Bukefalos 28 år!

Är Krafft ett dåligt foder?

Bellini

Trådstartare
Har läst här i trådarna och det är många som inte alls gillar Kraffts produkter, har dock inte fått någon förklaring till varför det skulle vara så dåligt? Enda anledning är att det är stora och hårda pellets har jag läst, men det är ju lätt att lösa genom att blöta.

Jag själv ger mitt högdräktiga Krafft grov 125 och hon är i jättebra hull.

Så nu skulle jag vilja ha synpunkter på deras produkter från er bukare!
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag har fodrat mina hästar med kraffts produkter i 14 år och är nöjd. Det enda jag kan klaga på är priset.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag tror inte att Krafft gör varesig sämre eller bättre foder än andra tillverkare, generellt sett.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag läste på jordbruksverkets hemsida om en studie som gjorts i veterinärmedicinskt syfte på hästar som äter Krafft. den visade då att hästar som äter stora mängder får problem med tarmarna, alltså att insidan luckrades upp, om jag förstog det hela rätt. men om Krafften blöttes innan den gavs eller inte ska jag låta vara osagt.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Har de gjort en studie på en viss tillverkares foder?
Det låter som ett lite udda forskningsprojekt måste jag säga... :confused:
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

jo det tänkte jag också på. men ska försöka hitta artikeln så jag inte lurar någon. men det var på pelleterat foder och dit hör ju Krafft.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag tycker det finns betydligt bättre alternativ än Kraffts, med tanke på de resultat jag vill ha.

För protein t ex väljer jag antingen Kvarnbys Lucernpellets (som är högre i smrp än Kraffts och dessutom nästan halva priset), som helfoder med högt protein väljer jag Hippo Alfa som har högre smaklighet, hög andel grönmjöl (som jag fördrar för magens skull) och ett bättre pris.

Mina val har jag inte gjort för att Krafft är dåligt, utan för att jag tycker det finns betydligt bättre alterntiv för att nå mitt mål.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Min ovilja mot Kraffts kraftfoder är inte för att de är dåliga. Men jag tycker inte att de är värda priset de kostar. Precis Lovisaleonora skriver så finns det ofta betydligt bättre alternativ ofta då även i bättre prisklass.

Inte alla av deras foder är heller dyra, deras fölmjölk är som exempel väldigt prisvärd.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

jo det tänkte jag också på. men ska försöka hitta artikeln så jag inte lurar någon. men det var på pelleterat foder och dit hör ju Krafft.


Jaha, det var ju en helt annan sak!

Undersökningen gällde alltså pelleterat foder, inte Krafft som tillverkare. Krafft tillverkar ju dessutom flera fodersorter som inte är pelleterade...;)
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Om man är ute efter mest protein för pengarna är faktiskt kraft protein det billigaste förutom soja! :idea:
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

jo jag såg att jag skrivit lite tokigt. alltså dom hade gjort en studie på pelleterat foder alltså ingick även Kraffts, det var nog så jag hade tänkt skriva det hela men...
hittar inte artikeln nu, kanske tagits bort.. den var från i höstas iaf.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

jag har alltid fodrat mina hästar med kraft grov å det har funkat super.. det enda negativa är priset nu =( de blir ju inte billigare precis.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Vad är bäst? Hur definierar du det?
jag tycker tex att soja är dåligt när tom Brasilien själva säger att det är katastrof för landet.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag har inget emot Krafft, har de ett foder som passar till höet så använder jag det. Men de är dyrare än många av sina konkurrenter och de har stora, hårda pellettsar som man nästan måste blöta...
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag är ute efter BÄST protein för pengarna.

Vad är bäst protein?
Jag tycker en blandning av protein från olika källor ger bäst resultat. Enligt foderstaten behöver inte min häst mer protein än från hösilaget och lucernen trots det ser jag skillnad på hästen om hon får 1-2 hg krafft protein.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Nackdelen med Kraffts foder är att det är stora o hårda pellets, som behöver blötas, dessutom är priser alldeles för högt
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag ger Krafft Groov till min.. Funkar superbra!
Dock har jag faktiskt aldrig blött upp det, vet ingen här omkring som gör det heller.. (jag har ingen "glupsk snabbätare" iaf..Hon tuggar ordentligt..)

Så lite OT, ni som ger Krafft, blöter ni upp det? Ingen som ger "torrt"?
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag ger Krafft Müsli Grön, Krafft Lusern Strå men Hippo Linfrökaka, då Krafft ej har det, till min häst. Tycker personligen bättre om Kraffts müsli än Hippos. Andra tillverkare kan jag ej utala mig om när det kommer till konstitens. Hur som helst så har jag endast hittat "rätt" protein mängd (smältbart) i müsli bland kraffts produkter. Tycker att Krafft har större utbud av foder, Hippo har t.ex. endast 3 sorters müsli varav 2 är likadana förutom att den ena innehåller havre och den andra är havrefri.

Min poäng är iaf att jag personligen tycker att Krafft är bra, dessutom så gillar min häst det bättre också. Men visst kan jag säga som en annan här i tråden att priset inte är det roligaste, men det är även bara det jag har att klaga på hos Krafft.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag ger för tillfället Krafft Plus Grön. Det hör verkligen inte till vanligheterna att jag ger pellets men nu blev det så. Hon får det torrt. Tuggar mkt noga.

Sara
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 730
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 712
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp