. Det har inte visats någon som helst hänsyn till om förskola är öppet - det har inte varit mina kollegors problem. Därför blir jag lite full i skratt att min familj skulle ha speciella rättigheter för "mysets" skull då man har kämpat och pusslat för att ens få det att fungera tidsmässigt.

Jag har en väninna och barnlösa syskon som ständigt får höra om jul, helger osv att "du kan väl jobba, du har ju inga barn". Ja, det finns två ytterligheter av detta, och ingen av dem tycker jag är särskilt bra. Jag tycker man kan fördela det genom en vettig dialog där inga barn är slagträn eller det omvända - "föräldrar göre sig icke besvär med sina privat problem".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 467
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 244
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp