Bukefalos 28 år!

ÄR julen ett trauma?

Jag sitter antagligen ensam över jul. Känns helt OK eftersom det bara är tre dagar ledigt och jag är rätt slutkörd. Tre dagar av noll förväntningar och måsten är rätt skönt att se fram emot.

Min barndoms jular var inga höjdare eftersom jag hade så trassligt hemma med en psyksjuk förälder och var enda barnet. Sedan träffade jag maken och hans föräldrar avskydde mig högt och rent. Så att åka dit på julen var hemskt. Minns första julen jag var hos dem. Jag fick en julklapp. EN biobiljett...

De enda lyckliga jular jag varit med om är hos vänner som öppnat sina hem för många andra.

Julen är med andra ord helt odramatisk numera. Förr hade jag julångest som började i november nån gång. Det var ångest över de jular jag inte fick. Men det är över och glömt.

Var över till grannen nyss med en låda injera. Full stress. Hon har fyra vuxna utflugna barn och han har tre dito. Dessutom bor det fyra ensamkommande pojkar hos dem. Så huset blir fullt och hon lagar mat hela tiden och klagade över att hon inte hunnit ta fram tomtarna än. Och att fönstren i farstun är oputsade.
Suck.
 
Jag tycker julen är löjlig.
Jag vill ha julmat, men orkar inte med släkten. Skiter i julklappar, den bästa julklappen är att slippa köpa julklapp.
Julpynt tycker jag är fint och roligt, men orkar inte psykiskt med det i år så jag har stress och dåligt samvete över det mesta.
 
Har enbart positiva känslor förknippade med jul, alltid bara firat vår lilla familj + mormor när hon var i livet. Aldrig varit någon köphets, och julafton har alltid varit lugn och skön. Julmat, lite julklappar men främst har det bara handlat om att ha en mysig dag tillsammans.
 
Om det inte var hutlöst dyrt under julen så skulle jag kunna tänka mig attfira utomlands, men helst i grekland och då är det för kallt också ;)
Traditionerna här försvann lite då farmor o farfar gick bort. Men varken då eller nu stressar vi.
Julafton kör vi hemma hos oss och de enda som kommer är min mamma och pappa.
Lagar mat ihop, äter, kollar kalle, kollar när dottern öppnar paket (men så har min mor ändå.köpt ngt litet till mig o sambon hehe).
Sen fikar vi, spelar spel o bara myser.
Vid 21 brukar de åka hemåt ;)
Såååå lugnt o mysigt.

Nyår tar vi 50 mil bort hos svärföräldrarna om vi lyckats få ledigt :)

I år har jag dessutom valt att jobba till 14 på julafton så kommer hem till dukat bord för första gången :D
 
Min barndoms jular var helt magiska, på det där sättet som inte har med pengar och julklappar att göra (vi hade aldrig gott om pengar) utan det handlade om stämning; dofter, musik, den magnifika julgranen som jag brukade gömma mig bakom, all snö däruppe i Norrland och frostiga Nordsvenska hästar med bjällerkrage som kom travande över isen med slädar. Allt det där!

Som vuxen försöker jag ständigt hitta tillbaka till det där Magiska, framförallt för min dotter, som jag önskar ska få uppleva känslan. Men jag vet inte om jag kommer i närheten..... Julgranen, yes! DEN är helt magisk. Men resten. Jag stressar också. Mer ju närmare Dagen J jag kommer. Fast jag njuter också! Det är tveeggat. Dessutom är min (brittiske) man HELT anti julen så jag får ordna magin själv. Det gör jag gärna men ...... Liiite entusiasm hade varit trevligt...!

Men jag älskar julen, det gör jag.
 
Jag firar inte jul, helt enkelt för att jag inte tänker ställa upp på alla måsten hit och dit. Jag vägrar köpa presenter till folk "för att man ska" (jag ger gärna bort något, men då ska det vara att jag sett något i en butik och tänkt "åh, det där skulle den gilla!"). Jag gillar inte traditionell julmat och orkar inte med alla förolämpande kommentarer kring mitt val av mat eller annat. Jag förstår inte charmen med stress hit och dit för att hinna besöka allt och alla och jag gillar inte att titta på Kalle anka på julafton heller.

Någon enstaka gång har jag träffat en vän och fikat lite, annars brukar jag passa på att gå runt i områden där det normalt sett är mycket folk och fascineras av hur mycket trevligare det är när alla är inomhus trots att det bara är eftermiddag :p
 
Min barndoms jular var helt magiska, på det där sättet som inte har med pengar och julklappar att göra (vi hade aldrig gott om pengar) utan det handlade om stämning; dofter, musik, den magnifika julgranen som jag brukade gömma mig bakom, all snö däruppe i Norrland och frostiga Nordsvenska hästar med bjällerkrage som kom travande över isen med slädar. Allt det där!

Som vuxen försöker jag ständigt hitta tillbaka till det där Magiska, framförallt för min dotter, som jag önskar ska få uppleva känslan. Men jag vet inte om jag kommer i närheten..... Julgranen, yes! DEN är helt magisk. Men resten. Jag stressar också. Mer ju närmare Dagen J jag kommer. Fast jag njuter också! Det är tveeggat. Dessutom är min (brittiske) man HELT anti julen så jag får ordna magin själv. Det gör jag gärna men ...... Liiite entusiasm hade varit trevligt...!

Men jag älskar julen, det gör jag.
Ja vi hade det inte gott ställt men julmyset var nog ändå.
Tänk det år jag hade gammeln innan vi flyttade till gården, jag åkte upp vi 06 på morgonen till stallet, selade på och satte på bjällerkransen. .
Fick ta rockarden pga för lite snö men alla grannarna kom ut och gav honom godis efter att jag väckt dem med bjällrorna och hovslagen.
Alla tyckte det var så mysigt
 
Jag tycker julen är löjlig.
Jag vill ha julmat, men orkar inte med släkten. Skiter i julklappar, den bästa julklappen är att slippa köpa julklapp.
Julpynt tycker jag är fint och roligt, men orkar inte psykiskt med det i år så jag har stress och dåligt samvete över det mesta.
Gilla på allt, utom det sista efter kommatecknet, det är bara synd att du ska känna så.

Själv har jag inte köpt en enda julklapp. Än, men det får bli något till ungarna i mellandagarna, då först ska vi fira jul tillsammans. Men det är ok. Jag har ingen julkänsla ändå.
 
Gilla på allt, utom det sista efter kommatecknet, det är bara synd att du ska känna så.

Själv har jag inte köpt en enda julklapp. Än, men det får bli något till ungarna i mellandagarna, då först ska vi fira jul tillsammans. Men det är ok. Jag har ingen julkänsla ändå.

Jag köper paradis/alladdin ask till nästan alla i familjen, slår in och ger bort ''random''
Jag orkar inte hålla koll på vem som tycker om vad, vissa vet jag typ allergi, men annars så får man en choklad ask av mig och passar det inte då får man väl slänga bort den.
Ena delen av min familj är otacksamma vad man än gör så är något fel, en jul tycker de om nöt i chokladen, så nästa år köper jag mycket nöt och då var det fel för alla praliner smakade lika(alltså nöt) Jag bara blir så arg.
Tack och lov är andra sidan familjen ganska lika mig, julklappar kan vi ju skippa... Bara idag så köpte vi ett paket kräftor var och åt, bra julklapp:love:

Jag tycker också det är riktigt obehagligt att få en julklapp tex en ful kylskåpsmagnet och så måste man vara sååååå tacksam och guuuud vad fiiiiiin. Jag spyr.
 
Jag har en enormt splittrad familj. Från att ha varit en ganska liten släkt för bara 6-7 år sedan där alla verkligen träffade alla varje år, är vi nu uppåt 10 olika familjekonstellationer över två länder. Skilsmässor, nytillkomna särkullsbarn och nya samborelationer. Efter ett par år av kämpande så rann det över för 2-3 år sedan och nu har det faktiskt lugnat ner sig igen när folk har förstått att tagga ner en aning. Man får skutta runt och fira flera gånger. Jag har som mest varit runt i tre länder på under 10 dagar över jul- och nyårshelgerna. Det är inte de där julmysiga lugnet som man kanske ser framför sig men det går om man planerar lite.

Julklappar har vi slagit av på sen flera år. På pappas sida har vi tagit bort det helt. På mammas sida handlar det uteslutande om raggsockor, vantar och böcker. Jag gör storkok på marmelad till hela gänget sen flera år tillbaka.
 
Tja, jag har bestämt mig att bara köra det jag vill ha av julen, dvs maten! :d Jag älskar julmat och i år blev det lite väl mycket olika sillar :idea: nu sitter jag och undrar om man behöver rödbetor till kalvsyltan och cornich eller syltlök till lantpatén. Jäklar att man alltid måste köpa en hel burk när man bara vill ha några stycken och sedan står den där på hyllan tills man slänger den månader senare. :mad:

Jag hade också sådana där magiska Carl Larsson jular, älskar att baka så jag tog över det ganska snart. Mormorsmors pepparkakerecept, koka upp kryddor och sirap + konjak och häll sedan över 265 g kallt smör, rör sedan tills helt kallt, brukar ta några timmar, men goda är de :d mandelmusslor, osv. Men julen har kommit att betyda mindre och mindre.

I år har jag ljugit för hela familjen att jag kommer fira med min syster - som är den enda som vet att jag ljuger, annars blir det, du måste fira jul med oss, du kan inte sitta hemma själv och vara deprimerad. Jag njuter av tanken på att det är jag och katten. Hon ska få RC torrisar och jag min julmat. :D Uh, if någon mot all förmodan vet vem jag är IRL ber jag att snälla säg ingenting till min familj! ;) Julpynt blev två pappersstjärnor jag grävde fram och lite försilvrade blåbärsris från ICA. Sedan räckte det.

Planerar att 'missa' tåget imorgon, oj vad synd. Eh jo, det är idiotiskt att behöva ljuga men jag orkar inte med pressen. Alla vill så väl och jag vill inte. Jag brukade älska att köpa julklappar och var känd för att köpa bästa julklapparna i familjen, men allt eftersom syskonbarnen blev större så blev det inte lika roligt. Dessutom är det ingen i familjen som någonsin vet vad jag vill ha, så jag köper alltid en julklapp jag verkligen vill ha till mig. Och en till katten. Herregud vad mycket ekologiska exklusiva badoljor och parfymer och liknande jag har.

I år blir det en Kobo Aura One som jag har trånat efter länge. Nikita ska få ett Kattens No. 1 träd när jag har lite mer pengar. :up:

Bästa julklappen är alltid den man ger sig själv. Bästa julen är när man får göra precis som man vill!
 
Många stressar helt sjukt under julen, det märker jag på jobbet. Folk är arga, stressade, härjar på sina ungar och partners.
Jag förstår verkligen inte det här med att hetsa land och rike runt och umgås med folk de egentligen inte gillar :crazy:

Själv ska jag jobba, sambo och hund följer med. Kommer fram tidigt, jobbet bjuder på julmiddag på hotellet och vi har sovmorgon på söndagen, ska bli så himla mysigt :love:
 
Sen några år tillbaka så gör jag en kupp och skippar julen helt! Jätteskönt! Köper inga julklappar, käkar inget speciellt. Har inga måsten eller speciella traditioner. Jätteskönt!
 
Sen några år tillbaka så gör jag en kupp och skippar julen helt! Jätteskönt! Köper inga julklappar, käkar inget speciellt. Har inga måsten eller speciella traditioner. Jätteskönt!
När dottern var liten var jag mer noga.
Nu äter vi sånt vi tycker om, går i pyjamas hela dan och kollar film.
Underbart.
Dottern får öppna sina julklappar när hon känner för det
 
Folk tenderar att få det där bekymrade och lite obekväma uttrycket i ansiktet när jag säger att jag sitter ensam på julafton med hunden. "Men lilla vännen, ingen ska ju behöva sitta ensam på jul! Har du ingen familj, vänner eller någonting du kan fira med?!". Jag ska säga, det är rätt skönt att vara ensam. Inga krav, inga måsten, igen fasad eller press att saker och ting måste vara på ett visst sätt för att folk inte ska bli besvikna. Har köpt julklappar till föräldrarna som jag skickat ned till dem där de bor i utlandet och jag har fått ett par små julklappar också från dem. Sen blir det inte mer och det är rätt skönt.

I know the feeling :meh: folk tror man är något UFO.
 
Jag både gillar och inte gillar jul. Just detta år är jag lite drabbad av såntdär onödigt surmissnöje. :(
 
I know the feeling :meh: folk tror man är något UFO.

Alltså förra året satt jag och en polare på ett öppet sunkhak och drack billigt vin. Vi var ensamma i lokalen :rofl: Var inte ett dugg synd om oss! ;)
Det är möjligt att jag kommer sitta hemma imorn kväll, har anmält mig som ledsagare så ska hämta en tjej i rullstol ute i Söderort. Så måste hålla lite kontakt med henne när hon vill bli hämtad osv
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 051
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 034
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 376
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 729
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp