Bukefalos 28 år!

Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

humlanotrocadero

Ska föräldrar ha förtur till ledighet om inte alla kan vara lediga?

Hur har man gjort på din arbetsplats?

Alla är givetvis välkomna i tråden, inte bara föräldrar:laugh:
 
Sv: Är julen barnens helg?

Det blir ju så iom att föräldraledighetslagen är en så pass "stark" lag. Begär en förälder föräldraledighet minst två månader (eller enligt avtal) innan kan arbetsgivaren i princip inte neka ledighet och därför får ju föräldrarna förtur.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om saken då jag själv är förtidspensionär och maken inte arbetar helgdagar, men även på hans arbetsplats kniper förstås föräldrarna dagarna kring jul och andra högtider.

Njae, jag får tänka efter lite känner jag.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Nej, jag tycker inte föräldrar per automatik skall ha förtur, jag tycker det bör vara lika för alla vad gäller ledighet och annat.

Själv jobbar jag som konsult så det är i princip jag själv tillsammans med mina kunder som bestämmer vilka dagar jag "måste" jobba. Sedan kan det givetvis vara så att vissa funktioner på företaget måste vara igång även om man inte har kunduppdrag (främst olika typer av support), men det brukar lösa sig på frivillig väg, dvs de som ändå skall jobba kan ta supportärenden om det är något akut.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Eftersom jag är gravid tycker jag självklart att föräldrar ska ha förtur till semester vid jul :D

Skämt åsido - det är klart man vill fira jul hemma med barnen, men hur blir det för de som måste jobba?

Exempel: På ett av mina jobb är det sammanlagt 4 anställda. Varje dag är det två som arbetar, den ena 7-17 och den andra 11-21. Så även på julafton. Dock så har två av dom småbarn, alltså tar de två föräldraledigt varje jul det är deras tur att jobba = de andra två får jobba VARJE jul... Barn eller ej, men hur kul är det? :crazy:
 
Sv: Är julen barnens helg?

Det är ju synd om barnen om de inte får ha sina föräldrar hemma på Julen.
Jag tror att de flesta kan sätta sig in i hur det känns för ett barn att mamma eller pappa måste jobba på just julen.
Så därför får nog föräldrar förtur till Julledighet.

Jag firar inte så mycket jul men fick ändå ledigt förra julen p.g.a. att jag har barn.
Och detta helt utan att ha bett om det ens.
De barnlösa och Singlarna brukar prioriteras på Nyårsafton.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Jag tycker personligen att man själv ska få välja när man vill bli prioriterad..man kanske älskar att fira jul med sina gamla föräldrar fast man är ung och utan barn ?

Tycker faktiskt det är riktigt fult att "utnyttja" föräldrar-lagen till detta..
 
Sv: Är julen barnens helg?

Jag arbetar inom vården och går på tvättstugeschema. Hos oss är det ingen självklarhet att föräldrar ska vara ledig varje jul -det är schematekniskt omöjligt.
I år har jag lagt schemat så att jag jobbar Måndag och Tisdag före julafton och är sedan långledig/har semester i två veckor sedan, men då har jag jobbat alla jular de sista åren, förra året jobbade jag julaftons kväll.

Vi lägger önskeschema och går det ihop så går det, men man får räkna med att jobba vartannat år iallafall, för även om man inte har småbarn (som jag) så har man familj endå att umgås med, andra i min grupp har barn och barnbarn långt borta som de ska åka till.

Jag tycker att om man inte har några i gruppen som verkligen vill jobba jular så ska man köra turordning, det är rättvisast (småbarn eller inte) jag skulle bli galen om jag var tvungen att jobba varje jul bara för att jag inte blivit gravid än.
Och när vi väl får barn så vet jag ju själv att det är ett åretrunt/dygnetrunt-arbete jag har valt och får rätta mig efter det.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Vi kan ju vända på steken. Hur tycker du att ledighet ska prioriteras? Vilka skulle du ge ledigt om du var chef?
 
Sv: Är julen barnens helg?

Jag tycker att var och en själv ska få avgöra vilken helg som är viktigast, så långt det är möjligt. Alltså att man kan komma överens om vilken helg man föredrar att vara ledig.
Är det inte möjligt att kompromissa på så vis så anser jag att ledigheterna ska delas ut rättvist. Ingen förtur till jul, påsk, nyårsafton, midsommar osv.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Jag skulle föreslå ett önskeschema, gick det inte ihop skulle jag lotta om vem som fick vara ledig, mer rättvist går ju inte att göra.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Jag tycker inte att det är en självklarhet att föräldrar på något sätt ska ha förtur till ledighet kring högtider. Däremot är det ju som sagt svårt att neka dem dels om de har föräldraledighet att ta ut och de ansöker om det i god tid, men även för att chefen antagligen blöder lite för barnen.

På mitt jobb är det dock varannat år som gäller. Jobbade man jul förra året får man förtur till ledighet detta år. Samma med alla högtider. Sedan kan man hålla på att byta pass och pyssla på sinsemellan om man vill.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Jag tror att det där att chefer känner med barnen spelar roll.
Man kan ju också se det så det blir rättvist i längden om man först jobbar jular före barnen.
Sedan är jul-ledig när barnen behöver sin mamma och pappa över just julen.
För att sedan när barnen blir större jobba jular igen.

I det långa loppet så jämnar det ju ut sig för de vuxna.
Och spelar jättemycket roll för de barn som fick ha sina föräldrar hemma.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Jag skulle föreslå ett önskeschema, gick det inte ihop skulle jag lotta om vem som fick vara ledig, mer rättvist går ju inte att göra.

Jag tycker att lottning är ett riktigt fegt sätt för en chef att gömma sig bakom slumpen istället för att stå för sina beslut.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Och de vuxna som aldrig skaffar barn ska alltid jobba jular?!

Till tråden mer allmänt:
Vad är så himla särskilt med just julafton att det krävs ledighet för föräldrar? Kan inte barnen äta skinka och gröt utan båda sina föräldrar? Se på Kalle? Öppna klappar?
Det går dessutom att styra allt det där så att man öppnar klappar och äter mat på kvällen efter jobbet eller på dagen före jobbet.
Kalle Anka kan man spela in om det nu är så extremviktigt. (Som jag iofs tycker att det är. Det hör till att se Kalle på julen men jag kan tänka mig att spela in det och se det klockan 19 också.)
 
Sv: Är julen barnens helg?

Jag tycker nog att ledigheter o semestrar generellt i arbetsgrupper bör kunna bestämmas med ömsesidig respekt från alla håll. Den som är singel och barnlös har kanske lättare att vara mer flexibel med t ex sommarsemestern än den som har barn och sambo/partner. Gällande julen så är den ju lika betydelsefull (eller betydelselös) för alla. Ingen förälder kan säga sig ha mer rätt till ledighet då. Däremot är jag tacksam för om mina kollegor kan vara lite schyssta mot mig som har familj ifall våra önskemål skulle "krocka". Nu jobbar vi ändå kontorstider så vi är lediga på julhelgen hursomhelst.

Men generellt har vi ett mycket bra samarbete mellan oss tre på kontoret. Vi är generösa och "bjuder" varandra på ledigheter. Om jag kan vara ledig en klämdag så kan jag istället "bjuda" kollegorna på att få nästa klämdag. Vi ger och tar så att det känns hyfsat jämnt.

Jag tycker inte det är rimligt att kunna surfa på föräldrarollen i alla lägen när det gäller ledigheter eller schemaläggningar osv. Dels kanske den som är barnlös och/eller singel faktiskt inte ÖNSKAR vara det. Dels så tycker jag det vore djupt orättvist om den ensamstående alltid ska förväntas jobba på t ex julafton bara för att denne är just ensamstående.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Min pappa har jobbar varje jul (förutom en), han har kommit hem på kvällen. Har då väntat med julklapparna tills han kommit hem. De senaste åren har han jobbat på kvällen också. Så nu har vi firat jul med jullunch och klappar dagen efter den 25:e) (jag bor inte hos föräldrarna men brukar vara hos mina föräldrar över julen). Varken jag eller mina syskon har farit illa av detta, däremot har min mamma alltid varit hemma med oss.

Min pappa har ett jobb som gör att han tyvärr inte har kunnat vara ledig julafton.

Visst är det skönt för föräldrar att vara lediga på julen. Det är det för mig också som inte har några barn. Och en kompis som jag känner som inte heller har barn. Jag brukar fira jul med släkten, nu däremot firar vi på juldagen och det fungerar bra det också.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Och de vuxna som aldrig skaffar barn ska alltid jobba jular?!
I deras fall så kommer det ju inte att bli några barn som kommer i kläm i alla fall.

Vad är så himla särskilt med just julafton att det krävs ledighet för föräldrar?
Fråga barnen!
Och fråga de vuxna som inte fick ha sina föräldrar hemma på jularna!
De kan svara på den frågan.

Vad ett barn helst vill på julen är att ha sina föräldrar hemma hos sig.
Och barn är känsligare på sådant än vad vuxna är.
De vuxna som har ett "Jul-problem" bör nog välja ett yrke där jular alltid är lediga.
De flesta yrken är ju sådana.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Personligen har jag aldrig brytt mig så mycket om julen, så för mig kunde det väl just det kvitta.

Men jag tycker att det är fräckt att föräldrar ska gå före när det gäller ledighet överlag. Det går överstyr tycker jag och blir någon slags diskriminering mot oss som är (ibland ofrivilligt) barnlösa.

Min upplevelse är att jag jobbar hårdare än småbarnsföräldrar och i mitt jobb har vi inte övertidsersättning. Jag ställer upp på kvällar för att jag kan det och jag går aldrig kl 15. Jag har full förståelse för att föräldrar prioriterar annorlunda, men att ovanpå detta ha förtur när det gäller semesterveckor etc... nej nej.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Så du tycker inte att föräldrar skall ha möjlighet att vara lediga tillsammans med sina barn då?
Skol-loven är ju när de är.
 
Sv: Är julen barnens helg?

Men oftast jobbar man ju inte heeeela julen utan ett arbetspass dvs. i normalfallet 8 timmar. Tiden före och efter nyttjar man ju som man själv önskar. När jobbade inom vården så jobbade de som hade morgonpasset till kl. 15. Sedan kunde de åka hem och fira jul med familjen. De som jobbade kvällen gick på kl. 15 och kunde fira jul innan.

Det är fullt acceptabelt tycker jag, även för föräldrar. Varför måste man vara ledig hela dygnet?

Och som sagt, de som aldrig får barn... ska de räkna med att alltid arbeta på högtiderna eftersom "de inte har några barn som kan komma i kläm"? Sedan undrar jag lite hur mycket i kläm barnen verkligen kommer om det handlar om ett normalt arbetspass då mamma/pappa faktiskt är hemma före eller efter och kan fira jul med familjen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 740
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 338
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 197
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp