Alla dessa skol-lov.

Ännu mer nu när betygssättningen gjorts om, det var ett mycket stort problem så jag kan bara tänka hur det är nu. Jag var också en elev som inte var i gunst hos lärarna i grundskolan.
Nej jag har onekligen nämnt problemet ngn gång, att ibland är det strategiskt att ge sig...
(Jag klarade mina betyg hyggligt ändå, men inte med extra guldkant om man säger så och en himla tur att vi inte hade betyg i lågstadiet omg.)
 
Nej jag har onekligen nämnt problemet ngn gång, att ibland är det strategiskt att ge sig...
(Jag klarade mina betyg hyggligt ändå, men inte med extra guldkant om man säger så och en himla tur att vi inte hade betyg i lågstadiet omg.)
Jag hade lite av Pippi Långstrump mentalitet och tyckte att om nu läraren redan vet svaren varför frågar hon då, så jag räckte i princip aldrig upp. Inte en bra taktik för att bli favorit hos läraren.
 
Nu är det på gång en förändring i betygssystemet på gymnasiet. Det är en återgång till ämnesbetyg från HT-25. Det innebär att man ska bedöma elevens sammanlagda kunskaper i slutet. Det innebär då att t.ex. svenska har tre nivåer och eleven får ett sammanlagt betyg i slutet på nivå tre om hen läser alla tre nivåer.


Som vanligt så är skolverket inte ute i så god tid och vi har inte ens alla kursplaner färdiga ännu. Dock var äntligen poängplanerna färdiga så vi vet iaf hur grunden för programmet ser ut.

Men olika program har väl olika nivåer av ett ämne inkluderat? Eller?

När jag gick på gymnasiet så läste natur Matte A-E (med F som tillval) medan barn- och fritid bara läste Matte A-B. Vi fick ju ett betyg per del. Om man skulle sammanfatta det med ett enda mattebetyg så betyder det ju att det är lättare att få bra betyg i matte om man går på barn och fritid som läser enklare matte än om går natur där man har svårare mattekurser inkluderat.
 
Men olika program har väl olika nivåer av ett ämne inkluderat? Eller?

När jag gick på gymnasiet så läste natur Matte A-E (med F som tillval) medan barn- och fritid bara läste Matte A-B. Vi fick ju ett betyg per del. Om man skulle sammanfatta det med ett enda mattebetyg så betyder det ju att det är lättare att få bra betyg i matte om man går på barn och fritid som läser enklare matte än om går natur där man har svårare mattekurser inkluderat.
Ja precis så är det. En del program har kanske bara matematik nivå ett i grunden, medan teknik läser nivå tre. Det ska anges i betyget vilken nivå du har betyg på. Sänker du ditt betyg till nästa nivå ska du istället för ett betyg få t.ex. Matematik nivå 1 100 poäng betyg A, matematik nivå 2 100 p betyg C. Men höjer du eller ligger kvar så står det matematik nivå 2 200poäng betyg A.

Skolverket menar att det ska bli mindre stress med ämnesbetyg istället för alla kursbetyg.
 
Ja precis så är det. En del program har kanske bara matematik nivå ett i grunden, medan teknik läser nivå tre. Det ska anges i betyget vilken nivå du har betyg på. Sänker du ditt betyg till nästa nivå ska du istället för ett betyg få t.ex. Matematik nivå 1 100 poäng betyg A, matematik nivå 2 100 p betyg C. Men höjer du eller ligger kvar så står det matematik nivå 2 200poäng betyg A.

Skolverket menar att det ska bli mindre stress med ämnesbetyg istället för alla kursbetyg.

Jag tycker att det låter stressigare och som en försämring!
 
Jag tycker att det låter stressigare och som en försämring!
Varför stressigare? Tycker tvärtom det låter väldigt bra, hoppas på att det hinner träda i kraft innan mina barn börjar gymnasiet.

Kursbetygen gör ju att det blir betygsstress från dag ett, och att man aldrig får ha en svacka. Det om något är väl stressande?
 
Varför stressigare? Tycker tvärtom det låter väldigt bra, hoppas på att det hinner träda i kraft innan mina barn börjar gymnasiet.

Kursbetygen gör ju att det blir betygsstress från dag ett, och att man aldrig får ha en svacka. Det om något är väl stressande?
Det tas i kraft hösten -25.
 
Varför stressigare? Tycker tvärtom det låter väldigt bra, hoppas på att det hinner träda i kraft innan mina barn börjar gymnasiet.

Kursbetygen gör ju att det blir betygsstress från dag ett, och att man aldrig får ha en svacka. Det om något är väl stressande?

Jag tycker att eftersom olika utbildningar efter gymnasiet har olika krav på mattenivå så blir det konstigt att baka ihop det till ett enda mattebetyg.

Exempel med mitt betygsystem

Matte A: MVG
Matte B: VG
Matte C: G
Matte D: G
Matte E: G

Ett inte helt osannolikt exempel. Om man ska baka in det till ett enda betyg blir det någonstans vid G-VG beroende på hur man viktar de olika kurserna mot varandra. Om personen med de här betygen sen ska söka in på en utbildning där bara Matte A och Matte B krävs så blir det ju trist om även elevens betyg i Matte C-D har vägts in i mattebetyget eftersom dessa inte krävs för utbildningen.
 
Jag tycker att eftersom olika utbildningar efter gymnasiet har olika krav på mattenivå så blir det konstigt att baka ihop det till ett enda mattebetyg.

Exempel med mitt betygsystem

Matte A: MVG
Matte B: VG
Matte C: G
Matte D: G
Matte E: G

Ett inte helt osannolikt exempel. Om man ska baka in det till ett enda betyg blir det någonstans vid G-VG beroende på hur man viktar de olika kurserna mot varandra. Om personen med de här betygen sen ska söka in på en utbildning där bara Matte A och Matte B krävs så blir det ju trist om även elevens betyg i Matte C-D har vägts in i mattebetyget eftersom dessa inte krävs för utbildningen.
Eller, om man nu har svårt för matte och inte vill läsa något som kräver matte efter gymnasiet, välj en gymnasieutbildning med mindre matte?

Det blir ju lite som att välja natur och sen tycka det är orättvist att det är så mycket matte i utbildningen för att man är dålig på det.
 
Men olika program har väl olika nivåer av ett ämne inkluderat? Eller?

När jag gick på gymnasiet så läste natur Matte A-E (med F som tillval) medan barn- och fritid bara läste Matte A-B. Vi fick ju ett betyg per del. Om man skulle sammanfatta det med ett enda mattebetyg så betyder det ju att det är lättare att få bra betyg i matte om man går på barn och fritid som läser enklare matte än om går natur där man har svårare mattekurser inkluderat.
Det var olika matte på olika program, men de hette inte A-E eller liknande. Jag tror de strömlinjeformade det senare så att det blev exakt samma för alla men färre kurser till vissa program?

Men som sagt självklart läste vi helt annan matte på sam än på natur. Men all matten från år ett till år tre var en annan matte, med lite färre timmar än naturs matte. De körde helt enkelt sinus och cosinus och allt möjligt och det verkade utspritt över tre år. Inte samlat på fem veckor el dyl. Så det var inte så att det fanns fem kurser varav vi fick en år ett och sedan blev det ingen mer matte medan de fick fem kurser.

Men ja vi fick femmor i matte, i matte för sam. De fick sina betyg på matte för natur. Jag kunde sedan självklart inte söka till teoretisk fysik på universitetet med fyra i matte från samhällsprogrammet. Men en person som fick 3 från naturprogrammets matte kunde söka det. (dock inte om hen fick 2 tror jag). Tror inte någon från Barn och fritid kunde söka ekonomiprogrammet på universitetet, men har inte forskat i saken. Det gick ju sedan att gå tilläggsår för att lära sig de bitar man behövde för att söka teoretisk fysik. (och de hade precis när jag slutade plugga på universitetet 95? också börjat lägga till några veckor uppgradering av matte inför att man började på ingenjörsprogrammen eftersom redan då hade studenterna börjat få så dåliga kunskaper från gymnasiet. Det har blivit värre men nu tror jag de måste göra programmen lättare? osäker)
 
Senast ändrad:
Det var olika matte på olika program, men de hette inte A-E eller liknande. Jag tror de strömlinjeformade det senare så att det blev exakt samma för alla men färre kurser till vissa program?

Men som sagt självklart läste vi helt annan matte på sam än på natur. Men all matten från år ett till år tre var en annan matte, med lite färre timmar än naturs matte. De körde helt enkelt sinus och cosinus och allt möjligt och det verkade utspritt över tre år. Inte samlat på fem veckor el dyl. Så det var inte så att det fanns fem kurser varav vi fick en år ett och sedan blev det ingen mer matte medan de fick fem kurser.

Men ja vi fick femmor i matte, i matte för sam. De fick sina betyg på matte för natur. Jag kunde sedan självklart inte söka till teoretisk fysik på universitetet med fyra i matte från samhällsprogrammet. Men en person som fick 3 från naturprogrammets matte kunde söka det. (dock inte om hen fick 2 tror jag). Tror inte någon från Barn och fritid kunde söka ekonomiprogrammet på universitetet, men har inte forskat i saken. Det gick ju sedan att gå tilläggsår för att lära sig de bitar man behövde för att söka teoretisk fysik. (och de hade precis när jag slutade plugga på universitetet 95? också börjat lägga till några veckor uppgradering av matte inför att man började på ingenjörsprogrammen eftersom redan då hade studenterna börjat få så dåliga kunskaper från gymnasiet. Det har blivit värre men nu tror jag de måste göra programmen lättare? osäker)

Låter mycket rörigare...
 
Det var olika matte på olika program, men de hette inte A-E eller liknande. Jag tror de strömlinjeformade det senare så att det blev exakt samma för alla men färre kurser till vissa program?

Men som sagt självklart läste vi helt annan matte på sam än på natur. Men all matten från år ett till år tre var en annan matte, med lite färre timmar än naturs matte. De körde helt enkelt sinus och cosinus och allt möjligt och det verkade utspritt över tre år. Inte samlat på fem veckor el dyl. Så det var inte så att det fanns fem kurser varav vi fick en år ett och sedan blev det ingen mer matte medan de fick fem kurser.

Men ja vi fick femmor i matte, i matte för sam. De fick sina betyg på matte för natur. Jag kunde sedan självklart inte söka till teoretisk fysik på universitetet med fyra i matte från samhällsprogrammet. Men en person som fick 3 från naturprogrammets matte kunde söka det. (dock inte om hen fick 2 tror jag). Tror inte någon från Barn och fritid kunde söka ekonomiprogrammet på universitetet, men har inte forskat i saken. Det gick ju sedan att gå tilläggsår för att lära sig de bitar man behövde för att söka teoretisk fysik. (och de hade precis när jag slutade plugga på universitetet 95? också börjat lägga till några veckor uppgradering av matte inför att man började på ingenjörsprogrammen eftersom redan då hade studenterna börjat få så dåliga kunskaper från gymnasiet. Det har blivit värre men nu tror jag de måste göra programmen lättare? osäker)
Kort sagt om naturaren och jag båda sökte ekonomi så smällde ju min 4 högre än hans 3a. Men om vi båda sökte natur så skulle jag få läsa in matte ett år medan han kunde söka direkt.
 
Låter mycket rörigare...
Nej det var mycket enklare.

Man pluggade i tre år X antal ämnen och fick slutbetyg på de ämnena efter tre år och sökte på det slutbetyget.

Om du fick en trea i matte vid jul i 2:an så kunde du fortfarande ha en 5 i matte när du gick ut trean.

Om man ville bli ingenjör fick man läsa på mer. Men vanligen ville man ju inte det, eftersom då hade man valt natur från början.

(Jag var studievägledare på universitetet i övergången :) )
 
Mina barn har inte heller haft läxläsning på fritids, däremot i skolan. Dvs efter skolan finns det läxhjälp att gå till för den som vill.

Fast läxorna har nog både jag och mina barn alltid gjort på kvällarna. Direkt efter skolan är man ju trött. ;)
Ja vad skulle vara konstigt med att sitta med läxor på kvällarna? Vi hade fritids till 17 och läxor därefter. Så himla mycket läxor var det ju inte heller, några i veckan. Numera görs det ju själv såklart men ser inte problemet med 17 och läxor efter det. Jag hade inte heller läxläsning på fritids som liten utan det var på kvällen efter.
Mina barn är (var) definitivt tröttare efter fritids än vad jag upplever dem idag när de kommer hem efter skolan. Därför har det inte känts riktigt sjysst att sätta dem med läxläsning då. Det hade ju i så fall varit mer lämpligt att låta dem ha ett break med mellis och sånt någon timme innan läxläsningsgrupp, om det finns behov av paus.
 
Mina barn är (var) definitivt tröttare efter fritids än vad jag upplever dem idag när de kommer hem efter skolan. Därför har det inte känts riktigt sjysst att sätta dem med läxläsning då. Det hade ju i så fall varit mer lämpligt att låta dem ha ett break med mellis och sånt någon timme innan läxläsningsgrupp, om det finns behov av paus.
Ja, precis. Man kommer hem efter skola/fritids, pausar några timmar, sen tar man itu med läxor och annat skolarbete. Ofta är det ju en fördel om föräldrarna är hemma när det ska skolarbetas också, så det finns nån att fråga. Eller nån som hjälper en att få ändan ur och göra dem.
 
Men olika program har väl olika nivåer av ett ämne inkluderat? Eller?

När jag gick på gymnasiet så läste natur Matte A-E (med F som tillval) medan barn- och fritid bara läste Matte A-B. Vi fick ju ett betyg per del. Om man skulle sammanfatta det med ett enda mattebetyg så betyder det ju att det är lättare att få bra betyg i matte om man går på barn och fritid som läser enklare matte än om går natur där man har svårare mattekurser inkluderat.
Ja, absolut. Men man blir ju inte behörig för de högskoleutbildningar som kräver Matte E om man går Barn och Fritid. Matten är mindre omfattande. Men i ärlighetens namn vet jag inte om det är så mycket enklare, för man kommer förmodligen ha en sämre mattelärare och klasskamrater som är genomsnittligt sämre i matte än om man gått teknisk. Så inlärningsklimatet är troligtvis sämre.
 
Ja, precis. Man kommer hem efter skola/fritids, pausar några timmar, sen tar man itu med läxor och annat skolarbete. Ofta är det ju en fördel om föräldrarna är hemma när det ska skolarbetas också, så det finns nån att fråga. Eller nån som hjälper en att få ändan ur och göra dem.
Ja det är väl det som är problemet med att inte göra läxor på fritids skulle jag tro. Dagen startar kl 6. Barnen kom hem ~17:30 kanske. Då blev det middag och sen var det ju inte långt till sängdags. De där timmarnas paus går ju inte riktigt ihop med tiden man har på sig innan det är sängdags, för både barn och vuxna.
 
Ja det är väl det som är problemet med att inte göra läxor på fritids skulle jag tro. Dagen startar kl 6. Barnen kom hem ~17:30 kanske. Då blev det middag och sen var det ju inte långt till sängdags. De där timmarnas paus går ju inte riktigt ihop med tiden man har på sig innan det är sängdags, för både barn och vuxna.
Oj, det var långa dagar! Jag tänker ändå att de flesta barn inte är på skola/fritids 12 timmar per dag.
 
Oj, det var långa dagar! Jag tänker ändå att de flesta barn inte är på skola/fritids 12 timmar per dag.
Det är ganska normalt med långa dagar här, tyvärr. Många jobbar minst någon timme hemifrån. Sen är väl inte hela den tiden på fritids utan att dagen startar 6. Barnen ska upp, få frukost, kläder, man ska ta omvägen till skola. Gärna förskola också då det ju under fritidstiden ofta finns småsyskon. Dvs klockan kanske är 7-7:30 när de landar på skolan. Sen ska barnen hämtas. Även om man börjar hämta barnen runt 16-tiden blir ju klockan lätt runt 17 innan man faktiskt är hemma då stoppen tar tid. De ska bara pyssla klart, bara säga hejdå till den och den osv. Har man inte möjlighet att komma till skolan redan vid 16-tiden är det kanske 17-tiden barnen börjar hämtas och ja, då är klockan ännu senare när man kommer hem.

Nu har mina barn inte fritids alls längre då vi kunnat justera våra scheman så de kommer hem tidigt. Runt 13-15. Då kan de ju ta paus "några timmar" innan läxor. Det är dock inget de brukar behöva. Den äldsta tar gärna dator/mattebok och knallar hem till kompisar och gör läxor tillsammans direkt när de kommit hem.
 
När mina barn gick på lågstadiet och fortfarande behövde hjälp med läxorna var jag väldigt tacksam att alla deras läxor var onsdag till onsdag eller motsvarande. Vi gjorde läxorna på helgen. Jag tycker inte det är konstigt att man jobbar med läxor på helgen om veckorna är fulla.

Jag hinner inte allt hushållsarbete på veckorna utan får jobba undan hushållsarbetet på helgen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Relationer Hej igen. Jag tror jag håller på att få hjärnblödning, för tänka kan jag inte och jag vet inte hur jag ska vända och vrida på mig själv...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 225
Senast: Korven
·
C
Övr. Barn Är det nån som har en aning om vad vissa lärare gör när de är föräldralediga med sina barn. De har föräldrapenning som alla andra när...
2
Svar
34
· Visningar
9 080
Senast: ainasoja
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 095
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Bästa sms-appen
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp